معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

کره به دنبال حل مشکل تورم چسبنده

بر اساس داده‌ها، رشد قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه به بالای 3 درصد رسید و نشان می‌دهد که کره ممکن است با تورم چسبنده‌تر از حد انتظار مواجه شود. در همین راستا، چوی سانگ موک وزیر دارایی گفت: دولت وضعیت تورم اخیر را جدی می‌گیرد و تمام تلاش خود را برای کاهش تورم به سطح 2 درصد به کار خواهد گرفت.

بر اساس داده‌ها، رشد قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه به بالای 3 درصد رسید و نشان می‌دهد که کره ممکن است با تورم چسبنده‌تر از حد انتظار مواجه شود.

بر اساس داده‌های مرکز آمار کره، قیمت‌های مصرف‌کننده، معیاری کلیدی برای تورم، در ماه گذشته 3.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

اگرچه رشد قیمت در ژانویه به 2.8 درصد کاهش یافت و برای اولین بار در شش ماه گذشته به محدوده 2 درصد رسید، اما ظرف یک ماه به بالای 3 درصد بازگشت.

این افزایش اولین بار در چهار ماه گذشته است که رشد قیمت در ماه‌های گذشته با سرعت بیشتری افزایش یافته، زیرا رشد قیمت در ماه‌های اخیر کاهش ثابتی را نشان داده و از 3.8 درصد در ماه اکتبر به 3.3 درصد در ماه نوامبر و به 3.2 درصد در ماه دسامبر کاهش یافته است.

در ماه‌های گذشته، به نظر می‌رسید که نرخ تورم کره در حال کاهش بوده و به هدف 2 درصد نزدیک شده است، اما داده‌های ماه فوریه نشان می‌دهد که تورم به دلیل افزایش هزینه‌های مصرف مواد غذایی و انرژی، دوباره شتاب گرفته است.

قیمت محصولات کشاورزی 20.9 درصد افزایش یافت و تورم کل را 0.8 واحد درصد افزایش داد. قیمت میوه 41.2 درصد افزایش یافت که شدیدترین افزایش از سال 1991 را به خود اختصاص داد.

افزایش قیمت بین المللی نفت نیز فشار تورمی را افزایش داد. قیمت فرآورده‌های نفتی در ماه فوریه 1.5 درصد کاهش یافت که در مقایسه با 5 درصد کاهش نسبت به ماه قبل، نسبتاً پایین است.

با این حال، قیمت خدمات 2.5 درصد افزایش داشته که نسبت به افزایش 2.6 درصدی ماه قبل کاهش یافته است. قیمت رستوران‌ها 3.8 درصد افزایش یافت، اما این افزایش کمترین میزان در 28 ماه گذشته از زمان رشد 3.4 درصدی ثبت شده در ماه اکتبر 2021 بوده است.

با تداوم رشد قیمت در اقتصادهای بزرگ در سراسر جهان علیرغم سیاست پولی تهاجمی‌بانک‌های مرکزی، برخی معتقدند که تورم در بحبوحه زمان‌های در حال تغییر به "وضعیتی عادی" تبدیل شده است.

باک این سوک، محقق ارشد موسسه بازار سرمایه کره، طی گزارشی که در ماه دسامبر منتشر شد، پیشنهاد کرد که عقب نشینی از جهانی شدن ممکن است نشان دهنده پایان رژیم تورم پایین قبلی باشد.

در این گزارش آمده است: «در حالی که روند شدید تورم پس از همه‌گیری کرونا ممکن است در کوتاه‌مدت کاهش یابد، به دلیل انقباض پولی بانک‌های مرکزی، بازگشت به رژیم تورم پایین قبلی ممکن است از منظر بلندمدت چالش‌برانگیز باشد».

با این حال، برخی دیگر بر این باورند که بانک‌های مرکزی همچنان می‌توانند تورم را کنترل کنند و آن را به سطح 2 درصد کاهش دهند.

جونگ کیو چول، محقق تحلیل اقتصاد کلان در موسسه توسعه کره گفت: در بلندمدت، تورم را می‌توان از طریق سیاست پولی کنترل کرد.

وی افزود: در مورد کره، اگرچه تورم اصلی بالا بوده، اما ثابت مانده است.

تورم اصلی، بدون احتساب قیمت‌های بی‌ثبات‌تر مواد غذایی و انرژی، 2.5 درصد نسبت به مدت مشابه در ماه قبل افزایش یافت.

یونگ توضیح داد: تورم اصلی تحت تاثیر عوامل موقتی است. اما تورم اصلی که جریان کلی سیاست پولی را نشان می دهد، کاهش یافته است و نشان می دهد که سیاست بانک کره موثر بوده است.

بانک مرکزی کره اعلام کرده که تورم طبق پیش بینی بوده است.

تورم اصلی در سطح ماه قبل حفظ شد ولی به دلیل افزایش قیمت محصولات کشاورزی شتاب گرفت که با پیش‌بینی ماه گذشته مطابقت دارد.

اگر افزایش قیمت نفت رخ ندهد، تورم کل با کاهش تقاضای داخلی آرام می‌شود. اما با توجه به این که قیمت مایحتاج روزانه ممکن است برای مدتی بالا باشد، جریان (ضعف تورم) می‌تواند ناهموار باشد.

در همین حال، دولت قول داده که برای مهار تورم تلاش خواهد کرد.

چوی سانگ موک وزیر دارایی در نشستی جداگانه گفت: دولت وضعیت تورم اخیر را جدی می‌گیرد و تمام تلاش خود را برای کاهش تورم به سطح 2 درصد به کار خواهد گرفت.

منبع: روزنامه کریا هرالد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما