معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

 احتمال از دست دادن تسهیلات بانکی200 میلیون دلاری غنا دلیل عمیق تر شدن بحران کمبود کاکائو (26 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای دکتر ارنست آدیسون رئیس بانک مرکزی غنا، روز دوشنبه هفته گذشته طی یک نشست خبری در اکرا اعلام کرد که به دنبال بحران کاهش تولید دانه‌های کاکائو در این کشور به دلیل تغییرات شدید آب و هوایی و شیوع آفات زراعی، دسترسی به تسهیلات مالی 200 میلیون دلاری را با چالش مواجه کرده است.

به گفته دکتر آدیسون، هیئت کاکائو غنا، موسوم به Cocobod، در حال حاضر برای خرید دانه‌های کاکائو از کشاورزان به منابع مالی خارجی متکی می‌باشد و این موضوع موجب گردیده است که Cocobod نتواند 200 میلیون دلار نهایی را از وام 800 میلیون دلاری که سال گذشته توسط کنسرسیومی‌به رهبری Cooperatieve Rabobank UA، تأمین گردیده بود را دریافت نماید.

پیامدهای مشکلات مالی غنا بسیار فراتر از بازارهای مالی است و مستقیماً بر معیشت کشاورزان و آینده برداشت کاکائو تأثیر می‌گذارد و به این ترتیب، کشاورزان در معرض ناتوانی در تهیه نهاده ‌های کشاورزی ضروری مانند نهال ‌ها، مواد شیمیایی و کود های کشاورزی که برای حفظ یک محصول سالم، حیاتی هستند قرار خواهند گرفت.

پیش ‌بینی می‌شود که برداشت کاکائو در سال جاری به حدود 422500 تا 425000 تن کاهش پیدا کند.

 

افزایش بی سابقه قیمت کاکائو به 10 هزار دلار در هر تن (26 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، معاملات آتی کاکائو در روز سه شنبه هفته جاری در نیویورک با 4.5 درصد افزایش، به حدود 10080 دلار در هر تن رسید و روند صعودی تاریخی را که در سال جاری شاهد دو برابر شدن قیمت ‌ها بود مجدداً افزایش داده است.

به دنبال کاهش محصولات تولیدکنندگان بزرگ منطقه غرب آفریقا، بازار جهانی کاکائو، در مسیر سومین کسری عرضه سالانه متوالی قرار گرفته است. این صنعت با مبالغ اندکی که به کشاورزان کاکائو پرداخت می‌شود، دست و پنجه نرم می‌کند و نگرانی‌ها در مورد توانایی در تأمین میزان تقاضا در بازارهای جهانی را افزایش داده است.

این خطر وجود دارد که وضعیت عرضه از این نیز بدتر شود، زیرا قوانین اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از فروش محصولاتی که باعث تخریب جنگل ‌ها می‌شوند، ممکن است تأمین منابع مورد نیاز را برای شرکت های تولید کننده شکلات این قاره، سخت ‌تر کند.

سازمان بین ‌المللی کاکائو پیش ‌بینی کرده است که نسبت ذخایر در انبارها در فصل زراعی جاری، به کمترین میزان خود در بیش از چهار دهه گذشته خواهد رسید.

 

آغاز دومین مرحله ارزیابی صندوق بین ‌المللی پول از غنا در 2 آوریل 2024(27 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای دکتر محمد امین آدم وزیر دارایی غنا، روز سه شنبه هفته جاری طی یک نشست خبری در اکرا اعلام کرد که پس از تکمیل موفقیت آمیز اولین مرحله ارزیابی از تسهیلات تمدید شده اعتباری 36 ماهه 3 میلیارد دلاری (ECF) این کشور در تاریخ 19 ژانویه 2024، این وزارت خانه قرار است از تاریخ 2 لغایت 12 آوریل 2024، به منظور انجام مرحله دوم ارزیابی، میزبان کارکنان صندوق بین المللی پول باشد.

وزیر دارایی گفت، مأموریت آتی صندوق بین المللی پول در غنا، مقامات این کشور را در مباحث فنی و سیاستی مشارکت خواهد داد و به آنها این امکان را می دهد تا عملکرد غنا را در مورد اهداف برنامه اصلاح ساختار اقتصادی شامل شش معیار عملکرد کمی، سه هدف شاخص (IT)، یک بند مشاوره سیاست پولی (MPCC) و معیارهای ساختاری (SBs) در مورد اهداف تعیین شده در اواخر دسامبر 2023 را بررسی نمایند.

وی همچنین افزود، تصویب دومین مرحله ارزیابی توسط هیئت اجرایی صندوق بین ‌المللی پول که پیش بینی می‌شود در ژوئن 2024، به اتمام برسد، باعث آزاد سازی بخش سوم 360 میلیون دلاری می‌شود و مجموع پرداخت ‌ها به غنا تحت این برنامه را به 1.56 میلیارد دلار می رساند.

 

واریز مبلغ 300 میلیون دلار به عنوان بخش اول از تسهیلات حمایتی 900 میلیون دلاری بانک جهانی به حساب بانک مرکزی غنا(27 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بانک جهانی، طی بیانیه ای از واریز مبلغ 300 میلیون دلار به حساب بانک مرکزی غنا به عنوان تسهیلات حمایت از بودجه این کشور در روز چهارشنبه 27 مارس 2024 خبر داد.

مبلغ واریز شده، اولین بخش از تسهیلات مالی 900 میلیون دلاری انجمن توسعه بین المللی بانک جهانی (IDA) به غنا، تحت عنوان سیاست توسعه بازیابی تاب آور (DPO) با هدف کمک به بهبود اقتصاد غنا و حمایت از رشد فراگیر در این کشور می‌باشد.

انتظار می‌رود این مبلغ باعث افزایش ذخایر بانک مرکزی، پایداری مالی و افزایش سرمایه گذاری‌ها در بخش خصوصی گردیده و به حفظ ارزش پول ملی، بهبود انعطاف پذیری تغییرات آب و هوایی و افزایش انضباط مالی در بخش انرژی نیز کمک نماید.

 

حفظ نرخ بهره 29% بانک مرکزی غنا(BoG )در سال 2024 (26 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، آقای دکتر ارنست آدیسون رئیس بانک مرکزی غنا (BoG) روز گذشته پس از پایان یکصد و هفدهمین جلسه عادی کمیته سیاست پولی MPC، طی نشستی در اکرا اعلام کرد که این کمیته در جلسه خود با اشاره به ثبات اقتصادی، نرخ بهره را بدون تغییر، 29 درصد اعلام کرد.

دکتر آدیسون گفت: نرخ رشد 3.8 درصدی تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم 2023، به دلیل افزایش در همه بخش ها شامل: خدمات، کشاورزی و صنعت بوده است و به طور کلی، نرخ تورم کل از دسامبر 2023 تا کنون ثابت مانده است

وی توضیح داد که در سال جاری تورم کل از 23.5 درصد ثبت شده در ژانویه، به 23.2 درصد در ماه فوریه کاهش یافته است، به طوری که تورم مواد غذایی با 0.1 واحد درصد کاهش، به 27.0 درصد و تورم کالاهای غیر خوراکی نیز به 20.0 درصد رسیده است.

نرخ بهره، نرخی است که بانک مرکزی از ذخایر خود به بانک های تجاری در جهت مهار تورم و رشد اقتصادی وام میدهد.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

تصویب اولین بودجه سبز به ارزش 118.2 میلیارد CFA توسط پارلمان توگو(27 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، توگو برای اولین بار، بودجه سبز به ارزش 118.2 میلیارد CFA در سال که معادل 5.41 درصد از 2179 میلیارد CFA بودجه ملی برای سال 2024 است را در پارلمان به تصویب رساند.

بودجه سبز بر سازگاری آب و هوایی، کاهش انتشارات گازهای گلخانه ای، بهبود تنوع زیستی، تسهیل دسترسی به آب، مبارزه با آلودگی و مدیریت زباله در توگو متمرکز خواهد بود. حدود 56 درصد از بودجه سبز، یعنی 66 میلیارد CFA، در پروژه‌های سازگاری با تغییرات آب و هوایی سرمایه گذاری خواهد شد، در حالی که نزدیک به 30 میلیارد CFA یا 26 درصد از تخصیص، به کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی کمک خواهد کرد.

بودجه سبز به پروژه‌هایی تخصیص داده می‌شود که هدف آن افزایش پوشش جنگلی به 26 درصد از قلمرو تا سال 2030 از طریق احیای 1.4 میلیون هکتار از منابع جنگلی تخریب شده و کاشت 1 میلیارد درخت تا سال 2030 است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما