معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته چهارم اسفندماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حضور رئیس جمهور اوروگوئه در مراسم برداشت برنج  

لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه روز جمعه هشتم مارس 2024 به همراه شماری از مسئولان دولتی در مراسم آغاز فصل برداشت برنج در استان شمالی تاکوئارمبو حضور یافت. وی در سخنرانی برخی طرح ها و ابتکارات دولت را در راستای حمایت از  شالی کاری در کشور از جمله پروژه آبراهی میان رودخانه‌های مرین و لوس پاتوس (در مرز برزیل) و احداث پل چارکئادا را مورد اشاره قرار داد و گفت پروژه‌های مذکور باعث کاهش هزینه حمل و نقل برای صادرکنندگان از جمله در بخش برنج خواهد شد. فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه نیز در اظهاراتی فروش برنج را در سال میلادی گذشته مثبت توصیف کرد و سیاست های دولت را به منظور افزایش سطح زیر کشت شالی در کشور تا 200 هزار هکتار زمین ستود. بر اساس آمار وزارت کشاورزی، حدود 149 هزار هکتار زمین سال گذشته زیر کشت رفت و از هر هکتار زمین بطور متوسط 9 تن برنج برداشت شد. پیش بینی می‌شود که با توجه به شرایط خوب آب و هوایی، صادرات برنج در سال جاری (2024) به رقم بی سابقه 710 میلیون دلار بالغ شود. شایان ذکر است، سال گذشته برزیل، پاناما، ونزوئلا، بلژیک، مکزیک و پرو اصلی ترین بازارهای صادراتی برنج اروگوئه بودند.

منبع: پورتال دولت اروگوئه

اهمیت توافق تجارت آزاد اروگوئه با آمریکا

فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه در مصاحبه با شبکه 4 تلویزیون این کشور با اشاره به طرحی که به تازگی از سوی شماری از اعضای کنگره آمریکا درخصوص پیوستن کشورهای آمریکای لاتین به توافق تجاری آمریکای شمالی (معاهده نفتای سابق) ارائه داده اند گفت: توافق احتمالی تجارت آزاد با آمریکا برای اقتصاد اروگوئه بسیار موثر خواهد بود. ماتوس با بیان اینکه راهبرد دولت بر تلاش برای ورود به تمام بازارها مبتنی است افزود دسترسی هم به توافق مذکور و هم به توافق احتمالی تجارت آزاد با چین هر دو برای اروگوئه سودمند هستند. ماتوس تاکید کرد: دولت در تلاش است تا از طریق توافقات تجاری مذکور تعرفه‌های تجاری کمتری پرداخت کرده و به سوی  فرصت های تجاری بیشتری حرکت نماید، چرا که این موضوع نه تنها باعث افزایش تجارت می‌شود بلکه توسعه سرمایه گذاری را نیز به همراه خواهد داشت.

منبع: (پورتال خبری امبتیو- اروگوئه)

ورود و خروج بی سابقه کانتینرهای باری در بندر مونته ویدئو

ورود و خروج کانتینرهای باری از طریق بندر مونته ویدئو رکورد جدیدی را طی پنج سال گذشته به ثبت رساند و در مقایسه با دوران قبل از بیماری همه گیر کووید-19 (سال 2019) به میزان 70 درصد افزایش یافت. آمارها نشان می دهند که بندر مونته ویدئو در سال میلادی گذشته (2023) در مجموع 702187 تئوس TEUs (واحدی معادل یک کانتینر 20 فوتی) نقل و انتقال کانتینر داشته که 332856 مورد از آنها بارگیری و 369331 مورد تخلیه بوده اند. به گزارش اداره ملی بنادر اروگوئه، 50 درصد از بارها در بندر مونته ویدئو مربوط به "صادرات و واردات" بوده و 50 درصد دیگر نیز مربوط به بار کشورهای ثالث می‌شود.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

فضای خوب کسب و کار و سرمایه گذاری در اروگوئه

عمر پاگانینی وزیر روابط خارجی اروگوئه با اشاره به نتایج نظرسنجی اخیر در خصوص فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در اروگوئه گفت: طبق آمارهای موجود، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اروگوئه در سال 2022 (بصورت تجمیعی) بر روی 31079 میلیون دلار قرار گرفت و بدین ترتیب در سال  2023 معادل 3675 میلیون دلار سرمایه مستقیم خارجی وارد کشور شد. پاگانینی در مراسمی‌که بدین منظور در ساختمان دولت با حضور الیسا فاسیو وزیر صنعت، انرژی و معدن، سباستین ریسو مدیر اجرایی موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری (اروگوئه 21) و شماری از شرکت های اروگوئه ای برگزار شد، خاطرنشان کرد اروگوئه در عرصه سرمایه گذاری به بالاترین سطح خود از سال 2013 دست یافته است. وی بر لزوم حفظ فضای سرمایه گذاری، رژیم حقوقی، یکپارچگی اقتصاد کلان و قانون مالی مشخص همچنین حفظ چارچوب نظارتی درباره شرایط کافی برای تداوم جذب و تأمین سرمایه‌ها تاکید کرد. شایان ذکر است، در سال گذشته میلادی (2023) 47 مورد سرمایه گذاری در کشور اعلام شد که 33 مورد از آنها جدید و 14 مورد در قالب "ادغام و اکتساب" بودند. طبق آمارهای موجود، سال گذشته 706 مورد طرح و ابتکار عمل در چارچوب کمیسیون اجرای قانون سرمایه گذاری اروگوئه (Comap) در مجموع به ارزش 1194 میلیون دلار دریافت شد.

منبع: پورتال دولت اروگوئه

حضور وزیر خارجه پاراگوئه در همایش تجاری در توکیو

روبن رامیرز لسکانو وزیر روابط خارجی پاراگوئه در سخنرانی در همایش تجاری در توکیو (ژاپن) به معرفی مزایا و توانمندی‌های پاراگوئه برای جذب و توسعه سرمایه گذاری پرداخت. رویداد مذکور با حضور 60 شرکت ژاپنی و به همت سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO)، بانک بین آمریکایی توسعه و سفارت پاراگوئه در توکیو برگزار شد. وزیر خارجه پاراگوئه ارزش های مشترک میان پاراگوئه و ژاپن را مورد اشاره قرار داد و از اولویت های دولت سانتیاگو پنیا رئیس جمهور پاراگوئه برای توسعه تجارت سخن به میان آورد و گفت: پاراگوئه خواستار تجارت آزاد بوده و بر انجام آزاد فعالیت های تجاری تاکید دارد. وی به علاوه سرمایه گذاری ژاپن در پاراگوئه همچنین مذاکرات برای گشایش بازار آن کشور آسیایی به روی محصولات پاراگوئه ای را حائز اهمیت دانست.

منبع: پورتال وزارت خارجه پاراگوئه

دیدار وزیر خارجه پاراگوئه با رئیس آژانس همکاری بین المللی ژاپن

روبن رامیرز لسکانو وزیر روابط خارجی پاراگوئه در جریان سفر رسمی‌به ژاپن با اکیهیکو تاناکا (Akihiko Tanaka) رئیس آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA) ملاقات کرد. طرفین درباره روابط موجود همچنین پروژه‌های آینده آژانس در زمینه‌هایی چون انرژی، سیستم های زهکشی، کوریدورهای جاده ای و پروژه‌های لایروبی گفت و گو و تبادل نظر کردند. شایان ذکر است، پاراگوئه و ژاپن طی دهه‌های گذشته روابط دو جانبه خوبی با یکدیگر داشته و عمدتاً در زمینه‌های زیربنایی، خدمات عمومی، کشاورزی، برق، حمل و نقل، آب آشامیدنی همچنین بهداشت، درمان و آموزش با یکدیگر همکاری دارند.

منبع: پورتال وزارت خارجه پاراگوئه

تصمیم مرکوسور و ژاپن برای دستیابی به توافق تجارت آزاد

مرکوسور و ژاپن از ماه آینده (آوریل 2024) روند مذاکرات برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد را آغاز خواهند کرد. این موضوع را روبن رامیرز لسکانو وزیر روابط خارجی پاراگوئه در مصاحبه با روزنامه محلی Nikkei ابراز نمود و گفت: بدنبال تعلیق توافق با اتحادیه اروپا، مرکوسور در راهبرد جدید خود هم اکنون بدنبال گشایش به سوی بازارهای آسیایی است. لسکانو که کشورش در حال حاضر ریاست دوره ای مرکوسور را برعهده دارد، هدف اصلی از مذاکرات با ژاپن را توسعه صادرات در بخش کشاورزی با چهارمین اقتصاد بزرگ جهان خواند. وی به علاوه اقدام اروگوئه برای دستیابی به توافق تجارت آزاد با چین را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: مرکوسور بدنبال دستیابی به توافقات بیشتر با سایر کشورهای آسیایی است.

منبع: پورتال خبری امبیتو- اروگوئه

دیدار وزیر خارجه پاراگوئه با مسئولان فدراسیون تجاری ژاپن 

روبن رامیرز لسکانو وزیر روابط خارجی پاراگوئه با شماری از مسئولان و اعضای فدراسیون تجاری ژاپن (KEIDANREN) متشکل از 1500 شرکت ژاپنی دیدار کرد. لسکانو در سخنانی با اشاره به روابط تاریخی صد و پنج ساله میان پاراگوئه و ژاپن، رشد قابل ملاحظه همکاری‌های اقتصادی مشترک طی بیست سال گذشته را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد که پاراگوئه در زمینه سرمایه گذاری خارجی از جمله سادگی سیستم مالیاتی، عدم تبعیض سرمایه، سهولت در انتقال سود و همچنین پیشرفت در زیرساخت ها و ارتباطات با اجرای پروژه‌هایی مانند مسیر دو اقیانوسیه و غیره دارای قابلیت های خوبی است.

منبع: پورتال وزارت خارجه پاراگوئه

درخواست وزیر خارجه پاراگوئه برای گشایش بازار ژاپن به روی محصولات گوشتی

روبن رامیرز لسکانو وزیر روابط خارجی پاراگوئه خواستار گشایش بازار ژاپن به روی محصولات صادراتی گوشت پاراگوئه شد. لسکانو این موضوع را در دیدار با تتسوشی ساکاموتو وزیر کشاورزی، جنگلداری و شیلات ژاپن مطرح نمود.  وی به علاوه بر علاقه مندی پاراگوئه برای همکاری با ژاپن در عرصه امنیت غذایی سخن به میان آورد و بر تعهد کشورش به عنوان رئیس دوره ای مرکوسور جهت شروع گفتگوها با آن کشور آسیایی برای دستیابی به توافق تجارت آزاد تاکید کرد. ساکاموتو گفت که مسئولان بهداشتی ژاپن درحال تدارک اقدامات لازم جهت اخذ مجوزهای مرتبط با واردات گوشت هستند. وی همچنین از میهمان نوازی پاراگوئه که شمار زیادی از مهاجران ژاپنی را در خود جای داده، سپاسگزاری کرد. در حال حاضر بیش از 10 هزار مهاجر ژاپنی در منطقه نیکئی Nikkei در پاراگوئه سکونت دارند. شایان ذکر است لسکانو در سفر رسمی‌به ژاپن با ولیعهد آکیشینو و شاهزاده کیکو نیز دیدار کرد.

منبع: پورتال وزارت خارجه پاراگوئه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما