معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۳

چشم‌انداز اقتصادی سوئدبانک (ژانویه 2024)

بر اساس گزارش اخیر چشم‌انداز اقتصادی سوئدبانک، اقتصاد سوئد در سال 2024 به میزان 0.4 درصد کوچکتر خواهد شد، اما بهبود قابل توجهی در رشد اقتصادی این کشور در سال بعد پیش‌بینی می‌شود و اقتصاد سوئد در سال 2025 به میزان 3.0 درصد رشد خواهد کرد.

سوئدبانک در اولین گزارش چشم‌انداز خود در سال جدید میلادی از کاهش تورم و نرخ‌های بهره و همچنین افزایش درآمد خانوارها در سال 2024 خبر داده است و عنوان نموده که این روند، راه را برای بهبود سریع اقتصاد سوئد در سال 2025 هموار می‌کند. طبق این پیش‌بینی، بانک مرکزی در ماه می، کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد و سیاست مالی در سال 2025، انبساطی خواهد شد. در ادامه این گزارش آمده پس از دو سال کاهش درآمد، با کاهش تورم و افزایش پرداخت‌های عمومی‌به خانوارها، نشانه‌هایی از بهبود شرایط اقتصادی خانوارها مشاهده می‌شود. با این حال، مصرف خانوارها تا تابستان پایین باقی خواهد ماند، اما در نیمه دوم سال، خانوارها خوشبین‌تر خواهند شد و پس از آن مصرف شروع به افزایش خواهد کرد. مهمتر از همه، این سرمایه‌گذاری در مسکن است که اقتصاد سوئد را در سال جاری عقب نگه می‌دارد. این سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شده‌اند و انتظار می‌رود امسال 16 درصد کاهش داشته باشند.

این گزارش می‌افزاید بازار کار سوئد شروع به ضعیف شدن کرده است. وضعیت در سال 2024 به وخامت ادامه خواهد داد، زیرا رشد اقتصادی ضعیف باقی خواهد ماند و بیکاری در سه ماهه چهارم سال به 8.5 درصد خواهد رسید. با این حال، این خطر وجود دارد که بازار کار حتی بیشتر تضعیف شود. چشم‌انداز بازار کار بسته به صنعت متفاوت است. کاهش تقاضای داخلی بر اشتغال در بخش‌های خرده‌فروشی، هتل‌ها و رستوران‌ها و همچنین بر ساخت و ساز مسکن و صنایع وابسته تأثیر گذاشته است. ماتیاس پرسون می‌گوید در عین حال، تقاضا برای نیروی کار در صنایع دیگر مانند صنایع دفاعی، آمادگی در برابر بحران، فناوری سبز و فناوری اطلاعات بالا یا ثابت باقی می‌ماند.

طبق این گزارش، فشار تورمی‌به سرعت کاهش خواهد یافت و بانک مرکزی کاهش بیشتری خواهد داشت. تورم اکنون به وضوح در سوئد در یک روند نزولی قرار دارد و انتظار می‌رود نرخ تورم بدون احتساب تغییرات نرخ بهره (CPIF) تا ژوئن به هدف 2 درصد برسد. متعاقباً، سوئدبانک انتظار دارد که تورم تا پایان سال 2025 کمتر از نرخ تورم هدف باشد. انتظار بر این است که نرخ بهره در ماه می، 0.25 واحد کاهش یافته و به 3.75 درصد برسد و به دنبال آن کاهش بیشتری صورت گیرد. ارزیابی بانک این است که نرخ عادی بهره در سوئد تقریبا 2 درصد است. این نرخ تا اواسط سال 2025 به تدریج به 2 درصد کاهش می‌یابد که به این معنی است که سیاست‌های پولی تا اواسط سال 2025، هرچند به میزان کمتری، انقباضی باقی خواهد ماند.

سوئدبانک همچنین انتظار دارد رشد اقتصاد سوئد در سال جاری ضعیف باشد، اما رشد سریعی در سال 2025 به دنبال خواهد داشت. برای سال 2024، پیش‌بینی بانک سوئد تجدیدنظر شده است و انتظار دارد که اقتصاد در مقایسه با پیش‌بینی قبلی در ماه نوامبر، 0.1 درصد بهبود یابد، یعنی برآورد بانک این است که تولید ناخالص داخلی 0.4 درصد کاهش یابد. در سال 2025، یک بهبود قوی وجود خواهد داشت و اقتصاد سوئد 3.0 درصد رشد خواهد کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی که 2.0 درصد بود، تجدیدنظری رو به بالا دارد. اقتصاد سوئد در نیمه اول سال 2024 همچنان با شرایط نامتعادل روبرو خواهد بود، اما پس از آن بهبود به طور فزاینده‌ای آشکار خواهد شد. در راستای کاهش تورم، کاهش نرخ سیاست و سیاست مالی انبساطی در سال 2025، اقتصاد سوئد سریع‌تر از بسیاری از کشورها رشد خواهد کرد و اینکه اقتصاد سوئد در سال 2025 به وضعیت متعادل باز خواهد گشت.

نسخۀ اصلی این گزارش در فایل پیوست ارائه گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما