اخبار اقتصادی هند - مومبای
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته اول فروردین ماه 1404 مندرج در رسانههای این منطقه به شرح زیر ارائه میگردد:
همکاری شرکت مایکروسافت و بنیاد گیتس با دولت ماهاراشترا برای بکارگیری هوش مصنوعی در حکمرانی دیجیتال
مایکروسافت و بنیاد گیتس با دولت مهاراشترا برای استفاده از هوش مصنوعی در حوزههای سلامت، کشاورزی و زیرساختها همکاری خواهد کرد. بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، به همراه نمایندگانی از بنیاد گیتس، با دیوندرا فادناویس، وزیر ارشد مهاراشترا، دیدار و درباره این همکاری گفتگو کردند.
در این دیدار، گیتس با اشاره به حمایت فنی و مالی از طرح احداث شهرک نوینی به وسعت ۳۰۰ جریب در ناوی مومبای در حال احداث است، فراهم کند. همچنین، با توجه به کمبود پزشکان در مناطق روستایی، سروزیر ماهاراشترا از بنیاد گیتس درخواست کرد تا در ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت همکاری کند.
فادناویس همچنین درباره برنامههایی برای دو برابر کردن تولید نیشکر در منطقه پونا با استفاده از هوش مصنوعی و تأمین برق ۲۴ ساعته برای کشاورزان از طریق انرژی خورشیدی صحبت کرد. او اشاره کرد که از سال 23-2022، استفاده از انرژی خورشیدی از ۳۰٪ به ۵۲٪ افزایش یافته است و دولت اکنون در صدد تبدیل کلیه فیدرهای برق به مولدهای خورشیدی است تا برق ۲۴ ساعته به کشاورزان ارائه دهد. گیتس اطمینان داد با سازمانهای اجتماعی، نهادهای دولتی و شرکتها برای توسعه انرژی پایدار به نفع کشاورزان همکاری خواهد کرد. علاوه بر این، بنیاد گیتس حمایت فنی و مالی برای جلوگیری از شیوع مالاریا در مناطقی مانند گادچیرولی را ارائه خواهد کرد.
https://www.governancenow.com/news/regular-story/microsoft-gates-foundation-to-collaborate-with-maharashtra-on-ai-in-digital-governance
شرکت آدانی پروژه انتقال برق در گجرات را حاصل کرد
شرکت Adani Energy Solutions Ltd (AESL) پروژهای به ارزش ۲۸۰۰ کرور روپیه (معادل ۳۲۵ میلیون دلار) برای توسعه سیستم انتقال برق در گجرات، هند، به دست آورده است. این پروژه با هدف تأمین انرژی سبز برای واحد تولید هیدروژن و آمونیاک سبز در موندرا، گجرات، طراحی شده و انتظار میرود در مدت ۳۶ ماه تکمیل شود.
این پروژه شامل ارتقای نیروگاه ناوینال (موندرا) با افزودن دو ترانسفورماتور بزرگ ۷۶۵/۴۰۰ کیلوولت و ساخت یک خط دو مداره ۷۶۵ کیلوولتی به طول ۷۵ کیلومتر برای اتصال این پست به پست برق بوج است. با اجرای این پروژه، ۱۵۰ کیلومتر مدار انتقال و ۳۰۰۰ مگاولت آمپر ظرفیت تبدیل به زیرساختهای انتقال AESL اضافه خواهد شد که مجموع آنها را به ۲۵,۹۲۸ کیلومتر مدار و ۸۷,۱۸۶ مگاولت آمپر میرساند. این ششمین پروژهای است که AESL در سال مالی جاری دریافت نموده و ارزش کل سفارشات این شرکت را به ۵۷,۵۶۱ کرور روپیه رسانده است. شرکت AESL، بخشی از گروه Adani است که در زمینههای مختلف انرژی از جمله انتقال برق، توزیع، اندازهگیری هوشمند نیرو و راهحلهای خنککننده فعالیت میکند و بزرگترین شرکت انتقال خصوصی در کشور با شبکهای به طول ۲۵,۹۲۸ کیلومتر مدار و ظرفیت تبدیل ۸۷,۱۸۶ مگاولت آمپر است. استخراج شرکت وِدانتا سِسا گوا در بلوک معدنی بیچولیم – بلوک ۱، دوباره فعالیت خود را از سر گرفته است.
https://www.financialexpress.com/business/industry-adani-energy-bags-rs-2-8k-crore-transmission-project-in-gujarat-3784454/
ملاقات فرماندار گوا با هیئت جوانان کشورهای آسیای مرکزی
پی. اس. سریدهران پیلای فرماندار گوا، روز دوشنبه در پاناجی، با هیئتی متشکل از ۱۰۰ جوان از کشورهای آسیای مرکزی، شامل قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان، دیدار و گفتگو کرد. این برنامه تبادل جوانان با هدف تقویت همکاریهای جوانان، تبادل فرهنگی و تحکیم روابط دیپلماتیک بین هند و کشورهای آسیای مرکزی برگزار شد. پیلای در این دیدار اظهار داشت چنین برنامههایی تعهد هند به صلح منطقهای، دوستی و شراکت اقتصادی با آسیای مرکزی را تقویت میکند و اطمینان میدهد که پیوندهای حسن نیت در سالهای آینده ادامه خواهند یافت.
این دیدار بخشی از برنامه بینالمللی تبادل جوانان بود که توسط وزارت امور جوانان و ورزش هند از ۲۲ تا ۲۸ مارس برگزار میگردد. هدف این برنامه ارتقای درک متقابل میان شخصیت های مطرح جوان منطقه و پیگیری چشماندازی است که در نشست هند و آسیای مرکزی در ژانویه ۲۰۲۲ توسط نخستوزیر نارندرا مودی پیشنهاد شد. در طول این بازدید، هیئت جوانان از مکانهای تاریخی، آموزشی و فرهنگی هند بازدید کرده و با رهبران جوان محلی و ذینفعان کلیدی ملاقات خواهند کرد. آنها همچنین با وزیر امور خارجه، اس. جایشانکار، و سروزیر گوا، پرامود ساوانت، دیدار خواهند داشت.
این برنامه تبادل جوانان نشاندهنده تعهد هند به صلح منطقهای، دوستی و شراکت اقتصادی با آسیای مرکزی است و اطمینان میدهد که پیوندهای حسن نیت در سالهای آینده ادامه خواهند یافت.
https://www.aninews.in/news/national/general-news/goa-governor-ps-sreedharan-pillai-meets-central-asian-youth-delegation-in-panaji20250324190629/
امضای 55860 پروژه و پیشنهاد 9.45تریلیون روپیه سرمایه گذاری در گجرات در آستانه برگزاری اجلاس جهانی «گجرات پویا»
احمدآباد: بالوانت راجپوت وزیر صنایع گجرات گفت دولت ایالتی در آستانه دهمین اجلاس جهانی گجرات پویا، در مجموع 55,860 پروژه با سرمایه گذاری پیشنهادی 9.45 تریلیون روپیه ای امضا کرده است. وی گفت: از این تعداد 32801 طرح تاکنون به بهره برداری رسیده، 13051 طرح در مرحله اولیه و 6217 طرح در دست اجراست. وی ضمن تاکید بر تأثیر این اجلاس دوسالانه بر رشد اقتصادی هند که برای اولین بار در سال 2003 برگزار شد، اظهار داشت او ابتکار عمل را برای تبدیل گجرات به مقصدی مطلوب برای شرکتهای چندملیتی و قرار دادن آن به عنوان یک الگوی توسعه اقتصادی برای کشور عنوان کرد.
https://www.freepressjournal.in/business/vibrant-gujarat-2024-state-signs-55860-projects-945-lakh-crore-investment-proposed
هند در صدد افزایش 5 برابری ظرفیت بندر چابهار طی 10 سال آینده است
هند قصد دارد با سرمایهگذاری نزدیک به ۴,۰۰۰ کرور روپیه، عملیات بندر چابهار در ایران را گسترش دهد و ظرفیت آن را طی یک دهه آینده به ۵۰۰,۰۰۰ TEU (واحد معادل بیست فوت) افزایش دهد. برای حمایت از این توسعه، سفارش خرید پنج جرثقیل موبایل بندری داده شده است. همچنین، احداث پهلوگاه دومیبرای گسترش عملیات در دست بررسی است. پیشبینی میشود تا سال مالی ۲۰۲۶ ظرفیت جابجایی بندر چابهار حدوداً به ۱۰۰,۰۰۰ TEU برسد. انتظار می رود در سال مالی ۲۰۲۵، حجم جابجایی ۷۵,۰۰۰ TEU باشد، در حالی که تا پایان ژانویه، میزان جابهجایی آن از ۶۵,۰۰۰ TEU عبور کرده و به سطح سال مالی ۲۰۲۴ رسیده است. در طول این بازه ۱۰ ساله، شرکت India Ports Global Ltd (IPGL)، اپراتور هندی بندر چابهار، برنامههایی برای نوین سازی این بندر و جذب خطوط کشتیرانی هندی در نظر دارد. همچنین تلاشهای بازاریابی جهت تقویت ظرفیت عملیاتی بندر در حال انجام است.
گزارش اقتصادی هند برای سال ۲۰۲۴-۲۵ بر نقش استراتژیک بندر چابهار و اتصال بمبئی به اوراسیا از طریق کریدور بینالمللی حملونقل شمال-جنوب (INSTC) تاکید دارد تکمیل این پروژه موجب کاهش هزینهها و زمان حملونقل میشود. این امر منجر به افزایش ۴۳ درصدی تردد کشتیها و رشد ۳۴ درصدی ترافیک کانتینری در سال مالی ۲۰۲۴ شده است.
در ماه می ۲۰۲۳، شرکت IPGL قراردادی ۱۰ ساله با سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای تجهیز و بهرهبرداری از ترمینال شهید بهشتی در بندر چابهار امضا کرد. هند همچنین کمک مالی خود برای تجهیزات بندری را به ۱۲۰ میلیون دلار افزایش داده و برای راه اندازی خط اعتباری ۲۵۰ میلیون دلاری، متعهد شده است. تاکنون تجهیزاتی به ارزش ۲۴ میلیون دلار تأمین شده و خرید اقلام مورد نیاز دیگر نیز در حال انجام است.
هند قبلاً برای بندر چابهار معافیت از تحریمهای آمریکا را به دلیل نقش این بندر در ارسال کمکهای بشردوستانه به افغانستان و اتصال تجاری منطقهای دریافت کرده بود. با این حال، عدم اطمینانهایی درباره تمدید این معافیتها با توجه به تغییر سیاستهای آمریکا وجود دارد.
علاوه بر چابهار، هند در حال تقویت نفوذ دریایی منطقهای خود است. شرکت IPGL کنترل عملیات بندر سیتوه در میانمار را که بخش کلیدی از پروژه حملونقل چندوجهی کالادان است، در اختیار گرفته است. این پروژه میان بنگلادش، تایلند و کلکته ارتباط ایجاد میکند. همچنین، هند در حال توسعه بندر کانکسانتوری در سریلانکا است و قصد دارد یک سرویس کشتیرانی بین ناگاپتینام و کانکسانتوری برای بهبود تجارت و جابهجایی مسافران راهاندازی کند.
https://indiashippingnews.com/india-plans-to-increase-chabahar-port-capacity-5-times-in-next-10-years/
فروش 50 هزار دستگاه موتورسیکلت گاز سوز شرکت باجاج طی 9 ماه گذشته
شمار فروش اولین موتورسیکلت CNG جهان در هند از زمان راه اندازی تولید آن در 5 ژوئیه 2024 تا کنون به 50000 دستگاه رسیده است. مدل Bajaj Freedom 125 که جایگزینی مقرون به صرفه و پاک برای موتورهای دو چرخ بنزینی است، CNG شاهد رشد پایداری بوده است. ماهاراشترا با 9591 دستگاه بزرگترین متقاضی این موتور در میان سایر ایالت هند بوده و پس از آن گجرات با 8747 دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد.
Bajaj Auto، تنها شرکت خودروسازی تولید کننده وسائط نقلیه دوچرخ با سوخت CNG و تولید مدل - Freedom 125 - تا به امروز 49218 دستگاه فروخته که سهم آن 4٪ از کل خودروهای CNG به فروش رفته ی هند در سال مالی جاری است.
ایالت ماهاراشترا که قصد دارد از آوریل 2025 مالیات بر خودروهای شخصی گازسوز یا CNG را 1٪ افزایش دهد، بیشترین خریدار این دسته از خودروها را طی 11 ماه گذشته داشته و در این مدت، 246792 دستگاه به مشتریان ایالت فروخته شده است به عبارت دیگر سهم 20 درصدی از فروش 1.2 میلیون خودروی CNG را به ثبت رسانده است. این خودرو همچنین در صدر فروش خودروهای سواری و دو چرخ CNG قرار دارد و رتبه دوم را برای خودروهای سه چرخ و تجاری دارد. ایالت گجرات پس از ماهاراشترا با فروش 217469 دستگاه خودروی CNG در رده دوم این فهرست قرار دارد.
https://www.autocarpro.in/analysis-sales/maharashtra-tops-cng-vehicle-sales-in-current-fiscal-with-20-share-125365
حمایت سازمان تجاری FICCI از هدف 3.5 تریلیون دلاری اقتصاد گجرات تا ۲۰۴۷
در جلسه کمیته اجرایی ملی فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع هند FICCI، بوپندرا پاتل، سروزیر گجرات، با تاکید بر سیاستهای جذب سرمایهگذاری و رشد پایدار گجرات، آن را را موتور رشد اقتصادی هند خواند پاتل سرمایهگذاری در حوزههایی مانند نیمههادیها، هیدروژن سبز و انرژیهای تجدیدپذیر را از اقدامات کلیدی برای دستیابی به هدف اقتصادی ۲۰۴۷ عنوان کرد و FICCI را شریکی مهم در این مسیر دانست.
دکتر انیش شاه، رئیس FICCI، از سهم برجسته گجرات در اقتصاد هند یاد کرد و به نرخ رشد سالانه ۱۲ درصدی این ایالت اشاره کرد. وی بر تعهدات FICCI در راستای حمایت از توسعه گجرات تأکید کرد و گفت که این ایالت در تحقق چشمانداز اقتصادی 3.5 تریلیون دلاری هند تا ۲۰۴۷ نقش کلیدی دارد. هارشا واردان آگاروال، معاون ارشد FICCI، از همکاری بیشتر این سازمان با گجرات خبر داد و راجیو گاندی، رئیس شورای ایالتی گجرات در FICCI، به همافزایی سیاست و صنعت در پیشبرد رشد اقتصادی اشاره کرد. در این نشست، هارشا واردان آگاروال به عنوان رئیس منتخب و جدید FICCI معرفی شد و نمایندگان صنعتی راهکارهایی برای تقویت نقش گجرات در اقتصاد ملی ارائه کردند.
https://www.autocarpro.in/news/harsha-vardhan-agarwal-appointed-as-ficci-president-elect-for-2024-25-123449
برنامه واردات اِتان توسط شرکت ONGC از سال ۲۰۲۸ به دلیل تغییر در ترکیب گاز ال ان جی وارداتی از قطر
شرکت نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) قصد دارد از اواسط سال ۲۰۲۸ واردات اتان را آغاز کند تا تغییرات در ترکیب گاز ال ان جی (LNG) وارداتی از قطر را جبران نماید. این تصمیم پس از امضای قرارداد جدید با قطر اتخاذ شده است که بر اساس آن، گاز "لین" (بدون اتان و پروپان) به هند عرضه خواهد شد. پیش از این ONGC با سرمایهگذاری ۱۵۰۰ کرور روپیه، واحد استخراج اتان (C2) و پروپان (C3) را در داهج، گجرات، تأسیس کرده است. اِتان و پروپان استخراجشده به عنوان مواد اولیه ی شرکت پتروشیمی و زیرمجموعه آن یعنی OPaL، استفاده میشود. با تغییر در ترکیب LNG، ONGC در نظر دارد سالانه ۸۰۰ هزار تن اتان وارد کند و برای حمل این محمولهها، به دنبال همکاری با شرکای تجاری جهت ساخت و بهرهبرداری از کشتیهای بزرگ حمل اتان (VLEC) است
https://indianmasterminds.com/news/ongc-to-import-ethane-from-2028-amid-changes-in-qatar-lng-composition-110151/
همکاری شرکت های دی پی ورلد و ریلاینس اینداستریز برای دستیابی به راه حل های بدیع ریلی
شرکتهای دیپی ورلد و ریلاینس اینداستریز با همکاری یکدیگر، در صدد دستیابی به راهحل نوآورانه، لجستیک برای صنعت پتروشیمی هستند تا حملونقل محصولات را از جاده به خطوط ریلی تغییر دهند . این تغییر نهتنها باعث کاهش قابلتوجه انتشار کربن میشود، بلکه کارایی عملیاتی را نیز افزایش میدهد.
این راهحل جدید، کارخانه ریلاینس در جامنگر، گجرات را به پایانه کانتینری داخلی (ICD) دیپی ورلد در احمدآباد متصل میکند و سپس به بندر موندرا ادامه مسیر میدهد. پیش از این، مسیر رفت و برگشت میان موندرا و جمنگر برای هر کانتینر حدود ۷۰۰ کیلومتر حملونقل جادهای در بر داشت. با استفاده از راه حل های جدید، مسیر احمدآباد-جمنگر-موندرا بهطول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به ریل تبدیل خواهد شد. این انتقال، چالشهای زیستمحیطی و عملیاتی مرتبط با حمل و نقل جادهای طولانیمدت را حذف میکند.
خدمات ریلی یکپارچه، امکان حمل تا ۱۲۶۰ تن کالا را فراهم کرده و تا ۴۵ کانتینر را در یک حرکت تجمیع میکند، که این امر فرآیندهای لجستیکی را سادهتر کرده و نیاز به تریلرها و رانندگان متعدد را کاهش میدهد. این تغییر نهتنها هزینههای حملونقل را کاهش میدهد، بلکه اتصال به موقع به کشتیها برای صادرات بهموقع را نیز تضمین میکند. با کاهش بیش از ۷۰۰ کیلومتر حملونقل جادهای برای هر کانتینر، این راهحل ریلی بهطور قابلتوجهی انتشار کربن را کاهش داده و به اهداف زیستمحیطی ریلاینس کمک میکند.
گانش راج، مدیر عملیاتی جهانی خدمات دریایی دیپی ورلد، اظهار داشت: "این سرویس، توانایی دیپی ورلد در حل چالشهای پیچیده لجستیکی برای شرکتهای پیشرو مانند ریلاینس اینداستریز را نشان میدهد." وی افزود: "با بهرهگیری از داراییها و تخصص چندوجهی خود، ما جایگزینی سفارشی و مقرون به صرفه برای حملونقل جادهای ارائه دادهایم که قابلیت اطمینان زنجیره تأمین را افزایش داده، عملیات را ساده کرده و تأثیرات زیستمحیطی را کاهش میدهد."
راویکومار نایر، رئیس عملیات زنجیره تأمین پتروشیمی در ریلاینس اینداستریز، بیان کرد: "رویکرد نوآورانه دیپی ورلد، راهحل لجستیکی را ارائه داده است که نیازهای عملیاتی حیاتی ما را برآورده کرده و اهداف پایداری ما را پیش میبرد. انتقال از جاده به ریل، عملیات ما را سادهتر کرده، انتشار کربن را کاهش داده و تعهد ما به روش های مسئولیت پذیر و کارآمد، زنجیره تأمین را تقویت کرده است."
این همکاری، بخشی از شراکت طولانیمدت بین ریلاینس اینداستریز و یونیفیدر، یکی از شرکتهای دیپی ورلد، است که بهعنوان ارائهدهنده اصلی خدمات لجستیکی برای ریلاینس عمل میکند.
https://infra.economictimes.indiatimes.com/news/railways/dp-world-and-reliance-industries-team-up-for-innovative-rail-solution/119298874