معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۵- ۱۴:۲۲ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در نیمه اول دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو-آنگولا: توافقی برای اشتراک تولید در منطقه مورد علاقه مشترک(zoom-eco.net)

دولت های جمهوری دموکراتیک کنگو  و آنگولا بر سر اشتراک تولید در منطقه مورد علاقه مشترک به توافق رسیده اند. دیدیه بودیمبو، وزیر هیدروکربن‌های کنگو در X اعلام کرد: «قرارداد اشتراک تولید برای منطقه مورد علاقه مشترک (ZIC) در لواندا با همتای آنگولایی، دیامانتینو آزودو امضا شد. دولت کنگو امیدوار است که این توافقنامه کار مذاکره قرارداد اشتراک تولید هماهنگ (CPP) را بین نهاد امتیازدار به نمایندگی از DRC و آنگولا و نهاد گروه کارآفرینان شامل Sonangol و Cobil SA، Sonahydroc، آغاز کند. وزیر مسئول منابع معدنی، نفت و گاز آنگولا از امضای این یادداشت تفاهم که به گفته وی با حضور وزیر هیدروکربن کنگو انجام شد، استقبال کرد. دیدیه بودیمبو، وزیر هیدروکربن نیز به نوبه خود تاکید کرد که پس از امضا، دو کشور صاحب امتیاز و صاحب حقوق بر روی منطقه دریایی مورد علاقه مشترک می‌شوند. وی تصریح کرد: برای این منظور، آنها سهم مساوی از درآمد حاصل از حقوق و تعهدات طرفین امتیاز را تقسیم خواهند کرد. اولین امضای یادداشت تفاهم در 13 جولای 2023 در کینشازا بین دو کشور امضا شد. ZIC بین بخش شمال غربی آنگولا و بخش جنوب غربی جمهوری دموکراتیک کنگو واقع شده است. این شامل بلوک های 14، 15 و 31 است.

 

رئیس جمهور بعدی کنگو صدای کلیدی در مذاکرات انرژی سبز خواهد بود (bnnbloomberg.ca)

جمهوری دموکراتیک کنگو رئیس جمهوری را انتخاب می‌کند که نقش مهمی در مبارزه جهان علیه تغییرات آب و هوایی در پنج سال آینده ایفا کند. جنگل‌ها، رودخانه‌ها و مواد معدنی این کشور آفریقای مرکزی کلیدی برای آینده توسعه سبز در سطح جهانی هستند و رهبر بعدی کنگو تصمیمات فوری در مورد نحوه استفاده از آنها خواهد داشت. رئیس جمهور فلیکس تشیسکدی، که برای انتخاب مجدد نامزد شده است، دوست دارد کنگو را "کشور راه حل" برای بحران آب و هوا بنامد. اما او تازه شروع به پیشرفت در مسائل کلیدی زیست محیطی و انرژی کرده است. حفاظت از یکی از بزرگترین مخازن کربن زمین، ساخت بزرگترین پروژه برق آبی جهان و زنجیره تامین مواد معدنی برای باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی در خطر است. نظرسنجی نشان می‌دهد که رئیس جمهور کنگو احتمالاً در دور دوم ریاست جمهوری پیروز می‌شود. او تلاش کرده است یک شرکت دولتی برای تجارت کبالت، یک ماده معدنی کلیدی باتری راه اندازی کند. اما رئیس جمهور 60 ساله هنوز تصمیمات بزرگی را اتخاذ نکرده است که پایه‌های توسعه این منابع را برای سال های آینده فراهم می‌کند. شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در تولید شده توسط جنگل‌های بارانی کنگو، که سالانه حدود 822 میلیون تن گازهای گلخانه‌ای را جذب می‌کنند - تقریباً دوبرابر انتشار سالانه بریتانیا، فریاد می‌زنند. اما دولت همچنان نیاز به اجرای یک چارچوب نظارتی جدید دارد تا بازار بتواند عملاً کار کند. تشیسکدی همچنین با راه اندازی یک دور مناقصه برای مجوزهای اکتشاف نفت و گاز که برخی از آنها با اکوسیستم های حیاتی همپوشانی دارند، ابتکار عمل را پیچیده کرد و باعث وحشت فعالان محیط زیست شد.

 

نرخ تورم در پایان سال 2023، 23.15 درصد برآورد شده است

نرخ تورم در پایان سال 2023 در جمهوری دموکراتیک کنگو بر اساس تمدید روند برای ماه دسامبر به 23.15 درصد رسید.در گزارش بانک مرکزی کنگو (BCC) آمده است: «بر اساس تمدید روند ماه دسامبر با محوریت میانگین هفتگی 0.363 درصد، تورم در پایان سال 2023 به 23.15 درصد خواهد رسید». . نرخ تورم تجمعی و سالانه به ترتیب به 23.068% و 23.467% رسید، یعنی سطوحی بالاتر از هدف پیش‌بینی شده سالانه 20.8%. بر اساس این سند، با نزدیک شدن به جشن‌های پایانی سال، تقاضای زیادی برای محصولات غذایی و همچنین پوشاک و کفش وجود دارد که باعث افزایش قیمت کالاهای مذکور شده است. «در هفته سوم دسامبر 2023، بازار کالا و خدمات با افزایش اندکی در نرخ رشد قیمت مشخص می‌شود. این تغییر در CPI باعث شد نرخ تورم به 0.415 درصد در مقایسه با 0.349 درصد در هفته گذشته برسد. همچنین خاطرنشان شد که ترازنامه تلفیقی بخش بانکی کاهش ماهانه ۱.۹ درصدی سپرده‌های مشتریان را نشان می‌دهد و به ۱۱۴۱۲.۹ میلیون دلار آمریکا رسیده است. ساختار سپرده تحت سلطه سپرده‌های خانوارها و شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) بود که به ترتیب 33.1% و 31.9% از کل را تشکیل می‌دادند و پس از آن سپرده‌های شرکت‌های خصوصی، ISBLMs و مدیریت دولتی قرار داشتند. همان منبع گزارش داد: «در مورد اعتبارات ناخالص، آنها رشد ماهانه 2.52 درصدی را ثبت کردند که در مقایسه با سطح 7127.7 میلیون دلار در پایان سپتامبر 2023، به 7313.8 میلیون دلار رسید.

 

معادن فردا: به سمت افزایش تولید طلای غرب آفریقا در سال 2024(mediacongo.net)

در سال 2023، طلا در سطح بالایی به تجارت خود ادامه داد و سال را با افزایش بیش از 13 درصدی نسبت به پایان سال 2022 به پایان رساند. در این شرایط مساعد است که چندین معدن جدید طلا در قاره آفریقا به بهره برداری رسیده است، در حالی که سایر پروژه‌ها باید در سال 2024 به آنها بپیوندند. تحریریه آژانس Ecofin به بررسی این معادن جدید آفریقا پرداخته است.

رشد قوی در ساحل عاج

طی 10 سال، تولید طلا در ساحل عاج بیش از سه برابر شده است و از حدود 13 تن در سال 2012 به 48 تن در سال 2022 رسیده است. این کشور امسال با ورود به تولید چندین معدن طلا (ابوجار، سگوئلا) به این پویایی ادامه داد. و تولید 50 تن را هدف قرار داده است. به گفته مالک آن Endeavour، در سال 2024، معدن طلای Lafigué باید به این لیست طولانی اضافه شود.

معدن آتی لافیگو که از طریق جاده در فاصله 500 کیلومتری ابیجان از طریق جاده، در شمال مرکزی ساحل عاج واقع شده است، انتظار می رود اولین شمش طلای خود را در سه ماهه سوم سال 2024 تحویل دهد. کار ساخت و ساز در سه ماهه آخر سال 2022 آغاز شده است. سرمایه گذاری 448 میلیون دلاری بر اساس مطالعه امکان سنجی، لافیگو می‌تواند سالانه 203000 اونس طلا را طی 12.8 سال یا در مجموع 2.6 میلیون اونس (نزدیک به 74 تن) تحویل دهد. این معدن 80 درصد متعلق به Endeavor است، در حالی که شرکت معدنی عمومی عاج SODEMI کنترل 10 درصد از سهامداران و در نهایت 10 درصد برای دولت ساحل عاج را در اختیار دارد. در مرحله بهره برداری، انتظار می رود لافیگو بیش از 1500 نفر را استخدام کند.

طلای Kiniero در سال 2024 دوباره خواهد درخشید.

پنج سال طول کشید تا مقامات گینه شرکتی را پیدا کنند که بتواند معدن طلای Kiniero را که در سال 2014 توسط SEMAFO رها شده بود راه اندازی کند. در سال 2019، دولت این پروژه را به شرکت Sycamore Mining واگذار کرد که در سال 2022 با Robex Resources ادغام شد. این شرکت در حال حاضر معدن طلای Kiniero را اداره می‌کند که در طول 12 سال فعالیت خود در مجموع 418000 اونس طلا تحویل داده است. بر اساس مطالعه امکان سنجی منتشر شده در اوایل سال جاری، Kiniero هنوز می‌تواند 851000 اونس (24.12 تن) در طول عمر 9.5 سال تولید کند. سرمایه گذاری 160 میلیون دلاری برای کارهای ساختمانی در نظر گرفته شده است. این معدن در شرق گینه و در 546 کیلومتری پایتخت کوناکری واقع شده است.

Sabodala-Massawa: گسترش بزرگترین معدن طلا در سنگال

در سنگال، تولید طلا در سال 2022 به 15 تن کاهش یافت، عملکرد ضعیفی که EITI آن را به کاهش تولید از معدن Sabodala-Massawa نسبت می دهد. بزرگترین معدن طلا در کشور، این ملک Endeavor باید عملکرد خود را از پایان سال 2024 به طور قابل توجهی بهبود بخشد. در واقع این مهلتی است که شرکت مستقر در لندن برای راه اندازی یک کارخانه جدید داده است که به طور متوسط ظرفیت تولید سالانه 194000 اونس طلا در پنج سال اول فعالیت به مجموعه طلا اضافه می‌کند. انتظار می رود که کار ساخت و ساز که در سال 2022 راه اندازی شد به سرمایه گذاری 290 میلیون دلاری نیاز داشته باشد

افتتاح اولین پالایشگاه در بورکینافاسو

بورکینا یکی از تولیدکنندگان اصلی طلا در غرب آفریقا با حدود 58 تن در سال 2022 است. با این حال، طلای تولید شده در این کشور برای پالایش به جاهای دیگر، عمدتاً در سوئیس، صادر می‌شود و دولت را از بخشی از درآمدهای حاصل از این بخش محروم می‌کند. برای پاسخ به این مشکل است که دولت امسال ساخت اولین پالایشگاه طلای کشور را آغاز کرد. این پالایشگاه با ظرفیت 150 تن طلا در سال، اولین شمش های خود را در پایان سال 2024 تحویل می دهد و در نهایت باید 100 شغل مستقیم و بیش از 5000 شغل غیرمستقیم ایجاد کند.

در بقیه بخش طلای غرب آفریقا…

به غیر از معادن طلای جدید مورد انتظار، پروژه‌های دیگر نیز باید در سال 2024 شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در منطقه فرعی باشند. باید بین سال‌های 2024 تا 2028 به طور متوسط حدود 200000 اونس تولید کند. همچنین می‌توان به مطالعه پیش امکان‌سنجی (PFS) پروژه تاندا-ایگولا، میزبان 133 تن ذخایر معدنی طلا در ساحل عاج اشاره کرد که در پایان سال 2024 پیش‌بینی می‌شود. هنوز در ساحل عاج، سنتامین قصد دارد یک گزارش قطعی منتشر کند. طبق گزارش PFS، مطالعه امکان سنجی پروژه طلای Doropo در اواسط سال 2024، که می‌تواند 1.73 میلیون اونس طلا (49 تن) را در طول یک دهه تحویل دهد.

 

مجتمع مس Kamoa-Kakula معدن Ivanhoe با ارسال محموله ریلی به آنگولا به نقطه عطفی دست یافت (proactiveinvestors.com)

Ivanhoe Mines Ltd.، غول معدنی کانادایی، با ورود اولین محموله کنسانتره مس از مجتمع مس کاموا-کاکولا در جمهوری دموکراتیک کنگو  به بندر لوبیتو، آنگولا، اقیانوس اطلس، به نقطه عطف مهمی دست یافت. این حمل و نقل بخشی از یک تناژ آزمایشی تحت یک یادداشت تفاهم امضا شده بین Lobito Atlantic International SARL و Kamoa Copper در آگوست 2023 است. کریدور راه‌آهن آتلانتیک Lobito، که 1289 کیلومتر از کمربند مسی DRC تا Lobito، آنگولا گسترش می‌یابد، این مسیر تاریخی را تسهیل کرد. حمل و نقل این پیوند ریلی قرار است چشم انداز لجستیک را تغییر دهد و کمربند مس آفریقای مرکزی را به طور موثر به بازارهای جهانی متصل کند. این آزمایش که شامل حمل و نقل حداکثر 10000 تن کنسانتره مس است، با هدف جمع‌آوری داده‌ها در مورد صرفه‌جویی در گازهای گلخانه‌ای، زمان‌های انتقال، هزینه‌های عملیاتی و سایر عوامل انجام می‌شود. محموله افتتاحیه تقریباً 1110 تن کنسانتره مس از کولوزی در 23 دسامبر 2023 حرکت کرد و در 31 دسامبر به لوبیتو رسید. این نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی نسبت به روش فعلی حمل و نقل کنسانتره مس در کشورهای جنوب صحرای آفریقا است و زمان ترانزیت و مصرف انرژی را کاهش می دهد. رابرت فریدلند، رئیس مشترک اجرایی Ivanhoe Mines، بر تأثیر گسترده‌تر این دستاورد بر منطقه تأکید کرد. وی اظهار داشت: «ایجاد یک اتصال ریلی قابل اعتماد و مدرن به بندر لوبیتو در آنگولا، مزایای تحولی برای مردم جمهوری دموکراتیک کنگو، آنگولا و زامبیا خواهد داشت.» فریدلند بر پتانسیل کاهش هزینه‌ها و ردپای کربن به لطف حمل و نقل کارآمدی که توسط کریدور لوبیتو فعال شده است، تاکید کرد.  

 

فناوری اطلاعات و ارتباطات: جمهوری دموکراتیک کنگو در 50 کشور نوظهور آفریقایی در سال 2023 قرار دارد

بر اساس گزارش سالانه اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور (TIC) مورخ 15 دسامبر، جمهوری دموکراتیک کنگو در میان 50 کشور آفریقایی است که در سال 2023 در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات (UIT) ظهور کرده است. این گزارش با عنوان "اندازه گیری توسعه دیجیتال: شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات 2023" اشاره می‌کند که پیشرفت قابل توجهی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آفریقا حاصل شده است. در این سند UIT نشان می‌دهد که پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ۱۶۹ کشور در سراسر جهان و منطقه بر اساس ۱۰ شاخص شامل درصد افراد استفاده‌کننده از اینترنت، ضریب نفوذ پهنای باند، ترافیک اینترنت پهن باند تلفن همراه (بر حسب گیگابایت در هر اشتراک)، قیمت دیتای تلفن همراه و خدمات صوتی و میزان مالکیت تلفن همراه مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.  به گفته آژانس اکوفین، کشورهای مورد مطالعه در مقیاسی از 0 تا 100 امتیاز برای هر شاخص رتبه‌بندی شدند. این گزارش همچنین تاکید می‌کند که 20 کشور آفریقایی از 45 مورد مطالعه شده دارای امتیاز بالای 50 هستند که نشان دهنده پیشرفت چشمگیر در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این رتبه بندی نشان می دهد که بین عملکرد کشورها و سطح درآمد آن‌ها همبستگی قوی وجود دارد. میانگین امتیاز برای کشورهای کم درآمد 31.5 امتیاز است، در حالی که برای کشورهای با درآمد متوسط پایین 62 امتیاز، برای کشورهای با درآمد متوسط بالا 76.4 امتیاز و برای کشورهای با درآمد بالا 90.1 امتیاز است.

در اینجا رتبه بندی نوظهورترین کشورهای آفریقایی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 2023 فهرست شده است:

در مقیاس جهانی، امارات متحده عربی با 100 امتیاز بالاتر از آمریکا (99.1 امتیاز)، قطر (98.7)، کویت (98.2) و دانمارک (96.9) پله اول سکو را به خود اختصاص داده است.

 

جمهوری کنگو-برازاویل

اصلاحات کلان اقتصادی - صندوق بین المللی پول اعتباری بالغ بر 43 میلیون دلار به این کشور اعطا می‌کند(adiac-congo.com)

توافقنامه مالی 43 میلیون دلاری (25.5 میلیارد FCFA) در پی چهارمین بررسی برنامه بین کنگو و صندوق بین المللی پول که در 21 دسامبر در قالب تسهیلات اعتباری تمدید شده به پایان رسید، تصویب شد. به گفته هیات مدیره صندوق بین المللی پول، هدف تسهیلات اعتباری جدید که کل پرداخت ها را به 259.2 میلیون دلار (تقریباً 154.2 میلیارد FCFA) رساند، کمک به دولت کنگو در اجرای سیاست های توسعه است. این امر مستلزم حفظ ثبات اقتصاد کلان و تقویت بهبود اقتصادی در شرایط تورم بالا است.بررسی چهارم به پیشرفت در نظارت بر برنامه سه ساله، علیرغم تاخیرهای مشاهده شده در اجرای اصلاحات ساختاری با هدف افزایش شفافیت، افزایش درآمدهای مالیاتی و بهبود وضعیت اقتصادی اشاره کرد. مقامات اقدامات اصلاحی شدیدی را برای رفع عدم انطباق با معیارهای عملکرد مرتبط با وضعیت بودجه و مدیریت خدمات بدهی انجام داده اندکه برای آنها معافیت هایی اعطا شده است." برای این منظور، هیئت مدیره صندوق بین المللی پول از مقامات خواست تا به تحکیم مالیه عمومی ادامه دهند و در عین حال هزینه‌های اجتماعی و توسعه را افزایش دهند. به عنوان اقدامات کلیدی برای پیگیری، صندوق بین المللی پول بر منطقی کردن یارانه‌های سوخت، همراه با تقویت کمک های اجتماعی برای افراد آسیب پذیر، گسترش پایه مالیاتی و بهبود بازپرداخت بدهی‌های معوقه، اصرار داشت. در نهایت، چهارمین بررسی این برنامه به نیاز به تنوع بخشیدن به اقتصاد کنگو از طریق سرمایه گذاری خصوصی، به لطف تعمیق اصلاحات ساختاری و حکومت، بازمی‌گردد. این شامل بهبود شفافیت مالی عمومی و همچنین بخش نفت و تقویت ظرفیت عملیاتی مبارزه با فساد، از جمله بهبود چارچوب مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است.

 

فناوری - بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2024 چگونه خواهد بود؟( adiac-congo.com)

بازیگران در بازار گوشی‌های هوشمند به آرامی، اما مطمئناً از یک مرحله به خصوص دشوار بیرون می آیند. دو سال گذشته برای بازار گوشی‌های هوشمند خوشایند نبوده است. در شرایط اقتصادی پرتنش و دوره‌های تورم شدید، بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح دادند تعویض دستگاه خود را به تأخیر بیندازند. و این با وجود پیشنهادات تجاری جذاب ارائه شده توسط فروشندگان و نوآوری‌های متعدد فناوری معرفی شده است. در زمانی که محیط اقتصادی هنوز نامشخص است، بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2024 چگونه تکامل خواهد یافت؟ آیا خریداران می‌توانند امیدوار باشند که یک گوشی هوشمند ارزان قیمت و کارآمد پیدا کنند؟ بازاری که در حال بازگشت به رشد است ماه‌هاست که فروش گوشی‌های هوشمند به پایین ترین حد خود رسیده است. بر اساس تحقیقات شرکت CounterPoint، این وضعیت عمدتاً ناشی از همه‌گیری کووید-19 است که تأثیر قابل‌توجهی بر چندین حوزه داشته است: تقاضا برای دستگاه‌های تلفن همراه، اما همچنین زنجیره تأمین کلی آن‌ها. برخی از قطعات حتی کمیاب تر و گران تر از قبل شده اند، مانند نیمه‌هادی‌ها. علاوه بر این، هزینه زندگی نیز در بسیاری از کشورهای جهان افزایش یافته است. بنابراین مصرف کنندگان خرید کالاهای غیرضروری از جمله تلفن را به تعویق انداخته اند. مطمئناً بازیگران بازار و خریداران شروع به دیدن نور در انتهای تونل کرده‌اند، زیرا امروزه پیدا کردن یک تلفن هوشمند ارزان قیمت بسیار آسان‌تر است. بر اساس گزارش نوامبر 2023 از CounterPoint Research، "در اکتبر 2023، فروش ماهانه جهانی گوشی‌های هوشمند اولین رشد سال به سال خود را از ژوئن 2021 به ثبت رساند و به رگه 27 ماهه کاهش متوالی سال به سال پایان داد." تحلیلگران به عبارت دیگر، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند به آرامی اما مطمئنا در حال بهبود است. یکی دیگر از نشانه‌ها ، ماه اکتبر بالاترین سطح فروش را از ژانویه 2022 به ثبت رساند. این مطالعه نشان می دهد که این بهبود عمدتاً توسط کشورهای در حال ظهور هدایت می‌شود. بیشترین رشد در خاورمیانه و آفریقا مشاهده شد. چین نیز در خاستگاه این افزایش به ویژه به لطف بازگشت هواوی به این کشور است. فروش در هند نیز در حال افزایش است. از سوی دیگر، بهبود در اروپا کمی‌کندتر است. بنابراین، سال 2024 نوید پربارتر بودن را نسبت به سال های گذشته برای سازندگان گوشی‌های هوشمند می دهد. سامسونگ به نوبه خود قصد دارد از این روند استفاده کند. در پایان ماه نوامبر، این غول کره ای افزایش قیمت سنسورهای تصویر CMOS خود را به مشتریان خود یعنی تولیدکنندگان تلفن و دستگاه‌های الکترونیکی اعلام کرد. بر اساس گزارش مجله چینی مانی، میانگین قیمت این قطعات در سه ماهه اول سال 2024 به میزان 25 درصد افزایش می یابد و برای سایر قطعات، قیمت 30 درصد افزایش می یابد. توجه داشته باشید که این افزایش قیمت ها عمدتاً مربوط به سنسورهایی با رزولوشن 32 مگاپیکسل و بیشتر است که کارآمدترین گوشی‌های هوشمند به آن مجهز هستند. اگرچه تاثیر فوری بر قیمت دستگاه‌ها بعید است، اما این خبر در نهایت عواقبی بر کیف پول خریداران گوشی‌های هوشمند خواهد داشت. در اپل، قیمت گوشی‌های هوشمند نیز به دلیل هزینه‌های ساخت که به شدت افزایش یافته است، در حال افزایش است. به عنوان مثال، برای آیفون 15 پرو مکس، کل هزینه قطعات 558 دلار است که 12 درصد بیشتر از مدل قبلی خود، آیفون 14 پرو مکس است. با وجود این، برند اپل قیمت آخرین گوشی‌های خود را در فرانسه کاهش داده است.اگرچه در حال حاضر افزایش شدید قیمت گوشی‌های هوشمند انتظار نمی رود، اما بازار همچنان شکننده است. ماه‌های آینده برای همه بازیگران این بخش، بلکه برای مصرف کنندگان تعیین کننده خواهد بود.

 

بخش چوب - سرمایه گذاران نیجریه ای علاقه مند به تحول هستند ( adiac-congo.com)

هیات سرمایه گذاران نیجریه در حال افزایش تماس های خود با مقامات کنگو برای کسب مجوزهای مربوط به بازار پردازش است. در آخرین دیدار با روزالی ماتوندو، وزیر اقتصاد جنگلداری، در 20 دسامبر، در برازاویل، او تعهد خود را به سرمایه گذاری در این بخش نشان داد.جلسات متعدد، به هیات سرمایه گذاران نیجریه ای به رهبری اریک آلائو اجازه داد تا پس از بررسی بازار کنگو از فرصت ها استفاده کنند. سرمایه گذاران می خواهند از پتانسیل صنعت جنگلداری کنگو در چهارچوب مشارکت عمومی-خصوصی و منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (Zlécaf) در جمهوری کنگو استفاده کنند. ایده این است که اطمینان حاصل شود که محصولات در محل تغییر می‌کنند تا اقتصاد کشوری که مواد خام را تولید می‌کند، یکپارچه شود. در حال حاضر، سرمایه گذاران گروهی را تشکیل داده اند تا بتوانند به تدریج بازار فرآوری محصولات چوبی را تامین مالی کنند. آنها هزینه سرمایه گذاری خود را چندین میلیارد فرانک CFA تخمین زدند. ورود این سرمایه گذاران سیاست دولت را با هدف ارتقای صنعت محلی، انتقال مهارت های پردازش و ایجاد شغل تقویت می‌کند. این اصلاحات همچنین در شش کشور عضو جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی (کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، گابن، گینه استوایی و چاد) قابل اجرا است.

 

جمهوری آفریقای مرکزی

 یونیسف به دنبال کمک 2 میلیارد دلاری بشردوستانه برای غرب و آفریقای مرکزی است(.vanguardngr.com)

صندوق کودکان سازمان ملل متحد خواستار دریافت نزدیک به 2 میلیارد دلار برای ارائه کمک های نجات جان بیش از 24 میلیون پسر و دختر در سراسر آفریقای غربی و مرکزی در سال 2024 شد. یونیسف پیش بینی کرد که 46.7 میلیون کودک در این منطقه به دلیل درگیری‌های مداوم در ساحل مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو و آواره شدن به چاد که به دلیل جنگ در سودان آغاز شده است، یک سال دیگر با نیازهای بشردوستانه روبرو خواهند شد. فلیسیت چیبیندات، مدیر منطقه ای یونیسف، گفت: «غرب و آفریقای مرکزی خانه تعداد زیادی از موارد اضطراری است که به شدت کم بودجه هستند و برخی از نادیده گرفته ترین بحران‌های بشردوستانه در جهان برای کودکان وجود دارد.»  کمک‌ها شامل تدارکات تغذیه نجات‌دهنده، آب پاک، آموزش و خدمات حفاظت از کودکان و همچنین نقل و انتقالات نقدی بشردوستانه برای خانوارها خواهد بود. بیش از یک سوم بودجه برای رسیدگی به سوءتغذیه استفاده خواهد شد، زیرا شیوع مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال همچنان بالاست. کشورهای ساحل بیشترین آسیب را متاثر می‌ شوند و مناطقی از بورکینافاسو، مالی و شمال غربی نیجریه سطح اضطراری اتلاف کودکان را نشان می‌دهند.

در همین حال، رئیس مستعفی سازمان جهانی هواشناسی (WMO) از رهبران جهانی خواسته است که به شواهد علمی در مورد تغییرات آب و هوایی توجه کنند و به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر سرعت بخشند. پتری تالاس، که به مدت تصدی خود به عنوان دبیرکل WMO پایان داد، در سال 2016 این سمت را برعهده گرفت و در گرم ترین دوره هشت ساله تاریخ ثبت شده در راس آژانس سازمان ملل متحد قرار داشت.» وی طی درخواستی از رهبران گفت: لطفاً به شواهد علمی‌توجه کنید و به سخنان سازمان ملل که متعهد به ارتقای رفاه شهروندان در سراسر جهان است گوش دهید. تالاس از توافق حاصل شده در کنفرانس اخیر تغییرات آب و هوایی COP28 در دبی به عنوان توافق تاریخی استقبال کرد و گفت این توافق نیاز به انتقال از سوخت های فسیلی را به رسمیت شناخت و اولین مورد را رقم زد. این یک گام مهم در مسیر درست است، اما هدف نهایی نیست. او گفت: "ما باید فوراً تولید و مصرف سوخت های فسیلی را کاهش دهیم و انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر را تسریع کنیم. زمان رو به اتمام است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما