معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته دوم آذرماه 1402 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

سال 2023 احتمالا رکوردار در بخش گردشگری خواهد بود

کوستاس کومیس، معاون وزیر گردشگری گفت: درآمد گردشگری در سال 2023 نسبت به سال قبل 25 درصد افزایش یافته است و امکان ثبت رکورد جدیدی در درآمد، قابل حصول است. وی این سخنان را پس نشست هیئت مدیره انجمن هتل های قبرس (CHA) با رئیس جمهور، بیان کرد. معاون وزیر گردشگری به همراه یانیس پانایوتو وزیر کار و بیمه اجتماعی در این جلسه حضور داشتند. یکی از مهمترین موضوعات اصلی این جلسه، مشکل یافتن نیروی کاری در صنعت هتلداری بود.

پس از جلسه، معاون وزیر گفت که این دومین جلسه با CHA در دو ماه گذشته است. وی خاطرنشان کرد: در این دیدار موضوعات نیروی انسانی، اتصال هوایی قبرس و تلاش برای طولانی‌تر شدن فصل گردشگری، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کومیس گفت: سال 2023 سال بسیار خوبی بود چراکه ورودی‌ها 21 درصد نسبت به سال 2022 افزایش یافته، درآمد نیز در همین مدت 25 درصد بیشتر شده است و بنظر می رسد که ما درحال ثبت یک رکورد جدید هستیم. این تحول برای اقتصاد کشورمان بسیار مهم است.

تاسوس مایکلیدیسف رئیس انجمن هتل های قبرس (CHA) نیز ضمن مفید خواندن نشست با رئیس جمهور گفت مهمترین مشکل ما فقدان نیروی انسانی است که البته این مشکلی است که همه مقاصد مدیترانه ای رقیب ما با آن روبرو هستند. درحال حاضر 40 درصد ظرفیت هتلها پر می‌باشد و انتظار می رود در زمان تعطیلات کریسمس این میزان تا 50 درصد افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری قبرس (CNA)

شورون درخواست تمدید مطالعه کلیدی گاز آفرودیت را دارد

دولت دریافت درخواستی از سوی غول انرژی ایالات متحده، شورون، در رابطه با تدوین طرح توسعه بهینه در راستای آغاز طراحی مهندسی FRONT-END یا بعبارتی FEED، را تایید کرد. این شرکت معتقد است با توافق جدید بدست آمده جهت بهره برداری از میدان گازی 12 یا همان آفرودیت، که تخمین زده میشود 4.2 میلیارد مکعب ذخیره گازی دارد، برخی از بخشهای این طرح با همکاری دولت قبرس، باید به روز رسانی شود.

جرج پاپاناستاسیو، وزیر انرژی در جریان پاسخ به روزنامه قبرس میل در این خصوص، دریافت این درخواست از سوی شرکت یاد شده را تایید کرد اما در مورد موضع دولت نسبت به این درخواست اظهار نظری نکرد.

وزیر انرژی روز جمعه، 3 دسامبر، بعد از دریافت نامه شورون، بدون ورود به جزئیات گفت یک وضعیت برد-برد به دست آمده است، به این ترتیب، با تفاهم مشترکی که اکنون حاصل شده است، طرفین در هفته‌های آتی بر اساس برنامه توسعه و تولید توافق شده، برای بهره‌برداری سودمند از ذخایر گاز طبیعی در آفرودیت، مذاکرات جدی تری را آغاز می‌کنند.

البته تصمیم نهایی در مورد چگونگی بهره برداری از گاز آفرودیت ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد. به هرحال آنچه منطقی بنظر میرسد اینست که شورون با درخواستهای دولت قبرس موافقت نموده اما با توجه به تغییرات ناشی از این درخواست، بخشهایی از این توافقنامه باید به روز رسانی شود. چنین بنظر میرسد که بعد از بدست آمدن توافق کلیدی بین طرفین اکنون بحث بر سر مدت زمان بررسی مجدد بخشهایی از این پروژه میباشد. شورون پیشتر خواستار تمدید چهارماهه مذاکرات شده بود اما دولت بر تمدید دو ماهه اصرار داشت. 

منبع: قبرس میل

معاون وزیر کشتیرانی: قبرس از امنیت دریایی حمایت می‌کند

مارینا هاجیمانولیس، معاون وزیر کشتیرانی ( معاون رئیس جمهور در امور کشتیرانی)، در جریان نشست شورای حمل و نقل اتحادیه اروپا که در بروکسل برگزار شد، گفت: قبرس از ابتکارات برای افزایش ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریایی حمایت می‌کند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت کشتیرانی، شورای اتحادیه اروپا در طی این نشست رویکردهای کلی درباره یک بسته قانونی، حاوی چهار پیشنهاد در مورد ایمنی دریایی، الزامات دولت پرچم و دولت بندر را اتخاذ کرد.

هاجیمانولیس از این پیشنهادها حمایت کرد و افزود که قبرس به عنوان یک اصل کلی از ابتکارات با هدف ارتقای سطح ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریایی و در عین حال تضمین رقابت پذیری صنعت کشتیرانی اتحادیه اروپا، حمایت می‌کند. معاون وزیر در حاشیه این شورا دیدارهای دوجانبه ای با وزرای حمل و نقل آلمان و بلژیک داشت و با آنها درباره موضوعات و چالش های پیش روی کشتیرانی جهانی و اروپایی گفتگو کرد.

منبع: خبرگزاری قبرس (CNA)

رئیس جدید اتاق بازرگانی و صنایع قبرس( KEBE ): هم افزایی برای کسب و کار با نیت خوب

استاوروس استاورو، رئیس اتاق بازرگانی لارناکا به عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانیو صنایع قبرس انتخاب شد. آقای استاورو پس از یک دوره شش ساله جانشین کریستودولوس آگاستینیوتس در اتاق می‌شود.

شورای جدید KEBE متشکل از استاوروس استاورو، رئیس، زنون آپوستولو، معاون بازرگانی، کاستاس زورپاس، معاون صنعت، آگوستینوس پاپاتوماس، معاون خدمات، کوستاس گالاتاریوتیس، معاون گردشگری و آندریاس دیمیتریادیس، معاون امور مالی است.

استاورو چالشهای پیش روی اتاق را متعدد دانست و اظهار داشت برای غلبه بر مشکلات بهترین استراتژی، هم افزایی و همکاری همه مراجع فعال در عرصه اقتصادی و تجارت میباشد.

منبع: فیلنیوز

رشد قیمت مسکن، تجربه دوباره رشد قیمتها همانند سال 2010

بازار مسکن در حال حاضر به سرعت فاصله خود را با بالاترین سطح 11 سال پیش طی می‌کند، اگرچه این بالاترین رکورد در تاریخ نمی‌باشد. شاخص قیمت مسکن در سه ماهه دوم سال 2023 به 89.4 واحد رسید، نزدیک به سطح 91.2 واحدیِ 2012 . بالاترین نقطه در سه ماهه سوم سال 2008 با 107.3 واحد ثبت شده است.

این روند در زمانی اتفاق می‌افتد که نرخ‌های بهره از ژوئن 2022 به شدت افزایش یافته است و انتظار می‌رود برای مدت طولانی بالا باقی بماند و به عنوان فشار بر تقاضای وام مسکن عمل کند. مشخص است که شاخص قیمت آپارتمان برای کل کشور که توسط بانک مرکزی تهیه شده و مبنای مرجع 100 برای سه ماهه دوم سال 2023 در نظر گرفته شده بود، به 100.3 واحد ارتقاء پیدا کرده. چنانچه این روند ادامه پیدا کند، انتظار می رود که در سال 2024 رکورد ها به سطح سال 2008 که در این زمینه رکوردار است، برسد.

البته پویایی قیمت آپارتمان در هر استان متفاوت است. شاخص قیمت در لیماسول در سه ماهه دوم سال 2023 بر اساس شاخص بانک مرکزی 120.5 واحد بود که بالاترین شاخص بر اساس داده‌های موجود است.

در استان نیکوزیا، شاخص قیمت آپارتمان در سه ماهه دوم سال 2023، 91.1 واحد بود و هنوز با 100 واحد در سال 2010 فاصله دارد. در لارناکا شاخص قیمت آپارتمان در سه ماهه دوم سال جاری 89.8 واحد، در پافوس 90.3 واحد و در استان فاماگوستا 72.9 واحد بوده است.

منبع: فیلنیوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما