معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۶:۳۳

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 20 درصدی سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عمان

سازمان مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد عمان در گزارش سه ماهه دوم سال 2024 اعلام کرد مجموع سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی، مناطق آزاد و شهرک های صنعتی این کشور در نیمه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد 20 درصدی داشته است. این گزارش می افزاید مجموع سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی، مناطق آزاد و شهرک های صنعتی در پایان نیمه اول سال 2024 به 52 میلیارد و 260 میلیون دلار رسیده است. این بدان معناست که در یک سال گذشته در این مناطق در مجموع 8 میلیارد و 840 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شده است. در یک سال گذشته سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی الدقم با افزایش 55 درصدی همراه بوده و در این سال 5 میلیارد و 460 میلیون دلار سرمایه گذاری در این منطقه صورت گرفته است.

منبع: مسقط دیلی

ملاقات وزیر تجارت با هیات تجاری فرانسه

قیس بن محمد الیوسف، وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان با هیات تجاری فرانسه ملاقات کرد. این دیدار با هدف روشن کردن فضای سرمایه گذاری عمان و جذب سرمایه‌های خارجی صورت گرفت. هیات تجاری فرانسه شامل تجار و بازرگانانی در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، گردشگری، زیرساخت، آب، فاضلاب، برنامه ریزی و توسعه شهری بود.

منبع : تایمز عمان

امنیت غذایی و توسعه زیرساخت های مرتبط

گزارش منتشر شده در حوزه تولید مواد غذایی سلطنت عمان در سال 2023 حاکی از توسعه زیرساخت های تولید انواع مواد غذایی در چارچوب برنامه امنیت غذایی در این کشور می‌باشد. در این گزارش با اشاره به اینکه میزان تولید دام و تره بار در عمان در بازه زمانی 2019 تا 2023 به ترتیب بیش از 10 و 5 درصد افزایش داشته است، تصریح می‌کند در سال گذشته 792 هزار شیلات، 443 هزار تن انواع دام و 3 میلیون و 700 هزار تن تره بار در عمان تولید شده است. 

منبع: عمان آبزرور

تکمیل حفاری افقی در میدان نفتی نمر

شرکت ابراج انرژی حفاری میدان نفتی نمر را که از سال 2022 آغاز شده بود، با موفقیت به اتمام رسانده است.این اولین بار در عمان است که حفاری چاه نفتی به صورت افقی صورت می‌گیرد و شرکت ابراج انرژی موفق شده است به عنوان یک شرکت عمانی این عملیات را به پایان برساند.

منبع: خبرگزاری عمان

برگزاری کمیته مشترک فنی و اقتصادی عمان و مجارستان

دومین کمیته مشترک فنی و اقتصادی عمان و مجارستان با حضور شیخ خلیفه الحارثی، معاون سیاسی وزارت خارجه عمان و دکتر تاماس وارگا، معاون وزیر دفاع مجارستان در مسقط برگزار شد. در این نشست دو طرف در خصوص اقتصاد، تجارت و حوزه‌های سرمایه گذاری با تمرکز بر انرژی‌های فسیلی، انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن سبز، کشاورزی، مدیریت منابع آبی و تبادل تجربه در حوزه‌های علمی، فناوری و فضایی گفتگو کردند.

منبع: مسقط دیلی

تکمیل مطالعات احداث مجتمع پتروشیمی الدقم

مطالعات در خصوص مجتمع پتروشیمی الدقم در کنار پالایشگاه این منطقه در آستانه تکمیل می‌باشد. این پروژه با همکاری گروه اوکیو، شرکت سابیک (SABIC) عربستان سعودی و بخش بین المللی وزارت نفت کویت احداث خواهد شد. همچنین انتظار می رود ظرفیت پالایش پالایشگاه الدقم که با سرمایه گذاری مشترک عمان و کویت احداث شده است، در سال آینده با افزایش 10 الی 15 درصدی به 260 هزار بشکه در روز برسد.

منبع: عمان آبزرور

پایان ضرردهی شرکت هواپیمایی عمان ایر

کان کورفیاتیس، مدیرعامل شرکت هواپیمایی عمان ایر با تاکید بر اینکه این خطوط هواپیمایی دیگر ضررده نیست، گفت از آگوست 2023 اقدامات مهمی جهت سود آوری عمان ایر انجام شده که از آن جمله می‌توان به لغو مسیرهای ضررده و ساده سازی ناوگان اشاره کرد. وی گفت شرکت هواپیمایی عمان ایر قصد دارد تا سال 2025 با معرفی مسیرهای جدید پروازی رشد بیشتری داشته باشد. همچنین از سال آینده هواپیماهای بوئینگ 737 سری 800 و 900 از ناوگان خارج و هواپیماهای 737 سری 8 جایگزین آنها خواهد شد. کاهش ضرردهی عمان ایر در حالی حاصل شده است که در فوریه 2024 اعلام شد زیان این شرکت هواپیمایی 25 درصد کاهش یافته است. این خبر در حالی منتشر شد که عمان ایر اعلام کرد از تاریخ 20 دسامبر پروازهای مستقیم این شرکت از مسقط به رم، پایتخت ایتالیا برقرار خواهد شد.

منبع: مسقط دیلی

سهم 11 درصدی شرکت تولید و اکتشاف اوکیو در بازار بورس مسقط

مدیر اجرایی بورس مسقط اعلام کرد با پایان عرضه اولیه سهام شرکت تولید و اکتشاف اوکیو، ارزش این شرکت بیش از 7 میلیارد و 800 میلیون دلار خواهد بود و تقریبا 11 ممیز 6 دهم درصد از کل سرمایه بازار بورس مسقط را به خود اختصاص خواهد داد. وی گفت ورود شرکت تولید و اکتشاف اوکیو به بازار بورس مسقط موجب توسعه سریع این بازار خواهد شد و مسیر برای ورود دیگر شرکت های بزرگ به این بازار هموار خواهد شد.

منبع: مسقط دیلی

مسقط میزبان اولین کنفرانس تجاری عمان-پاکستان

هتل اینترسیتی شهر مسقط میزبان اولین کنفرانس تجاری عمان-پاکستان با حضور بیش از 65 شرکت بزرگ پاکستانی خواهد بود. این کنفرانس که در روزهای 22 و 23 مهر ماه برگزار خواهد شد، فعالانی از حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، مواد غذایی، پوشاک و چرم، داروسازی، ساخت و ساز و آی.تی حضور خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری عمان

تامین مالی یک و نیم میلیارد دلاری برای راه آهن عمان-امارات

شرکت ریلی عمان و الاتحاد موسوم به راه آهن حفیت، توافق هایی جهت تامین وام بانکی به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد دلار با بانک های عمانی و اماراتی و همچنین چند بانک بین المللی امضا کرده است. در پروژه راه آهن حفیت که گروه اسیاد عمان و راه آهن الاتحاد امارات متحده عربی بزرگترین سهام داران آن می‌باشند، بانک هایی چون مسقط، صحار، ظفار از عمان و بانک هایی از جمله بانک تجاری ابوظبی، فرست ابوظبی از امارات متحده عربی مسئولیت تامین وام بانکی آن را برعهده گرفته اند.

منبع: مسقط دیلی

امضای قرارداد فروش ال.ان.جی به ژاپن

شرکت عمان ال.ان.جی توافقی با شرکت کانسای الکتریک پاور ژاپن جهت فروش سالانه 400 هزار تن ال.ان.جی امضا کرده است. این قرارداد 4 ساله از سال 2026 اجرایی خواهد شد و انرژی مورد نیاز برای بخش های مختلف صنعت ژاپن را تامین خواهد کرد.

منبع : تایمز عمان

برگزاری نشست تجاری عمان-تانزانیا در مسقط

نشست تجاری عمان- تانزانیا با سخنرانی قیس بن محمد الیوسف، وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان در مسقط برگزار شد. در این نشست که با حضور تجار و بازرگانان دو کشور برگزار می‌شد، راه‌های توسعه تجارت و شراکت اقتصادی میان بخش های خصوص دو کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. در خلال این جلسه اعلام شد که تعداد شرکت های تانزانیایی ثبت شده در عمان و همچنین میزان سرمایه گذاری تانزانیایی‌ها در عمان در دو سال گذشته به ترتیب 23 ممیز 8 دهم درصد و 13 و نیم درصد افزایش یافته است.

منبع: عمان آبزرور

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما