معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ دوم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت فقر مطلق در ایتالیا

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایتالیا (Istat)، 8.5 درصد از خانواده‌های ایتالیا (5.7 میلیون نفر) در وضعیت فقر مطلق به سر می‌برند که در سال 2022 برابر با 8.3 درصد بوده است. بر اساس همین گزارش، در سال 2023، آمار افراد زیر سن قانونی که در خانواده‌های با فقر مطلق زندگی می‌کنند برابر با  1.3 میلیون نفر می‌باشد. همچنین این نرخ در میان جوانان 18 تا 34 ساله 11.9 درصد و در بین افراد بالای 65 سال 6.2  درصد می‌باشد. بر اساس همین گزارش درصد فقر مطلق در بین خانواده‌هایی که در آنها حداقل یک نفر شاغل می‌باشد همچون سال 2022 8.2 درصد می‌باشد (در حدود 1 میلیون و 100 هزار خانواده). اما نکته قابل توجه در مقایسه با سال 2022 وخیم ‌تر شدن وضعیت خانواده‌هایی است که شخص شاغل آن کارمند می‌باشد؛ این آمار از 8.3 درصد در سال 2022 به 9.1 درصد رسیده است و بیش از 944 هزار خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد.

https://www.ilsole24ore.com/art/istat-57-milioni-persone-poverta-assoluta-2023-AFjCLJCD

طرح کاهش بازرسی‌های گمرکی

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله دولت ایتالیا به منظور ساده تر کردن بروکراسی برای شرکت های صادر کننده کالا طرحی را با عنوان «میز واحد گمرکی» تعریف نموده است. بر اساس این طرح، کلیه امور گمرکی مربوط به کالاهای وارداتی و صادراتی و یا ترانزیتی در یک زمان و در یک مکان واحد انجام خواهد گرفت. بر اساس قانون گمرکی جدید که جایگزین قانون تلفیقی گذشته خواهد شد، کلیه بررسی‌های اداری پیش بینی شده توسط مقررات اتحادیه اروپا جهت بازرسی و صدور مجوز تنها توسط یک دفتر (میز واحد گمرکی) انجام خواهد گرفت و فرآیندهای تکراری، درخواست ها، پاسخ ها با سیستم کاغذی کنار گذاشته خواهد شد و به علاوه با دیجیتالیزه شدن سیستم، ارائه تقاضا و دریافت مجوزها بصورت دیجیتال انجام خواهد گرفت. اما در هر حال ادارات ذیربط این طرح (میز واحد گمرکی) همواره این حق را دارند که بر اساس اصل تحلیلی ریسک و با در نظر گرفتن شاخص‌های عینی (مثلاً مبدا و نوع کالا) و شاخص‌های ذهنی، یعنی مربوط به افرادی که ترخیص کالا از گمرک را انجام می‌دهند، روی انواع خاصی از عملیات گمرکی کنترل  بیشتری انجام دهند.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240326&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

تمایل شرکت های صادراتی ایتالیا به واگذاری بخش لجستیک به مشتریان خارجی

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، شرکت های صنعتی ایتالیایی به دلیل مسائل بین المللی و درگیری‌هایی که باعث ایجاد مشکل در زنجیره‌های لجستیکی گردیده، به طور فزاینده‌ای تمایل دارند که به بخش لجستیک به عنوان یک مشکل و نه به عنوان یک فرصت نگاه کنند و در نتیجه از آن صرف نظر می‌کنند. بر اساس گزارش مرکز مطالعه Contship e Srm (وابسته به بانک اینتزا سن پائولو)، با وجود افزایش آمار حمل و نقل کانتینری در ایتالیا، یک واقعیت نگران‌ کننده به چشم می خورد؛ زیرا در سال 2023، در حدود 75 درصد از شرکت‌های صنعتی صادر کننده ایتالیایی برای فروش تولیدات خود، روش تحویل درب کارخانه را در پیش گرفته اند. با این روش مدیریت کل فرآیند حمل و نقل، از کارخانه تا مقصد، به خریدار کالا واگذار می‌گردد. روشی که موجب کمبود کار و پتانسیل توسعه فعالیت اپراتورهای لجستیک در ایتالیا شده است. بنا به همین گزارش مسئله نگران کننده اینجاست که این روش یعنی «تحویل درب کارخانه» در بین کاخانه‌های صنعتی تقریبا به روشی فرآگیر تبدیل شدن است و در حدود 61 درصد از شرکت هایی که برای تهیه این گزارش با آنها مصاحبه شده است اعلام کرده اند که این روش را تغییر نخواهند داد.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240326&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

اشکالات کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا به طرح ائتلاف دو شرکت هواپیمایی ایتالیا

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، کمیسیون اروپا نظرات اعتراضی خود پیرامون طرح خرید 41 درصد سرمایه شرکت هواپیمایی ایتالیا (ایتا ایرویز) توسط گروه آلمانی لوفت هانزا (با سرمایه گذاری 325 میلیون یورو) را به طرفین قرارداد، وزارت دارایی ایتالیا و شرکت هواپیمایی Lufthansa ارائه نمود. بروکسل به این دو شرکت تا تاریخ 26 آوریل مهلت داده تا اقدامات اصلاحی را در مورد این توافق انجام دهند. به عقیده کارشناسان کمیسیون اروپا  این توافق ممکن است رقابت در بازار خدمات حمل و نقل مسافری را در برخی مسیرها (داخل اروپا و مسیرهای دور) محدود سازد و اینکه مشتریان ممکن است به دلیل افزایش هزینه بلیط و یا کاهش کیفیت خدمات دریافتی متضرر شوند. برای مقامات ایتالیایی این نگرانی وجود دارد که بروکسل بخواهد این پرونده را بدون اینکه تصمیمی‌گرفته باشد به تاریخ پایان دوره مجلس اروپا (6 ژوئن) بکشاند و بدین ترتیب به جلوگیری کردن از سرمایه گذاری 325 میلیونی و هم افزایی تجاری بین دو شرکت ادامه دهد و توسعه شرکت هواپیمایی ایتا را به خطر بیندازد.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240326&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

وضعیت دشوار بخش لجستیک ریلی ایتالیا

مائورو پسانو، که قرار است از ماه آینده ریاست انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی ایتالیا را بر عهده گیرد در مصاحبه با روزنامه اقتصادی ایل سوله گفت: در حالی که اروپا راه آهن را در مرکز طرح گذار سبز قرار داده است تا بخش ترابری از طریق راه آهن را توسعه بدهد، در ایتالیا دقیقا برعکس این اتفاق در حال رخ دادن است و جابجایی کالاها به جای اینکه جاده را رها کنند و از طریق راه آهن انجام گیرد،  قطارها را رها کرده و به جابجایی از طریق کامیون‌ها باز گشته اند. در سال 2023، محموله ریلی در ایتالیا در مقایسه با سال 2022 از نظر کیلومتر- قطار 3.2 درصد دست داده است. به گفته پسانو دلایل این بحران بسیار زیاد است، اما دو مورد به طور خاص بیش از دیگران برجسته هستند: اول وقفه در گذرگاه‌های منطقه آلپ، به‌ویژه در Frejus (فرانسه) و در Gotthard (سوئیس) گذرگاه‌هایی که برای ترانزیت کالا به سمت اروپا بسیار اساسی هستند و دلیل دوم طرح های ساخت و ساز برنامه ملی بهبود و تاب آوری دولت (Pnrr) که منجر به بسته شدن مقطعی یا کامل بسیاری از خطوط ارتباطی ریلی در سراسر کشور شده و این خطر را بوجود آورده اند که تا پایان این طرح (سال 2026)، بسیاری از اپراتورهای فعال در بخش ترابری ریلی در ایتالیا ناپدید شوند و در نتیجه میلیاردها یورو سرمایه گذاری از بین برود.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240328&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما