معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

افزایش نرخ تورم غنا از 23.2 درصد به 23.5 درصد در ژانویه 2024(14 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای ساموئل کوبینا آنیم، رئیس مرکز آماری غنا، اعلام کرد که نرخ تورم در ماه ژانویه از 23.2 درصد به 23.5 درصد افزایش یافته است.

کوبینا آنیم، افزود که تورم مواد غذایی برای این دوره 27.1 درصد بود در حالی که تورم غیر خوراکی 20.5 درصد بود. همچنین تورم اقلام تولید داخل 24.2 درصد و اقلام وارداتی به کشور 22.0 درصد بوده است. افزایش اخیر نرخ تورم در حالی است که بانک مرکزی این کشور اخیراً، نرخ بهره خود را از 30 درصد به 29.0 درصد کاهش داده است.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی غنا پیش بینی کرده بود که روند کاهش تورم همچنان ادامه خواهد یافت و بین 13 تا 17 درصد تا پایان سال 2024 خواهد رسید.

 

برکناری وزیر دارایی توسط رئیس جمهور غنا(14 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری thecable.ng، بر اساس بیانیه ای که هفته جاری از سوی اداره ارتباطات کاخ ریاست جمهوری غنا منتشر شد، آقای نانا آکوفو آدو رئیس جمهور غنا، نسبت به اعمال تغییراتی در کابینه خود خبر داد که بر اساس آن آقای کن افوری آتا، وزیر دارایی این کشور در لیست وزرای برکنار شده قرار داشت.

این برکناری در بحبوحه انتقادها از سیاست های آقای ارنست آدیسون رئیس بانک مرکزی این کشور در بدترین بحران اقتصادی یک دهه اخیر این کشور صورت گرفت.

قرار است آقای محمد آدام، نماینده وزارت امور خارجه در وزارت دارایی و معاون سابق وزیر انرژی در بخش نفت، جایگزین آقای افوری آتا شود.

لازم به ذکر است که آقای آفوری آتا، از سال 2017 تا کنون، به مدت 7 سال به عنوان طولانی ترین وزیر دارایی در این سمت، در دولت فعلی خدمت کرده است.

 

آغاز دور سوم ارزیابی قانون مبارزه با پولشویی غنا توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF)(15 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، خانم السی آدو آوادزی، معاون دوم رئیس بانک مرکزی غنا (BoG)، از آغاز برنامه ارزیابی ملی ریسک NRA)-(National Risk Assessment در این کشور توسط مرکز اطلاعات مالی (FIC) با مشارکت بانک مرکزی، پیش از شروع دور سوم ارزیابی توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در سال 2025 ، خبر داد.

هدف از اجرای برنامه NRA، شناسایی و ارزیابی خطراتی که این کشور در بخش های مبارزه با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و تأمین مالی گسترش سلاح های کشتار جمعی (AML/CFT/PF) با آن مواجه می‌باشد عنوان گردیده است و قرار است با استفاده از ابزارهای ارزیابی بانک جهانی و در راستای مفاد قانون مبارزه با پولشویی 2020 (قانون 1044) اجرا گردد.

لازم به ذکر است، آخرین بررسی‌هایی که در سال 2016 از غنا صورت گرفت، کاستی‌های قابل توجهی را در ارزیابی AML/CFT/PF شناسایی نمود که منجر به افزوده شدن به فهرست خاکستری FATF در سال 2018 گردید. تا اینکه در سال 2020، غنا مطابق با توصیه‌های FATF پس از ایجاد اصلاحات گسترده برای تقویت ارزش پول ملی از این فهرست خارج شد.

 

میزبانی غنا درکنفرانس فناوری انرژی آفریقا، در مارس 2024(14 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، مرکز فناوری انرژی آفریقا با مشارکت وزارت انرژی غنا، میزبان مراسم افتتاحیه کنفرانس فناوری انرژی آفریقا خواهد بود که قرار است از 12 تا 14 مارس 2024 در هتل ساحلی لابادی در اکرا برگزار شود.

این رویداد سه روزه میزبان نمایندگان دولت، سیاستگذاران و صاحبان صنایع سنگین خواهد بود و قرار است تا با افزایش همکاری‌ها، آفریقا را به عنوان یک مرکز جهانی در زمینه گفتگوهای انرژی محور به نمایش بگذارد.

این کنفرانس با طیف وسیعی از موضوعات، به حوزه ‌هایی مانند نوآوری فناوری، انرژی ‌های تجدید پذیر، رشد اقتصادی، رتبه ‌بندی ESG و امنیت انرژی می ‌پردازد و در عین حال بر زمینه‌های خاص کشورهایی مانند غنا، سنگال، نیجریه و گینه استوایی تأکید می نماید.

 

 تعطیلی واحد های فرآوری کاکائو در غنا به دلیل کمبود کاکائو(16 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، شرکت بین المللی Cargill Inc، همراه با سایر شرکت ‌های داخلی غنایی شامل: Cocoa Processing Co. Ltd و Niche Cocoa Ghana Ltd، در چند ماه گذشته به دلیل کمبود دانه‌های کاکائو، مجبور شده اند تا برخی از واحد های تولیدی خود را تعطیل کنند.

به گفته کارشناسان، تغییرات آب و هوایی فصلی (هارماتان) تا حدودی در این بحران سهیم بوده و به کشت این محصول آسیب وارد نموده است، همچنین اولین بارندگی شدید که سال گذشته مزارع کاکائو در این کشور را در بر گرفت، باعث گسترش آفات و تأخیر در برداشت محصول گردید. در حال حاضر نیز، افزایش گرمای زمین می‌تواند به کاهش تولید و در نتیجه کاهش عرضه جهانی این محصول بیانجامد. و باعث شده است که قیمت ‌ها در بازار نیویورک افزایش یابد و به رکورد هایی که در دهه 1970 ثبت شده بود نزدیک شود.

بررسی‌های صورت گرفته تا تاریخ 12 ژانویه سال جاری، نشان می دهد که صادرات کاکائوی غنا در مقایسه با فصل گذشته، حدود 30 درصد کاهش یافته است. جدای از کسری، اعمال سختگیری‌های بازار داخلی این کشور همچنین منجر به قاچاق محصولات کشاورزی توسط کشاورزان به کشورهای همسایه جهت فروش با قیمت ‌های بهتر شده است.

بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد، هیئت تنظیم کننده صنعت کاکائو (COCOBOD) اعلام کرده است که این سازمان از زمان برداشت محصول اصلی که از اکتبر سال گذشته آغاز و در ماه مارس به پایان رسید، با کسری به میزان 100 هزار تن دانه کاکائو در فروش پیش رو مواجه گردیده است. همچنین میزان واردات دانه کاکائو به بنادر اروپا در فصل برداشت 2024-2023 با 38 درصد کاهش، به 1.08 میلیون تن رسیده است. در بازار نیویورک نیز قیمت ها با افزایش شدید مواجه گردیده و به رکورد هایی که در دهه 1970 ثبت شده بود نزدیک شد.

 

کمک مالی 6 میلیون دلاری آمریکا به صنعت شیلات غنا(16 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای مکس ول آموا، معاون اجرایی پروژه احیای ماهیگیری در غنا (GFRA)، طی یک نشست خبری در اکرا اعلام کرد که آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID)، بودجه برنامه ای را که برای بهبود صنعت شیلات غنا طراحی شده است را به 6 میلیون دلار افزایش داده است.

پروژه پنج ساله احیای صنعت شیلات در غنا (GFRA) که توسط شرکت توسعه بین المللی Tetra Tech ARD نظارت می‌شود، در سال 2021 راه اندازی گردید و هدف آن بهبود فعالیت ماهیگیری برای صید انواع ماهی‌ها از جمله ساردین در این کشور است.

USAID پیش بینی می‌کند که در صورت بدتر شدن وضعیت اقتصادی فعلی، غنا با افزایش صید بی رویه ماهی مواجه خواهد شد، از این رو، این پروژه به دنبال مقابله با این فشار با تزریق نقدینگی اضافی در این بخش است.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

امضای تفاهم نامه توگو و قزاقستان برای همکاری در بخش دیجیتال (15 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، در ششمین مجمع دیجیتال کشورهای عضو پیمان شانگهای که در آلماتی قزاقستان برگزار گردید، آقای سینا لاوسون وزیر اقتصاد دیجیتال توگو و بگدات موسین وزیر توسعه دیجیتال قزاقستان، یادداشت تفاهمی را با هدف به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه در زمینه دیجیتال به منظور کمک به اجرای استراتژی دیجیتالی سازی توگو تا سال 2025 امضا کردند.

به گفته آقای لاوسون، توگو دارایی‌ها و موفقیت های زیادی در این زمینه کسب کرده است. به عنوان مثال، او به توانایی این کشور در استفاده از هوش مصنوعی و راه اندازی پروژه E-id (شناسایی بیومتریک جمعیت توگو) اشاره کرد.

لاوسون همچنین خاطرنشان کرد که توگو در حال حاضر به عنوان رهبر منطقه فرعی در امنیت سایبری است.

 

امضای توافقنامه تقویت بخش بهداشت عمومی‌توسط دانشگاه لومه و WHO (15 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، دانشگاه لومه (UL) در توگو هفته جاری، قرارداد همکاری دو ساله جدیدی را با سازمان بهداشت جهانی (WHO) امضا کرد.

این قراداد که توسط آداما کپودار رئیس دانشگاه لومه و فاتوماتا بینتا تیدیان دیالو نماینده سازمان جهانی بهداشت در توگو به امضا رسید، از ساخت مرکز تحقیقات و آموزش بهداشت عمومی در UL پشتیبانی می‌کند و همچنین به تقویت ظرفیت های کشورهای غرب آفریقا در بخش بهداشت عمومی‌کمک خواهد کرد.

بر اساس قرارداد مذکور، WHO به عوامل یک مرکز بهداشتی کمک خواهد کرد تا این کشور در موارد اضطراری در بخش بهداشت عمومی‌شامل: پیشگیری، نظارت، بررسی و درمان بهترین عملکرد را داشته باشد.

 

درآمد 20 میلیارد CFA توگو از بخش معدن در سال 2021 (15 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس گزارش شفافیت درآمدهای صنایع معدنی توگو در سال 2021 (EITI Togo) که به تازگی منتشر گردیده است، نشان می دهد که این کشور در سال 2021 از بخش معدن 19.84 میلیارد CFA درآمد کسب کرده است.

ارقام منتشر شده در این گزارش نشان می دهد که درآمدهای معدنی این کشور در سال مورد بررسی، 13 درصد نسبت به 17.53 میلیارد CFA در سال 2020، افزایش یافته است و بیشتر درآمدهای سال 2021 توسط استخراج معادن در مقیاس بزرگ با 15٪ افزایش از 14.68 میلیارد CFA در سال 2020، به 16.88 میلیارد CFA رسیده است. همچنین استخراج آب های زیر زمینی همانند سال 2020، 1.19 میلیارد CFA درآمد برای این کشور به ارمغان آورده است.

شایان ذکر است که در توگو، بیشتر درآمدهای معدنی از استخراج فسفات حاصل می‌شود و محصول صادراتی پیشرو در این بخش به ترتیب: فسفات، با 60.29 میلیارد CFA درآمد، معادل 63 درصد از درآمدهای صادراتی کشور و کلینکر و سنگ آهک خام پس از آن به ترتیب 32.53 میلیارد و 2.41 میلیارد CFA درآمد صادراتی در سال 2021 را به خود اختصاص داده اند.

طبق گزارش EITI 2021، بخش استخراج معادن، 1.4 درصد از تولید ناخالص داخلی توگو در سال 2021 را به خود اختصاص داده است، در حالی که این میزان در سال 2020، 1.5 درصد بوده است.

 

تقویت روابط تجاری اسپانیا با توگو (14 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای خاویر گوتیرز، سفیر اسپانیا در توگو، هفته گذشته در دیدار با ویکتوریا تومگاه دوگبه، نخست وزیر این کشور گفت، توگو کشوری جذاب برای شرکت ‌های اسپانیایی بوده و این کشور قصد دارد تا به منظور ارتقای سطح تجارت بین دو کشور، روابط خود با توگو را بهبود بخشد.  

خاویر گوتیرز افزود: علاوه بر فرصت های اقتصادی، اسپانیا به بخش آموزش توگو نیز توجه دارد و در حال آماده سازی تفاهم نامه‌های همکاری جدید با توگو در بخش های کشاورزی، اجتماعی و سایر بخش های کلیدی است.

در راستای ترسیم و اجرای این استراتژی، این دو مقام در مورد امکان سازماندهی همایش ‌هایی با شرکت ‌های اسپانیایی در اسپانیا گفتگو کردند تا از فرصت ‌های سرمایه‌ گذاری در توگو اطلاعات بیشتری کسب نمایند..

 

اعزام هیئت تجاری از توگو به نورنبرگ آلمان جهت شرکت در نمایشگاه بین المللی BIOFACH 2024 (12 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، توگو در نمایشگاه بین المللی محصولات ارگانیک BIOFACH 2024 که قرار است از 13 فوریه در نورنبرگ آلمان آغاز شود حضور خواهد یافت .

شرکت کنندگان توگو محصولات ارگانیک خود را به نمایش می‌گذارند و جلسات B2B برگزار می‌کنند که عمدتاً شامل MSME های فعال در زنجیره ارزش ارگانیک می‌باشد.

بر اساس گزارش کمیسیون واردات محصولات ارگانیک اتحادیه اروپا (EU)، توگو در سال 2020، 54017 تن محصولات غذایی ارگانیک به این قاره صادر کرده است که حجم این مقدار کالا در سال 2019، 44684 تن بود.  این ارقام توگو را در جایگاه سیزدهمین صادر کننده بزرگ در جهان و دومین صادر کننده در آفریقا در بخش صادرات محصولات ارگانیک نشان می دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما