معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۸

چشم‌انداز صنعت خودروسازی آلمان در سال 2024

عصر خودروهای پرمصرف با سوخت فسیلی به تدریج رو به پایان است و از سوی دیگر، خودروسازان آلمانی در زمینه تولید خودروهای برقی از رقبای خود عقب مانده‌اند.

صنعت خودروسازی آلمان یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین صنایع در جهان است. شرکت‌های خودروسازی معروف آلمانی مانند Volkswagen ،BMW ،Mercedes-Benz ،Audi و Porsche شهرت بین‌المللی دارند و با تمرکز بر کیفیت، دقت در جزئیات و نوآوری‌های فنی برجسته شناخته می‌شوند. آلمان به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان خودروهای لوکس احتراقی و باکیفیت در جهان شناخته می‌شود، اما خودروهای برقی این کشور نیز که تقاضای داخلی و جهانی دارد، به دلایل متعدد اُفت تولید داشته است. شبکه دویچه وله آلمان در گزارشی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: خودروسازان آلمانی در زمینه تولید خودروهای برقی از رقبای خود عقب مانده‌اند؛ عصر خودروهای پرمصرف با سوخت فسیلی به تدریج رو به پایان است، اما آیا شرکت‌های آلمانی می‌توانند خود را با چالش‌های جدید وفق دهند؟ شرکت‌های خودروساز با ارائه تبلیغات جذاب قصد دارند همه چیز را تمیز و آرام نشان دهند؛ آنها ماشین‌هایی را نشان می‌دهند که با اعضای خانواده برای خرید و مسافرت به آرامی و باشکوه حرکت می‌کنند، بدون اینکه به ترافیک و انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر در خیابان‌ها و جاده‌ها اشاره نمایند، ولی واقعیت در آلمان متفاوت است، زیرا ترافیک، آلودگی صوتی و بوی بد دود اگزوز در همه جای آلمان وجود دارد.

مقامات سازمان حمل‌و‌نقل موتوری فدرال آلمان (KBA) عنوان می‌کنند که سهم بازار خودروهای برقی در این کشور افزایش یافته است، اما داده‌های آماری نشان می‌دهد که تولیدات این نوع خودروها کم است. 10 سال پیش، خودروهای برقی 0.02 درصد از کل تعداد اتومبیل‌های موجود در جاده‌های آلمان را تشکیل می‌دادند، اما امروز این رقم به 2.08 درصد رسیده است؛ این بدان معناست که از هر 50 خودرو، یکی کاملا برقی می‌باشد. شاید عده‌ای افسوس بخورند که چرا 98 درصد خودروها هنوز از موتورهای احتراقی استفاده می‌کنند و یا برخی‌ها از اضافه نشدن خودروهای برقی جدید خشنود باشند، ولی واقعیت آن است که کشورهای جهان به سوی استفاده از خودروهای برقی و الکتریکی حرکت می‌کند، اما مساله اینجاست آیا صنعت خودروسازی آلمان که یکی از ارکان کلیدی اقتصادی این کشور است، برای آینده آماده است؟

آلمان در حال حاضر در زمینه تولید خودروهای برقی پیشرو نیست؛ فردیناند دودنهوفر، از اساتید حوزه اقتصاد خودرو در دانشگاه دویسبورگ می‌گوید: وزارت اقتصاد آلمان، با تداوم سیاست کاهش اعطای مشوق برای طرح جایگزینی خودروهای اسقاطی، مانع تولید بیشتر خودروهای برقی در آلمان شد. وی می‌افزاید: سهم بازار خودروهای برقی در آلمان در سال 2024 کاهش خواهد یافت و در سطح جهانی نیز، چشم‌انداز به همان اندازه تیره و تار است و فقط چین است که با سرعت تمام به کار خود ادامه داده و 2 تا 3 برابر، خودرو برقی و الکتریکی تولید خواهد نمود. سرمایه‌گذاری‌ها در آلمان به خاطر مشکلات بودجه به تعویق افتاده و در بن‌بست است، ولی چین همزمان در حال سرمایه‌گذاری برای تولید خودروهای برقی است. به اعتقاد وی، چین از سال 2025 بر بازار جهانی خودروهای الکتریکی تسلط خواهد یافت. دودنهوفر می‌گوید: خودروسازان بزرگ آلمان (BMW و Mercedes-Benz) اخیرا اعلام کردند که قصد دارند شبکه مشترکی از ایستگاه‌های شارژ سریع برای وسایل نقلیه برقی در چین راه‌اندازی کنند که یک تحول است. ولی آلمان کشوری نیست که چنین سرمایه‌گذاری‌هایی برای خود انجام دهد؛ زیرا در چین، خودروهای الکتریکی تقریبا 40 درصد سهم بازار را در اختیار دارند.

 از سوی دیگر باتوجه به حکم اخیر دادگاه قانون اساسی آلمان مبنی بر عدم مجوز جابجایی 60 میلیارد یورو از صندوق مبارزه با کرونا به صندوق امور اقلیمی، دولت فدرال مجبور به صرفه‌جویی شد و ملزم گردید یارانه خودروهای برقی را زودتر از موعد مقرر قطع نماید. بر این اساس از 18 دسامبر 2023، دیگر امکان درخواست چنین یارانه‌ای برای خرید خودروی برقی در آلمان وجود ندارد.

استفان براتزل، رئیس مرکز مدیریت خودرو کُلن نیز ضمن ابراز بدبینی به وضعیت تولید خودروهای برقی در آلمان معتقد است: مسابقه تولید خودروهای برقی و الکتریکی در آلمان، اروپا و چین رو به پایان است چرا که ما از چین عقب افتاده‌ایم و نیاز به توسعه بازار داریم. بر اساس ارزیابی دولت، باید تا سال 2030 حدود 15 میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در جاده‌های آلمان تردد کنند، اما وی هشدار می‌دهد که اهداف دولت آلمان بسیار بلندپروازانه است و محقق نمی‌شوند، زیرا خودروسازان آلمانی در مقایسه با بازیگرانی همانند تسلا یا برخی از شرکت‌های چینی، خیلی دیر شروع کردند و تمرکز لازم در زمینه تولید خودروهای برقی را نداشتند. وی معتقد است تمرکز اصلی آلمان باید بر تقویت توسعه فناوری باتری خودروهای برقی باشد. براتزل همچنین خطر وابستگی بیش از حد به چین را برجسته می‌کند و در عین حال می‌گوید که چین نیز به آلمان وابسته است، ولی وابستگی آلمان به چین به خصوص در مورد سلول‌های باتری بیشتر است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما