معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۴

قوانین، مقررات و تغییرات جدید بودجۀ آلمان برای سال 2024

بر اساس مندرجات سایت شبکه رادیو و تلویزیونی شمال آلمان (ndr.de)، دولت آلمان تغییراتی را در قوانین و برنامه بودجه در خصوص مسائل اقتصادی و هزینه‌های معیشتی (کمک هزینه‌ها، حقوق و دستمزد، مالیات‌ها و...) برای سال 2024 به عمل آورده است.

سایت شبکه رادیو و تلویزیونی شمال آلمان، تغییرات اخیر در برنامه مالی سال را به عنوان قوانین جدید 2024 یاد کرده است که عمده آنها به شرح زیر می‌باشند:

کمک هزینۀ شهروندی و حداقل دستمزد: نرخ استاندارد برای کمک هزینۀ شهروندی 12 درصد افزایش می‌یابد و از 502 یورو به 563 یورو در ماه (برای افراد مجرد) خواهد رسید.

حداقل دستمزد: از اول ژانویه، حداقل دستمزد از 12 به 12.41 یورو در ساعت افزایش می‌یابد.

حداقل دستمزد پرستاران: برای پرستاران متخصص، حداقل دستمزد ساعتی به 19.5 یورو، برای پرستاران به 16.5 یورو و برای دستیاران پرستار به 15.5 یورو افزایش می‌یابد.

سقف دستمزد برای مشاغل کوچک: از ماه می 2024، سقف دستمزد مشاغل کوچک از 520 به 538 یورو در ماه افزایش می‌یابد.

حقوق بازنشستگی: طبق پیش ‌بینی رسمی، انتظار می‌‌رود در جولای 2024 حقوق بازنشستگی، دوباره به میزان 3.5 درصد افزایش یابد، البته میزان قطعی این افزایش در بهار 2024 مشخص خواهد شد.

مالیات انتشار دی اکسید کربن: از ژانویه 2024، مالیات انتشار دی اکسید کربن از 30 به 45 یورو در هر تن افزایش خواهد یافت. در ابتدا میزان افزایش این مالیات تا 40 یورو برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل کمبود بودجه فدرال، در حال حاضر با افزایش بیشتری (برای کوتاه‌مدت) موافقت شده است. این موضوع بر قیمت‌‌های گازوئیل، بنزین، گاز طبیعی و نفت گرمایشی تأثیر می‌‌گذارد. انتظار می‌رود یک لیتر بنزین حدود 4.3 سنت و یک لیتر گازوئیل حدود 4.7 سنت افزایش یابد. قرار است این افزایش هر ساله صورت پذیرد. هدف از ایجاد مالیات بر دی اکسید کربن، ایجاد انگیزه‌هایی برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی مضر برای آب و هوا و در نتیجه کاهش انتشار آلاینده‌هاست.

قانون استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای سیستم گرمایشی: در آینده، انرژی هر سیستم گرمایشی تازه نصب شده باید حداقل به میزان 65 درصد از منابع تجدیدپذیر تامین شود. این قانون موسوم به قانون گرمایش، که از ژانویه اجرایی خواهد شد، در ابتدا فقط برای مناطق جدیدالتاسیس اعمال می‌شود. برای ساختمان‌های نوساز خارج از مناطق جدید، این مقررات از سال 2026 اعمال خواهد گردید. همچنین برای سیستم‌های گرمایشی موجود، مانند سیستم‌های با مصرف نفت یا گاز، فعلا چیزی تغییر نخواهد کرد. این سیستم‌ها می‌توانند همچنان مورد استفاده قرار گرفته و یا تعمیر شوند.

قانونی شدن مصرف حشیش: نگهداری و مصرف حشیش از اول آوریل 2024 برای بزرگسالان معتاد با اعمال محدودیت‌هایی مجاز خواهد بود. هر فرد می‌تواند تا 25 گرم حشیش را برای استفاده شخصی خود در اختیار داشته باشد. در صورت کشت خصوصی، حداکثر 50 گرم و حداکثر سه گیاه مادۀ گلدار مجاز خواهد بود. همراه داشتن 30 گرم حشیش در اماکن عمومی و 60 گرم یا بیشتر در فضاهای خصوصی شامل مجازات خواهد بود.

هزینۀ ودیعه برای بطری‌های پلاستیکی حاوی شیر: از ژانویه سال جدید، 25 سنت هزینۀ ودیعه برای بطری‌های پلاستیکی یکبار مصرف شیر و نوشیدنی‌های مشتق از شیر در نظر گرفته می‌شود. این نوشیدنی‌ها تا پیش از این از شرط ودیعه معاف بودند.

معافیت مالیات بر درآمد: از سال جدید، مبلغ پایۀ معافیت مالیاتی (میزان درآمدی که نباید برای آن مالیاتی پرداخت شود) با افزایشی 180 یورویی به 11784 یورو می‌رسد.

معافیت مالیاتی سهم کودکان: معافیت مالیات بر درآمد به ازای هر فرزند تا مبلغ 6612 یورو در سال افزایش خواهد یافت. قابل ذکر است که بالاترین نرخ مالیات 42 درصدی در سال 2024 صرفا از درآمدهای بیشتر از 66761 یورو (قبلا 62810 یورو) اخذ خواهد گردید.

قانون تعدیل بدهی‌های دولت و افزایش مالیات فروش گاز: مالیات فروش گاز و گرمایش منطقه‌ای در اکتبر 2022 به 7 درصد کاهش یافته بود. از ماه مارس 2024 دوباره این میزان به 19 درصد افزایش خواهد یافت. قانون سقف یا عدم افزایش قیمت برق و گاز در 31 دسامبر 2023 به پایان می‌رسد و طبق برنامه‌ریزی اولیه فعلا تا پایان مارس 2024 اجرا نخواهد شد.

کمک‌های مالی برای خودروهای برقی: اعطای بودجه برای خرید خودروهای الکتریکی جدید در اواسط دسامبر متوقف گردید. با این وجود چندین خودروساز اعلام کرده‌اند که در عوض به مشتریان خود تخفیف‌هایی ارائه خواهند داد.

مالیات بر ارزش افزوده در بخش رستوران و اغذیه فروشی: در رستوران‌ها و سایر اغذیه فروشی‌ها، نرخ کامل مالیات بر ارزش افزوده از ژانویه 2024 مجددا به میزان 19 درصد اعمال می‌شود. لازم به ذکر است در سال 2020 در طول همه گیری کرونا این میزان از 19 به 7 درصد کاهش یافته بود.

کمک هزینۀ فرزند: به منظور حمایت بهتر از خانواده‌های کم‌درآمد، حداکثر کمک هزینۀ فرزند از 250 یورو به 292 یورو در ماه برای هر فرزند افزایش می‌یابد.

سقف درآمد برای دریافت کمک هزینۀ والدین: برای کمک هزینه والدین، محدودیت درآمد کاهش می‌یابد. پیش از این، والدین با درآمد سالیانه مشترک تا 300 هزار یورو و والدین مجرد با درآمد تا 250 هزار یورو می‌توانستند برای کمک هزینه والدین درخواست دهند. از آوریل 2024، سقف درآمد ابتدا به درآمد سالانه 200 هزار یورو کاهش می‌یابد و سپس از آوریل 2025، این سقف درآمدی برای زوج‌ها، 175 هزار یورو و برای والدین مجرد 150 هزار یورو خواهد بود.

تهیه نسخۀ‌های پزشکی به شکل الکترونیکی: از ماه ژانویه، پزشکان باید برای داروهای تجویزی نسخه الکترونیکی صادر کنند. بیمه‌شدگان می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن، چاپ کاغذی یا کارت بیمه درمانی خود، نسخه‌های الکترونیکی خود را در داروخانه ارائه نمایند.

کمک هزینۀ بیماری فرزندان برای والدین: از سال 2024، والدین شاغلی که دارای بیمه درمانی قانونی هستند، به جای 10 روز، تا 15 روز از کمک هزینۀ بیماری کودک برخوردار خواهند شد. برای والدین مجرد نیز به جای 20 روز، از این پس 30 روز کاری برای کمک هزینه در نظر گرفته می‌شود. البته مقررات ویژه در زمان همه‌گیری کرونا که امکان بهره‌مندی حداکثر 30 روزه برای هر یک از والدین را فراهم کرده بود، منقضی خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما