تجارت خارجی آلمان و شرکای عمده در سال ۲۰۲۴
در سال ۲۰۲۴، روند تجارت خارجی آلمان شاهد تحولات مهم از جمله تغییر جایگاه شرکای اصلی تجاری و کاهش کلی صادرات و واردات بود.
در سال گذشته، آلمان مجموعاً، کالاهایی به ارزش 1548 میلیارد یورو صادر و 1308 میلیارد یورو نیز وارد کرد که نسبت به سال قبل به ترتیب کاهش 1.2 و 3 درصدی را تجربه کرد.
تراز تجاری آلمان در این سال با مازاد 241 میلیارد یورو بسته شد که نسبت به سال 2023 (نزدیک 218 میلیارد یورو) افزایش نشان میدهد.
الف) شرکای عمده تجاری آلمان در سال ۲۰۲۴
در سال ۲۰۲۴، ایالات متحده آمریکا پس از ۹ سال، مجدداً به صدر شرکای تجاری آلمان بازگشت. در این سال، مجموع مبادلات تجاری بین آلمان و ایالات متحده آمریکا به ۲۵۲٫9 میلیارد یورو بالغ شد که نسبت به سال قبل0/1درصد افزایش داشت. در مقابل، حجم تجارت با چین با ثبت کاهش 3.1 درصدی به ۲۴۶٫۳ میلیارد یورو رسید که عمدتاً ناشی از کاهش صادرات این کشور به چین بود.
در سال 2024، ایالات متحده آمریکا همچنان بزرگترین مقصد صادراتی آلمان باقی مانده و کالاهایی به ارزش ۱۶۱٫۴ میلیارد یورو به این کشور صادر شد که نسبت به سال قبل 2.2 درصد افزایش داشت. در مقابل، واردات آلمان از ایالات متحده آمریکا با 3.4 درصد کاهش به ۹۱٫۴ میلیارد یورو رسید که منتج به مازاد تجاری 69 میلیارد یورویی برای آلمان شد.
چین با وجود کاهش0/3 درصدی در واردات، سال گذشته نیز همچنان مهمترین کشور تأمینکننده کالا برای آلمان بود و مجموعاً، کالاهایی به ارزش ۱۵۶٫۳ میلیارد یورو به آلمان صادر کرد. صادرات آلمان به چین نیز با 7.6 درصد کاهش به 90 میلیارد یورو رسید که منجر به کسری تجاری ۶۶٫۳ میلیارد یورویی با چین شد.
همچنین هلند با نزدیک به 94 میلیارد یورو و آمریکا با ۹۱٫5 میلیارد یورو در رتبههای دوم و سوم کشورهای تأمین کننده کالا و فرانسه (115 میلیارد یورو) و هلند (109 میلیارد یورو) در رتبههای دوم و سوم بازار محصولات آلمانی قرار گرفتند.
جدول 10 شریک عمده تجاری کشور آلمان در سال 2024 (به تفکیک صادرات و واردات) به ترتیب ذیل میباشد:
10 شریک اول تجاری آلمان در سال 2024
ردیف
|
کشور
|
صادرات و واردات
(میلیارد دلار)
|
واردات از آلمان
(میلیارد دلار)
|
صادرات به آلمان
(میلیارد دلار)
|
تزار تجاری
(میلیارد دلار)
|
1
|
ایالات متحده آمریکا
|
253
|
161
|
92
|
69+
|
2
|
چین
|
246
|
90
|
156
|
66-
|
3
|
هلند
|
203
|
109
|
94
|
15+
|
4
|
فرانسه
|
182
|
115
|
67
|
48+
|
5
|
لهستان
|
170
|
93
|
77
|
15+
|
6
|
ایتالیا
|
147
|
80
|
67
|
12+
|
7
|
اتریش
|
127
|
76
|
51
|
25+
|
8
|
سوئیس
|
120
|
68
|
52
|
15+
|
9
|
انگلیس
|
116
|
80
|
36
|
44+
|
10
|
جمهوری چک
|
110
|
51
|
59
|
8-
|
مجموع
|
1674
|
923
|
751
|
169
|
در سال ۲۰۲۴، خودروها و قطعات خودرو همچنان مهمترین کالای صادراتی آلمان بودند که ارزش آنها به حدود ۲۶۲٫۰ میلیارد یورو بالغ شد که نسبت به سال قبل 4 درصد کاهش داشت. ماشینآلات با ۲۱۶٫۵ میلیارد یورو (4.8 درصد کاهش) و محصولات شیمیایی با ۱۳۸٫۶ میلیارد یورو (2.1 درصد کاهش) در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
از سوی دیگر، واردات خودروها و قطعات خودرو با 5.8 درصد کاهش به ۱۴۲٫۱ میلیارد یورو رسید و همچنان مهمترین کالای وارداتی آلمان بود. پس از آن، تجهیزات پردازش دادهها، دستگاههای الکتریکی و نوری با ۱۳۴٫۳ میلیارد یورو (6.7 درصد کاهش) و تجهیزات الکتریکی با ۱۰۴٫۰ میلیارد یورو (7.2 درصد کاهش) در رتبههای بعدی قرار داشتند.
کاهش تقاضا برای محصولات آلمانی در بازارهای آسیایی بویژه چین (بدلیل افزایش توان رقابتی چین در حوزه خودرو و محصولات شیمیایی)، مشکلات ساختاری در اقتصاد آلمان (نوآوری اندک) و بروز نوسانات در زنجیرههای تأمین جهانی از عواملی است که در جا به جایی رتبه شرکای تجاری اصلی آلمان در سال 2024 تأثیر داشته است
به موازات تشدید اقدامات متقابل تعرفه ای بین اتحادیه اروپا و آمریکا، (بدلیل سهم عمده آمریکا به عنوان مقصد اصلی کالاهای آلمانی، نقش محصولات آمریکایی در زنجیره تأمین جهانی و به تبع قیمت تمام شده محصولات آلمانی و همچنین پیامدهای غیرمستقیم ادامه جنگ تجاری بین آمریکا و چین (به عنوان دو شریک عمده تجاری آلمان) چالش های موجود اقتصاد آلمان نیز تشدید خواهد شد.