معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۵:۰۷

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در نیمه دوم دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

سازمان ملل ادامه بهره برداری و تجارت غیرقانونی از منابع طبیعی را محکوم می‌کند(politico.cd)

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود در مورد تحولات وضعیت امنیتی در جمهوری دموکراتیک کنگو، ادامه بهره برداری و تجارت غیرقانونی از منابع طبیعی، به ویژه مواد معدنی موسوم به "درگیری" را به شدت محکوم کرد. نهاد اجرایی سازمان ملل متحد گروه‌های مسلح و شبکه‌های جنایتکار حامی آنها را به تشدید تجارت قلع، تانتالیم، تنگستن، طلا، الماس، کبالت و کلتان و همچنین کاکائو، زغال چوب، الوار و حیات وحش متهم کرده است. گروه‌های مسلح همچنین مسئول عواقب زیانبار درگیری‌ها در مناطق طبیعی حفاظت شده که مانع برقراری صلح پایدار و توسعه جمهوری کنگو می‌شود، شناخته شده اند.شورای امنیت حضور و فعالیت‌های مخرب گروه‌های مسلح در مناطق طبیعی حفاظت‌شده را محکوم می‌کند که اقدامات در راستای حفاظت از جنگل‌ها و محیط‌زیست را در کل تضعیف می‌کند و از دولت می‌خواهد تا تلاش‌های خود را برای حفظ این مناطق مضاعف کند. همچنین از کشورهای عضو کنفرانس بین‌المللی منطقه دریاچه‌های بزرگ (ICGLR) و جوامع اقتصادی منطقه دعوت کرد تا با بهبود و تقویت امنیت در اطراف بخش‌های معدنی و از طریق نزدیکی بین جوامع معدنی برای مبارزه با بهره‌برداری و تجارت غیرقانونی منابع طبیعی، با یکدیگر همکاری کنند.

جولین پالوکو اجرای فناوری‌های حمایتی برای پروژه بازیافت زباله را اعلام کرد (Politico.cd)

شهر کینشازا به زودی به فناوری‌هایی مجهز می‌شود که در اجرای پروژه بازیافت و بازیافت زباله در استان و شهر کینشازا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این را وزیر صنعت جولین پالوکو کاهونگیا در یادداشتی که دوشنبه 8 ژانویه در کینشازا منتشر شد، اعلام کرد. به گفته وزیر، این پروژه در ماه آینده آغاز می‌شود. «اینها گودال‌های زباله و تجهیزاتی از جمله هیدروکربن‌ها، آب‌ها، ماسترها، پیوندها و سمپاش‌ها هستند. مدیر کل سازمان مدیریت محیط زیست در کنگو (OGEC)، عضو گروه ویژه، فرانسیس یوسنی معتقد است که «راهبردهای جدید در جمع آوری زباله، اجرای «اقتصاد دایره ای در مدیریت یکپارچه زباله در شهر کینشازا" است. کینشازا که در حال حاضر بیش از 15 میلیون نفر جمعیت دارد، یکی از کثیف ترین شهرهای آفریقا است. با جمعیتی زیاد، این شهر به شرایط محیطی احترام نمی‌گذارد و مدیریت زباله نامناسبی دارد. . جولین پالوکواز، ضمن تبریک به کارگروه، بر تسریع در مطالعه امکان سنجی پافشاری کرد.

قاچاق غیرقانونی حیات وحش از جمهوری دموکراتیک کنگو (Mongabaynews)

در 2 دسامبر، مقامات توگو 38 میمون را در فرودگاه رهگیری کردند. آنها از کینشازا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو  به تایلند فرستاده شدند و شامل حداقل دو گونه بودند که توسط IUCN به عنوان آسیب پذیر طبقه بندی شده بودند. 30 مورد از این حیوانات پس از خروج از جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام نشده بودند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی ICCN، مرجع حیات وحش کنگو، در 7 دسامبر، توگو حیواناتی را که به شدت مضطرب شده بودند به کینشازا بازگرداند. 14 مورد از آن‌ها در باغ وحش کینشازا جان خود را از دست دادند و 24 مورد باقی مانده به یک باغ وحش منتقل شدند.

جمهوری دموکراتیک کنگو و عربستان سعودی یک یادداشت تفاهم برای بهره برداری از منابع معدنی امضا کردند (Actu30.cd)

Actu30.cd از وزارت معادن دریافت که جمهوری دموکراتیک کنگو و عربستان سعودی 9 ژانویه، یادداشت همکاری دوجانبه در بخش منابع معدنی را امضا کردند. این پیمان همکاری در ریاض، در حاشیه مجمع مواد معدنی آینده، بین آنتوانت نسامبا کالامبائی، وزیر معادن کنگو و بندر بن ابراهیم الخورایف، وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی منعقد شد. به گفته همین منبع، هدف از این پروتکل بهبود تحقیقات، بهره برداری و فرآوری مواد معدنی در سطح محلی به منظور دستیابی به انتقال انرژی است. این فرصت برای وزیر N'samba Kalambayi بود تا بر اهمیت ترکیب تلاش های عینی تاکید کند تا امضای این پروتکل به نفع هر دو طرف باشد. او همچنین بر ایجاد یک چهارچوب کاری مختلط کنگو-سعودی اصرار داشت که اکنون کارشناسانی از خدمات تخصصی مختلف وزارت معادن به ویژه (CAMI، FOMIN، SG-NC، CTCPM) و همچنین اعضای حزب را گرد هم می آورد تا با عربستان سعودی با هم بر روی نقشه راه تمرکز کنند. این مجمع بین المللی که با هدف تحریک و ترویج بحث ها در مورد توسعه پایدار در بخش معدن برگزار می‌شود، نمایندگانی از 80 کشور از جمله اعضای گروه 20، بیش از 40 وزیر مسئول معادن و منابع معدنی، پیشروان صنعت، صنایع معدنی، سرمایه گذاران، سیاستگذاران و کارشناسان از مناطق مختلف آفریقا، غرب و آسیای مرکزی را گرد هم آورده است.

حمایت AfDB برای توسعه سریع DRC (Afriquactu.net)

بانک توسعه آفریقا (AfDB) از جمهوری دموکراتیک کنگو در چندین پروژه حمایت می‌کند. در اکتبر 2023، موسسه مالی پان آفریقایی 650 میلیون دلار برای تحریک بخش کشاورزی این کشور آزاد کرد و به مناسبت انتخاب مجدد فلیکس تشیسکدی، AfDB در پیامی حمایت خود از جمهوری دموکراتیک کنگو برای تسریع توسعه را تایید کرد. این بانک در مواجهه با چالش‌های اقتصادی در انتظار دولت آینده، به تشیسکدی اطمینان داد که می‌تواند «بر حمایت گروه بانک برای توسعه شتابان جمهوری دمکراتیک کنگو حساب کند». بانک دارای چندین حوزه مداخله در DRC، به ویژه در بخش کشاورزی است. برای این موسسه مالی، کشور فلیکس تشیسکدی ابزار غیرقابل انکاری برای تبدیل شدن به سبد نان آفریقا، مرکز صنعت کشاورزی قاره ای و همچنین به لطف 80 میلیون هکتار زمین زراعی و چهار میلیون هکتار آن، بستری برای شکوفایی است. زمین‌های قابل آبیاری، تنوع آب و هوایی که امکان بهره برداری کشاورزی را در تمام طول سال فراهم می‌کند، 7 تا 8 درصد آب شیرین قابل بهره برداری جهان، مراتع آن به وسعت تقریبی 125 میلیون هکتار با ظرفیت بارگیری 40 میلیون راس دام، اندازه جمعیت آن. ، به خصوص جوان و زن. برای توسعه زنجیره‌های ارزش کشاورزی، AfDB به ویژه به جمهوری دموکراتیک کنگو توصیه کرد که رویکردی را براساس بخش و پروژه، با حمایت واقعی دولت (امکانات مالی و اداری، در دسترس بودن زیرساخت های اساسی اجتماعی-اقتصادی و انرژی، و غیره) اتخاذ کند. ; برای محدود کردن هرگونه هزینه، کارمزد و مالیات حداکثر به ۲۵ درصد ارزش فعالیت‌های مربوط به تولید و صادرات، یک صندوق دولتی برای حمایت از کشاورزی و مراکز تجمیع برای حمایت و همراهی سرمایه‌گذاران کوچک کشاورزی ایجاد کند.

DRC-Zambia: سرمایه گذاری 145 میلیون دلاری توسط یک شرکت معدنی برای تقویت دسترسی به برق (Agence Congolaise de Presse)

145 میلیون دلار از یک شرکت معدنی شامل 50 میلیون دلار از یک بانک برای تقویت دسترسی به برق در معادن مس در جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا سرمایه گذاری شده است. "Afirma Capital سرمایه گذاری 145 میلیون دلاری در( Copperbelt Energy Corporation (CEC) با کمک 50 میلیون دلاری بانک آفریقای جنوبی را برای تقویت دسترسی به برق در معادن مس در DRC و زامبیا اعلام کرد. بیانیه مطبوعاتی شرکت Affirma Capital شرکت انرژی( Copperbelt (CEC، دارای یک نیروگاه خورشیدی 34 مگاواتی در حال بهره برداری و یک نیروگاه دیگر 60 مگاواتی است که انتظار می رود در ژانویه 2024 راه اندازی شود. سهامداران 34.64٪ در شرکت، Affirma Capital، شرکت( Copperbelt Energy Corporation (CEC) این سرمایه جدید را برای توسعه ظرفیت های انرژی‌های تجدیدپذیر خود و گسترش دسترسی به برق در DRC و زامبیا تزریق کرده است. در واقع، مدیر سرمایه گذاری چینی CMOC، لی چائوچون، نوامبر گذشته تخمین زد که ظرفیت برق موجود در جمهوری دموکراتیک کنگو در کوتاه مدت از گسترش عملیات این گروه در کشور پشتیبانی نمی‌کند و زامبیا که می خواهد تولید سالانه مس خود را تا سال 2030 سه برابر کند نیز با همین مشکل مواجه است. با این حال، سرمایه گذاری آفیما نه تنها برای معادن آفریقای مرکزی، بلکه برای دستیابی به اهداف مرتبط با انتقال انرژی که مس برای آن ضروری است، خبر خوبی است. جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا تولیدکنندگان اصلی آفریقایی فلز قرمز هستند و اطمینان از تامین برق همچنان یکی از نگرانی‌های شرکت‌های فعال در این دو کشور است. فعالیت اصلی CEC شامل توزیع برق به اکثر معادن فعال در کمربند مس آفریقای مرکزی است. یادآوری می‌شود که این فعالیت موضوع مشارکت KLP نروژ و صندوق سرمایه گذاری نروژ برای کشورهای در حال توسعه (Norfund) است.

پولشویی، CENAREF   ؛ ARCA را در لیست سیاه قرار داد (Ouragan.cd)

واحد اطلاعات مالی ملی (CENAREF) قاطعانه می‌گوید: بخش بیمه با توجه به اینکه هیچ گونه اقدامات اجرایی حاکم بر این بخش وجود ندارد، ریسک بالایی از پولشویی دارد. علاوه بر این، "هیچ سیستم کافی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایجاد نشده است." در پایان سال 2023، دبیر اجرایی Cenaref، طی یک کارگاه آموزشی در کینشازا در مورد ارزیابی خطرات پولشویی و تامین مالی تروریسم، به ویژه در مورد اقدامات مشکوک در بانک های محلی، به جامعه مدنی هشدار داد. . CENAREF توضیح می دهد که طبق قانون شماره 068/22 مورخ 27 دسامبر 2022 در مورد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و تکثیر سلاح های کشتار جمعی، مقامات نظارتی سازمان تنظیم مقررات و کنترل بیمه (ARCA) موظفند اطمینان حاصل کنند که موسسات مالی، بیمه و شرکت های بیمه اتکایی در این مورد، مکانیسم هایی را برای شناسایی، ارزیابی و درک خطرات پولشویی اجرا می‌کنند. ARCA باید قبلاً با مشورت CENAREF استانداردها و معیارهای قابل اعمال برای گزارش تراکنش های مشکوک را که سایر استانداردهای ملی و بین المللی موجود و آینده را در نظر می‌گیرد، تعریف کرده باشد. طبق قانون، ARCA باید «کلیه اطلاعات مربوط به عملیات مشکوک یا حقایق مشکوک را که می‌تواند به پولشویی یا تأمین مالی تروریسم مرتبط باشد، بدون تأخیر به CENAREF ارسال کند». علاوه بر این، ARCA باید اطمینان حاصل کند که شرکت‌هایی که تایید کرده است و همچنین شعبه‌ها و شرکت‌های تابعه آن‌ها در خارج از کشور که اکثریت سهام را در آن‌ها دارند، اقداماتی مطابق با قانون کنگو در مورد مبارزه با پولشویی اتخاذ و اجرا کنند. 

معادن - به زودی یک شرکت مشترک برش الماس ایجاد می‌شود(adiac-congo.com)

قرارداد بین کشورهای CEEC و شرکت Adex در مورد ایجاد شرکت مختلط در جمهوری دموکراتیک کنگو  برای صادرات الماس تراش خورده که در 27 نوامبر 2023 در زوریخ سوئیس امضا شد، وارد مرحله تحقق می‌شود.

 گدار موتمونا معاون وزیر معادن با هیئتی از شرکت سوئیسی Adex به سرپرستی بنیانگذار و مدیر کل آن Teit Ritzau به همراه سفیر سوئیس در کینشازا دیدار کرد. ایجاد این شرکت مشترک امکان تراش دادن الماس را در محل در DRC قبل از صدور نهایی به کاربران فراهم می‌کند. این اقدام مورد استقبال وزارت معادن قرار گرفت و به میهمانان خود از تداوم و حمایت وزارت متبوعش از این قرارداد تا تکمیل کامل این مشارکت اطمینان داد. به گفته وزارت معادن، چهارچوب این توافق مطابق با دیدگاه رئیس دولت، فلیکس آنتوان تشیسکدی شیلومبو است که می خواهد معادن جمهوری دموکراتیک کنگو به نفع کشور باشد، فراتر از مزایای خاصی که از ارزش افزوده ایجاد شده برش سنگ های قیمتی محلی به دست می آید. فردی موامبا، مدیر کل CEEC نیز به نوبه خود گفت که این تجربه با Adex در خرید، تراش و صادرات الماس برای کشور اولین بار است. شرکت سوئیسی Adex دارای فناوری بسیار اثبات شده ای در تراش الماس است که می‌تواند در چهارچوب شراکت آینده، مورد استفاده قرار گیرد.

2024: سال تغییر برای صنعت معدن DRC؟ (Disruption Banking)

مشکلات جمهوری دموکراتیک کنگو  در سال 2023 آغاز نشد - این کشور آفریقایی چندین دهه است که مشکلات دائمی داشته است. جمهوری دموکراتیک کنگو با نشستن بر ذخایر بزرگی از منابع معدنی مختلف که در حال حاضر تقاضای زیادی دارد و برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت، جواهراتی دارد که نعمت و نفرین هستند. DRC دارای بزرگترین ذخایر کبالت و یکی از بزرگترین ذخایر مس است. در سال 2023، DRC همچنان با پارادوکس فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد. غنی از مواد معدنی مانند کبالت و مس، که برای انتقال جهانی به انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود، این کشور با چالش های شدیدی مواجه شد. از تخریب محیط زیست گرفته تا نقض حقوق بشر، مشکلات آن با رقابت شدید با همسایگانش، مانند رواندا، و دیگر نهادهای خارجی که چشم طمع به ثروت معدنی آن دارند، بدتر می‌شود.

ثروت معدنی و عواقب آن: کبالت و مس برای دور شدن جهانی از سوخت‌های فسیلی و مبارزه برای کاهش کربن، محوری هستند. با این حال، استخراج این مواد معدنی دارای معایب بسیار زیادی بوده است. گزارش‌های برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و عفو بین‌الملل در سال 2023 تأثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی فعالیت‌های معدنی را برجسته کردند. در اصل، تخریب زمین، آلودگی آب و هوا هنگام استخراج منابع طبیعی اجتناب ناپذیر است. گزارش UNEP بر تخریب محیط زیست و نابرابری ناشی از استخراج معادن تاکید کرد، در حالی که عفو بین‌الملل بر موضوعاتی مانند نقض حقوق بشر، از جمله اخراج اجباری ساکنان از شهر‌هایشان به دلیل گسترش صنعتی شرکت‌های معدنی تاکید کرد. این شرکت ها به شرکت های سخت افزاری در فضای انرژی‌های تجدید پذیر خدمات رسانی می‌کنند. به عنوان مثال، رایج است که Glencore، یک شرکت معدنی بزرگ در DRC، شریک تسلا است. همچنین، شهروندان جمهوری دموکراتیک کنگو که در این سایت‌ها کار می‌کنند، به عنوان نیروی کار ارزان برای استخراج استخدام می‌شوند، که هیچ سودی از آن ندارند.

درگیری و خشونت: به گفته شورای روابط خارجی، خشونت در اواخر سال 2023 در جمهوری دموکراتیک کنگو افزایش یافته است که ناشی از درگیری‌ها بر سر قلمرو و منابع بوده است. گروه‌های شبه‌نظامی، قتل‌های غیرقانونی توسط نیروهای امنیتی و خشونت سیاسی به درگیری کمک کردند. 

جف بزوس، میلیاردر آمریکایی، بودجه ایجاد موسسه ای را که به اقتصاد آب و هوا اختصاص دارد، تامین خواهد کرد(7sur7.cd)

در جریان اولین شورای وزیران سال 2024، که 12 ژانویه برگزار شد، فلیکس تشیسکدی اعلام کرد که میلیاردر آمریکایی جف بزوس تأسیس مؤسسه جدید اقتصاد آب و هوا در جمهوری دموکراتیک کنگو را تامین مالی خواهد کرد.

به گفته رئیس جمهور سومین ثروتمند فعلی جهان و موسس سایت فروش آنلاین آمازون، تامین مالی ایجاد این موسسه را از کانال صندوق اقلیم خود، صندوق زمین بزوس تامین خواهد کرد.این مؤسسه نقش هماهنگ‌کننده تحقیقات آب و هوایی را بر عهده خواهد داشت تا  کشورهای جمهوری دموکراتیک کنگو و حوضه کنگو دارای یک استراتژی جهانی آب و هوا باشند.این موسسه، کارشناسان و دانشمندان با شهرت ملی و بین‌المللی را گرد هم می‌آورد تا روی موضوع مرتبط با اقتصاد آب و هوا در جمهوری دموکراتیک کنگو و منطقه حوضه رودخانه کنگو کار کنند. پاتریک مویایا سخنگوی دولت اعلام کرد: این موسسه تحقیقات سازمان‌های موجود در حوزه آب و هوا را به منظور ایجاد انسجام سیاست‌های اقلیمی در کشورمان و تعریف استراتژی جهانی اقلیم در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، هماهنگ یا حتی متمرکز خواهد کرد.

به گفته این میلیاردر، برای اطلاع، در سال 2020 بود که جف بزوس صندوق زمینی بزوس را با تعهد 10 میلیارد دلار در طی 10 سال برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، "بزرگترین تهدید برای سیاره ما" ایجاد کرد.در COP 26 که در نوامبر 2021 در گلاسکو برگزار شد، صندوق زمین بزوس اعلام کرد که 433 میلیون دلار به 44 سازمان مبارزه با تغییرات آب و هوایی اهدا کرده است. بخشی از این پول، 261 میلیون، به انجمن‌هایی که برای حفاظت از جنگل‌ها و دیگر اکوسیستم‌ها در حوزه کنگو کار می‌کنند، از جمله انجمن حفاظت از حیات وحش (WCS) که در حال حاضر پارک ملی کنگو را مدیریت می‌کند، پرداخت شد.

در جمهوری دموکراتیک کنگو ضریب نفوذ بیمه 0.46 درصد است(mediacongo.net)

برای چندین دهه، بخش بیمه یک انحصار دولتی در DRC بود. بنابراین، این کشور تنها یک شرکت داشت. اما از سال 2015 این بخش آزاد شده است. با این حال، ضریب نفوذ کم است. بر اساس گزارش بانک مرکزی کنگو، نرخ نفوذ در سال 2022 به 0.46 درصد رسیده است. این نرخ اگرچه کم است اما در حال افزایش است. زیرا از سال 2019 تغییر کرده است. در این سال 0.39 درصد بوده است. بنابراین، بین سال‌های 2019 و 2022، تکامل 0.7 امتیازی را مشاهده می‌کنیم. در مورد تراکم که میزان مصرف سرانه محصولات بیمه ای را اندازه گیری می‌کند، از 2.34 دلار به 3.07 دلار افزایش یافته است.اگرچه این بخش در سال 2015 آزاد شد، اما اولین مجوزها برای اپراتورهای بیمه جدید تنها در مارس 2019 پس از ایجاد سازمان تنظیم مقررات و کنترل بیمه (ARCA) اعطا شد. بر اساس استراتژی ملی شمول مالی، تا 31 دسامبر 2022، بخش بیمه دارای 41 متصدی بیمه بود. 10 شرکت بیمه، 29 واسطه بیمه و 2 شرکت بیمه اتکایی منطقه ای وجود دارد.

ثبات اقتصادی در جمهوری دموکراتیک کنگو: بانک مرکزی بر حفظ نرخ ارز و کاهش تورم تاکید کرد(actualite.cd)

Malangu Kabedi، رئیس بانک مرکزی کنگو (BCC) در جلسه شورای وزیران تحولات اخیر در وضعیت بازار ارز و همچنین کالاها و خدمات را ارائه کرد. در شرایط اقتصادی جهانی که تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی در سال 2024 قرار دارد ، جمهوری دموکراتیک کنگو با کاهش قیمت‌ها در بازار کالاها و خدمات پس از دوره‌های جشن، سکون را در بازارهای اصلی خود تجربه کرد. تورم هفتگی از 0.6 درصد در هفته قبل به 0.1 درصد کاهش یافت. وی ادامه سیاست های پولی محدود کننده و سیاست های مالی سالم را در سال 2024 پیش بینی می‌کند که باید تورم را کاهش دهد. در بازار ارز، به لطف حفظ اقدامات تثبیت کننده، نرخ ارز به طور کلی ثابت ماند، با تغییرات کوچک هفتگی 0.03 درصد در نرخ شاخص و 0.05 درصد به موازات آن. خانم کابدی بر انعطاف‌پذیری رشد اقتصادی کنگو علیرغم شرایط دشوار تاکید و پیش‌بینی کرد که در سال 2024 تولید ناخالص داخلی 4.8 درصد افزایش یابد که با حمایت پویایی صنایع استخراجی همراه است. وی حفظ اقدامات تثبیت‌کننده، نظارت دقیق بر عوامل مخرب در چهارچوب اقتصاد کلان، تقویت هماهنگی سیاست‌های پولی و بودجه‌ای و همچنین تداوم جهت‌گیری محدودکننده سیاست پولی را توصیه کرد.

جمهوری کنگو برازاویل

هوش مصنوعی - شرکت تونسی Phone Control تخصص خود را به کنگو می آورد(adiac-congo.com)

مدیر عامل شرکت ، فتحی مدنی، در 16 ژانویه در برازاویل به نخست وزیر، آناتول کولینت ماکوسو، از آغاز کار بازسازی در سایت سابق اتحادیه پست و مخابرات آفریقا (UAPT) اطلاع داد که در آن یک انکوباتور راه اندازی به عنوان بخشی از عملیات مرکز تحقیقات هوش مصنوعی آفریقا خواهد بود. فتحی مدنی با همراهی وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال، لئون جوست ایبومبو، گفت که گفتگوی نسبتاً سازنده ای با رئیس دولت داشته است. او در واقع به Anatole Collinet Makosso در مورد بازسازی این سایت که در اختیار استارت آپ ها و فارغ التحصیلان جوان کشور قرار می‌گیرد، توضیح داد. ما کار را از ابتدای هفته آغاز کردیم و امیدواریم بتوانیم اولین جزء پروژه را در پایان سال 2024 تحویل دهیم، به ویژه پس از بازسازی سایت به طوری که از ژانویه 2025 به بهره برداری برسد. شرکت تونسی Phone Control با تخصص در ارتباطات راه دور و استقرار شبکه‌های کامپیوتری قصد دارد از کنگو، اولین کشور آفریقایی که در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند، حمایت کند. فتحی مدنی گفت از دیدگاه نخست وزیر مبنی بر اعتقاد به هوش مصنوعی هیجان زده هستیم. کنگو یکی از اولین کشورهایی است که بر روی هوش مصنوعی در این قاره سرمایه گذاری کرده است. نقش امروز ما این است که آن را برای جوانان و استارت آپ ها واقعی کنیم.

هیدروکربن‌ها - شرکت Petromal می خواهد فعالیت های خود را در کنگو توسعه دهد(adiac-congo.com)

هیت Petromal به سرپرستی مدیرعامل آن عیاس الحموز، پروژه‌های نفت و گاز خود را در 16 ژانویه به برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر هیدروکربن ارائه کرد. شرکت پترومال مستقر در ابوظبی و شعبه نفت و گاز گروه هلدینگ ملی، در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت فعالیت می‌کند و در عین حال از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم یا مشارکت استراتژیک دولتی و خصوصی، خدماتی را به صنعت می‌دهد. تیم پترومال با همراهی روسای امور مالی و خزانه داری و همچنین توسعه تجارت از ADNOC برای بررسی فرصت های بالقوه برای همکاری در بخش هیدروکربن به کنگو آمدند.در طول جلسه کاری، هر دو طرف در مورد زمینه‌های مختلف مورد علاقه و همکاری بحث کردند. به گفته عیاس الحموز همکاری بین امارات متحده عربی و جمهوری کنگو، گامی در توسعه پروژه‌های برنامه ریزی شده برداشته شده است. پترومال چندین سال است که به پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در امارات متحده عربی و آفریقا علاقه مند بوده است. این شرکت در سه واحد تجاری مجزا به نام های اکتشاف و تولید و خدمات نفتی در امارات متحده عربی، خاورمیانه و شمال آفریقا، از طریق مهندسی سیال و حفاری؛ و قرارداد از جمله توسعه میادین نفت و گاز فعالیت می‌کند..

جمهوری آفریقای مرکزی

Cemac Zone - بدهی‌های معوق در ده سال (2022-2012) در بخش بانکی چهار برابر شده است.(allafrica.com )

آژانس Ecofin گزارش داد از 495 میلیارد فرانک سی‌اف‌ای در پایان سال 2012 تا 1917.9 میلیارد فرانک در پایان سال 2022، بدهی‌های معوق بانک‌های شش کشور منطقه Cemac در یک دهه 4 برابر شده است. در حال حاضر این مطالبات یکی از اصلی ترین ریسک های پیش روی بانک ها در این حوزه را تشکیل می دهد. بدهی‌های معوق بانک ها در منطقه جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی تا 31 دسامبر 2022 به 1917.9 میلیارد فرانک سی اف ای رسیده است که این بدهی‌ها در مقایسه با سطح آنها در 4 ضرب شده است. به گفته این موسسه مالی، این بدتر شدن کیفیت پرتفوی اعتباری بانک ها طی دوره 2022-2012 را می‌توان با عوامل چرخه ای و ساختاری توضیح داد. در سطح ساختاری 6 کشور منطقه Cemac ، افزایش سطح بدهی‌های معوق با نارسایی در مدیریت ریسک و سیستم های حاکمیتی در بانک ها مرتبط است. در واقع، بانک ها در حال به کارگیری تلاش های بیشتری در جنبه‌های تجاری به ضرر تجزیه و تحلیل دقیق ریسک اعتباری در پرتفوی خود هستند که منجر به انباشت معوقات پرداختی توسط کشورها در سبد اعتباری بانک ها شده است. این رشد در بدهی‌های معوق "یک نگرانی عمده برای کشورها در منطقه، برای کمیسیون بانکداری آفریقای مرکزی، بانک مرکزی و موسسات اعتباری ایجاد می‌کند. Beac تأکید می‌کند که این نگرانی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا ریسک اعتباری که توسط بدهی‌های معوق گرفته می‌شود، در حال حاضر یکی از اصلی ترین خطرات پیش روی بانک های Cemac باقی مانده است که تا 31 دسامبر 2022 به 548 میلیارد فرانک CFA رسید. در مواجهه با شرایط پیش آمده و برای محدود کردن پیشرفت این بدهی‌ها که بر نقدینگی بانک ها تأثیر می‌گذارد و اقدامات آنها برای تأمین مالی اقتصاد را کاهش می دهد، اقدامات متعددی از جمله درخواست از بانک ها برای ارائه طرح تسویه این بدهی‌های معوق و همچنین اجرای اقداماتی با هدف بهبود سیستم های مدیریت ریسک اعتباری بانک ها در نظر گرفته شده است. منطقه Cemac شامل کامرون، گابن، چاد، گینه استوایی، جمهوری آفریقای مرکزی  و کنگو-برازاویل است.

به طور کلی وضعیت انسانی بهتر در سال 2023(rfi.fr)

وضعیت کلی بشردوستانه در جمهوری آفریقای مرکزی در سال 2023 بهبود یافته است. این مشاهده مروری بر نیازهای ارائه شده توسط Ocha، دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه در بانگی است.

تعداد افرادی که در موقعیت‌های بسیار آسیب‌پذیر قرار دارند، به دلیل کاهش یک چهارم در اعمال خشونت‌آمیز ثبت شده در سال گذشته، 400000 نفر کاهش یافته است. با این حال، علیرغم این بهبود، با 2.8 میلیون نفر به ویژه آسیب پذیر یا تقریبا نیمی از جمعیت، به دلیل درگیری بین گروه‌های مسلح وضعیت بسیار پیچیده باقی مانده است. مراکز بهداشتی غارت می‌شوند، کارکنان بشردوستانه مورد حمله قرار می‌گیرند، خانه‌ها می سوزند. جنگ در سودان نیز پیامدهایی در منطقه مرزی شمال شرقی (واکاگا) دارد. جمهوری آفریقای مرکزی با جنگ سودان، نه تنها شاهد افزایش پناهجویان است، بلکه تاثیر بسیار مهم دیگر این است که بازارها توسط سودان تامین می‌شد. امروزه عملاً تجارت فرامرزی وجود ندارد. و بنابراین قیمت مایحتاج اولیه گاهی دو برابر یا حتی سه برابر شده است. در شرایطی که جمعیت آن به شدت فقیر است، این تأثیر بسیار زیادی دارد. .

سازمان ملل نسبت به وضعیت ناامنی غذایی حاکم در این کشور هشدار داد(fr.allafrica.com)

با نگرانی از افزایش نیازهای بشردوستانه و افزایش مجدد موارد ناامنی غذایی در جمهوری آفریقای مرکزی، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا)، گزارشی را در مورد این موضوع منتشر کرد که در آن از دولت  می خواهد که سیاست موثری را برای توانمندسازی کشور برای مقابله با این وضعیت اعمال کنند. بر اساس این درخواست، نیازهای بشردوستانه در CAR در سال 2024 قابل توجه خواهد بود زیرا 50 درصد از جمعیت به اندازه کافی غذا ندارند. این کشور یکی از بزرگترین نسبت‌های مردمی را دارد که ناامنی غذایی بحرانی را در جهان تجربه می‌کنند. «تقریباً دو میلیون نفر، یا 46 درصد از جمعیت کشور، در سال 2024 به شدت آسیب‌پذیر خواهند بود. زیرا اغلب با مشکلات متعددی در تضمین دسترسی مردم به خدمات اولیه اجتماعی مانند بهداشت و آموزش و پرورش مواجه می‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما