معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۲- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته چهارم دی ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

امضای توافقنامه تحویل 6 دستگاه اتوبوس برقی از سوی چین به ساحل عاج

 روز پنجشنبه 18 ژانویه 2024 وزیر امور خارجه چین و آدوم وزیر امور خارجه ساحل عاج با یکدیگر دیدار و در خصوص لزوم گسترش همکاری همه جانبه برای دستیابی به نتایج برد- برد به رایزنی پرداختند.  در پایان دیدار وزرای امور خارجه دو کشور توافقنامه تحویل 6 دستگاه اتوبوس برقی و  راه اندازی سه ایستگاه شارژ  خودروهای مزبور میان چین و ساحل عاج به امضاء رسید تا در رقابت های فوتبال مورد استفاده قرار گیرد.

 

کشف معدن طلا در شمال غرب ساحل عاج

  به گزارش مطبوعات ساحل عاج، شرکت کانادایی Awalé Resources Limited از کشف مقدار معادن قابل توجهی طلا و مس در حوالی شهر اودینه در شمال غرب ساحل عاج خبر داد. لازم به یادآوری است این کشف پس از انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت نیومونت، بزرگترین شرکت تولیدکننده طلای جهان صورت گرفته است که گفته می‌شود بیش از 957 هزار دلار کانادا بمنظور اکتشاف پروژه سرمایه گذاری نموده است. گفتنی است تولید طلا  در ساحل عاج در سال 2022  به حدود 48 تُن رسیده است.

کامرون

ملاقات فرستاده ویژه نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور کامرون

آقای پل بیا رئیس جمهور کامرون، روز سه شنبه، 16 ژانویه 2024، دکتر "آلستر مکفِیل"، فرستاده ویژه نخست وزیر انگلیس را در کاخ ریاست جمهوری به حضور پذیرفت. در این دیدار، دو طرف در خصوص اجلاس سرمایه گذاری میان انگلیس و آفریقا در سال 2024 و نیز سرمایه گذاری احتمالی انگلیس در کامرون گفتگو و تبادل نظر نمودند.

 

دولت کامرون صادرات برنج خود را به کشورهای همسایه ممنوع اعلام کرد

در راستای مقابله با کمبود برنج در کشور و جلوگیری از افزایش قیمت ها، وزیر بازرگانی کامرون به فرمانداران مناطق مختلف کشور دستور داد اجرای قوانین و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص ممنوعیت صدور برنج محلی را به خارج از کشور مجددا مورد بازنگری و نظارت قرار دهند. دولت کامرون تصمیم مشابهی را در نیمه اول سال 2022 در خصوص اقلامی مانند برنج، سیمان، شکر، آرد گندم، روغن و ... اتخاذ نمود. گفتنی است برآورد تولید برنج محلی حدود 140هزار تن است در حالیکه نیاز کشور بیش از 577 هزار تن برآورده شده است.

 

رئیس جمهور کامرون خواستار کاهش هزینه‌های دولتی شد

مطبوعات کامرون از ابلاغ دستور رئیس جمهور توسط دبیر کل ریاست جمهوری به نخست وزیر این کشور مبنی بر کاهش هزینه‌های دولتی خبر داده اند. گفتنی است در این دستور آمده است: «نخست وزیر ملزم است به همکاران خود دستور دهد که در راستای کاهش هزینه‌ها، برگزاری جلسات، سمینارها، ماموریت های خارج از کشور که آورده ای برای کشور ندارد را محدود نماید. همچنین از خرید غیرضرور خودرو جلوگیری و هزینه‌های سوخت به طور قابل ملاحظه ای مدیریت و محدود گردد.»

 

ممنوعیت ورود کشتی‌های کامرونی به آبها و بنادر امارات

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزیر انرژی و زیر ساخت امارات متحده عربی در تاریخ 2 ژانویه 2024، از این پس ورود کشتی‌های کامرونی به آب ها و بنادر امارات ممنوع اعلام شده است. به گزارش مجله اقتصادی آمریکایی "بلومبرگ" این اقدام امارات به این دلیل اتخاذ شده است که ابوظبی به کشتی‌های روسیه که برای دور زدن تحریم های غرب علیه نفت روسیه از پرچم کامرون استفاده می‌کنند، مظنون شده است. در ادامه این مطلب آمده است طبق بررسی‌های انجام شده، از مجموع 14 نفتکش با پرچم کامرون، 11 مورد از آنها در بنادر نفتی روسیه در سال گذشته ردیابی شده است. تاکنون هیچ گونه واکنشی از سوی مقامات دولتی کامرون در این خصوص گزارش نشده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما