معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

تهدید درآمد شرکت ها با افزایش نرخ مبادله وون - دلار

در طول بحران مالی آسیا سال 1997، بحران مالی جهانی سال 2008، و شوک افزایش نرخ بهره جهانی در سال 2022 ، افزایش شدید نرخ ارز نگرانی‌های قابل توجهی را برای شرکت های کره ای، به ویژه آنهایی که بدهی‌های خارجی شان به طور پیوسته در حال افزایش است، ایجاد می‌کند. در روزهای اخیر مجددا نرخ برابری وون کره با دلار آمریکا از 1400 وون فراتر رفته است. گزارش حاضر به دلایل این دور از افزایش و آثار آن بر اقتصاد در آمد شرکت های کره ای اشاره دارد.

به دلیل تشدید ابهامات جهانی مانند بی ثباتی ژئوپلیتیکی در غرب آسیا، کاهش پیش بینی درآمدهای آتی، مشکل شدن تامین مالی و تهدیدات ناشی از افزایش بدهی خارجی، نرخ مبادله وون - دلار از مرز 1400 وون گذشته است. این میزان، بالاترین سطح نرخ مبادله وون-دلار از نوامبر 2022 است.

همانطور که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، نرخ ارز، تنها در سه نوبت در تاریخ کره جنوبی از مرز 1400 وون فراتر رفته است لکن سیر صعودی نرخ ارز را در حال حاضر می‌توان به شرایط اقتصادی مطلوب در ایالات متحده نسبت داد. طبق داده‌های وزارت بازرگانی ایالات متحده، خرده فروشی در ایالات متحده در ماه مارس و برای دومین ماه متوالی 0.7 درصد نسبت به ماه گذشته میلادی افزایش یافت. با تضعیف وون در حالی که قیمت‌های جهانی نفت خام بالا می‌رود و نرخ‌های بهره سرسختانه بالا می‌مانند، مشکلات سرمایه‌گذاران به دلیل نوسانات رو به رشد بازار در حال افزایش است.

جو جائه اون، تحلیلگر Daishin می‌گوید: «با قیمت های بالای فعلی نفت، دلار قوی، نرخ های بهره بالا و کاهش مستمر ارزش اوراق بهادار، پیش بینی برای کاهش نرخ پایه احتمالاً تأثیر منفی [بر بازار] خواهد داشت.» وی افزود: «افزایش بیشتر قیمت جهانی نفت ممکن است باعث تورم شود، بنابراین انتظارات برای کاهش نرخ پایه را بیشتر کاهش می‌دهد، که منجر به بدتر شدن احساسات سرمایه‌گذاران و افزایش نوسانات ارزی خواهد شد».

سهام‌های کره‌ای نیز سقوط کردند و بورس اصلی Kospi بیش از 2 درصد ریزش داشت زیرا پیش‌بینی‌ها برای کاهش نرخ پایه باعث ایجاد وحشت بیشتر در معامله‌گران شده است. از طرف دیگر، آنچه نگران کننده است افزایش بدهی خارجی کره در چند سال گذشته است. بدهی‌های خارجی به تعهدات مالی شرکت ها به ارزهای خارجی مربوط می‌شود که شامل اشکال مختلف استقراض، بدهی یا اوراق قرضه است که معمولاً مستلزم بازپرداخت عمدتاً به دلار یا یورو می‌باشد.

بر اساس آخرین داده‌های بانک مرکزی کره، شرکت های غیربانکی کره ای تا پایان سال گذشته مجموعاً بدهی خارجی حدود 162.6 میلیارد دلار داشتند که افزایش 5.6 درصدی نسبت به سال 2022 را نشان می دهد. بدهی خارجی شرکت ها هر سال به طور پیوسته در حال افزایش بوده و به 142.96 میلیارد دلار در پایان سال 2021 و 154.28 میلیارد دلار در پایان سال 2022 رسید.

بدهی‌های ارزی کوتاه مدت با سررسید یک ساله یا کمتر بالغ بر 16.5 میلیارد دلار است که تقریباً 10 درصد از استقراض خارجی شرکت ها را تشکیل می دهد. 90 درصد باقی مانده بدهی به عنوان تعهیدات بلندمدت طبقه بندی می‌شود که سررسید آنها بیش از یک سال است. با توجه به اینکه بدهی خارجی شرکت ها همراه با افزایش نرخ ارز با سررسید بلندمدت سالانه افزایش یافته، پیش بینی می‌شود افزایش بدهی ارز خارجی تأثیر منفی بر درآمد داشته باشد.

بر اساس شرکت، بدهی ارز خارجی در اختیار بازیگران اصلی مانند SK hynix، LG Energy Solution، Asiana Airlines و POSCO Future M به ترتیب 29.73 تریلیون وون، 8.69 تریلیون وون، 5.29 تریلیون وون و 928 میلیارد وون بوده است. در صورتی که نرخ مبادله وون-دلار 10 درصد افزایش یابد، سود خالص SK hynix می‌تواند تقریباً 332.1 میلیارد وون کاهش یابد.

انتظار می‌رود شرکت‌هایی که به شدت به واردات مواد خام متکی هستند، مانند تولیدکنندگان باتری، یا شرکت‌هایی که وام‌های خارجی قابل توجهی دارند، با تاثیر مستقیم فشار نرخ بهره ناشی از افزایش نرخ ارز مواجه شوند. در این زمینه، وزارت دارایی و بانک مرکزی مداخلات شفاهی خود را تشدید کردند و گفتند که «با احتیاط شدید، حرکت‌های نرخ ارز و عرضه ارز را رصد می‌کنند».

کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند که نوسانات نرخ مبادله وون-دلار در آینده نزدیک تشدید خواهد شد و شرکت‌ها را وادار به طراحی برنامه‌هایی برای کاهش شوک می‌کند. کیم هو جونگ، تحلیلگر Yuanta Securities، با اشاره به اینکه تا زمانی که عوامل محرک دلار قوی وجود داشته باشد، انتظار می‌رود نوسانات نرخ ارز جهانی ادامه داشته باشد، گفت: کاهش قابل توجه نرخ مبادله وون - دلار در بازارهای جهانی در کوتاه مدت بسیار بعید به نظر می رسد.

چوی سانگ موک وزیر دارایی در نشستی جداگانه گفت: دولت وضعیت تورم اخیر را جدی می‌گیرد و تمام تلاش خود را برای کاهش تورم به سطح 2 درصد به کار خواهد گرفت.

منبع: کریا تایمز و جونگانگ دیلی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما