معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۰:۳۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد تولیدات صنعتی در صربستان

تولیدات صنعتی صربستان در نوامبر 2023 رشد سالانه 3.6 درصدی را ثبت کرد. بر اساس آخرین آمارها، رشد تولیدات صنعتی صربستان در 11 ماهه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.6 درصد رشد کرده است. این در حالی است که در ده ماه گذشته، حجم فیزیکی کل تولیدات صنعتی حدود 2.5 درصد بیشتر از میانگین سال گذشته بوده است. اگر بخش پردازش صنعتی صربستان از ژانویه 2024 افزایش مناسبی پیدا نکند، می‌توان انتظار نرخ رشد سالانه بسیار کمتری را در کل صنعت صربستان داشت.

در نوامبر 2023 تولیدات صنعتی صربستان نسبت به سال قبل (نسبت به نوامبر 2022) رشد 2.5 درصدی را ثبت کرد، در حالی که صنعت معدن صربستان کاهش 0.2 درصدی را ثبت کرد. بخش برق و گاز صربستان نیز در ماه نوامبر رشد سالانه 10.3 درصدی داشته است. با نگاهی به 11 ماهه سال گذشته، رشد کل صنعت صربستان 2.7 درصد بیشتر شده است که ناشی از تولید برق (2.13 واحد درصد)، صنایع تبدیلی (0.4 واحد درصد) و معدن (0.14 واحد درصد) بوده است. البته اگر تولید انبوه فیات پاندا در کراگویواس صربستان آغاز شود، ممکن است در نیمه دوم سال 2024 تحولی در صنعت صربستان رخ دهد.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/mat-industrija-pokazuje-trend-stagnacije

افزایش حقوق بازنشستگی در صربستان

در صربستان طبق قانون بازنشستگی، علاوه بر این که کمترین حقوق بازنشستگی تعریف شده است، بیشترین حقوق بازنشستگی نیز تعیین شده است. طبق آخرین گزارش آماری صندوق بازنشستگی صربستان، بالاترین مستمری در صربستان برابر با 200475 دینار است، اما در واقعیت، هیچ کس در صربستان نمی‌تواند بیش از 45 سال سابقه خدمت یا ضریب شخصی بالاتر از 3.8 داشته باشد و بنابراین، این مستمری نمی‌تواند در واقع اجرا شود.

در حال حاضر، بالاترین حقوق بازنشستگی با افزایش ماه ژانویه که 14.8 درصد افزایش داشت به حدود 229745.34 دینار افزایش یافت. فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی اصلا ساده نیست، اما نکته اصلی این است که هر چه حقوق در طول دوره کاری بیشتر باشد، مستمری بیشتر است. میزان مستمری، عملا برابر با حاصل ضرب امتیازات فردی و عمومی است.

https://www.b92.net/biz/vesti/srbija/ovo-je-najveca-penzija-u-srbiji-2462622

وضعیت فروش خودرو در صربستان

در سال 2023 در حدود 30 هزار خودروی جدید در صربستان فروخته شد و واردکنندگان خودرو در صربستان انتظار رشد 5 تا 7 درصدی فروش را در سال 2024 دارند. میانگین قیمت وسایل نقلیه فروخته شده در صربستان در سال 2023 در حدود 20 هزار یورو بود که 10 درصد آن خودروهای فوق‌لوکس است که قیمت آنها بیش از 200 هزار یورو بوده است. بیشترین خودروهای فروخته شده در سال گذشته مربوط به نمایشگاه خودرو در ماه مارس بوده است. لوکس‌ترین خودروها همچنان بهترین فروش را دارند و تعداد بسیار کمی از آنها اجاره یا قرض داده می‌شوند.

روبرت لوکیچ، مدیر کل تویوتای صربستان اعلام کرد که در سال 2023 کمی‌کمتر از 30 هزار دستگاه خودرو در صربستان فروخته شده است که نسبت به قبل از همه‌گیری ویروس کرونا حدود 4 هزار دستگاه کمتر است. رکورددار مطلق فروش خودرو در صربستان شرکت خودروسازی اشکودا است که به مدت پنج سال پرفروش‌ترین خودرو در صربستان بوده و یک ششم بازار را به خود اختصاص داده است.

https://www.021.rs/story/Info/Biznis-i-ekonomija/363796/Prosle-godine-u-Srbiji-prodato-30000-novih-vozila-po-prosecnoj-ceni-od-20000-evra.html

صنعت ساختمان صربستان در سال 2024

پیش‌بینی می‌شود که در سال 2024 صنایع ساختمانی در جنوب شرقی اروپا با کاهش مواجه شود، اما طبق گفته انجمن ساخت‌وساز اروپای شرقی (EECFA) این روند در سال 2025 معکوس خواهد شد. روندهای منفی ساخت‌وساز در رومانی می‌تواند منجر به کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز در منطقه در سال 2024 شود، در حالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بخش‌های ساختمانی در سایر کشورها عملکرد بهتری خواهند داشت. انجمن ساخت‌وساز اروپای شرقی پیش‌بینی می‌کند که صنایع ساختمانی بلغارستان، کرواسی و صربستان نیز در سال 2025 رشد قابل توجهی خواهند داشت.

صربستان در سال 2023 نتایج بهتر از حد انتظار به ثبت رساند، رشد اقتصادی در نیمه دوم سال بهبود یافت و ساخت‌وساز رکوردها را شکست. بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط اداره آمار صربستان (RZS)، رشد ارزش افزوده ناخالص (GVA) صنعت ساختمان در صربستان در 9 ماه سال 2023 نسبت به مدت مشابه در سال 2022 به 9.2 درصد رسید. ساخت زیرساخت‌های ترافیکی همچنان بیشترین سهم را در چنین رشدی دارد، به ویژه نوسازی راه‌آهن بلگراد-بوداپست، ساخت کریدور موراوا، بزرگراه بلگراد-یادران جنوبی و همچنین ساخت خطوط ارتباطی و برق و ساخت زیرساخت‌های جمعی فاضلاب تحت پروژه صربستان پاک کمک قابل توجهی به این رشد داشته است.

اداره آمار صربستان پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی ساخت‌وساز در سه ماهه آخر سال 2023 به حدود 13 درصد رسیده باشد و بخش خدمات و ساخت‌وساز بیشترین سهم را در رشد اقتصادی صربستان در سال 2023 داشته باشند. در مورد پیش‌بینی سال 2024، تحلیلگران EECFA می‌گویند که در صربستان، فعالیت‌های ساخت‌وساز نسبتا رشد خواهد داشت.

https://biznis.rs/vesti/region/kakva-godina-ocekuje-gradjevinsku-industriju

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما