معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

کاهش نیروی کار شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان

رئیس شرکت فولکس واگن بزرگترین خودروساز اروپا و آلمان اعلام نمود این شرکت قصد دارد بزودی نیروی کار و پرسنل خود را کاهش دهد. در این رابطه پایگاه مشاغل و کاریابی آلمان به این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید.

در بخش هایی از گزارش پایگاه مشاغل وکاریابی آلمان آمده است - "وضعیت بسیار بحرانی است"و رئیس شرکت فولکس واگن با کاهش کارکنان خود موافقت نمود. فولکس واگن بزرگترین خودروساز اروپا قصد دارد نیروی کار و پرسنل اداری خود را کاهش دهد. آقایSchäferمی‌گوید: اگر فولکس واگن مانند گذشته بکار خود ادامه دهد، دیگر توان رقابت نخواهد داشت و ما باید 10میلیارد یورو تا سال 2026 صرفه جویی کنیم و این رقم بدون کاهش نیروی کار امکان پذیر نیست!

- آقایSchäfer این موضوع را در جلسه عمومی هفته گذشته با متصدیان نمایندگی فروش فولکس واگن در شهر وولفسبورگ اعلام و گفت؛ فولکس واگن میخواهد نیروهای خود را تعدیل کند چراکه با این ساختار، فرآیند و هزینه‌ بالای تولید قادر به رقابت نیست و ما باید نیروهای خود را کاهش دهیم. ضمنا آقایGunnar Kilian مدیر منابع انسانی نیز  VWموضوع بازنشستگی پیش از موعد را مطرح کرد. او گفت: ما باید به طور مداوم منحنی جمعیتی را به عنوان یک مزیت بررسی کنیم با این حال، بخش عمده ای از صرفه جویی با سرمایه گذاری در بخش های دیگر حاصل می‌شود، مثلا سرمایه گذاری در حوزه برق که یکی از این موارد است. البته این امر مستلزم همکاری همه بخش های فولکس واگن می‌باشد. مدیر منابع انسانی VWسپس افزود؛ ما باید هزینه‌های خود را کاهش و کارکنان خود را کمتر نماییم تا بعنوان کارفرمایی قابل اعتماد بکار خود ادامه دهیم! البته این بدان معنا نیست که 8نفر باید کار10نفر انجام دهند اما با شجاعت و صداقت میگویم، کارهایی که در شرکت دو بار نظارت و چک می‌شود باید کنار بگذاریم.

- رئیس فولکس‌واگن در ادامه به کاهش تقاضا اشاره نمود و افزود،پس از همه گیری کرونا، صنعت خودروسازی دچار ضرر و زیان شد و با کاهش تقاضا روبرو شدیم و از سودهای بالا محروم شده ایم. در حال حاضر نیز بسیاری از بازارها تحت فشار شدید هستند و سفارشات دریافتی، به ویژه برای خودروهای الکتریکی،کمتر از حد انتظار می‌باشد. سال 2024 برای کل صنعت خودرو و برند فولکس‌واگن نیز سال سختی خواهد بود! همچنین در چین، آمریکا و اروپا با بحران مواجه هستیم. سئوال اصلی این است که با این شرایط آیا فولکس واگن می‌تواند همه مشاغل خود در آلمان را حفظ نماید؟ گروه فولکس واگن تنها در صورت کسب درآمد مناسب در سایر مناطق جهان، می‌تواند مشاغل متعدد در آلمان را تداوم بخشد. اما اوضاع در چین، آمریکا یا اروپا خوب پیش نمی رود.

- آقایDaniela Cavallo رییس شورای کار آلمان(Betriebsratschefin)در خصوص تعداد مشاغلی که قرار است حذف شود اظها داشت، تا سال2029 نباید از قراردادهای جمعی و امنیت شغلی عدول نمود. مدیریتVW و شورای کار درحال مذاکره پیرامون برنامه بهره وری هستند که انتظار می رود در مجموع 10میلیارد یورو به ارمغان آورد ولی هنوز هیچ تصمیم دقیقی اتخاذ نشده ولی قرار است در جلسه ای که بزودی در ولفسبورگ برگزار میشود، در خصوص کارمندان با وضعیت موقت بحث نماییم. هدف طرفین مذاکره کننده، نهایی نمودن نکات کلیدی در سالجاری می‌باشد. ضمنا مقرر شده مدیران ارشد فولکس‌ واگن در ماه دسامبر2023 در برلین ملاقات و برنامه"ریاضت اقتصادی"را در دستور کار قرار دهند! البته از هم اکنون مشخص است که در بخش اداری فولکس واگن، هزینه‌ها باید یک پنجم کاهش یابد. حدود 40000 کارمند اداری در فولکس واگن کار می‌کنند. همچنین توقف استخدام وجود دارد و ارتقاء پرسنل نیز به حالت تعلیق درآمده است.

- یک از مدیران ارشد فولکس واگن اعلام نمود، هدف این شرکت برای بازدهی 10درصدی تا سال 2027 تعیین شده است و برند اصلی فولکس واگن باید تا سال 2026 به بازدهی 6.5 درصدی دست پیدا کند. انتظار می رود سود عملیاتی 10میلیارد یورو افزایش یابد. برنامه‌های عملکردی مربوطه نیز برای سایر برندهای گروه توسط شرکت نرم‌افزاری Cariad اجرا می‌شود که البته شروعی دشوار خواهد بود. در این برنامه ریزی، امنیت شغلی فقط تا سال 2025 اعمال می‌شود.

لازم به ذکر است شرکت فولکس واگن یکی از بزرگترین خودروسازهای جهان محسوب می‌شود. این شرکت تاثیر بسیار قابل توجهی در صنعت خودرسازی داشته است. این برند محبوب متولد آلمان بوده و معنای آن "خودروی مردمی" است، یعنی خودرویی که برای راحتی مردم طراحی شده است .

بدنبال پاندمی‌کرونا،اختلال در زنجیره تامین، جنگ اوکراین، انفجار خطوط گاز نورد استریم1و2 و نهایتا قطع گاز روسیه به آلمان، این کشور با مجموعه ای از مشکلات در بخش تولید مواجه شده و با ضعف و رکود اقتصادی روبرو گردیده است. رشد تولید آلمان در سال2023متوقف شد و سپس مشکلات ناشی از رکود، افزایش هزینه تولید و کاهش تقاضا، گریبان صنایع کلیدی مانند خودروسازی این کشور را گرفته و نرخ تورم قیمت ها برای مصرف کننده آلمانی به 8 درصد رسیده است.

براساس تحقیقات موسسات اقتصادی آلمان، شرکتهای بیشتری در این کشور بدلیل تضعیف اقتصاد و افزایش هزینه‌ها در معرض ورشکستگی قرار دارند و تعداد این ورشکستگی‌ها در طی سال های 2022 و2023 درحال افزایش بوده و به بیش از 1000شرکت ورشکسته رسیده است. محققان اقتصادی آلمان دلایل این امر را علاوه بر وخامت شدید وضعیت اقتصادی، به افزایش هزینه حامل های انرژی، بهره وام ها، عدم تامین زنجیره تولید بخصوص از چین، و کاهش و حتی قطع انرژی و گاز بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع آلمانی برای تامین گرمایش منازل و مصارف خانگی وابسته می دانند. این شرایط بدان معناست که شرکتهای آلمانی با قدمت طولانی که توانسته بودند شرایط سخت جنگ اول و دوم جهانی را تحمل نمایند، در شرایط سخت اقتصادی فعلی اعلام ورشکستگی می‌کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما