معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۴- ۱۳:۵۸ - مشاهده: ۹۶

اخـبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ دوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش تولید ناخالص داخلی سوئد در ماه اکتبر

به گزارش مرکز آمار سوئد، تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه اکتبر، در مقایسه با ماه قبل و با اعمال تعدیل فصلی، 1.0 درصد افزایش یافت. ملکر لوبرگ، اقتصاددان در مرکز آمار سوئد در این خصوص گفت: تولید ناخالص داخلی سوئد سه ماهه چهارم را با رشد در ماه اکتبر آغاز کرد. بیشترین سهم در این افزایش را صادرات کالایی سوئد داشت و افزایشی کمتر در مصرف خانوارها و مخارج دولت نیز رخ داده است.

رشد اقتصادی سوئد ضعیف‌تر از اتحادیه اروپا

بر اساس پیش‌بینی کمیسیون اتحادیه اروپا، اقتصاد سوئد در سال جاری 0.5 درصد کوچکتر خواهد شد که در بین کشورهای اتحادیه، فقط استونی، ایرلند، مجارستان و لوکزامبورگ عملکرد بدتری نسبت به سوئد داشته‌اند. انتظار می‌رود سال آینده این کاهش ادامه داشته باشد و در سال 2024، سوئد تنها کشور عضو اتحادیه اروپا است که انتظار می‌رود رشد اقتصادی منفی داشته باشد. ماتیاس پرسون، اقتصاددان ارشد در Swedbank، بدهی خانوارها را به عنوان یک عامل مهم در این خصو معرفی می‌کند و معتقد است از آنجایی که خانوارهای سوئدی به شدت بدهکار هستند، نسبت به نرخ بهره بسیار حساس هستند و از این روست که افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در کشورهایی مانند سوئد و نروژ تأثیری شدیدتر و سریع‌تر نسبت به آلمان و فرانسه دارد.

انتظار کاهش ناگهانی و بزرگ نرخ بهره در سال آینده

به گزارش اخبار سوئد پس از اینکه بازار نرخ بهره شاهد فشار نزولی قابل توجهی در هفته‌های اخیر بود، انتظارات در میان اقتصاددانان برای کاهش ناگهانی نرخ بهره در سوئد و اروپا در سال 2024 قوت یافت. به گفته کارشناسان بانک SEB انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا (ECB) در ابتدا پیشگام شده و نرخ‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و پس از آن اقدام مشابهی توسط بانک مرکزی سوئد رخ دهد. بازار انتظار دارد که نرخ بهره کلیدی بانک مرکزی اروپا در سال آینده، 1.5 واحد درصد کاهش یابد.

کاهش ارزش و حجم واردات کالا در سه ماهه سوم

 به گزارش مرکز آمار سوئد، در سه ماهه سوم سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات کالاهای سوئدی از نظر ارزش 2 درصد افزایش یافته است، اما از نظر حجم 1 درصد کاهش داشته است. در همین بازۀ زمانی، واردات نیز از نظر ارزشی 3 درصد و از نظر حجمی 5 درصد کاهش داشته است. همچنین صادرات کالاهای سوئد در مقایسه با سه ماهه دوم سال جاری از نظر ارزش 5 درصد و از نظر حجم 7 درصد کاهش یافته است و واردات کالا نیز از نظر ارزش 6 درصد و از نظر حجم 7 درصد کاهش داشته است. البته در مجموع، ژانویه تا سپتامبر 2023، افزایش 6 درصدی در ارزش صادرات سوئد (1552 میلیارد کرون) و افزایش 2 درصدی در واردات (1523 میلیارد کرون) رخ داده است. تراز تجاری 29 میلیارد کرونی مازاد نیز نشان می‌دهد وضعیت تجارت سوئد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 (با کسری 27 میلیارد کرونی) بهبود یافته است.

افزایش قیمت مواد غذایی در ماه نوامبر

طبق گزارش DN، قیمت مواد غذایی پس از یک دوره باثبات، در ماه نوامبر برای دومین ماه متوالی افزایش یافت. به گفته Ulf Mazur، مدیرعامل و بنیان‌گذار سایت Matpriskollen، محصولات با قیمت‌های بالاتر در حال حاضر به طور قابل توجهی گران‌تر هستند. این سایت 44 هزار محصول را در زنجیره‌های غذایی بزرگ‌تر زیر نظر دارد و افزایش قیمت مواد غذایی را 0.2 درصد گزارش کرده است، در حالی که در اکتبر نیز افزایش 0.3 رصدی رخ داده بود.

بحران ساخت‌وساز مسکن

به گزارش مرکز آمار سوئد، آخرین آمار تولید ناخالص داخلی سوئد، حاکی از کاهش مداوم سرمایه‌گذاری در مسکن برای پنجمین فصل (سه ماهه) متوالی است که با کاهش قابل‌توجه، به منفی 11 درصد در سه ماهه سوم رسیده است که مهم‌ترین کاهش سرمایه‌گذاری از دهه 1990 است. با این وضعیت، کارشناسان مختلف بر نیاز فوری به یک طرح بحران ملی برای رسیدگی به رکود ساخت‌وساز مسکن و همچنین بررسی جامع برای جلوگیری از توقف ساخت‌وساز مسکن در آینده تاکید می‌کنند.

سوئد در صدر کشورهای اتحادیه اروپا از نظر شاخص جذابیت کسب‌و‌کار

بر اساس شاخص جذابیت کسب‌و‌کار خصوصی (PwC)، سوئد جایگاه خود را به عنوان برترین کشور اتحادیه اروپا حفظ کرده است. این گزارش که بیش از 30 کشور اروپایی را رتبه‌بندی می‌کند، نشان می‌دهد که سوئد از رتبه پنجم در سال 2021 به رتبه دوم در سال 2023 رسیده است و سوئیس در صدر جدول قرار دارد. این شاخص شرایط کارآفرینی خصوصی را نشان می‌دهد و سوئد در مقوله‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، پایداری و آب‌وهوا برتر است. این کشور همچنین به دلیل گذار به اقتصاد بدون فسیل و تلاش برای کاهش انتشار کربن، بالاترین رتبه را در مقوله‌های پایداری و آب و هوا دارد. چالش‌ها نیز شامل مسائل اقتصاد کلان، فناوری و همچنین زیرساخت‌ها می‌شود، جایی که سوئد در امنیت سایبری و زنجیره تامین پایدار عقب است.

بهبود شاخص مدیران خرید سوئد

شاخص مدیران خرید (PMI) سوئد، به طور غیرمنتظره‌ای از 46.2 در ماه اکتبر به 49.0 در ماه نوامبر افزایش یافت که بالاترین سطح سوئد از سپتامبر 2022 است. زیرشاخص سفارشات جدید، بیشترین سهم را در افزایش شاخص کلی با 1.4 واحد تاثیر داشته است و پس از آن اشتغال (0.9 واحد شاخص)، تولید (0.3 واحد شاخص) و خرید (0.2 واحد شاخص) در بهبو شاخص کل سهم داشته‌اند. البته به گفته یورگن کنمار، مسئول تحلیل این شاخص در Swedbank، صنعت سوئد به احتمال زیاد هنوز اثرات کامل افزایش نرخ بهره و کاهش تجارت جهانی را مشاهده نکرده است و در نتیجه، خطر کاهش شاخص در آینده وجود دارد.

مشارکت سوئد در طرح‌های اقلیمی

سوئد در میان 22 کشوری است که ابتکار هسته‌ای خالص صفر (Net-Zero) را در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP28) امضا نموده و متعهد شد که ظرفیت انرژی هسته‌ای خود را تا سال 2050 سه برابر کند. هدف این ابتکار، پیشبرد کربن‌زدایی جهانی، تامین برق، گرما و سوخت‌های بدون کربن صفر است. این بیانیه علاوه بر سوئد توسط ایالات متحده آمریکا، فرانسه، امارات متحده عربی، کره‌جنوبی، لهستان، جمهوری چک، اوکراین، اسلوونی، اسلواکی، رومانی، غنا، بلغارستان، ژاپن، فنلاند، بریتانیا، قزاقستان، کانادا، مراکش و مولداوی نیز حمایت می‌شود.

علاوه بر این، پیش از برگزاری نشست اقلیمی COP28 در دبی، سوئد از درخواست خود برای توقف جهانی استخراج نفت و گاز صرف‌نظر کرد و به جای آن، موضع خود را با مواضع اتحادیه اروپا هماهنگ نمود که در صورت جذب همزمان دی‌اکسیدکربن، تداوم استفاده از سوخت‌های فسیلی را می‌پذیرد. لازم به ذکر است علیرغم هدف سوئد و اتحادیه اروپا برای اجماع جهانی در مورد حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در COP28، اختلاف‌نظر اعضای اتحادیه اروپا در این خصوص، منجر به حمایت این بلوک از خواسته‌های کمتر سخت‌گیرانه شده است.

سرمایه‌گذاری در پروژه متانول الکترونیکی شمال سوئد

موسس غول نرم‌افزاری مایکروسافت (بیل گیتس)، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در پروژه متانول الکترونیکی Flagship One در اورنسکلدسویک، وسترنورلند خواهد نمود. این پروژه یکی از دو پروژه‌ای است که 240 میلیون یورو برای تامین مالی آنها سرمایه‌گذاری خواهد شد و Flagship One را به بزرگترین مرکز تولید سوخت سبز در اروپا تبدیل خواهد نمود که توانایی تولید سالانه 55 هزار تن متانول الکترونیکی تا سال 2025 را خواهد داشت.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با سوپر کامیون‌های جدید

سوئد دومین کشور اروپایی پس از فنلاند است که اجازه می‌دهد «سوپرکامیون‌ها» با طول 34.5 متر (9 متر طولانی‌تر از کامیون‌های استاندارد) در جاده‌های خاص تردد نمایند. این کامیون‌های جدید با گنجایش بار بیشتر در هر وسیله نقلیه، به دنبال افزایش کارایی حمل‌ونقل، کاهش ترافیک جاده‌ای و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. اداره حمل‌ونقل سوئد برآورد می‌کند که با این کار، انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند بین 4 تا 6 درصد کاهش یابد. در حالی که اتحادیه کارگران حمل‌ونقل سوئد نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی مطرح کرده است، اداره حمل‌ونقل اطمینان می‌دهد که کامیون‌های طولانی‌تر الزامات فنی را برآورده می‌کنند و برای سایر کاربران جاده به وضوح علامت‌گذاری می‌شوند.

افزایش فروش خودروهای ولوو

طبق بیانیه مطبوعاتی ولوو، این شرکت در ماه نوامبر 63682 خودرو فروخته است که نسبت به نوامبر 2022 افزایش 8 درصدی داشته است. پس از اعلام این خبر، ارزش سهام این شرکت در نزدک استکهلم، 0.8 درصد افزایش یافت. بر اساس همین بیانیه مطبوعاتی، فروش ولوو کارز در یازده ماهه اول سال جاری 17 درصد افزایش یافته است که در مجموع به 632701 دستگاه خودرو رسیده است. بهبود ماه نوامبر در بازارهای چین و ایالات متحده بارزتر بوده است و فروش ولوو در این بازارها به ترتیب 21 و 26 درصد نسبت به نوامبر 2022 افزایش یافته است، اما با این حال، در اروپا، که بزرگترین بازار ولوو است، فروش نوامبر فقط 2 درصد افزایش یافته است.

 قرارداد بزرگ اریکسون

شرکت اریکسون یک قرارداد پنج ساله جدید با شرکت AT&T آمریکا به ارزش 146 میلیارد کرون (13 میلیارد یورو) امضا کرده است که همزمان به عنوان یک شکست بزرگ برای رقیب خود نوکیا نیز تلقی می‌شود. شرکت AT&T، توسعه شبکه Open RAN در ایالات متحده را رهبری می‌کند، ابتکاری که با هدف گسترش شبکه‌های تلفن همراه برای کاربران بیشتر از سال 2025 اجرایی می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما