معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۷:۰۰

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در نیمه دوم اسفندماه 1402 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

رئیس جمهور قبرس متعهد به رسیدگی به هزینه‌های انرژی و اجرای اصلاحات مالیاتی است

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس، در مصاحبه ای به مناسبت یک سالگی ریاست جمهوری خود، تعهد دولت برای رسیدگی به موضوع مبرم هزینه‌های انرژی را مورد تاگید قرار داد. وی در این رابطه اظهار داشت: اگرچه قیمت انرژی در یک سال گذشته افزایش نیافته اما ما مسئول حل ریشه ای و پایدار مسئله هزینه انرژی هستیم و آن را حل خواهیم کرد. ابتکار پنل های خورشیدی برای همه، مورد استقبال همگانی خوبی واقع شده و تاکنون 4000 متقاضی آنرا دریافت کرده اند. علاوه بر این، او برنامه‌های اصلاحات جامع مالیاتی را تشریح و تأکید کرد که آخرین بار اجرای چنین اصلاحی در سال 2001 صورت گرفته است.

منبع: خبر گزاری قبرس

 

طبق داده‌های CyStat شکاف دستمزد جنسیتی در قبرس 10.2٪ است

بر اساس داده‌های منتشر شده در اینفوگرافیک سرویس آماری قبرس (CyStat)، به مناسبت روز جهانی زن، اگرچه زنان اکثریت نیروی کار در قبرس را تشکیل می‌دهند، اما همچنان دستمزد آنها بسیار کمتر از مردان است. طبق اینفوگرافیک، به طور خاص، زنان که در سال گذشته 51.2 درصد جمعیت قبرس را شامل میشوند، 60.9 درصد از نیروی کار را تشکیل می دهند. با این حال، آنها همچنان کمتر از مردان دستمزد می‌گیرند، زیرا طبق داده‌های سال 2022، درآمد ناخالص ساعتی زنان به طور متوسط 10.2 درصد کمتر از مردان است. علاوه بر این، اگرچه 54.8 درصد از زنان 25 تا 64 ساله فارغ التحصیل تحصیلات عالی هستند و 42.7 درصد از زنان شاغل در مشاغل با مهارت بالا کار می‌کنند، تنها 2.2 درصد از زنان شاغل دارای پست های مدیریتی هستند. بر اساس داده‌های CyStat، در سال 2022، 15.1 درصد از زنان در معرض خطر فقر بودند و 91.2 درصد از قربانیان جرایم جنسی را تشکیل می دهند. همچنین خاطرنشان می‌شود که در حال حاضر تنها 14.3 درصد از نمایندگان مجلس زن هستند.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

ثبت نام خودرو در ژانویه تا فوریه سال جاری، 45 درصد افزایش یافت

بر اساس گزارش سرویس آماری قبرس ثبت وسایل نقلیه موتوری برای دوره ژانویه تا فوریه 2024، افزایش 45 درصدی داشته است. در این میان سهم خودروهای برقی به 3.1 درصد و خودروهای هیبریدی به 36.3 درصد رسیده است. تنها در فوریه 2024، کل ثبت نام وسایل نقلیه موتوری به 4346 رسید که نسبت به ماه مشابه در سال 2023 که این مقدار 2795 عدد بود، افزایش چشمگیر 55.5 درصدی را نشان داد. شایان ذکر است، خودروهای سواری سالون افزایش قابل توجه 50.5 درصدی را تجربه کردند و به تعداد 3443 اتومبیل ثبت شده رسید. این مقدار در مدت مشابه سال قبل 2287 بوده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

مذاکرات و نشستهای معاون وزیر کشتیرانی در بروکسل

مارینا هاجیمانولیس، معاون وزیر کشتیرانی در کنفرانسی که توسط ریاست بلژیکی شورای اتحادیه اروپا در مورد شرایط زندگی دریانوردان در روز جمعه ( 25 اسفند ) برگزار شد، شرکت کرد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی معاونت وزارتخانه مزبور، هاجیمانولیس در سخنرانی خود در کنفرانس، به مواضع قبرس در مورد جذب جوانان به حرفه دریانوردی، و همچنین بکارگیری زنان در کشتیرانی اشاره کرد. در حاشیه این کنفرانس، او با معاون وزیر حمل و نقل فیلیپین، المر سارمینتو، مسئول امور حمل و نقل دریایی دیدار نمود. در این ملاقات طرفین درخصوص موضوعات مورد علاقه مشترک و تقویت روابط فی مابین در چارچوب توافقنامه امضاء شده، گفتگو کردند. هاجیمانولیس همچنین جلسه ای با ماجا کوستلاک، مدیر کل سازمان ایمنی دریایی اروپا، برگزار کرد که طی آن وی بر حمایت قاطع قبرس از کار این سازمان تاکید و در مورد چارچوب حمایت فنی، عملیاتی و مشاوره ای ارائه شده به کشورهای عضو سازمان گفتگو کرد. معاون وزیر همچنین با رئیس دانشگاه جهانی دریانوردی (WMU) اقدامات مربوط به آموزش را مورد بحث و بررسی قرار داد و با کواکو اوفوری آسیامه، وزیر حمل و نقل غنا، مسائل مربوط به اجلاس وزیران در مورد اقیانوس ها را که قبرس در ماه آوریل با مشارکت کشورهای مشترک المنافع برگزار می‌کند، مورد بررسی قرار داد.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

کسری تجاری در ژانویه کاهش سالانه را نشان می دهد

بر اساس داده‌های موقت سرویس آمار قبرس،کسری تجاری در ژانویه 2024 به 566.5 میلیون یورو رسید که در مقایسه با 1419.9 میلیون یورو در ماه مشابه سال 2023، حاکی از کاهش سالانه قابل توجهی میباشد. در بیانیه مطبوعاتی آمده است که کل واردات کالا در ژانویه 2024 برابر با848.1 میلیون یورو بوده است که در مقایسه با واردات 1735.1 میلیون یورویی سال قبل حاکی از کاهش 51.1 درصدی است. واردات از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا 510.7 میلیون یورو و از کشورهای ثالث 337.4 میلیون یورو بود که در ژانویه 2023 به ترتیب 529.1 میلیون یورو و 1206 میلیون یورو بود. مجموع صادرات کالا در ژانویه 2024 حدود 282 میلیون یورو ثبت شده که در مقایسه با 315.2 میلیون یورو در ژانویه 2023، حاکی از کاهش 10.7 درصدی است. صادرات به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مدت یاد شده 103.5 میلیون یورو و به کشورهای ثالث 178.1 میلیون یورو بود که این مقدار در ژانویه 2023 به ترتیب 69.8 و 245.4 میلیون یورو بوده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

انتظار می رود تا پایان این هفته نشستی در مورد LNG برگزار شود

این هفته می‌تواند برای توسعه پروژه پایانه گاز طبیعی مایع (LNG) در واسیلیکو حیاتی باشد، زیرا جورج پاپاناستاسیو وزیر انرژی خود را برای دیدار با مقامات کنسرسیوم CPP-Metron Ltd ( CMC)  آماده می‌کند. هفته گذشته، پاپاناستاسیو گفت که دولت خروج از این قرارداد را رد نکرده است، و تاکید کرد که پروژه LNG یا با پیمانکار فعلی تکمیل می‌شود یا راه‌حل‌های دیگری جستجو خواهد شد. اختلافات ادامه دار پس از توقف فعالیت کنسرسیوم در اواخر ژانویه و همچنین  قطع ارتباط با Etyfa، شرکت دولتی زیرساخت گاز طبیعی که مالک پروژه است، تشدید شد. کنسرسیوم علاوه بر این، اقدام به درخواست 200 میلیون یورو از قبرس در روند داوری در دادگاه لندن کرد. با این حال، روز سه‌شنبه، روزنامه Phileleftheros گزارش داد که دولت یکی از مدیران ارشد کنسرسیوم به رهبری چین، دعوت دولت برای یک نشست را پذیرفته و قرار است این مقام تا پایان هفته برای مشاوره و رایزنی در مورد از سرگیری کارها و تدوین برنامه زمانبندی جدید برای تحویل پروژه به قبرس سفر کند.

منبع: خبر گزاری قبرس

 

امضا قرارداد چند میلیونی با مایکروسافت برای ارتقاء کارایی بخش عمومی

قبرس قراردادی 8 میلیون یورویی با غول فناوری مایکروسافت برای تجهیز 10000 کارمند بخش دولتی به مجوزهای مایکروسافت 365 و ارتقای زیرساخت دیجیتال این کشور امضا کرده است. موافقتنامه پنج ساله سازمانی اولین موافقتنامه در مقیاس خود برای دولت قبرس است و به عنوان یک گام بزرگ در جهت مدرن سازی بخش عمومی تلقی می‌شود. مجموعه ابزارهای مایکروسافت 365 شامل ایمیل، ابزارهای همکاری ایمن، خدمات رایانش ابری، نرم افزار مدیریت پروژه و گزارش و غیره خواهد بود. علاوه بر این، این قرارداد شامل خدمات پشتیبانی حیاتی توسط متخصصان مایکروسافت و شرکای تایید شده برای اطمینان از اجرای روان و آموزش کاربر است. انتظار می‌رود که این آموزش مهارت‌های دیجیتالی کارمندان دولتی را که عاملی کلیدی در دستیابی به اهداف جاه‌طلبانه تحول دیجیتال دولت است، به‌طور چشمگیری افزایش دهد. نیکودموس دامیانو، معاون وزیر تحقیقات، نوآوری و سیاست دیجیتال، از این توافق به عنوان آغاز یک "همکاری گسترده تر" بین قبرس و مایکروسافت استقبال کرد.

منبع: فیلنیوز

 

کابینه طرح اشتغال و آموزش 1265 بیکار را تصویب کرد

کابینه دو طرح را بمنظور ایجاد اشتغال و آموزش 1265 بیکار تصویب کرد. بودجه کل دو طرح بالغ بر 11694000 یورو است و هزینه‌ها بین 7824000 یورو تا 3870000 یورو تقسیم شده است. همانطور که یانیس پانایوتو، وزیر کار و بیمه اجتماعی پس از جلسه هیات وزیران اعلام کرد، طرح های مزبور بنا به پیشنهاد وزارت کار و در چارچوب سیاست دولت برای تحرک بیشتر نیروی انسانی داخلی و در راستای تحقق هدف ایجاد شرایط اشتغال کامل ، ارائه و در شورای وزیران به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

نوسانات نامطمئن اقتصادی در طول دسامبر 2023 - فوریه 2024

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی (ERC) گروه اقتصاد دانشگاه قبرس (UCY)، سطح عدم اطمینان اقتصادی در قبرس در دوره دسامبر 2023 - فوریه 2024 با افزایش موقت در ژانویه در نوسان بوده است. در یک بیانیه مطبوعاتی، مرکز یاد شده خاطر نشان کرد که به طور خاص، شاخص عدم قطعیت سیاست اقتصادی (EPU) از 223.04 در دسامبر به 279.76 در ژانویه تغییر کرد و در فوریه به 221.14 کاهش یافت. اوج شاخص EPU در ژانویه از افزایش آشفتگی ژئوپلیتیکی ( بحران در خاورمیانه و دریای سرخ ) ناشی می‌شود که نگرانی‌ها را در مورد اختلال در تجارت جهانی و پیامدهای اقتصادی ایجاد کرد. افزایش موقت مشابهی در شاخص EPU اروپا در ژانویه مشاهده شد. با این حال، می‌افزاید، در ماه فوریه، ما شاهد کاهش بی‌ثباتی اقتصادی در قبرس و اروپا، نزدیک به سطوح دسامبر بودیم، واقعیتی که نشان دهنده تنش زدایی نسبی از عدم اطمینان اقتصادی است که همچنان در سطوح بالای تاریخی باقی مانده است. شاخص عدم قطعیت سیاست اقتصادی (EPU) توسط بیکر، بلوم و دیویس در سال 2016 معرفی شد. این شاخصی است که عدم اطمینان اقتصادی را با توجه به کارایی سیاست های اقتصادی اعمال شده تحلیل و کمیت گذاری می‌کند. شاخص EPU بر اساس تحلیل متنی است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

قیمت تولیدات صنعتی در ژانویه 2.9 درصد کاهش یافت

شاخص قیمت تولیدات صنعتی در ژانویه 2024 نسبت به مدت مشابه در سال 2023، 2.9 درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل کاهش در بخش تامین برق بوده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سرویس آماری قبرس (CYSTAT)، شاخص قیمت تولیدات صنعتی برای ژانویه 2024 به 122.5 واحد رسید که نشان دهنده کاهش 1.3 درصدی نسبت به دسامبر 2023 است. در حالی که بخش تولید در ژانویه 2024 در مقایسه با دسامبر 2023 ثابت ماند، بخش معدن و استخراج افزایش جزئی 0.2٪ را نشان داد. با این حال، بخش های تامین برق و تامین آب به همراه بازیافت مواد با کاهش قابل توجهی مواجه بوده و به ترتیب افت 5.9 و 1.7 درصدی را در مدت مشابه ثبت کرده اند.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

معاون وزیر گردشگری: هدف ما حفظ عملکرد سال 2023 در میان چالش ها است

کوستاس کومیس معاون وزیر گردشگری گفت: هدف معاونت گردشگری این است که ورود گردشگران در سال 2024، سالی که با بی ثباتی ژئوپلیتیک و سایر عوامل غیرقابل پیش بینی مانند مشکلات در بخش هوانوردی که بر برنامه پروازها تأثیر می‌گذارد، در همان سطوح سال گذشته باقی بماند. وی افزود: علیرغم از دست دادن بازار توریستی روسیه به دلیل ادامه جنگ در اوکراین و بحران غزه که بر رژیم صهیونیستی، یکی دیگر از بازارهای مهم گردشگری قبرس تأثیر گذاشته است، تعداد گردشگران ورودی در سال 2023 به 3.85 میلیون نفر رسید که سومین عملکرد برتر تاریخی، افزایش سالانه 20 درصدی و تنها 3.3 درصد کمتر از بالاترین رکورد سال 2019 بود که نشان داد شکاف از دست دادن بازار روسیه جبران شده است. به گفته معاون وزیر، درآمدهای گردشگری به 3 میلیارد یورو نزدیک شد که نشان دهنده افزایش 22.6 درصدی اسمی و 18.4 درصدی واقعی است.

در عین حال، بر اساس آخرین داده‌های شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم کل گردشگری در تولید ناخالص داخلی قبرس در سال 2023 از 12.2 درصد در سال 2022، به 12.8 درصد افزایش پیدا کرده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

وزیر انرژی: اولویت این است که پایانه LNG در اسرع وقت به بهره برداری برسد

جورگوس پاپاناستاسیو، وزیر انرژی، بازرگانی و صنعت، اعلام کرد اولویت آینده این وزارتخانه پایانه واردات LNG در واسیلیکوس است که باید در اسرع وقت به بهره برداری برسد. وزیر پس از دومین نشست غیرعلنی کمیته دائمی طرح های توسعه و کنترل هزینه‌های عمومی مجلس نمایندگان با خبرنگاران در مورد داوری معلق بین جمهوری قبرس و کنسرسیوم صحبت کرد. این موضوع به تاخیر در تکمیل ساخت زیرساخت واردات LNG در Vassilikos در منطقه لارناکا مربوط می‌شود. این پروژه همچنین شامل تحویل واحد شناور ذخیره سازی و تبدیل LNG (FSRU) می‌شود. وزیر انرژی تاکید کرد تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد، پیمانکار یک سنت هم دریافت نخواهد کرد. پیمانکار باید کار ساخت را اغاز و در جولای 2024 آنرا تحویل دهد.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

CMC : ما تجربه و اراده واقعی برای تحویل پروژه در Vassilikos را داریم

بخش اداری CMC در مورد پایانه دریافت و مایع سازی مجدد گاز Vassilikos LNG اعلام کرد که کنسرسیوم  CPP-METRON ltdتجربه و اراده واقعی برای تحویل پروژه را دارد. در بیانیه‌ها، مصاحبه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی توانایی ما برای انجام این کار مورد سوال قرار گرفته است. اما واقعیت اینست که این کنسرسیوم از اعتبار بین‌المللی برخوردار بوده و تجربه کافی برای اجراء اینگونه پروژه‌ها را دارد. CMC این پروژه را رها نکرده بود و به باج‌گیری یا هر گونه رفتار دیگری از این دست متوسل نشده بود. گزارش ها و اظهارنظرها در این زمینه عمیقا توهین آمیز و کاملاً نادرست است. مشکل کنونی تنها به تاسیسات شناور تبدیل گاز مایع است که طبق اطلاعات موجود همچنان ارسال آن از کشور مبداء با تردیدهایی روبروست. زمانی که این شناور به قبرس برسد، اقدامات لازم برای اتمام و تحویل پروژه انجام خواهد شد.

وزیر انرژی ادعاها و توضیحات کنسرسیوم را بی ارتباط با موضوع دانست و اظهار داشت اگرچه شناور مورد اشاره دارای اهمیت است اما هیچ ارتباطی به اصل پروژ ندارد و کنسرسیوم بایست در زمان مورد توافق که بارها تمدید شده پایانه را تکمیل و تحویل دهد. وی اولتیماتوم به کنسرسیوم را منطقی ندانست و بجای آن گفت قبرس انتظار دارد طرفین از طریق گفتگو مشکلات را حل و فصل کنند تا زمان بیشتری از دست نرود. 

منبع: فیلنیوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما