معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۹- ۱۵:۲۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته اول اسفندماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

افزایش 23 درصدی حقوق کارکنان بخش دولتی در غنا(19 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای کواسی کوانینگ بوسومپم، کنترل کننده و حسابدار کل طی مصاحبه ای در اکرا اعلام کرد که دولت، با افزایش 23 درصدی پایه حقوق کارکنان بخش دولتی در سال 2024 موافقت کرده است.

قرار است این افزایش حقوق، از ابتدای ژانویه سال جاری برای کلیه کارکنان محاسبه شود و طی ماه‌های آتی به حساب آنها واریز گردد.

 

پیشنهاد غنا مبنی بر سرمایه گذاری30 درصدی ذخایر مستقل آفریقا در موسسات مالی این قاره(19 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای نانا آکوفو آدو رئیس جمهور غنا، در سخنرانی خود در حاشیه سی و هفتمین نشست عادی مجمع سران کشورها اتحادیه آفریقا که در اتیوپی برگزار گردید، در خصوص تقویت موسسات مالی اتحادیه آفریقا (AU) به رهبران آفریقایی پیشنهاد کرد که حداقل 30 درصد از ذخایر مستقل هریک از کشورهای آفریقایی که در بانک های خارجی نگهداری می‌شود در موسسات مالی چند جانبه در این قاره سرمایه گذاری شود.

وی با اشاره به بانک های توسعه آفریقا (AfDB) و Afrexim bank افزود که تقویت پایه سرمایه این بانک ها برای ارتقای ترازنامه و تقویت ظرفیت آنها برای ارائه تسهیلات بیشتر به منظور توسعه و رشد این قاره ضروری است.

علاوه بر این، آقای آکوفو آدو از رهبران آفریقایی خواست تا تصمیمی را که برای تبدیل Afrexim bank به یک آژانس تخصصی تحت نظر اتحادیه آفریقا اتخاذ شده بود، جدی بگیرند و مکانیزمی را برای نظارت بر نحوه استفاده از پول های سرمایه گذاری شده در مؤسسات مالی این قاره شامل: بانک مرکزی آفریقا (ACB)، صندوق پول آفریقا (AMF)، بانک سرمایه گذاری آفریقا (AIB) و همچنین ایجاد یک بورس اوراق بهادار پان آفریقایی (PASE) تعریف نمایند.

 

بازسازی مزارع آسیب دیده کاکائو در غنا با استفاده از تسهیلات 200 میلیون دلاری بانک جهانی(19 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، دکتر امانوئل اوپوکو معاون مدیر اجرایی هیئت کاکائو غنا COCOBOD، اعلام کرد که این هیئت قرار است بخشی از وام 200 میلیون دلاری بانک جهانی را به منظور بازسازی مزارع آفت زده کاکائو در غنا استفاده کند.

تولید کاکائو غنا در سال گذشته از 1.048 میلیون تن در فصل زراعی 2020/2021 به 600 هزار تن کاهش یافته است که این کاهش به عوامل متعددی از جمله عمر بالای درختان و فعالیت ‌های معدنی و قاچاق غیرقانونی، تأثیر گسترده آفت ساقه‌ های متورم کاکائو در مزارع که باعث از بین رفتن حدود 500 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گردیده است مرتبط می‌باشد.

 

دولت غنا در حال بررسی حذف مالیات بر ارزش افزوده در بخش اکتشافات معدنی(23 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، آقای ساموئل جیناپور، وزیر زمین و منابع طبیعی غنا اعلام کرده است که موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده اکتشافات معدنی در جلسه سه شنبه هفته گذشته تیم مدیریت اقتصادی دولت مطرح شده است.

جیناپور افزود، هدف دولت این است که غنا را به عنوان قطب معدن در آفریقا قرار دهد و جایگاه این کشور را به عنوان تولید کننده طلا در آفریقا حفظ کند و  به همین منظور قرار است تا پایان سه ماهه اول امسال به موضوع مالیات بر ارزش افزوده در بخش اکتشاف معدنی رسیدگی شود.

اخیرا نگرانی‌هایی در مورد مالیات بر ارزش افزوده تحمیل شده بر اکتشافات معدنی مطرح شده است که آن را تهدیدی برای صنعت معدن کشور میدانند زیرا تلاش ها برای جذب سرمایه گذاری اکتشاف معدنی در کشور را خنثی می‌کند.

 

افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در غنا از 16 فوریه 2024(15 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بر اساس گزارش COPEC، قیمت بنزین و گازوئیل در غنا این هفته به ترتیب 6.3 و 8.18 درصد افزایش خواهد یافت. پیش بینی می‌شود قیمت گاز مایع (LPG) نیز به طور متوسط 13.24 سدی در هر کیلوگرم به فروش برسد.

این افزایش در نتیجه کاهش ارزش سدی در طول دوره و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی نهایی در بازار بین المللی است.

افزایش قریب‌ الوقوع تا حد زیادی به دلیل افزایش حدود 1.75 درصدی قیمت بنزین و 6.02 درصد قیمت گازوئیل و 1.39 درصدی قیمت نفت خام با افزایش از میانگین قیمت 81.30 دلار به 82.43 دلار در هر بشکه در بازار بین ‌المللی است. همچنین نرخ ارز فارکس یا دلار نیز 2.16 درصد از میانگین قبلی 12.016 سدی به 12.42 سدی در هر 1 دلار افزایش یافته است.

 

احتمال ادامه افزایش قیمت سوخت در غنا، طی 2 تا 3 ماه آینده(20 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، دانکن آموآ، دبیر اجرایی اتاق مصرف ‌کنندگان نفت (COPEC) اشاره کرد که قیمت فرآورده ‌های نفتی ممکن است تا دو تا سه ماه آینده به افزایش خود ادامه دهد.

به گفته تحلیلگران، این افزایش ترکیبی از افزایش قیمت نفت خام در بازار بین‌المللی و افت قیمت سدی در برابر دلار در چند هفته گذشته و همچنین برخی تعدیل‌ها در عوارض و توسط سازمان ملی نفت (NPA) می‌باشد.

 

سفارش 100 دستگاه اتوبوس برقی توسط دولت غنا به منظور نوسازی حمل و نقل عمومی(19 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، محمودو بائومیا معاون رئیس جمهور در جریان راه اندازی پروژه حمل و نقل Tap & Go در روز دوشنبه 19 فوریه 2024 اعلام کرد که قرار است دولت 100 دستگاه اتوبوس برقی برای استفاده در بخش حمل و نقل این کشور سفارش دهد.

پروژه Tap and Go یک سیستم کارت دیجیتال شبیه به سیستم کارت Oyster که در انگلستان استفاده می‌شود را معرفی می‌کند که در آن مسافران با استفاده از کارت شناسایی ملی و شماره تلفن خود برای دریافت کارت بلیط اقدام می نمایند. هدف این سیستم، حذف پول نقد و نوسازی حمل و نقل عمومی، بهبود شفافیت و ارتقای خدمات ارائه شده به مسافران است.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

هند، بورکینافاسو و مالی 3 مقصد برتر صادراتی توگو در سه ماهه چهارم 2023(21 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، هند بزرگترین مقصد صادراتی توگو در سه ماهه چهارم 2023 بوده است. صادرات توگو به هند از نظر ارزش بالغ بر 80.1 میلیارد CFA و از نظر کمی، 31.3 درصد از کل صادرات توگو را در سه ماهه مورد بررسی تشکیل می دهند.

پس از هند، بورکینافاسو با سهم 8.4 درصدی و ارزش 21.6 میلیارد CFA، رتبه دوم را به خود اختصاص داد و بعد از آن مالی با 7.4٪ و 19 میلیارد CFA قرار دارد.

دیگر مشتریان عمده توگو عبارتند از فرانسه (6.9%)، بنین (6.1%) و غنا (6.0%). همچنین ایالات متحده با 11.3 میلیارد CFA واردات از توگو در رده هشتم قرار گرفت.

ارزش صادرات توگو در سه ماهه چهارم 2023 به 256.4 میلیارد CFA رسید که 14.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. عمده صادرات نفت و روغن‌های معدنی قیر، فسفات و محصولات مبتنی بر سویا بوده است.

 

پیش بینی AfDB از قرار گرفتن توگو در میان کشورهای آفریقایی دارای بالاترین رشد اقتصادی در سال 2024(23 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، گروه بانک توسعه آفریقا (AfDB) در گزارشی با عنوان "عملکردهای کلان اقتصادی و چشم اندازهای آفریقا" پیش‌بینی کرده است که از ۲۰ کشور جهان که در سال جاری قوی ‌ترین رشد اقتصادی را تجربه خواهند کرد، 11 کشور در در آفریقا بوده و توگو یکی از آنهاست.

 بر اساس این گزارش، توگو می‌تواند در سال 2024 نرخ رشد 6 درصدی را ثبت کند.

ده کشور آفریقایی دیگر عبارتند از اوگاندا (6%)، نیجر (11.2%)، سنگال (8.2%)، لیبی (7.9%)، رواندا (7.2%)، ساحل عاج (6.8%)، اتیوپی (6.7%)، بنین. (6.4%)، جیبوتی (6.2%) و تانزانیا (6.1%).

این گزارش همچنین می افزاید که رشد در این 11 کشور به دلیل تولید بیشتر محصولات کشاورزی، گسترش بخش خدمات و ایجاد اصلاحات با هدف افزایش مشارکت بخش خصوصی در انرژی و معدن و غیره خواهد بود.

 

دیدار نماینده مقیم WHO با رئیس جمهور توگو(22 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، Fatoumata Binta Diallo، نماینده مقیم WHO، در جریان ملاقات خود با آقای فور ناسینبه، رئیس جمهور توگو که هفته جاری در لومه برگزار گردید، اعلام کرد که سطح مشارکت بین سازمان بهداشت جهانی (WHO) و توگو بین اکتبر 2018 تا فوریه 2024 به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به گفته بینتا دیالو، ، WHO به عقد قرارداد و تقویت مشارکت این کشور با صندوق جهانی و همچنین بهبود سیستم بهداشتی توگو کمک کرده است.

لازم به ذکر است که WHO در فوریه 2022، مبلغ 105 میلیون CFA به منظور خرید تجهیزات برای توسعه CHO-SO بزرگترین بیمارستان توگو به منظور تقویت ظرفیت ‌های واکنشی کشور و همچنین مبلغ 1  میلیون دلار نیز در جریان مبارزه با همه‌گیری کووید 19  به این کشور کمک کرده است.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما