معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

پیش بینی فیچ از آینده اقتصاد قبرس

آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی فیچ (Fitch) ، با اشاره به انعطاف‌پذیری اقتصادی، مازاد مالی با کاهش مستمر بدهی عمومی و همچنین معیارهای بهبود بخش بانکی، رتبه‌بندی بلندمدت قبرس را از ثبات به مثبت تغییر داد.در اقدام رتبه‌بندی جدید، این آژانس، رتبه‌بندی بلندمدت صادرکننده BBB (Better Business Bureau موسوم به BBB یک سازمان خصوصی است که اطلاعات کسب و کارها و موسسات خیریه را در اختیار عموم قرار می دهد.) برای قبرس را تأیید کرد.

 این آژانس رتبه بندی ، وضعیت اقتصاد قبرس را در مارس 2023 ارتقا داد، رتبه ای که در ژوئن گذشته تایید شد. طبق گزارش Fitch، اقتصاد قبرس در سال جاری نسبتاً انعطاف‌پذیر باقی مانده است و تولید ناخالص داخلی 2.5 درصدی به صورت سالانه در سه فصل اول سال 2023 افزایش یافته است. رشد اقتصادی سریعتر در نیمه دوم سال 2024 به رشد تولید ناخالص داخلی 2.7 درصدی برای سال آینده تبدیل خواهد شد. ادامه گسترش تقاضای داخلی و جریان قابل توجه منابع مالی اتحادیه اروپا، همراه با بهبود شرایط کلان اقتصادی در میان شرکای اصلی تجاری قبرس، از رشد بیشتر در سال 2025 حمایت می‌کند، درحالی که انتظار میرود نرخ رشد تا 3.0 درصد افزایش یابد.

با این حال، آژانس خاطرنشان کرد تشدید بیشتر تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، که ممکن است بر سرمایه‌گذاری و پیوندهای گردشگری بین قبرس و رژیم صهیونیستی تأثیر بگذارد، یکی از نگرانی‌ها برای اقتصاد قبرس است. فیچ انتظار دارد که قبرس امسال مازاد بودجه عمومی دولت را به میزان 2.3 درصد از تولید ناخالص داخلی ثبت کند که بالاتر از پیش بینی 1.7 درصدی در بررسی قبلی در ژوئن است.

شایان ذکر است:

  • رشد اقتصادی قبرس در سالجاری در مقایسه با رشد 5.8 درصدی سال 2022، بطورکلی با کاهش قابل توجه همراه بوده که علل آن عمدتاً ناشی از چرخه افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی اصلی جهان و هم زمان، ادامه وضعیت ابهام در فضای اقتصادی، ناشی از ادامه جنگ در اوکراین و افزوده شدن جنگی دیگر در همسایگی این کشور بین رژیم صهیونیستی و حماس در نوار غزه، بوده است. علیرغم این چالشهای مهم اقتصادی قبرس در سال 2023 رشد 2.5 درصدی را تجربه کرد.
  • براساس گزارشهایی چون آژانس رتبه بندی بین‌المللی، فیچ، عملکرد دولت در حوزه اقتصادی مثبت ارزیابی گردیده است.
  • دولت قبرس علیرغم مواجه بودن با برخی چالشهای مهم در عرصه اقتصادی، برخی اقدامات حمایتی از شهروندان، مانند حذف مالیات از برخی کالاهای اساسی و یا کاهش قیمت سوخت، را اجرا کرد که از نظر بسیاری از صاحبنظران اقتصادی یک موفقیت مهم بشمار میرود.
  • در گزارش ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت، اقداماتی چون مازاد یک میلیاردی بودجه دولت، برنامه توسعه روستایی، برنامه حمایت مالی از صنایع و مشاغل و سیاست های اعمالی در بخش مسکن، بعنوان موفقیت های اقتصادی دولت، مورد توجه قرار گرفته است.   

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما