معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۸

روند تصویب بودجه سال 2024 آلمان

آلمان در سال جاری میلادی برای مقابله با مشکلات مالی و برای تامین هزینه‌ها به افزایش قیمت انرژی و برخی اقلام و خدمات و یا جابجایی ردیف‌های بودجه متوسل شده است.

به دنبال تحولات ناشی از جنگ اوکراین (حمایت‌های همه جانبه آلمان از اوکراین، هزینه‌های بیش از 1.1 میلیون مهاجر اوکراینی در این کشور و ایجاد اخلال در جریان انرژی روسیه به اروپا) و برخی از مسائل داخلی (همچون روند فزاینده تعداد بازنشستگان، کاهش کارگر متخصص، ورشکستگی برخی از صنایع، آثار اپیدمی‌کرونا و ...)، آلمان در سال جاری میلادی با مشکلات مالی قابل توجهی روبرو شده است به طوری که دولت این کشور برای تامین هزینه‌ها به افزایش قیمت انرژی و برخی از اقلام و خدمات دیگر و یا جابجایی ردیف‌های بودجه متوسل شده است که حکم دادگاه فدرال این کشور علیه دولت در خصوص جابه‌جایی 60 میلیون یورو از بودجه مختص به مقابله با کرونا به مسائل اقلیمی و آب و هوایی، در همین رابطه بود. موارد زیر از جمله بخش‌هایی هستند که بر اثر وضعیت جاری و کمبودهای مالی آلمان با مشکل تامین بودجه روبرو شدند:

- کمبود 1.1 میلیارد یورویی در بخش ساختمان‌سازی و مسکن که بر حسب برآوردهای به عمل آمده، در صورت عدم تحقق بودجۀ این بخش، 60 تا 100 هزار شغل در معرض از دست رفتن است.

- مشکل بودجه در بخش فولاد و نگرانی حذف 30 هزار شغل در این بخش

- نیاز به مبلغ 15 میلیارد یورو برای تحقق دو پروژه بزرگ در شرق آلمان (کارخانه‌های تولید تراشه در ماگدبورگ و درسدن)

- ضرورت افزایش حقوق حدود 21 میلیون نفر مستمری بگیر، بازنشستگان و همچنین کمک هزینه‌های معیشتی شهروندان

- مشکل تامین بودجه برای اجرای 36 پروژه در ایالت هامبورگ

- ضرورت تامین افزایش 12 درصدی (به طور میانگین) به حقوق بیش از 5 میلیون دریافت کنندۀ کمک هزینۀ شهروندی از اول سال 2024.

از جمله آثار ملموس وضعیت دشوار مالی آلمان، تطویل روند تصویب بودجه سال 2024 به جهت ارائه طرح‌های تنش‌زا مانند افزایش قیمت انرژی و سوخت برای جبران کمبود بودجه بود. با این وجود پس از هفته‌ها مذاکره، سرانجام در 14 دسامبر 2023 اعلام شد که مقامات اقتصادی دولت (اولاف شولتس صدراعظم، کریستین لیندنر وزیر دارایی، رابرت هابک معاون صدراعظم) و سران و نمایندگان احزاب طی مذاکراتی در خصوص کلیات برخی از موارد بودجه سال آینده میلادی که با کمبود 30 میلیارد یورویی روبرو است، به توافق رسیدند که اهم آنها با توجه به مشکلات مطروحه به شرح زیر می‌باشد:

- تخفیف مالیاتی برنامه‌ریزی شده در بودجه فدرال 2024 باقی خواهد ماند.

- با توجه به اثرات تصویب افزایش قیمت سوخت، قیمت بنزین کمی افزایش پیدا خواهد کرد.

- کمک‌های یارانه‌ای چند میلیاردی برای پروژه‌های صنعتی در آلمان شرقی مانند کارخانه تراشه اینتل در نزدیکی شهر ماگدبورگ ادامه خواهد یافت.

- معافیت توافق شدۀ مالیات بر درآمد پایین و متوسط به مبلغ 15 میلیارد یورو همچنان پا برجاست. همچنین طیف وسیعی از طبقه متوسط جامعه از ابتدای سال آینده از معافیت‌های قابل توجهی برخوردار خواهند شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما