معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۰۸:۱۰ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در نیمه اول بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو در حال سرمایه‌گذاری در ناوگان ماهیگیری خود با دستیابی به قایق‌های جدید برای تقویت صنعت خود است.» (fatshimetrie.org)

جمهوری دموکراتیک کنگو  اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد سه قایق ماهیگیری جدید را خریداری کند. دولت کنگو این درخواست را به مصر داده است و انتظار می رود این کشتی‌ها در ماه مارس آینده وارد شوند. این تصمیم بخشی از تمایل این کشور برای تضمین خودکفایی غذایی و توسعه بخش ماهیگیری است.

قایق های ماهیگیری مدرن برای تقویت صنعت کنگو: قایق های ماهیگیری که توسط کنگو خریداری خواهد شد 27 متر طول دارند و به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در دریاهای آزاد ماهیگیری کنند.علاوه بر این کشتی‌ها از قایق های دیگر نیز برای ماهیگیری در رودخانه کنگو، شاخه‌های آن و همچنین دریاچه‌های این کشور استفاده خواهد شد. این قایق های جدید نشان دهنده یک سرمایه گذاری واقعی در صنعت ماهیگیری کنگو است و ظرفیت های صید را افزایش می دهد و بهره وری را بهبود می‌بخشد. گامی‌به سوی خودکفایی غذایی: دستیابی به این قایق های ماهیگیری جدید بخشی از تمایل دولت کنگو برای دستیابی به خودکفایی غذایی است. در واقع، ماهیگیری با تامین منبع ضروری پروتئین برای مردم، نقش مهمی در امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند. جمهوری دموکراتیک کنگو با تقویت ظرفیت های ماهیگیری قادر خواهد بود تولید خود را افزایش داده و وابستگی خود را به واردات مواد غذایی کاهش دهد.

استانداردهای بین المللی رعایت می‌شود: قایق های ماهیگیری که توسط جمهوری دموکراتیک کنگو خریداری شده است مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته شده اند. وزیر شیلات و دام، آدرین بوکله جما، از مصر بازدید کرد تا کارهای تولیدی را بررسی کند و از تکمیل آنها استقبال کرد. قبل از ورود به خدمت، کشتی‌ها تحت آزمایش‌های فنی توسط کارشناسان کنگو قرار می‌گیرند و سپس فرآیند صدور گواهینامه اداری را انجام می‌دهند. این مراحل کیفیت و مطابقت قایق ها را قبل از استفاده از آنها تضمین می‌کند.

در سال 2023، دیاسپورای کنگو 1.4 میلیارد دلار به کنگو ارسال کردند(mediacongo.net)

طبق گزارش بانک جهانی، انتقال پول از کنگویی‌های مقیم خارج از کشور در اواسط دسامبر 2023 به حدود 1.4 میلیارد دلار آمریکا رسید. اما طبق ساختارهای تخصصی آمریکایی، وجوهی که دیاسپورا به کنگو در پایان دسامبر 2023 منتقل می‌کند به 1.7 میلیارد دلار می‌رسد.  از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول (IMF) توصیه می‌کند که مقامات کینشازا «اصلاحات را با هدف بهبود حکمرانی و شفافیت (...) تقویت چهارچوب‌های مبارزه با فساد و مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم انجام دهند.

راه آهن کولوزی – آنگولا: 1100 تن مس کنگو از طریق راه آهن به بندر لوبیتو تخلیه شد(actualite.cd)

پروژه تعمیر خط آهن بین مرز آنگولا و شهر کولوزی در جمهوری دموکراتیک کنگو در حال حاضر نتایجی را به همراه داشته است. از 31 دسامبر 2023، اولین کاروان 1100 تنی سنگ معدن کنگو تولید شده توسط گروه کانادایی Ivanhoe Mines از طریق راه آهن به بندر Lobito آنگولا تخلیه شد. این ترانزیت تنها هشت روز طول کشید، در یک مسیر ریلی 1500 کیلومتری بین کولوزی در جمهوری دموکراتیک کنگو و بندر لوبیتو در آنگولا. به گفته کارشناسان، این زمان سه برابر کمتر از زمان اتصال کولوزی به بنادر دوربان در آفریقای جنوبی و دارالسلام در تانزانیا است، دو شهری که بیشتر تولیدات کاموا-کاکولا از طریق آنها تخلیه شد. بنابراین، معدن Ivanhoe کانادا، اولین معدنچی است که مس خود را از DRC از طریق راه آهن به بندر Lobito آنگولا فرستاده است.

در منطقه EAC  24.6 درصد صادرات اوگاندا به کنگو است(.mediacongo.net)

جمهوری دموکراتیک کنگو  یکی از سه مقصد اصلی صادرات اوگاندا است. در سال 2023، کشور فلیکس تشیسکدی 24.6 درصد از صادرات اوگاندا را به خود اختصاص داد.  رئیس دولت اوگاندا گفت: اوگاندا کالاهایی به ارزش 696 میلیون دلار به جمهوری دموکراتیک کنگو صادر کرده است و تصریح کرد که برای توسعه تجارت منطقه ای و حمایت از توسعه منطقه ای، اوگاندا پروژه‌هایی را با همکاری جمهوری دموکراتیک کنگو انجام می دهد و اقداماتی را برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بهبود زیرساخت های مرزی، تسهیل تجارت و خدمات مالی در منطقه اجرا می‌کند.وی گفت ما در حال انجام پروژه‌های مشترک در بخش جاده و برق در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو هستیم. تامین امنیت این بازار برای اوگاندایی‌ها از نظر صادرات و شغل خوب است. دولت اوگاندا و رئیس جمهور دموکراتیک کنگو به همکاری خود برای بهبود وضعیت امنیتی در شرق کنگو ادامه خواهند داد. گوشت گاو و شیر، محصولات کشاورزی از جمله قهوه، چای، ماهی، شکر، غذاهای تازه و فرآوری شده و محصولات صنعتی مانند سیمان، محصولات فولادی و … تجارت دو کشور است. لورتسو افزود با این حال، همچنان با موانع غیر تعرفه ای برای صادرات خود مواجه هستیم." از طریق گفتگو با رهبران EAC و COMESA، Museveni امیدوارم که این مشکل حل شود. در سال 2023، EAC به عنوان یک بلوک تجاری، بزرگترین مقصد صادراتی اوگاندا باقی ماند و 43.5٪ از کل صادرات را به خود اختصاص داد و پس از آن خاورمیانه (18.1٪) و آسیا (17.6٪) قرار گرفتند. در منطقه EAC سه مقصد اصلی برای صادرات اوگاندا عبارتند از: کنیا (31.5%)، جمهوری دموکراتیک کنگو (24.6%) و سودان جنوبی (23.3%).

قرارداد چین: 7 میلیارد دلار برای زیرساخت های جاده ای در جمهوری دموکراتیک کنگو در نظر گرفته شده است (Agence Congolais de Presse)

حساب Sicomines X نوشت که 7 میلیارد دلار آمریکا برای ساخت جاده‌های ملی در جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان بخشی از بازنگری مجدد قرارداد چین پیش بینی شده است. در بیانیه مطبوعاتی معادن چین و کنگو (Sicomines) می خوانیم: در کل مدت پروژه همکاری، میزان سرمایه گذاری برای زیرساخت ها باید به 7 میلیارد دلار آمریکا برسد که عمدتاً برای ساخت راه‌های ملی در نظر گرفته شده است. جمهوری دموکراتیک کنگو و گروه شرکت‌های چینی (GEC) در 22 آوریل 2008 یک قرارداد همکاری در رابطه با توسعه یک پروژه معدنی و پروژه‌های زیربنایی در جمهوری دموکراتیک کنگو منعقد کردند که متعاقباً با اصلاحاتی اصلاح و تکمیل شد تا پروژه چین و کنگو را اجرا کند. پروژه‌های همکاری، از جمله پروژه معدن و پروژه‌های زیربنایی. پس از 15 سال اجرای توافقنامه همکاری و با در نظر گرفتن تحولات وضعیت فعلی، DRC و GEC برای مذاکره در مورد بهینه سازی توافقنامه همکاری ملاقات کردند. در این چهارچوب است که Sicomines SA با حفظ ساختار سهام خود، 1.2 درصد بر اساس گردش مالی سالانه را به عنوان حق امتیاز به طرف کنگو پرداخت می‌کند. ویژگی‌های جدید مندرج در یادداشت تفاهم برای قرارداد SICOMINES در 19 ژانویه بین طرفین این قرارداد امضا شد که بیشتر به قرارداد چین معروف است.

شرکت های ساختمانی چینی تا 7 میلیارد دلار در معدن کبالت کنگو  سرمایه گذاری می‌کنند(Nikkei Asia)

China Railway and Sinohydro در ازای سرمایه گذاری مشترک جاده‌ها، بیمارستان‌ها را می سازند. شرکت‌های چینی به عنوان بخشی از توافق بر سر سرمایه‌گذاری مشترک مس و کبالت Sicomines در جمهوری دموکراتیک کنگو تا 7 میلیارد دلار در پروژه‌های زیربنایی سرمایه‌گذاری خواهند کرد. طبق بیانیه ای، هر دو طرف توافق کردند که ساختار فعلی سهام را حفظ کنند، در حالی که شرکای چینی، Sinohydro و China Railway Group، سالانه 1.2 درصد از حق امتیاز را به کنگو پرداخت خواهند کرد. دولت فلیکس تشیسکدی در حال بررسی مجدد قراردادی بود که توسط سلف وی جوزف کابیلا منعقد شد که بر اساس آن شرکای چینی موافقت کردند در ازای 68 درصد از سهام این سرمایه گذاری مشترک با شرکت معدنی دولتی کنگو ژکامین، جاده‌ها و بیمارستان‌ها را بسازند. بر اساس این قرارداد، سرمایه‌گذاران چینی متعهد شدند که 3 میلیارد دلار برای پروژه‌های زیربنایی هزینه کنند، اما حسابرس دولتی سال گذشته خواستار افزایش تعهدات به 20 میلیارد دلار شد. تشیسکدی به دولت خود دستور داد تا پیش از سفر به چین در ماه مه 2023 با سرمایه گذاران مذاکره کند. او قصد داشت سهم کنگو در این سرمایه گذاری مشترک را از 32 درصد به 70 درصد برساند. ژول آلینگته، رئیس IGF در یک کنفرانس خبری گفت: "این یک معامله برد-برد است." و افزود که مذاکرات آسان نبوده است. ارنست مپارو، رئیس اتحادیه مبارزه با فساد کنگو، گفت که این اعلامیه گامی رو به جلو بود اما نشان داد که سیکومینز از پرداخت مالیات معاف است. او همچنین به پول بدهی طبق آخرین توافق اشاره کرد. گزارش IGF در سال 2023 نشان داد که تنها 822 میلیون دلار از 3 میلیارد دلار وعده داده شده برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها هزینه شده است.

تغییرات آب و هوایی باعث افزایش وبا در آفریقا شده است (Le Monde)

اپیدمی وبا همچنان در شرق و جنوب آفریقا گسترش می یابد. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) که جمعه 26 ژانویه اعزام 140 کارشناس اضافی و 20 تن تجهیزات اضطراری را اعلام کرد، 12 کشور با "مرحله حاد" شیوع آن مواجه هستند. همکاری‌های منطقه ای تقویت خواهد شد. از اتیوپی تا موزامبیک از طریق کنیا، سودان یا شرق جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، بیش از 240000 مورد از آغاز سال 2023 و حداقل 4000 مرگ و میر گزارش شده است. دو روز قبل از آن، دولت زامبیا یک بار دیگر مجبور شد تصمیم بگیرد که شروع سال تحصیلی را به تعویق بیندازد و بیش از 4 میلیون کودک را از تحصیل محروم کند. اپیدمی‌که در اکتبر 2023 ظاهر شد، اکنون 9 استان از ده استان کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از "بدترین‌ها در بیست سال اخیر" محسوب می‌شود. بر اساس گزارشی که یونیسف منتشر کرده، پانصد نفر در میان 13000 مبتلا جان خود را از دست دادند. در کشور همسایه زیمبابوه، جایی که نزدیک به 20000 مورد ابتلا و 400 مرگ احتمالی ثبت شده است، وضعیت اضطراری در پایتخت حراره اعلام شد و کمپین حفاری در مناطق آسیب دیده این کشور برای تامین آب آشامیدنی مردم آغاز شد. «وبا نشانگر جامعه ای است که بد پیش می رود. دیدیه بومپانگو، استاد بوم‌شناسی بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه کینشازا و متخصص در تکامل وبا در منطقه دریاچه‌های بزرگ می‌گوید، مانند کینشازا، که جمعیت آن از 2 میلیون نفر در سال 1960 به 15 میلیون نفر افزایش یافته است، مراکز عفونت وبا ترکیبی از رونق جمعیتی و زیرساخت‌های بهداشتی ناقص هستند. وبا که اکنون در چندین کشور بومی است، تنها در دهه 1970 در این قاره ظاهر شد. دگرگونی محیط: این بیماری اسهالی ناشی از مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری Vibrio cholerae در فصل بارندگی در مناطق پرجمعیت، فاقد شبکه بهداشتی و دسترسی به آب آشامیدنی عود می‌کند. اما بارندگی شدید مشاهده شده در ماه‌های اخیر و سیل های پس از آن باعث گسترش آن شده است.

AfDB و اتحادیه اروپا متعهد به توسعه کریدور Lobito هستند (Afriquactu.net)

رئیس بانک توسعه آفریقا (AfDB)، آکین وومی آدسینا و رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، روز یکشنبه 28 ژانویه 2024 یک توافقنامه شراکت چهارچوب مالی جدید را با هدف تشویق سرمایه گذاری در پروژه‌های توسعه زیرساخت در آفریقا در حاشیه نشست ایتالیا و آفریقا که در رم برگزار شد، امضا کردند.   این توافق امکان انجام یک سری سرمایه گذاری در جنوب صحرای آفریقا را در مورد کریدورهای حمل و نقل استراتژیک، انرژی و اتصال دیجیتال فراهم می‌کند. یکی از پروژه‌های مشترک اصلی شامل توسعه «کریدور لوبیتو» است، یک کریدور حمل‌ونقل نوآورانه که فرصت‌های صادراتی زامبیا، آنگولا و جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) را افزایش می‌دهد، حرکت کالاها را تحریک می‌کند و باعث تشویق مردم می‌شود. شرکای دیگر عبارتند از دولت های میزبان آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا، دولت ایالات متحده و شرکت مالی آفریقا.

پارک ملی ویرونگا: چگونه کنگو زندگی و معیشت را از طریق حفاظت خلاقانه بازمی‌گرداند (World Economic Forum)

سال 2023 گرم ترین سال ثبت شده در تاریخ بود - 1.48 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین‌های پیش صنعتی - اقتصادها و جوامع را به سمت سرزمین‌های پرخطر و بی سابقه سوق داد. به طور فزاینده‌ای از رهبران خواسته می‌شود تا مدل‌های رشد و توسعه فعلی را تغییر دهند تا سیاره را به سمت آینده ای امن‌تر هدایت کنند. بنابراین، در برنامه نشست سالانه امسال در داووس، جلسات اصلی طبیعت و اقلیم توجه خاصی به راه‌حل‌هایی که می‌توانند راه را به سوی توسعه اجتماعی-اقتصادی، حفاظت از طبیعت، نوآوری آب و هوا و تلاش‌های صلح‌ساز نشان دهند. این، با توجه به نقشی که بحران آب و هوا در تشدید درگیری و تضعیف مدل‌های فعلی توسعه پایدار بازی می‌کند. مانند کاری که در پارک ملی ویرونگا در منطقه شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، در حوزه آبخیز دو رودخانه بزرگ این قاره - کنگو و نیل، انجام می‌شود. ویرونگا خانه 50 درصد از همه گونه‌های زمینی در قاره آفریقا است و بیشتر از هر پارکی روی زمین، گونه‌های خزندگان و پستانداران را در خود جای داده است. این شامل گوریل کوهستانی کمیاب - یکی از نزدیکترین خویشاوندان زنده انسان است. یک امتداد 20 کیلومتری در ویرونگا دارای گونه‌های بیشتری از تمام گونه‌هایی است که در قاره اروپا یافت می‌شوند. با این حال این پارک توسط 11 میلیون نفر احاطه شده است که در فقر شدید زندگی می‌کنند. در اینجا آمده است که چگونه Virunga برای مدیریت تنش بین نیاز به حفاظت از یکی از جواهرات میراث طبیعی جهان و پاسخ به بی عدالتی‌های اجتماعی مزمن و خشونت ناشی از یک جنگ داخلی طولانی، نوآوری می‌کند. تقویت رفاه از طریق انرژی پاک: کسانی که در فقر شدید در اطراف ویرونگا زندگی می‌کنند، پارک را به عنوان منبع حیاتی – و اغلب تنها – انرژی می‌بینند. از هیزم گرفته تا زغال چوب، این پارک سوخت بسیار مورد نیاز جوامع را ارائه می دهد. اغلب اوقات، این مسئله بقای انسان است. شبه‌نظامیان فعال در این منطقه متوجه این موضوع هستند و سالانه 170 میلیون دلار درآمد غیرقانونی از برداشت زغال چوب در پارک دارند. گذشته از تخریب زیستگاه‌های طبیعی، چنین فعالیت های غیرقانونی باعث ترویج خشونت و تشدید بی عدالتی‌های مدنی می‌شود. در پاسخ، Virunga برنامه ای از ژنراتورهای برق آبی - ساخته و مدیریت شده توسط تکنسین‌های جوان ایجاد کرده است که 60 مگاوات انرژی تجدیدپذیر را به منطقه می رساند. این نشان دهنده افزایش 34 برابری در تولید انرژی پاک است که 80 درصد از برق را برای جمعیت 2 میلیون نفری گوما، پایتخت کیوو شمالی تامین می‌کند.

سازمان‌های غیردولتی زیست محیطی علیه بهره برداری نفت در دریاچه آلبرت(Radio Okapi)

حداقل 25 سازمان غیردولتی زیست محیطی مستقر در کیووی شمالی مخالفت خود را با پروژه بهره برداری نفت در دریاچه آلبرت اعلام کنند. این پروژه که در حال حاضر در حال اجراست، معمولاً "پروژه خط لوله نفت خام آفریقای شرقی (EACOP)" نامیده می‌شود. به گفته این سازمان‌های غیردولتی، این یک پروژه نفتی در حال انجام توسط توتال انرژی است که شامل ساخت یک خط لوله نفتی است که نفت خام مورد استفاده در دریاچه آلبرت را به بندر تانگا، تانزانیا و حتی کنیا هدایت می‌کند. این سازمان‌ها در مکاتبات خود همچنین آنچه را که به عنوان تلاش DRC برای پیوستن مخفیانه به این پروژه EACOP توصیف کردند ، محکوم می‌کنند. برای این سازمان‌های غیردولتی زیست محیطی، بدون شک این پروژه بهره برداری از نفت اثرات مضری بر اکوسیستم جمهوری دموکراتیک کنگو به ویژه مدیریت این زباله‌ها و بسیاری از جنبه‌های دیگر خواهد داشت. کارشناسان محیط زیست نگرانند که این پروژه می‌تواند تا دریاچه ادوارد در پارک ویرونگا گسترش یابد. پروژه مشابه دیگری قبلاً توسط دولت کنگو حدود ده سال پیش و پس از فشار سازمان‌های غیردولتی رها شده بود.

نشست سران ایتالیا و آفریقا: جمهوری دموکراتیک کنگو به دنبال 14 میلیارد دلار برای ساخت سد Inga III است (Forumdesas.net)

جمهوری دموکراتیک کنگو مصمم به تحقق پروژه ساخت سد Inga III است. با توجه به این موضوع است که دولت ساما لوکوند، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه را به نمایندگی از کشور در اجلاس سران ایتالیا و آفریقا که در رم ایتالیا برگزار شد، اعزام کرد. کریستف لوتوندولا، اعلام کرد که جمهوری دموکراتیک کنگو برای تولید 4800 مگاوات به 14 میلیارد دلار نیاز دارد. به گزارش آژانس خبری کنگو، رئیس دیپلماسی کنگو خاطرنشان کرد که «درهای کنگو برای هر شریکی که بخواهد در ساخت فاز سوم سد اینگا شرکت کند، باز است. امیدواریم دولت ایتالیا که قبلاً در توسعه سایت Inga مشارکت داشته است، از بررسی برخی پیشنهادات برای کشور ما استقبال کند.» وی با بیان اینکه در سطح بین المللی شناخته شده است که جمهوری دموکراتیک کنگو پس از چین و روسیه، یکی از بهترین کشورهایی است که از پتانسیل برق آبی برخوردار است، گفت در این مسیر تلاش های فعلی دولت در سایت های اینگا در جنوب غربی کشور متمرکز شده است". فرستاده جمهوری دموکراتیک کنگو خاطرنشان کرد: سایت های اینگا در واقع به تنهایی می‌توانند 42000 مگاوات برق تولید کنند که می‌تواند انرژی تمام جنوب آفریقا، مرکز آفریقا و بخشی از شمال آفریقا را تامین کند. وی افزود «امروز، ما در یافتن بودجه برای Inga III مشکل داریم. در این زمینه برای تولید 4800 مگاوات به 14 میلیارد دلار نیاز داریم. به گفته وی، استراتژی جمهوری دموکراتیک کنگو مبتنی بر مشارکت عمومی و خصوصی است. برای این منظور، کریستف لوتوندولا ابراز علاقه برای تولید اینگا را یادآور شد که توسط چندین موسسه از جمله بانک توسعه آفریقا (AfDB)، بانک جهانی، آژانس توسعه فرانسه، بانک سرمایه گذاری اروپا و بانک توسعه آفریقای جنوبی صورت گرفت.

جمهوری کنگو برازاویل

اقتصاد دیجیتال - برازاویل میزبان اولین اجلاس آفریقا در امور مالی، بانکداری و دیجیتالی شدن است(adiac-congo.com)

بازیگران کلیدی در اکوسیستم بانکی، مالی و ارتباطات الکترونیکی از منطقه جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی (Cémac) در برازاویل، از 25 تا 26 ژانویه، برای اولین اجلاس منطقه ای با موضوع "دیجیتالی شدن بانکداری و بخش مالی، بردار رشد و ادغام منطقه Cémac." حضور خواهند یافت.  اجلاس آفریقا در امور مالی، بانکداری و دیجیتالی شدن، اعضای دولت های کشورهای منطقه Cémac، مقامات نظارتی پولی و همچنین رهبران بانک ها و موسسات مالی را گرد هم می آورد. این نشست توسط Judicaëlle Okemba، مدیر اجرایی (مدیر عامل) شرکت مشاوره مالی Pami Partners، با مشارکت گروه مطبوعاتی انتشارات آی سی و آژانس روابط عمومی Maap برگزار می‌شود.  مدیر عامل پامی‌پارتنر گفت: این رویداد باعث می‌شود تا بازیگران در شرکت های مالی، مخابرات و بیمه رو در رو شوند تا بتوانند همکاری خود را ساده و هماهنگ کنند تا مشتریان بتوانند از ابزارهای دیجیتال و مالی بهتری که در دسترس هستند بهره مند شوند. "این امکان تایید مجدد نقش کلیدی دیجیتالی شدن بخش مالی و بانکی در حمایت از تحول اقتصاد و سیستم های مالی برای انعطاف پذیری بهتر را فراهم می‌کند. در نهایت، به دولت های کشورهای منطقه Cémac، مقامات پولی اجازه تنظیم مقررات می دهد و ارگان‌ها (BEAC، Cobac)، بانک‌ها و مؤسسات مالی، و همچنین شرکای خصوصی، در مورد تحولات دیجیتالی در حال انجام که بر سیستم بانکی و مالی تأثیر می‌گذارند، بحث می‌کنند.»

نامزدی برازاویل و کینشازا "پایتخت فرهنگی آفریقا 2025-2024"( adiac-congo.com)

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی فرهنگ و تبار آفریقایی در 24 ژانویه در برازاویل، شهرهای متحد و دولت های محلی آفریقا (UCLGA) از این فرصت استفاده کردند و به طور رسمی لوگوی برازاویل و کینشازا را به عنوان پایتخت فرهنگی 2024-2025 آفریقا معرفی کردند. معرفی این برند با حضور وزیر فرهنگ، گردشگری، صنعت هنری و اوقات فراغت کنگو، لیدی پونگالت و همتای وی از جمهوری دموکراتیک کنگو، کاترین کاتونگو فوراها، وزیر فرهنگ، هنر و میراث انجام شد. شهردار شهر برازاویل، دیودونه بانتسیمبا؛ و دبیر کل CGLUA، ژان پیر الانگ مباسی گفت تعیین یک شهر آفریقایی توسط CGLUA به عنوان پایتخت فرهنگی این قاره در سال 2018 متولد شد. هدف این است که فرهنگ را به یکی از پیوندهای اساسی توسعه اقتصادی و اجتماعی انسان تبدیل کند. بنابراین، هر دو سال یک بار، این سازمان نامزدی را برای تجلیل از یک پایتخت فرهنگی آفریقایی که محل ارائه تعالی فرهنگی قاره‌ای به‌ویژه در زمینه هنر، فرهنگ و صنایع خلاق و همچنین در زمینه ورزش خواهد بود، معرفی می‌کند. پس از رباط، اولین پایتخت فرهنگی آفریقایی که در سال‌های 2023-2022 از این عنوان بهره برد، UCLGA از دریافت آرزوی مشترک شهرهای برازاویل و کینشازا برای تبدیل شدن به «پایتخت فرهنگی آفریقا» در میان برنامه‌های کاربردی بسیار شگفت‌زده شد. پس از ثبت رومبا به عنوان میراث ناملموس یونسکو در سال 2021، از دو کنگو خواسته می‌شود تا با تبدیل این تمایز مشترک جدید به همکاری فرهنگی ادامه دهند. لوگوی نمادین نامزدی این دو شهر به عنوان پایتخت فرهنگی آفریقا 2025-2024 به تفصیل ارائه شد. هویت بصری این لوگو از آفریقا و رودخانه کنگو، رنگ های قابل توجه و فونت مینیمالیستی آفریقا الهام گرفته شده است. رودخانه کنگو، شاهد خاموش و ابدی دو قوم، نمایانگر تاریخ، فرهنگ و زندگی مشترک آنهاست. انتخاب رنگ های آبی، نارنجی، قهوه ای و سبز به ترتیب به آب، منبع حیات در آفریقا اشاره دارد. خلاقیت، نوآوری، انرژی، که این قاره در بخش های مختلف به آن بسیار نیاز دارد. زمین، تصویری از استحکام که فرهنگ آفریقایی امروز به آن نیاز دارد و در نهایت سبز، نماد حفاظت از محیط زیست است که به گرمی‌توسط دو کشور در سراسر حوضه کنگو حمایت می‌شود.

اجلاس سران ایتالیا و آفریقا - طرح توسعه ای به ارزش بیش از 5 میلیارد یورو(adiac-congo.com)

نشست ایتالیا-آفریقا که از 29 تا 30 ژانویه در رم برگزار شد، با تصویب یک طرح توسعه بلندپروازانه به نام "طرح ماتی برای آفریقا" به پایان رسید که رضایت رهبران این قاره را جلب کرد.ارزش آن 5.5 میلیارد یورو است و خواستار سرمایه گذاری در بخش های آموزش و پرورش، کشاورزی، بهداشت، انرژی و آب است. برای رئیس شورای وزیران ایتالیا، جورجیا ملونی، کشورش در نظر دارد تا مرکزی برای مسائل انرژی با آفریقا باشد.رئیس جمهور ، دنیس ساسو انگوسو، که در پایتخت ایتالیا در کنار همتایان خود حضور داشت، پتانسیل کنگو را با توجه به این که پویایی جدیدی به روابط بین آفریقا و ایتالیا با دیدگاه شراکت برد-برد داده شده است برجسته کرد.

جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی قانون امنیت سایبری را تصویب کرد(.rfi.fr)

لایحه "امنیت سایبری و مبارزه با جرایم سایبری" 25 ژانویه توسط نمایندگان مجلس جمهوری آفریقای مرکزی به رای گذاشته شد. جرایم سایبری به ویژه به دلیل خلاء قانونی در سال های اخیر ابعاد نگران کننده ای در کشور پیدا کرده است. این لایحه دو هفته پس از تصویب قانون حفاظت از اطلاعات شخصی آنلاین به رای گذاشته شد. این قانون که توسط نمایندگان تصویب شده است، اجازه ایجاد آژانس امنیت سایبری ملی (Ancy) را می دهد که برای اولین بار در جمهوری آفریقای مرکزی است. ماموریت آن که تحت نظارت وزارت امنیت عمومی و اقتصاد دیجیتال قرار دارد، تضمین امنیت سیستم های اطلاعاتی، پردازش هشدارها و تنظیم بخش و اهمیت سرمایه از جمله موارد دیگر است. جاستین گورنا زاکو، وزیر اقتصاد دیجیتال، خطراتی را که این قانون با آن مبارزه می‌کند، توضیح می‌دهد: «این قانون از اهمیت زیادی برخوردار است. باید میزان افترا و اخاذی را متوجه شوید! برای مردم آسان است که کل اقتصاد یک شخص حقوقی یا حقیقی را هک کنند و حتی یک کشور را در رابطه با اطلاعات بی ثبات کنند. »چندین تخلف و مجازات نیز در این لایحه تعریف شده است. از این پس مرتکبین تعرض ناشایست، سرقت هویت، نقض کپی رایت و حقوق مربوطه، تعرض به امنیت ملی و غیره محاکمه و به حبس از 6 تا 10 سال محکوم خواهند شد. علاوه بر این، جریمه‌ها می‌تواند از 5 میلیون تا 10 میلیون فرانک سی اف ای باشد. این لایحه طی روزهای آینده توسط رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما