معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۹:۰۸ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

* افزایش 120 میلیارد دلاری حجم دارایی‌های صندوق نسل های آینده کویت

موسسه بین المللی صندوق های مستقل جهانی در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: مجموع دارایی‌های صندوق نسل های آینده کویت با 4. 120 میلیارد دلار افزایش به 4. 923 میلیارد دلار رسیده است حال آن که این رقم در ماه ژوئیه سال گذشته بالغ بر 803 میلیارد دلار بوده است. به گزارش موسسه مذکور، صندوق نسل های آینده کویت پس از صندوق سرمایه گذاری ابوظبی که دارایی آن بالغ بر 993 میلیارد دلار است، جایگاه خود را در رده پنجم جهانی و دوم کشورهای عربی را حفظ کرده است.

خبرگزاری «بلومبرگ» اعلام کرد: سازمان کل سرمایه گذاری کویت که «صندوق حاکمیتی» این کشور را مدیریت می‌کند ، در حال آماده شدن برای ثبت یکی از بهترین سال های مالی خود و دستیابی به بازده دو رقمی از ماه منتهی به فوریه گذشته است، امری که ممکن است دارایی‌های این سازمان را با پشتیبانی عملکرد بالای بازارهای جهانی به نزدیک به یک تریلیون دلار برساند.

بنا بر اعلام منابع مطلع، بیش از 50 درصد از کل سرمایه گذاری‌های این سازمان در آمریکا متمرکز است. از سوی دیگر دکتر عماد العتیقی معاون نخست وزیر و وزیر نفت و رئیس هیات مدیره شرکت نفت کویت، اعلام کرد در پی افزایش تولید محصولات شرکت ملی نفت کویت از لحاظ کیفیت به سطوح جهانی، این شرکت به سود بی سابقه ای دست یافته است که بالاترین رقم در تاریخ آن محسوب می‌شود.

منبع: السیاسه

 

* تلاش برای تکمیل پروژه‌های عظیم نفتی کویت از جمله تاسیسات گاز ژوراسیک 4 و 5

این روزنامه به نقل از منابع مطلع، بر تلاش گسترده بخش نفت کویت برای تکمیل پروژه‌های عظیم نفتی از جمله افتتاح و بهره برداری از تاسیسات گاز ژوراسیک 4 و 5 که جزو بزرگ ترین پروژه‌های تولیدی در بخش نفت محسوب می‌شود و بازده مالی قابل توجهی برای بودجه دولت به ارمغان خواهد آورد، تاکید کردند.

گروه ویژه بخش تولید و پروژهای گاز شرکت نفت کویت، وظیفه نظارت و مدیریت این دو تاسیسات را برعهده دارد به خصوص اینکه این پروژه‌های پر چالش و پیچیده در تاریخ شرکت محسوب می‌شوند. یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی پروژه تاسیسات گاز ژوراسیک 4 و 5، ایجاد یک سیستم قراردادی جدید منطبق با استراتژی تولید شرکت، برای اطمینان از سرعت تکمیل و کیفیت تجهیزات و حفظ تداوم عملیات در یک فضای امن است. منابع بر حمایت گسترده شرکت نفت کویت از شرکت های نفتی برای دستیابی به یک استراتژی کلی در تمامی سطوح در بخش نفت و گاز کویت تاکید نمودند.

منبع: الرای

 

* توسعه پروژه تولید نفت سنگین در شمال کویت

نشریه «مید» اعلام کرد: شرکت نفت کویت بار دیگر فراخوان‌های پیش صلاحیت برای عقد قرارداد مشاوره طراحی پروژه توسعه تولید نفت سنگین در منطقه «فارس السفلی» این کشور را مطرح کرده است. شرکت نفت کویت در بیانیه ای اعلام کرد : شرکت های علاقه مند به شرکت در این پروژه می‌توانند درخواست های خود را حداکثر تا 2 ژوئن 2024 ارائه کنند.

این نشریه اضافه کرد: فاز نخست پروژه تولید نفت سنگین در منطقه «فارس السفلی» واقع در میدان «الرتقه» در سال 2019 تکمیل شده است و این در حالی است که فاز دوم و سوم آن هنوز آغاز نشده است.

لازم به ذکر است کنسرسیومی متشکل از شرکت خدمات نفتی مستقر در انگلیس (پتروفاک) و شرکت پیمانکاران لبنان در سال 2015 قراردادی را به ارزش 1. 4 میلیارد دلار برای اجرای فاز اصلی این پروژه و احداث خطوط لوله به ارزش 842 میلیون دلار، به دست آوردند. کما اینکه شرکت ایتالیایی پیمانکار صنعت نفت و گاز در ماه ژوئیه 2017 موفق به اجرای فاز دوم و سوم این پروژه شده بود. قابل توجه است ارزش اجرای فاز دوم و سوم این پروژه هر کدام به تنهایی در گذشته به ارزش 2 میلیارد دلار برآورد شده بود.

منبع: الانباء

 

* فراهم کردن زمینه برای احداث نیروگاه خورشیدی توسط مردم

دکتر سالم الحجرف وزیر آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت، با تاکید بر اینکه زمینه را برای مردم جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی فراهم کرده اند، بر عمل به قول شیخ جابر الاحمد امیر فقید کشورش، مبنی بر ضرورت عدم قطع برق از شهروندان تاکید کرد. وی گفت: کشورش جزو نخستین کشورهایی بوده که در دهه 1950 به نمک زدایی آب اقدام نموده و تا به امروز گام های بزرگی در این زمینه برداشته است. وزیر آب و برق کویت از همگان خواست تا با صرفه جویی و بهینه سازی مصرف برق از بالا رفتن قبوض برق جلوگیری کنند.

دکتر سالم الحجرف در ادامه با اشاره به سخنان شیخ صباح الاحمد امیر فقید کشورش در سال 2012، مبنی بر نیاز کشور به انرژی‌های تجدیدپذیر از سال 2030، بر احتیاج کویت به افزایش تولید انرژی خورشیدی به عنوان ارزان ترین انواع انرژی تاکید کرد.

وی گفت: پروژه مجتمع «الشقایا»، یکی از پروژه‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود و آنان زمینه را برای شهروندان جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی بر روی پشت بام های منازل خود هموار کرده اند و دولت برق تولیدی را با هدف مشارکت دادن شهروندان به ویژه صاحبان پروژه‌ها در روند تولید، خریداری خواهد کرد و این گام تاثیر به سزایی بر همگان از جمله دست اندرکاران گسترش زنجیره صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر با در نظر گرفتن جوانب زیست محیطی و اجرای دستورالعمل والاحضرت امیر کویت در مورد بی طرفی کربن، خواهد داشت.

نامبرده در ادامه خاطرنشان کرد: کویت در آینده فرصت سرمایه گذاری در زمینه انرژی را در قالب 11 پروژه با ظرفیت تولید 22 هزار و 100 مگاوات مطرح خواهد کرد که از این تعداد 6 پروژه مربوط به انرژی سنتی و 5 پروژه مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

منبع: السیاسه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما