معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۱۱:۱۹ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

ابراز نگرانی صندوق بین المللی پول از وضعیت ناپایدار بدهی‌های غنا در سال جاری(26 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، صندوق بین ‌المللی پول، در گزارش خود در مورد غنا با عنوان «مشاوره ماده چهارم سال 2023» که در می 2023 منتشر شد، اعلام کرده است که تجزیه و تحلیل پایداری بدهی غنا (DSA) نشان می‌ دهد که بدهی این کشور برای مدت طولانی محدودیت ‌های استاندارد را نقض خواهد کرد.

صندوق بین ‌المللی پول خاطرنشان کرد که تجزیه و تحلیل پایداری بدهی (DSA) در غنا همچنان نقض ‌های بزرگ و طولانی‌ مدت ترازهای استاندارد را نشان می‌دهد و با وجود تلاش ‌های مداوم برای بازسازی آنها، بدهی این کشور همچنان ناپایدار است.

 

کاهش نرخ سیاست پولی غنا با هدف تحریک رشد کسب و کار (26 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، اتاق بازرگانی و صنعت ملی غنا (GNCCI)، از کمیته سیاست پولی بانک غنا که قرار است به منظور بررسی نرخ سیاست پولی این کشور تشکیل جلسه دهد، درخواست کرد تا برای حمایت از رشد کسب و کارها در این کشور، نرخ بهره را کاهش دهد.

همچنین اتاق بازرگانی در این بیانیه، متذکر گردیده است که اگرچه هدف از افزایش شدید نرخ های سیاستی از 14.5 درصد در ژانویه 2022 به نرخ فعلی 30 درصدی، به عنوان اقدام مناسبی برای کاهش فشارهای تورمی‌بر اقتصاد ناشی از افزایش هزینه‌های دولت، افزایش قیمت نفت و افزایش تنگناهای زنجیره تامین به دلیل تنش های ژئوپلیتیکی ارزیابی گردیده است، اما این موضوع در مورد تأثیر نامطلوب نرخ های بهره بالا بر رشد اقتصادی، نگرانی‌هایی ایجاد می نماید چرا که کسب و کارهای غنایی با افزایش قابل توجهی در هزینه‌های استقراض مواجه هستند که عمدتاً ناشی از نرخ بالای بهره است.

GNCCI خاطر نشان کرده است: که با توجه به اینکه مشاغل غنا در تلاش هستند تا فعالانه در AfCFTA مشارکت کنند، هزینه استقراض نقش مهمی در تعریف رقابت پذیری آنها خواهد داشت. لذا، با توجه به اینکه غنا در قاره آفریقا بالاترین نرخ بهره را دارا می‌باشد، ما از کمیته سیاست پولی می‌خواهیم که برای شروع، نرخ بهره را با تکیه بر ثبات در بازار ارز، کاهش تورم و نرخ رشد پیش‌بینی شده تولید ناخالص داخلی 2.7 درصدی، حداقل 2 درصد یا 200 واحد پایه کاهش دهد.

 

افزایش 37 درصدی ذخایر ناخالص غنا در پایان سال 2023(28 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس گزارش خلاصه اطلاعات اقتصادی و مالی غنا در سال 2023 که توسط بانک مرکزی غنا در ژانویه 2024 منتشر گردیده است. نشان می دهد که ذخایر این کشور به طور پیوسته، در حال رشد بوده است.

بر اساس این گزارش، ذخایر ناخالص بین المللی غنا (GIR) بدون احتساب صندوق درآمدهای نفتی، از 2.67 میلیارد دلار در دسامبر 2022 به 3.66 میلیارد دلار در دسامبر 2023 افزایش یافته است که این نشان دهنده افزایش 37.08 درصدی بین دسامبر 2022 و دسامبر 2023 است.

داده‌های بانک مرکزی غنا نشان می دهد که در نوامبر 2023، ارزش ذخایر ناخالص بین المللی این کشور 2.28 میلیارد دلار بود که حدود 1.1 درصد از پوشش واردات را شامل می‌شد. همچنین این مقدار در آگوست 2023، به ارزش 2.08 میلیارد دلار معادل (1.0 از پوشش واردات)، بود. اما در سپتامبر 2023 به 2.26 میلیارد دلار (حدود 1.0 پوشش واردات) افزایش یافت.

مازاد تجاری این کشور نیز در سال 2023 به 2.63 میلیارد دلار کاهش یافت که حدود 3.4 درصد از تولید ناخالص داخلی است که این مقدار کمتر از 2.87 میلیارد دلار معادل (3.9٪ از تولید ناخالص داخلی) در سال 2022 است.

 

رشد فراتر از انتظار درآمد مالیاتی غنا در سال 2023 به ارزش 113 میلیارد سدی(29 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای دکتر Ammishaddai Owusu-Amoah، رئیس سازمان امور مالیاتی غنا GRA اعلام کرد که این سازمان در سال 2023، مبلغ 113.06 میلیارد سدی در مقابل هدف پیش بینی شده 109.19 میلیارد سدی، درآمد مالیاتی کسب کرده است و این عملکرد نشان دهنده رشد 49.3 درصدی در سال 2023 و نرخ رشد 44.2 درصدی در سال مالی 2022 می‌باشد.

وی همچنین به ثبت نرخ رشد سالانه 49.3 درصدی در سال گذشته اشاره نمود و افزود که این مقدار، بالاترین رشد ثبت شده در بیست سال گذشته و بالاترین نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی 14.1 درصد در شش سال گذشته محسوب می‌گردد.

افتتاح پالایشگاه نفت Sentuo در غنا توسط رئیس جمهور این کشور(29 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای نانا آکوفو آدو، رئیس جمهور غنا، جمعه هفته گذشته، اولین پالایشگاه نفت غنا را که توسط گروه چینی Sentuo Group، در منطقه صنعتی Tema ساخته شده است را افتتاح کرد و این رویداد را نقطه عطفی در حرکت این کشور به سمت استقلال انرژی، صنعتی شدن و شکوفایی اقتصادی عنوان نمود.

وی با ابراز نارضایتی از اینکه 95 درصد از مصرف کنونی فرآورده‌های نفتی غنا وارداتی است افزود: بهره برداری از این پالایشگاه به عنوان گامی اساسی در جهت تامین امنیت آینده انرژی کشور خواهد بود و  غنا را به زودی از سوخت وارداتی برای تامین نیازهای خود در بخش انرژی بی نیاز خواهد کرد.

این پالایشگاه 2 میلیارد دلاری که با ظرفیت پردازش اولیه 40000 بشکه در روز به بهره برداری رسیده است قادر است ظرفیت خود را در صورت بهره برداری کامل تا 100000 بشکه در روز افزایش دهد.

انتظار می رود این تاسیسات در سال جاری تکمیل شود و با ظرفیت تولید پنج میلیون بشکه در سال به کار خود ادامه دهد.

 

حمایت چین از توسعه پایدار غنا(29 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، در دیدار مقامات چینی با آقای کن افوری اتا وزیر دارایی غنا  که در حال حاضر در یک سفر کاری پنج روزه در چین به سر می‌برد، از تلاش های این کشور در خصوص حمایت قاطعانه اش برای تضمین پایداری بدهی و ترویج توسعه پایدار غنا قدردانی نمود.

آقای افوری اتا در جلسه آغازین خود با لیائو مین معاون وزیر دارایی چین، از طرف رئیس جمهور نانا آکوفو آدو، عمیق ترین قدردانی غنا را از مقامات چینی به دلیل رهبری و حمایت مستمر آنها از غنا در دهه‌های گذشته ابلاغ نمود.

افوری اتا خاطر نشان کرد که در آخرین سفر رسمی خود به چین در مارس 2023، در دیدار با آقای لوی کان، وزیر دارایی وقت، ابراز اطمینان کرده بود که غنا با اجرای اصلاحات صحیح و اقدامات تحکیم مالی، بر ناهماهنگی اقتصادی موقت خود غلبه خواهد کرد.

لیائو مین همچنین نسبت به چشم انداز رشد غنا ابراز خوش بینی کرد و بر مشارکت فعال چین در مذاکرات با کمیته اعتباردهندگان رسمی (OCC) برای ارائه تسهیلات لازم تحت برنامه صندوق بین المللی پول به دلیل روابط طولانی مدت بین چین و غنا تاکید نمود.

رهبری چین در همکاری با اعضای گروه 20 منجر به ارائه تضمین‌های مالی توسط باشگاه پاریس و سایر طلبکاران در 12 مه 2023 شد. این امر راه را برای هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول برای تصویب مبلغ تسهیلات اعتباری تمدید شده 3 ساله غنا (ECF) به مبلغ 3 میلیارد دلار برای حمایت از برنامه بهبود اقتصادی کشور پس از کووید در 17 می 2023 هموار کرد.

 

پیش بینی موسسه Fitch Solutions در خصوص کاهش میانگین نرخ تورم غنا در سال 2024 به 18 درصد(1 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، موسسه فیچ در گزارش به روز رسانی فصلی آفریقای زیر صحرا در ژانویه 2024، پیش بینی کرده است که نرخ تورم غنا در طول سال 2024 به طور متوسط به 18 درصد کاهش خواهد یافت.

این موسسه در گزارش خود تاکید کرده است که کاهش تورم بانک مرکزی غنا را مجبور خواهد کرد تا نرخ بهره را تا 800 واحد در سال جاری کاهش دهد که این موضوع تقریباً مطابق با پیش‌بینی بانک غنا از 15%±2% تا پایان سال 2024 خواهد بود.

آقای مایک کرونیگر، تحلیلگر ارشد ریسک کشورها در موسسه  Fitch Solutions اظهار داشت که تورم این کشور در نوامبر 2023، به 26 درصد کاهش یافته بود که بیشتر به دلیل تأثیرات پایه آماری بود و ما پیش‌بینی می‌کنیم که تورم در طول سال 2024، به طور متوسط تقریباً به 18 درصد کاهش یابد.

آقای کروینیگر همچنین اظهار داشت که کاهش تورم به بانک مرکزی غنا این امکان را می دهد که سیاست پولی بیشتری اتخاذ نماید. بنابراین ما بر این باوریم که بانک مرکزی با کاهش 800 واحدی تجمعی نرخ سیاستی در سال 2024 به 22 درصد، چرخه سیاست پولی را در این کشور راه اندازی خواهد نمود.

 

اعمال مالیات انتشار گازهای گلخانه ای Emissions Levy خودروها از اول فوریه 2024 در غنا(1 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، سازمان امور مالیاتی غنا (GRA) در بیانیه ای اعلام کرده است که قانون سال 2023 اخذ مالیات انتشار گازهای گلخانه ای (قانون 1112)، که مالیاتی را بر انتشار گازهای گلخانه ای در خودروها اعمال می‌کند، از اول فوریه، اجرایی می‌شود.

بر اساس این بیانیه، مالیات انتشار گازهای گلخانه ای در راستای تلاش های دولت با هدف مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای برای ترویج استفاده از فناوری دوستدار محیط زیست و انرژی سبز است و میزان مالیات بر اساس نوع وسیله نقلیه و ظرفیت موتور آن متفاوت خواهد بود.

در همین حال، رئیس اتحادیه حمل ‌و نقل جاده‌ای خصوصی غنا (GPRTU) نیز در واکنش به این بیانیه اعلام کرده است که به‌ زودی نرخ جدید کرایه‌ های حمل ‌و نقل عمومی، با در نظر گرفتن عوارض انتشار گازهای گلخانه‌ای اعمال خواهد شد.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

سرمایه گذاری 2 میلیارد CFA توگو در بخش گردشگری در سال 2024(29 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبریtogofirst.com، توگو امسال 2 میلیارد CFA به منظور توسعه و نوسازی صنعت گردشگری خود هزینه خواهد کرد که این رقم حدود 58 درصد از بودجه سالانه وزارت گردشگری است.

یکی از پروژه‌های کلیدی که در آن سرمایه گذاری خواهد شد، ساخت پلت فرم دیجیتال جهت انجام رزرو هتل و رویدادهای بزرگ است که وزارت گردشگری با همکاری وزارت اقتصاد دیجیتال قرار است آن را در سال جاری تکمیل نمایند.

بخشی از 2 میلیارد CFA برای حفظ بازسازی مکان‌های گردشگری کشور استفاده خواهد شد. به عنوان مثال، این بودجه باعث تسریع ساخت موزه تاریخ Kamina (واقع در 20 کیلومتری آتاکپامه) می‌شود که در اواسط سال 2023 آغاز شد.

پروژه‌های در حال اجرا مجموعه هتل و احیای جنگل در سایت میراث فرهنگی کوتاماکو نیز باید سرعت بیشتری داشته باشد.

توگو در سال 2022، حدود یک میلیون گردشگر داشت، که این تعداد تقریباً مشابه سال 2021 با 983969 گردشگر ، معادل 25 میلیارد CFA درآمد از بخش گردشگری داشت.

 

تامین90 درصد از بودجه مورد نیاز توگو به منظور اجرای برنامه امنیت غذایی 2026-2022 توگو توسط برنامه جهانی غذا(01 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبریtogofirst.com، آقای ابوبکر کویشا، نماینده WFP در جریان ملاقات هفته گذشته خود با خانم ویکتوریا تومگاه دوگبه نخست وزیر توگو در لومه اعلام کرد که برنامه جهانی غذا (WFP) تاکنون 9 میلیارد CFA از 10 میلیارد CFA بودجه مورد نیاز توگو برای اجرای برنامه امنیت غذایی 2022-2026 را تامین کرده است.

سال گذشته، توگو برنامه حمایت غذایی اضطراری را در مناطق ساوانس و کارا آغاز نمود. لومه قصد دارد از حدود 260000 نفر در سراسر کشور که با ناامنی غذایی مواجه هستند، حمایت کند.

WFP و توگو همچنین پروژه‌ Pro-SADI را اجرا می‌کنند که بر اساس آن سیستم ‌های غذایی کشور را بهبود ‌بخشده تا دسترسی کشاورزان خرد به نهاده‌ های کشاورزی را فراهم نماید. پروژه دوم نیز طرح یکپارچه تغذیه مدارس است که مدارس مقاطع ابتدایی دولتی توگو را پوشش خواهد داد.

هر دو پروژه توسط اتحادیه اروپا، فائو و WFP تأمین مالی می‌شوند.

 

میزبانی لومه در اولین مجمع سرمایه گذاری ECOWAS در 4 و 5 آوریل 2024.(26 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبریtogofirst.com، لومه در 4 و 5 آوریل سال جاری، میزبان اولین مجمع سرمایه گذاری ECOWAS (EIF) با موضوع "تغییر جوامع ECOWAS در یک محیط چالش برانگیز"خواهد بود. این انجمن توسط بانک سرمایه گذاری و توسعه ECOWAS (EBID) سازماندهی خواهد شد.

به گزارش آژانس Ecofin، مراسم افتتاحیه این انجمن در 24 ژانویه به صورت آنلاین با حضور سانی یایا، وزیر اقتصاد توگو و نیل کابا، رئیس هیئت حکام EBID، برگزار گردید. انجمن آتی توسط Exim bank هند پشتیبانی می‌شود.

این مجمع شامل: میزگردها، کارگاه‌های آموزشی، جلسات تعاملی و جلسات B2B خواهد بود و فرصت های ایجاد شبکه ای را فراهم می‌کند. همچنین مدل های مختلف توسعه را با هدف تقویت کشاورزی خانوادگی، تقویت امنیت غذایی، حمایت از SME ها و سرمایه گذاری در زیرساخت ها به نمایش گذاشته خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما