معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۸- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جذب بیش از 3 میلیون گردشگر در ظفار تا سال 2040

وزارت میراث و گردشگری عمان اعلام کرد این وزارتخانه با تدوین برنامه ای قصد دارد استان ظفار را به مقصد گردشگری پایدار در تمام طول سال تبدیل کند و تا سال 2040 تعداد گردشگران این استان را به بیش از 3 میلیون و 200 هزار نفر افزایش دهد. خالد العبری، مدیرکل وزارت میراث و گردشگری در استان ظفار اعلام کرد این استان با در اختیار داشتن طبیعت زیبا و میراث فرهنگی گسترده می‌تواند میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد. استان ظفار در فصل خریف امسال شاهد افزایش 9 درصدی گردشگران بود. در این فصل 713 هزار عمانی، 171 هزار نفر از اتباع کشورهای عرب حوزه جنوبی خلیج فارس و 121 هزار گردشگر از دیگر کشورهای خارجی از این استان بازدید کردند.

منبع: مسقط دیلی

بزرگترین عرضه اولیه در بورس عمان

شرکت اکتشاف و تولید اوکیو (OQEP)، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت اوکیو که تحت نظارت سازمان سرمایه گذاری عمان قرار دارد، قصد دارد بزرگترین عرضه اولیه بازار سرمایه عمان را راه اندازی کند. این شرکت قصد دارد دستکم 2 میلیارد سهام خود را با ارزش بیش از 2 میلیارد دلار که 25 درصد از سرمایه این شرکت می‌باشد، از تاریخ 30 سپتامبر الی 10 اکتبر برای پذیره نویسی عمومی ارائه کند.

منبع: تایمز عمان

مازاد تجاری 9 میلیارد دلاری عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد تراز تجاری این کشور تا پایان ماه ژوئن 2024 به 9 میلیارد و 360 میلیون دلار رسیده است. این رقم در مدت مشابه در سال گذشته 9 میلیارد و 630 میلیون دلار بود. مجموع صادرات با افزایش 6 ممیز 7 دهم درصدی به 30 میلیارد و 342 میلیون دلار رسیده است؛ همچنین مجموع واردات با افزایش 10 ممیز 8 دهم درصدی به 20 میلیارد و 830 میلیون دلار رسیده است. نفت، گاز، گاز مایع و همچنین محصولات معدنی مهمترین کالاهای صادراتی و از سوی دیگر تولیدات معدنی، ماشین آلات و تجهیزات الکترونیکی مهمترین کالاهای وارداتی به عمان بوده است.

منبع: عمان آبزرور

قراردادهای 450 میلیون دلاری عمان با شرکت های کوچک و متوسط

وزارت انرژی و معادن عمان اعلام کرد قراردادهایی به ارزش بیش از 450 میلیون دلار با شرکت های کوچک و متوسط داخلی در چارچوب برنامه مجد جهت حمایت از کسب و کارهای محلی امضا کرده است. این گزارش می افزاید این شرکت ها عمدتا در حوزه‌های ساخت و ساز، خدمات و تولید فعالیت داشتند. گزارش های منتشره حاکی است تا پایان ژوئن 2024 در مجموع 141 هزار و 126 شرکت در قالب شرکت های کوچک و متوسط در عمان ثبت شده اند.

منبع: عمان آبزرور

کسب مجوز توسعه میدان گازی در تانزانیا

شرکت ای.آر.ای پترولیوم (ARA Petroleum) عمان اعلام کرد این شرکت مجوز توسعه میدان گازی انتوریا تانزانیا را دریافت کرده است. این بزرگترین پروژه گازی در شرق قاره آفریقا به شمار می آید. انتظار می رود استخراج گاز از این میدان گازی از سال 2025 آغاز شود.

منبع: عمان آبزرور

تجارت 2 و نیم میلیارد دلاری عمان و عربستان در نیمه سال 2024

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد حجم تجارت میان عمان و عربستان سعودی تا پایان شش ماهه نخست سال 2024 به بیش از 2 میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است. مهمترین کالاهای صادراتی عمان شامل محصولات معدنی، فلزات، ماشین آلات، تجهیزات الکترونیکی و دام زنده و مهمترین کالاهای صادراتی عربستان سعودی شامل محصولات معدنی، محصولات شیمیایی و مواد غذایی بوده است.

منبع: عمان آبزرور

افزایش 55 درصدی سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی الدقم

مهندس احمد بن علی عکعاک، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی الدقم گفت کل سرمایه گذاری صورت گرفته در منطقه ویژه اقتصادی الدقم تا پایان ژوئن 2024 به بیش از 15 میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با حجم سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در این منطقه راهبردی تا پایان ژوئن 2023 بیش از 55 درصد رشد داشته است. حجم کل سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی الدقم تا پایان ژوئن سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار گزارش شده بود. وی گفت این رشد همزمان با آغاز بهره برداری از پالایشگاه الدقم و چندین پروژه اقتصادی دیگر در این منطقه صورت گرفته است. وی با تاکید بر اینکه چندین سرمایه گذاری راهبردی و مهم در بخش صنایع سبز در این منطقه صورت گرفته، افزود برخی از این پروژه‌ها وارد فاز ساخت و ساز شده یا به طراحی نهایی نزدیک شده است. از مهمترین پروژه‌ها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان به کارخانه تولید فولاد سبز ولکان، پروژه‌هایپورت الدقم، پروژه هیدروژن سبز ای.سی.ام.ای (ACME) و پروژه سرمایه گذاری مشترک میان شرکت های کوبه استیل و میتسویی ژاپن به منظور تولید آهن با کاهش اشاعه کربن در منطقه ویژه اقتصادی الدقم اشاره کرد.

منبع: عمان آبزرور

افزایش 20 درصدی سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی

وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان اعلام کرد این وزارتخانه قصد دارد تعداد شرکت های استارت آپ در حوزه هوش مصنوعی و سرمایه گذاری در این حوزه را سالانه 20 درصد افزایش دهد. مهندس حمود المعولی گفت انتظار می رود سهم هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی تا سال 2030 به بیش از 15 و نیم تریلیون دلار برسد که سهم خاورمیانه از این رقم 320 میلیارد دلار برآورد می‌شود. وی افزود در سال 2023 حدود 78 میلیون دلار سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی در عمان صورت گرفته است و انتظار می رود حجم سرمایه گذاری حوزه هوش مصنوعی در عمان به بیش از 250 میلیون دلار برسد.

منبع: عمان آبزرور

ورود بیش از 2 میلیون گردشگر خارجی به عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد تا پایان ماه جولای 2024 در مجموع بیش از 2 میلیون و 300 هزار گردشگر خارجی وارد این کشور شده اند. اتباع کشورهای امارات متحده عربی، هند، یمن، آلمان و عربستان سعودی بیشترین تعداد گردشگران ورودی به عمان در بازه زمانی مذکور را تشکیل داده اند.

منبع: تایمز عمان

فعال شدن برنامه پرداخت الکترونیکی اپل پی در عمان

برنامه پرداخت الکترونیکی بین المللی اپل پی در عمان فعال شده و در دسترس شهروندان و ساکنان این کشور قرار گرفته است. مشتریان بانک های مسقط، صحار، ظفار، ان.بی.او (NBO) و مزن امکان استفاده از این سیستم پرداخت بین المللی را در اختیار خواهند داشت. سیستم پرداخت اپل پی امکانی را در اختیار دارندگان گوشی موبایل اپل قرار می دهد که هنگام خرید، بدون در اختیار داشتن کارت بانکی می‌توانند هزینه خرید خود را پرداخت کنند.

منبع: مسقط دیلی

برگزاری نمایشگاه بین المللی عمان هلث 2024

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی عمان هلث 2024 در روزهای دوم الی چهارم مهر ماه در مرکز همایش ها و نمایشگاه‌های بین الملی شهر مسقط با حضور شرکت هایی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، هند، ترکیه، تایلند و مالزی برگزار شد. در این نمایشگاه 25 شرکت ایرانی از جمله 16 شرکت دانش بنیان در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران مشارکت داشتند و به ارائه آخرین دستاوردها و ظرفیت های خود در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، دارویی، آزمایشگاهی و سلامت پرداختند.

منبع: خبرگزاری عمان

راه اندازی سی و یکمین شعبه فروشگاه لولو در عمان

فروشگاه لولو، بزرگترین فروشگاه خرده فروشی در سلطنت عمان، سی و یکمین شعبه خود را در منطقه المضیبی در استان الشرقیه شمالی راه اندازی کرده است. شعبه جدید فروشگاه لولو در مساحتی بیش از 3 هزار و 700 متر مربع احداث شده است.

منبع: تایمز عمان

ارائه 10 فرصت جدید سرمایه گذاری در عمان

سازمان سرمایه گذاری عمان 10 فرصت سرمایه گذاری جدید در بخش تولید با ارزش بیش از 430 میلیون دلار ارائه کرده است. این فرصت ها با هدف جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش هایی همچون انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری، هوش مصنوعی، گردشگری و امنیت غذایی معرفی شده است. سرمایه گذاران می‌توانند با مراجعه به پلتفرم دیجیتال Oman Invest از نقشه سرمایه گذاری و مطالعات امکان سنجی پروژه‌ها مطلع شده و با سازمان سرمایه گذاری عمان در ارتباط باشند.

منبع: خبرگزاری عمان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما