معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۲

آشنایی با اقتصاد ایالت گجرات هند

به منظور آشنایی هرچه بهتر با اقتصاد ایالت گجرات به عنوان یکی از ایالت‌های صنعتی پیشرو در هند، گزارش حاضر به معرفی اجمالی ایالت یادشده و اقتصاد آن می پردازد.

گجرات یکی از ایالت های صنعتی پیشرو در هند است. این ایالت به دلیل وجود ظرفیت بزرگ پالایشی که توسط شرکت های بخش خصوصی و دولتی راه اندازی شده است، به عنوان پایتخت نفت هند شناخته می‌شود.

بر اساس قیمت های جاری، تولید ناخالص داخلی ایالت گجرات در سال مالی 2023 با افزایش 15.5 درصدی حدود 275.78 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

در سال 2023-2022، گجرات سهم 8.6 درصدی در تولید ناخالص داخلی هند داشته است. این ایالت بزرگترین تولید کننده الماس فرآوری شده در جهان است که 72 درصد از سهم الماس فرآوری شده جهان و 80 درصد صادرات الماس هندوستان را به خود اختصاص داده است.

گجرات با سهم 65 تا 70 درصدی در تولید پارچه جین هند، به بزرگترین تولید کننده پارچه جین در این کشور و سومین تولیدکننده پارچه جین در جهان است.

ایالت گجرات دارای 42 بندر، 17 فرودگاه داخلی و 3 فرودگاه بین المللی و 60 منطقه ویژه اقتصادی(SEZ) دارد. پیش بینی می‌شود گجرات به عنوان بخشی از کریدور صنعتی دهلی - بمبئی (DMIC)سرمایه گذاری به ارزش 90 میلیارد دلار را جذب نماید.

با کلیک بر روی لینک ذیل، متن کامل گزارش فوق الاشاره قابل دسترسی و مشاهده می‌باشد:

متن کامل گزارش آشنایی با اقتصاد ایالت گجرات هند

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما