معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۱۲:۲۳ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته اول اسفند ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حجم تجارت قرقیزستان و ترکیه در سال ۲۰۲۳ به حدود 1.34 میلیارد دلار رسید

 روسلان کازاکبایف سفیر جمهوری قرقیزستان در ترکیه در گزارش خود به کمیته امور بین‌ الملل، دفاع، امنیت و مهاجرت پارلمان قرقیزستان گفت: فعالیت های سفارت جمهوری قرقیزستان در ترکیه در سال ۲۰۲۳ در مسیر تقویت و توسعه بیشتر همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها بوده است. همکاریهای تجاری و اقتصادی  دو کشور در سال 2023 با 30 درصد افزایش نسبت به سال ماقبل به حدود 1.34 میلیارد دلار رسید. اتباع جمهوری قرقیزستان می‌توانند با داشتن ویزای گردشگری مدت  ۹۰ روز در ترکیه اقامت نمایند.

https://www.tazabek.kg/news:2067930?from=portal&place=last

 سال گذشته ۲.۷ میلیارد دلار به قرقیزستان منتقل شد

بانک ملی قرقیزستان گزارش داد: طی سال گذشته ۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار به قرقیزستان منتقل شده است. این مبلغ عمدتا از کشورهای:

روسیه - ۲ میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار

ایالات متحده آمریکا - ۴۵.۳ میلیون دلار

ترکیه - ۱۷.۵ میلیون دلار

و قزاقستان - ۱۶.۷ میلیون دلار منتقل شده است.

همچنین ۲.۶ میلیون دلار از سایر کشور های مشترک المنافع و ۹۲.۴ میلیون دلار از کشور های خارج  مشترک المنافع (به استثنای آمریکا و ترکیه) بوده است.

  حجم نقل و انتقالات با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل بانکی (کارت های بانکی) و کیف پول الکترونیکی رو به افزایش است.

https://ru.sputnik.kg/20240220/kyrgyzstan-perevody-migranty-statistika-1082817757.html

 تدوین برنامه توسعه باغداری در قرقیزستان برای سال های 2028-2024

وزارت کشاورزی و منابع آب قرقیزستان پیش نویس برنامه توسعه باغبانی  قرقیزستان را برای دوره زمانی 2028-2024 تهیه  و برای بحث عمومی ارائه کرده است. هدف استراتژیک این برنامه تشویق به کشت محصولات چند ساله خانواده تمشک برای اطمینان از حجم کافی برای مصرف داخلی، ایجاد فرصتهای صادراتی برای این محصول و افزایش رقابت در بازارهای داخلی و خارجی است. قرار است در چارچوب برنامه مذکور، اقدامات زیر به انجام رسد: ایجاد 14 نهالستان محصولات تمشک شامل 5 نهالستان دولتی،  ایجاد 25 تعاونی تخصصی باغبانی؛ توسعه 42.9 هزار هکتار مرتع غیر مولد طی پنج سال برای مصارف باغی؛ ایجاد 14 مجموعه در زمینه باغبانی؛ اعطای وام ترجیحی به مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون صوم برای مناطق باغداری؛ احداث دو مرکز تجاری و لجستیکی. هدف از این برنامه توسعه باغداری، استفاده بهینه از مراتع و اراضی غیرمولد، معرفی فن آوری‌های مدرن صرفه جویی در منابع، ارتقای رشد اقتصادی، ایجاد مشاغل جدید و تضمین امنیت غذایی است.

https://knews.kg/2024/02/20/minselhoz-razrabotal-programmu-razvitiya-sadovodstva-v-kyrgyzstane-na-period-2024-2028-godov/

 واردات بیش از 883 میلیون دلار مواد غذایی به  قرقیزستان در سال 2023

بر اساس داده‌های کمیته ملی آمار قرقیزستان،  در 11 ماه سال 2023 ارزش کل واردات محصولات غذایی قرقیزستان معادل 883 میلیون دلار شد که نسبت به سال ماقبل کاهشی 7.5 درصدی نشان می دهد. شایان ذکر است 8% از کل واردات قرقیزستان در سال 2023، به مواد غذایی اختصاص داشته است. این رقم در سال 2022 حدود 11 درصد بود. در این میان جایگاه اول از نظر ارزش دلاری به نوشیدنی‌ها بر پایه آب و شکر افزوده اختصاص داشته و در رده‌های بعدی گندم، گوشت طیور، آرد قنادی  شکلات، خشکبار (گردو) ، روغن آفتابگردان، شکر، آرد، آب نبات، مارگارین، حبوبات خشک و موز قرار می‌گیرند.

https://www.tazabek.kg/news:2061963?from=portal&place=last

 افزایش 30 درصدی گردش کالا میان قرقیزستان و چین در سال 2023

به گزارش کمیته آمار ملی قرقیزستان، حجم تجارت  میان قرقیزستان و چین در سال 2023 حدود 31،6 درصد افزایش یافت. حجم تجارت خارجی میان دو کشور در انتهای سال 2023 به 5،4 میلیارد دلار رسید، آمار تجارت دو کشور در دو بخش واردات و صادرات بشرح زیر است:

واردات قرقیزستان از چین با 31،6 درصد افزایش نسبت به سال ماقبل به رقم 5،35 میلیارد دلار رسید. ضمن اینکه صادرات قرقیزستان به چین با 32،3 درصد افزایش نسبت به سال ماقبل به  80،4 میلیون دلار رسید. چین اصلی ترین شریک تجاری قرقیزستان است. 35 درصد از مجموع تجارت خارجی قرقیزستان به چین اختصاص دارد.

https://www.tazabek.kg/news:2068765?from=portal&place=last

 

صندوق توسعه قطر هزینه ساخت ساختمان بیمارستان اورژانس بالینی بیشکک را تامین می‌کند

در ملاقات مارات نورعلیف سفیر قرقیزستان در قطر با خلیف بن جاسم الکواری مدیر صندوق توسعه ای قطر، طرفین مسائل مربوط به نحوه همکاری میان صندوق توسعه قطر و جمهوری قرقیزستان را بررسی کردند. همچنین در این ملاقات بر موضوع تقویت تعاملات در اجرای پروژه‌ها در قرقیزستان تاکید شد. در خلال این ملاقات موضوع پروژه ساخت و ساز ساختمان بیمارستان اورژانس بالینی بیشکک به مبلغ 9،3 میلیون دلار مطرح شد که طرف قطری آمادگی صندوق مذکور را جهت تامین اعتبار مربوطه از طریق صندوق توسعه قطر اعلام داشت.

https://zdorovie.akipress.org/news:2068810?from=portal&place=last

 اختصاص  ۲۱ میلیون دلار برای پروژه بهبود تامین آب در مناطق جمهوری قرقیزستان

به گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت دارایی جمهوری قرقیزستان، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ در چهارچوب طرح «بهبود آب رسانی روستایی و بهداشت»  اعتباری بالغ بر 21 میلیون دلار جهت اجرای طرحهای آب رسانی در ۱۰ روستا برای ۲۸۳۰۳ نفر و ۲۴ مدرسه برای ۱۴۶۹۴ دانش آموز در منطقه جلال آباد از سوی بانک توسعه اسلامی‌ به قرقیزستان اختصاص یافته است.  

https://kabar.kg/news/za-piat-po-proektu-uluchsheniia-vodosnabzheniia-v-regionakh-kr-vydeleno-21-mln-minfin/

افزایش تولید گوشت در قرقیزستان در سال 2023

به گزارش  کمیته ملی آمار قرقیزستان  از ابتدای سال ۲۰۲۳ میزان پرورش دام و احشام  در قرقیزستان نسبت به سال ماقبل افزایش نشان می دهد و در مجموع  حدود 253 هزار تن گوشت به وزن زنده در سال 2023 در این کشور تولید شده است. افزایش تولید گوشت در کشور به دلیل افزایش تعداد حیوانات مزرعه و خوک است. براساس گزارش مذکور تعداد دامهای موجود در قرقیزستان در پایان سال 2023 و درصد افزایش آن نسبت به سال ماقبل بشرح زیر است:

تعداد اسب - 543 هزار (+۱.۶ درصد)

گاو – 802 . 1 میلیون  (+۱.۱ درصد)

گوسفند و بز – 216. 6 میلیون (+ ۰.۲ درصد)

 بیشترین تعداد دام در منطقه اوش - ۴۰۴ هزار (۲۲ درصد) و پس از آن منطقه جلال آباد - ۳۷۵.۲ هزار (۲۰ درصد) و منطقه چویی - ۳۱۴ هزار (۱۷.۴ درصد)، کمترین آن در منطقه تالاس ۶۹.۴ هزار (۴ درصد) است. بیشتر خوک ها در قرقیزستان در مزارع خصوصی شهروندان پرورش داده می‌شوند. تعداد آن در مزارع خصوصی در سال ۲۰۲۳ از مجموع ۲۹ هزار و ۶۷۶ راس، ۲۱ هزار و ۲۷۶ راس می‌باشد.

در عین حال تعداد دام در مزارع دولتی و جمعی در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۲۸۳.۵ درصدی به ۸ هزار و ۴۰۰ راس رسید. برای مقایسه در سال ۲۰۲۲ تعداد آن به ۲ هزار و ۹۶۳ راس رسید.

https://www.tazabek.kg/news:2065621?from=portal&place=last

دیدار رییس کابینه قرقیزستان با قائم مقام بانک توسعه و بازسازی اوراسیا

عاقیلبک جاپاروف رییس کابینه وزیران قرقیزستان با قائم مقام بانک توسعه و بازسازی اوراسیا دیدار و درباره موضوعات اولویت دار همکاری در زمینه برق آبی، کشاورزی، گردشگری، منابع آب، حمل و نقل، صنایع سبک و غیره مورد بحث و گفتگو کرد. طرفین در این دیدار توجه ویژه ای به همکاری در بخش انرژی داشتند. در این زمینه، به گفته جاپاروف، ساخت نیروگاه برق آبی کمبر آتا-1 باعث افزایش حجم مخزن و افزایش چشمگیر میزان برق تولیدی خواهد شد. رییس کابینه وزیران گفت: وی در ادامه با توجه به پروژه‌های حوزه آبیاری و کشاورزی، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش شامل احداث مخازن، مرمت و نوسازی سازه‌های آبیاری، کانال‌های اصلی و فرعی خواهد بود. بانک توسعه و بازسازی اوراسیا نیز به نوبه خود آمادگی خود را برای حمایت از تمامی‌ پروژه‌های مورد علاقه طرفین ابراز داشت. وی همچنین به جاپاروف از وضعیت فعلی و اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، احیا و تأسیسات انرژی خبر داد و افزود: بانک اوراسیا انرژی را یکی از اولویت‌های همکاری می‌داند.

در ادامه این نشست، مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری بین قرقیزستان و بانک توسعه و بازسازی اوراسیا در خصوص حمایت از توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر در جمهوری قرقیزستان انجام شد.

https://kabar.kg/news/glava-kabmina-kr-i-vitce-prezident-ebrr-obsudili-tekushchee-sostoianie-i-perspektivy-razvitiia-sovmestnykh-proektov/

مذاکرات ساخت راه آهن چین- قرقیزستان – ازبکستان

قرار است روسای دولت قرقیزستان و ازبکستان در سینکیانگ چین درباره ساخت راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان گفتگو کنند. به گفته عاقیلبک جاپاروف وی برای انجام این مذاکرات 29 فوریه عازم چین خواهد شد. خاطر نشان می‌شود پیش از این نیز وزیر حمل و نقل ازبکستان درباره ساخت این خط آهن در سال 2024 خبر داده بود. 

https://economist.kg/transport/2024/02/27/v-suar-proidut-pierieghovory-po-stroitielstvu-zhielieznoi-doroghi-kitai-kyrghyzstan-uzbiekistan/

 

کابینه وزیران خواستار لغو ممنوعت استخراج اورانیوم و تریوم

آژانس دولتی حفاظت از محیط زیست و جنگلداری پیش نویس قانون لغو ممنوعیت کاوش، اکتشاف و استخراخ ذخایر اورانیوم و توریم در قرقیزستان را برای بحث عمومی ارائه کرده است.

در سند توجیهی ، هدف از لغو ممنوعیت کاوش و استخراج ذخایر اورانیوم و توریم، تلاش برای افزایش درآمدهای کشور از طریق استخراج و صادرات این مواد عنوان شده است. با توجه به پیامدهای شدید اقتصادی 2023-2020 ، اقتصاد قرقیزستان به منابع درآمدی دیگر نیاز فوری دارد. در این سند آمده است که با رعایت دقیق هنجارها و استانداردهای زیست محیطی هنگام انجام فعالیت‌های استخراج اورانیوم و توریم در قرقیزستان، استخراج و صادرات این مواد معدنی قابلیت تبدیل شدن به اجزای مهم اقتصاد قرقیزستان را دارد. تهیه کنندگان  لایحه لغو ممنوعیت استخراج اورانیوم و توریم خاطرنشان می‌کنند که استخراج معدنی که حاوی این عناصر در قرقیزستان است بر اساس سخت ترین استانداردهای زیست محیطی انجام خواهد شد.

https://economist.kg/ekonomika/2024/02/28/kabmin-khochiet-otmienit-zapriet-na-razviedku-i-razrabotku-miestorozhdienii-urana-i-toriia-v-kyrghyzstanie/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما