معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۰۷:۲۶ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در نیمه دوم آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

رشد اقتصادی در جمهوری دموکراتیک کنگو بالاتر از میانگین آفریقا است

صندوق بین المللی پول (IMF) 6 نوامبر 2023 در کینشازا گزارش خود را در مورد چشم انداز اقتصادی منطقه ای کشورهای جنوب صحرای آفریقا ارائه کرد و گفت جمهوری دموکراتیک کنگو، علیرغم شرایط دشوار اقتصادی که در سال 2023 در منطقه مشاهده شد، به لطف اقتصاد مقاومتی خود که رشد آن بالاتر از میانگین آفریقا است، وضعیت بهتری دارد. با این حال، این امر در بلندمدت نهفته است و کشور باید به شتاب اصلاحات آغاز شده، به ویژه سرمایه گذاری در تنوع اقتصادی، آموزش و غیره را ادامه دهد.

 

محیط زیست قربانی درگیری‌ها و جنایات جنگی در پی استخراج منابع طبیعی

6 نوامبر هر سال روز جهانی پیشگیری از بهره برداری از محیط زیست در جنگ و درگیری‌های مسلحانه است. این روز که در سال 2001 توسط سازمان ملل متحد اعلام شد، با هدف افزایش آگاهی در مورد تأثیر مخرب درگیری‌های مسلحانه بر محیط زیست و ترویج حفاظت از آن است. در زمان جنگ، محیط زیست اغلب نادیده گرفته و تخریب می‌شود و باعث آسیب های پایدار به اکوسیستم ها و جوامع محلی می‌شود. فعالیت هایی مانند تخریب جنگل ها، آلودگی آب و آلودگی خاک تأثیر مستقیمی‌بر سلامت و رفاه جمعیت های آسیب دیده دارد. از سوی دیگر، محیط زیست اغلب یک قربانی خاموش باقی می ماند. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) می‌گوید در 60 سال گذشته، حداقل 40 درصد از تمام درگیری‌های داخلی به استخراج منابع طبیعی مرتبط بوده است. این‌ها منابع با ارزشی مانند الوار، الماس، طلا و نفت یا منابع کمیاب مانند زمین حاصلخیز و آب هستند. امسال، روز جهانی ارتباط نزدیک بین درگیری‌های مسلحانه و تغییرات آب و هوایی را برجسته می‌کند. درگیری‌های مسلحانه می‌تواند بلایای طبیعی و رویدادهای شدید آب و هوایی را تشدید کند، در حالی که تغییرات آب و هوایی نیز می‌تواند با تشدید تنش ها بر سر دسترسی به منابع طبیعی، عامل درگیری باشد. بنابراین، اتخاذ تدابیری برای پیشگیری و کاهش اثرات مخرب درگیری‌های مسلحانه بر محیط زیست ضروری است. این شامل احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه است که تخریب محیط زیست در جنگ و همچنین ادغام حفاظت از محیط زیست در عملیات نظامی را ممنوع می‌کند.

 

پیش بینی بهره برداری از بندر آب های عمیق Banana  در سال 2025

DRC اولین پرداخت 30 میلیارد FC یا تقریباً 12 میلیون دلار آمریکا را در طول سال 2024 برای کار ساخت و ساز در بندر آب عمیق Banana اعلام کرد. مارک اکیلا، وزیر حمل‌ونقل تاکید کرد که بندر در سال 2025 آماده بهره‌برداری خواهد بود. سایت ساخت و ساز هنوز در مرحله اول خود است که به گفته وزیر حمل و نقل شامل احداث دو خط عرضی 1543 متری است که اولی در مرحله نهایی است و دومی‌باید منتظر تخریب برخی از ساختمان‌های اطراف باشد. اسکله ای به مساحت 600 متر با 25 هکتار انباری و ساختمان اداری ساخته می‌شود. تکمیل فاز اول امکان تخلیه حدود 322000 کانتینر در سال را فراهم می‌کند. قرارداد ساخت بندر به DP World، یک شرکت امارات متحده عربی، با هزینه کمی‌بیش از یک میلیارد دلار واگذار شده است. DP World نه تنها مسئولیت ساخت بندر، بلکه مناطق صنعتی مرتبط را نیز بر عهده خواهد داشت. این شرکت قراردادی را با دولت کنگو امضا کرد که طراحی، تامین مالی، ساخت، بهره برداری و نگهداری بندر و همچنین ارائه خدمات دیگر را فراهم می‌کرد. مدت امتیاز در ابتدا 30 سال تعیین شده و محدود به تردد کانتینری است. توسعه این مجتمع بندری در 4 فاز انجام می‌شود و در مجموع به سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلاری نیاز دارد. فاز اول این پروژه که 350 میلیون دلار هزینه دارد، به ویژه شامل ساخت اسکله به مساحت 600 متر و 25 هکتار فضای ذخیره سازی با ظرفیت سالانه 322000 کانتینر است.با این بندر، جمهوری دموکراتیک کنگو بیشتر خود را به عنوان شریک اصلی امارات در آفریقا قرار می دهد. در سال 2021، ارزش کل تجارت بین دو کشور بدون احتساب فرآورده‌های نفتی بیش از 1.4 میلیارد دلار بود. که نشان دهنده افزایش 34 درصدی نسبت به سال 2020 و 22 درصدی نسبت به سال 2019 است. با این حال، DRC، تنها 37 کیلومتر خط ساحلی در اقیانوس اطلس دارد. در حال حاضر در مورد دسترسی دریایی، از بندر مذکور تا ماتادی، به سختی به کشتی‌های با تناژ بزرگ اجازه دسترسی به بندر ماتادی یا بندر بوما را می دهد. بنابر این، پس از تکمیل، بندر banana یک بندر دریایی مهم و جدید صادرات و واردات برای DRC خواهد بود.

پیش بینی می‌شود فعالیت اقتصادی در جمهوری دموکراتیک کنگو در سال 2024 دوباره افزایش یابد (گزارش صندوق بین المللی پول) politico.cd

صندوق بین المللی پول (IMF) در گزارشی که در مورد اقتصاد کشورهای آفریقایی جنوب صحرا ارائه کرده است، نشان داد که انتظار می رود رشد تولید در جنوب صحرای آفریقا از 4.0 درصد در سال گذشته به 3.3 درصد کاهش یابد. فعالیت‌های اقتصادی در سال 2024 در منطقه با نرخ رشد بیش از 4 درصد، در 5/4 کشورهای جنوب صحرای آفریقا و در کشورهای فقیر، اعضای این منطقه غنی از منابع طبیعی، دوباره شروع به افزایش خواهند کرد. جمهوری دموکراتیک کنگو از جمله کشورهایی است که انتظار می رود نتایج قوی نشان دهد. این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که در این زمینه، اولویت‌های اقدام عمومی‌باید به‌ویژه، کاهش تورم بیش از 10 درصد در 14 کشور، مدیریت فشار بر نرخ ارز، پرداختن به بازپرداخت بدهی‌ها و ایجاد فضای مانور برای هزینه‌های توسعه و انجام اصلاحات ساختاری بلندپروازانه برای ارتقای رشد درآمد سرانه، به ویژه از طریق سرمایه گذاری در آموزش و تضمین مدیریت بهتر منابع طبیعی، از طریق بهبود فضای کسب و کار، با اتخاذ راه حل های دیجیتال و با تعهد به یکپارچگی تجاری باشد. چشم انداز اقتصادی منطقه ای که صندوق بین المللی پول به تفصیل شرح داده است، نشان می دهد که سال 2023 سال سختی برای فعالیت اقتصادی کشورهای این منطقه بوده است. به گفته وزیر دارایی، نیکلاس کزادی، نجات جمهوری کنگو در درازمدت نهفته است زیرا این کشور باید به شتاب اصلاحات انجام شده، به ویژه سرمایه گذاری در تنوع اقتصادی، آموزش و زیرساخت ها ادامه دهد. وی افزود در بخش معدن، اولین مشتری ما چین است. بیش از 90 درصد تولید کبالت به چین صادر می‌شود، در چین فرآوری می‌شود و به سایر نقاط جهان فروخته می‌شود. ما می‌بینیم که تقاضا برای کبالت بدون توجه به این واقعیت که خطر رقابت از دیگر انواع محصولات وجود دارد، همچنان در حال افزایش است، اما هزینه‌های این محصولات با وجود اینکه ما 70 درصد از پیشنهاد را نمایندگی می‌کنیم، همچنان در حال سقوط است. این سوالی است که ما را نگران می‌کند و ما را به این فکر می رساند که کاملاً ضروری است که کنترل بهتری بر تولید و بازاریابی این محصول داشته باشیم تا از وابستگی به بازیگرانی که در کل زنجیره تولید حضور دارند.

TFM اعلام کرد که در مدت 3 ماه 361 میلیون دلار به خزانه عمومی‌کمک کرده است(radiookapi.net)

شرکت معدنی Tenke Fungurume Mining می‌گوید در سه ماهه گذشته 361.57 میلیون دلار از طریق مالیات و سایر پرداخت‌های مرتبط و برخی خدمات اداری عمومی‌به خزانه عمومی‌کنگو کمک کرده است. معدن Tenke Fungurume اعلام کرد که در سه ماهه سوم سال 2023، تقریباً 69755 تن کاتد مس و 5686 تن فلز کبالت به شکل هیدروکسید کبالت تولید کرده است.  همچنین 0.3 درصد از درآمد خالص حاصل از فروش فلزات را به "صندوق اجتماعی جامعه" اختصاص می دهد. از زمان شروع تولید، مشارکت های تعهد شده به این صندوق بالغ بر 65.39 میلیون دلار برآورد شده است که شامل 6.33 میلیون دلار در سه فصل اول سال 2023 می‌شود.

شرکت کنیایی ساخت شهر هوشمند 210 میلیون دلاری در کینشازا را هدایت می‌کند (allafrica.com/capital FM)

یک شرکت مشاوره مالی در کنیا، گروه AVLC، توسط MC Telecom، یک شرکت مستقر در کینشازا، برای ارائه خدمات مشاوره پیشرو در ساخت یک شهر هوشمند چند میلیارد شیلینگی در پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو انتخاب شده است. . پروژه پیشرفته موسوم به شهر هوشمند کاسانگولو که 40 هکتار از اراضی منطقه را پوشش می دهد به ارزش 210 میلیون دلار آمریکا برای در نظر گرفتن خانه‌های چند طبقه، یک بیمارستان سطح 4، یک مدرسه، یک ایستگاه قطار، یک پارک آبی، مراکز خرید،یک هتل، خانه‌های باشگاه، یک دریاچه، یک ساحل مصنوعی و مجموعه ای از امکانات ضروری دیگر طراحی شده است.. از سرمایه گذاران جامعه شرق آفریقا و شهروندان این منطقه خواسته شده است که در سراسر منطقه سرمایه گذاری کنند تا یکپارچگی و توسعه زیرساخت ها در فدراسیون EAC را تقویت کنند. سام یونگو، رئیس MC Telecom، طی سخنانی در کینشازا در حین رونمایی رسمی از پروژه ، از شهروندان آفریقای شرقی درخواست کرد که در آن سوی مرزها سرمایه گذاری کنند تا یکپارچگی و توسعه اجتماعی-اقتصادی در منطقه شامل هفت کشور افزایش یابد. . یونگو گفت: «این ابتکاری است که می‌تواند ما را به عنوان جامعه شرق آفریقا گرد هم بیاورد، زیرا ما دیگر موانعی برای حرکت بین کشورهای خود نداریم.» یونگو همچنین افزایش جمعیت در منطقه EAC به ویژه در مناطق شهری را پیش بینی کرد که نیاز به ساخت خانه‌ها و امکانات بیشتری برای جمعیت رو به رشد دارند. طبق گزارش EAC، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت کل منطقه تا سال 2043 از 300 میلیون شهروند تخمین زده شده فعلی با بیش از 30 درصد از جمله جمعیت شهری به 500 میلیون نفر افزایش یابد. جمهوری دموکراتیک کنگو یک سوم (31 درصد) از جمعیت جامعه شرق آفریقا را تشکیل می دهد. "این اولین شهر هوشمند در جمهوری دموکراتیک کنگو است و این پروژه فرصتی را برای اولین شهر هوشمند در نوع خود در استان کاسانگولو، کنگو مرکزی، به دور از ترافیک سنگین و آلودگی فراهم می‌کند، در حالی که به طور همزمان مسکن باکیفیت و مقرون به صرفه ارائه می‌کند. یونگو خاطرنشان کرد: این پروژه در سال 2027 تکمیل می‌شود.

 پروژه نوسازی و بازسازی فرودگاه N'djili. 1.2 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت (7sur7.cd)

هیات مدیره( Régie des Voies Aériens (RVA به ریاست پروفسور Tryphon Kin-Kiey Mulumba در جلسه خود در 17 نوامبر پروژه نوسازی و بازسازی فرودگاه بین المللی N'djili را بررسی خواهد کرد. این پروژه به ارزش 1.2 میلیارد دلار به طور رسمی‌به PCA Tryphon Kin-Kiey Mulumba توسط تورهان میلدون، مدیرعامل شرکت ترکیه ای Milvest، رهبر پروژه مذکور، در روز جمعه 10 نوامبر واگذار شد. یک کمیسیون کاری تشکیل شده است که گزارشی از این پروژه ارائه خواهد کرد که در جلسه بعدی هیات مدیره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  تورهان میلدون رییس Milvest اطمینان داد که عوامل RVA به کار خود ادامه خواهند داد. وی همچنین اشاره کرد که این قرارداد برای همه ذینفعان سودمند است.

ده اقدام اضافی انجام شده برای مهار نرخ ارز توسط بانک مرکزی کنگو(acp.com)

رئیس بانک مرکزی کنگو، Malangu Kabedi Mbuyi در جریان یکصد و نوزدهمین جلسه شورای وزیران ده اقدام اضافی برای مهار نرخ ارز در بازار پول را برشمرد.

1-دولت تدابیر پرداخت کلیه عوارض بدهی به دولت با فرانک کنگو را تکرار می‌کند. در نتیجه از بانک های تجاری خواسته می‌شود دیگر پرداخت عوارض به ارزهای خارجی را نپذیرند.

2-به استثنای نکته قبل، اپراتورهای معدن موظفند برای هرگونه معامله مبادله ای برای پرداخت مالیات با بانک مرکزی کنگو تماس بگیرند.

3-بانک مرکزی کنگو تجزیه و تحلیل شکاف بین نرخ فروش و نرخ خرید در بازار بین بانکی را انجام خواهد داد تا اقدامات اصلاحی احتمالی را برای جلوگیری از سفته بازی در این بازار انجام دهد.

4-رعایت دقیق نرخ های شاخص بانک های تجاری توسط فعالان اقتصادی، به ویژه شرکت های نفتی، سوپرمارکت ها و اپراتورهای مخابراتی.

5-انطباق با نرخ های شاخص توسط نهادهای دولتی مانند صندوق تامین اجتماعی ملی (CNSS)، صندوق ارتقای صنعت (FPI)، موسسه ملی آمادگی حرفه ای (INPP)، مقامات مالی و همه کسانی که در عملیات ارزی دخیل هستند.

6-کنترل اقتصادی مؤثر برای حصول اطمینان از انطباق همه فعالان اقتصادی با نرخ های شاخص در تسویه کلیه معاملات.

7-مبارزه با تقلب و اعمال تدابیر محدودکننده

8-تقویت نظارت و کنترل بازگرداندن ارز توسط بانک مرکزی کنگو با همکاری اتاق معادن و اعمال تمام اقدامات سختگیرانه لازم.

9-تقویت همکاری بین بانک مرکزی کنگو و واحد اطلاعات مالی ملی (CENAREF) برای مبارزه با فرار سرمایه و پولشویی.

10-بانک مرکزی کنگو باید کار را برای تقویت سیستم پرداخت ملی تسریع بخشد.

بانک جهانی: "اگر جمهوری دموکراتیک کنگو در مسیر رشد فعلی خود باقی بماند و هیچ اقدامی انجام نشود، تغییرات آب و هوایی می‌تواند تا سال 2050 به کاهش 4.7 تا 12.9 درصدی تولید ناخالص داخلی منجر شود(  mediacongo.net)

در 16 نوامبر گزارش ملی جدید در مورد اقلیم و توسعه (CCDR) که توسط بانک جهانی منتشر شد، از جمهوری دموکراتیک کنگو می‌خواهد تا خود را برای مقابله با درگیری‌ها و افزایش شکنندگی و برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه اقلیمی خود، یعنی «تثبیت خود به عنوان یک راه حل کشوری برای تغییر اقلیم  به نهادهای قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر مجهز کند و سرمایه گذاری اساسی انجام دهد. تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند دستاوردهای سخت به دست آمده از DRC را در سرمایه انسانی با تأثیر نامتناسبی بر فقرا، به ویژه بر زنان و جمعیت‌های محروم معکوس کند.  اگر جمهوری دموکراتیک کنگو در مسیر رشد فعلی خود باقی بماند و هیچ اقدامی انجام نشود، تغییرات اقلیمی می‌تواند منجر به از دست دادن 4.7 تا 12.9 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) تا سال 2050 شود. بانک جهانی هشدار داد که با داشتن نیمی از جنگل های آفریقا و آب شیرین قابل توجه، اگر این کشور سرمایه گذاری‌های مقاوم در برابر آب و هوا و سیاست های فراگیر اضافی را برای دستیابی به رشد اقتصادی و پایداری معیشت اجرا نکند، ممکن است تا سال 2050 دچار فقر منابع و ذخایر معدنی ضروری برای گذار سبز شود.  در این زمینه، بانک جهانی چهار حوزه اقدام فوری را شناسایی کرده است که امروزه نسبتاً مقرون به صرفه هستند، اما اگر بعداً اجرا شوند، هزینه بسیار بیشتری خواهند داشت.اینها عبارتند از: "1. اجرای چشم انداز جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان "کشور راه حل" برای تغییرات اقلیمی‌با سرمایه گذاری در استخراج هوشمند، در توسعه برق آبی، در حفظ جنگل ها و مدیریت یکپارچه چشم انداز. 2. افزایش بهره وری کشاورزی و تقویت امنیت غذایی از طریق کشاورزی هوشمند با شرایط آب و هوایی و حمایت از آبیاری توسط کشاورزان. 3. توسعه حمل و نقل و شهرهای مقاوم در برابر آب و هوا، تقویت دسترسی دیجیتال و بهبود دسترسی به خدمات اساسی. 4. بهبود حکمرانی و تقویت سرمایه انسانی از طریق کاهش فقر، افزایش شمول اجتماعی و تقویت امنیت».

پوشش جنگلی در جمهوری دموکراتیک کنگو تاثیر قابل توجهی بر خدمات اکوسیستم جهانی و ملی دارد. جنگل های DRC می‌توانند ارزش تخمینی بین 223 تا 398 میلیارد دلار در سال از طریق کربن ذخیره شده و خدمات اکوسیستم مرتبط مورد نیاز برای کاهش اثرات بلایا و ایجاد انعطاف پذیری در جوامع DRC ایجاد کنند. 

در معادن کبالت کنگو (nybooks.com)

جمهوری دموکراتیک کنگو را که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، معدن حفظ می‌کند. در سال 2019 مالیات شرکت های معدنی 46 درصد از درآمد دولت را تشکیل می داد. مس و کبالت، دو ماده معدنی مهم کنگو، تقاضای زیادی دارند. کینشازا از این تقاضا سود می‌برد، همچنین صاحبان معادن و تاجران بین المللی مواد معدنی را به کارخانه‌هایی می فروشند که آن‌ها را به قطعات الکترونیکی تبدیل می‌کنند. . با این حال، کنگویی‌های معمولی سود کمی از استخراج را می‌بینند. فساد و شیوه‌های استخراج ناجوانمردانه به آنچه اقتصاددانان «نفرین منابع» می‌گویند و به یک چرخه به ظاهر بی‌پایان فقر کمک می‌کند. برخی از اولین غارتگران کنگو استعمارگران بلژیکی بودند که در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم این کشور را از ثروت خود خلع کردند و میلیون‌ها نفر را کشتند. پس از استقلال در سال 1960، مرد قدرتمند جوزف-دزیره موبوتو (که بعداً نام خود را مجدداً موبوتو سسه سکو کوکو نگبندو وا زا بانگا نامید) درآمد معدنی را به حساب‌هایی که تحت کنترل خود داشت منتقل کرد. از زمان سقوط موبوتو در سال 1997، کنگو درگیر درگیری بوده است و دولت متمرکز آن نتوانسته است اقتصاد را متنوع کند تا آن را از نوسانات قیمت ایمن کند. تمرکز دستگاه دولتی بر روی صنایع استخراجی است که سیاستمداران متخلف به راحتی می‌توانند از آن‌ها بدزدند. افشای اخیر 3.5 میلیون سند معروف به Congo Hold-Up نشان داد که جوزف کابیلا، رئیس جمهور سابق چگونه از بانک تجاری BGFIBank برای انتقال سرمایه‌های عمومی از فروش منابع طبیعی به حساب های خصوصی استفاده می‌کند.

فعالیت های تولید الماس در شرکت MIBA دوباره راه اندازی شد(mediacongo.net )

مدیر کل، آندره کاباندا، در مرکز Bakwanga، یکی از سایت های معدن پلیگون گفت ما به تدریج به از سرگیری موثر فعالیت های تولید الماس در شرکت معدن ( Bakwanga (MIBA SA نزدیک می‌شویم. به گفته وی، این شروع شامل آماده سازی زمینه برای تضمین راه اندازی مجدد فعالیت های معدنی در این قلب اقتصادی کاسای بزرگ است. شرکت معدن Bakwanga که بر استخراج الماس متمرکز است، دوره طولانی نزولی را تجربه کرد. این شرکت در طول زمان شکوفا شد و با بیش از 40000 کارمند که خانواده‌های آنها توسط شرکت حمایت می‌شدند، به اقتصاد ملی کمک موثری کرد. راه اندازی مجدد آن مورد توجه جمعیت شرق کاسایی قرار گرفته است.

جمهوری کنگو (برازاویل)

ایالات متحده کمک خود به حوضه کنگو را به 50 میلیون دلار افزایش خواهد داد (adiac-congo.com)

یوجین یانگ سفیر  آمریکا در دیدار با دنیس ساسو انگوسو از افزایش مشارکت کشورش در چهارچوب حفاظت از محیط زیست به میزان 50 میلیون دلار یا تقریباً 30 میلیارد FCFA خبر داد.  وی گفت ما آمده ایم تا کمک جدید خود را در حفاظت از حوضه کنگو با 50 میلیون دلار در سال جاری اعلام کنیم. در اجلاس سه حوضه جنگلی، هیات ما توسط نماینده ویژه ایالات متحده در امور آب و هوا، ریچارد دوک، رهبری می‌شد. این برای هیات ما بسیار مهم بود. در دومین اجلاس سران سه حوضه جنگلی گرمسیری که از 26 تا 28 اکتبر در برازاویل برگزار شد، ریچارد دوک، معاون فرستاده ویژه ایالات متحده در امور آب و هوا، سخنرانی افتتاحیه ای را ایراد کرد و بر تعهد کشورش نسبت به حفاظت از حوزه کنگو و مبارزه با تغییرات آب و هوایی تاکید کرد.. به گفته وی، از سال 1995، ایالات متحده نزدیک به 700 میلیون دلار در حوزه کنگو برای مدیریت پایدار، حفظ و حفاظت از اکوسیستم های منحصر به فرد جنگل های استوایی سرمایه گذاری کرده است.

درخواست سرمایه گذاری در انرژی

به منظور فعال کردن انرژی آفریقای مرکزی (PEAC) برای توسعه پروژه‌های زیرساخت انرژی در منطقه فرعی، از شرکای اقتصادی و مالی درخواست کمک می‌شود. این درخواست توسط رهبران PEAC به مناسبت بیستمین سالگرد این ساختار فنی جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی، که در 14 نوامبر در Kintélé، در حومه شمالی برازاویل جشن گرفته شد، مطرح گردید. رئیس دفتر رئیس جمهور کنگو، فلورنت نتسیبا، ضمن حمایت از این مراسم، خاطرنشان کرد: «به نظر می رسد که نیاز به ساختار و ایجاد یک ادغام واقعی زیرمنطقه ای با ادغام سرمایه گذاری‌ها به دلیل هزینه‌های بالا وجود دارد. در حالی که به نظر می رسد جهش اقتصادی آفریقای مرکزی تایید شده است، تقویت و تداوم آن با پشتیبانی از زیرساخت های الکتریکی قابل اعتماد و کافی بیش از هر زمان دیگری ضروری است. پیشرفت هایی که باعث خوش بینی و امید می‌شود. وی گفت رییس جمهور ساسو انگوسو همچنان به موضوع حیاتی توسعه بخش انرژی در آفریقای مرکزی و انتقال انرژی برای توسعه پایدار متعهد است. از این رو، وی به پروژه اتصال شبکه برق Inga-Cabinda-Pointe-Noire، ساخت بند Chole با ظرفیت 600 مگاوات، پیوست.» برتراند پیری، رئیس شورای وزیران PEAC، تاکید کرد که علیرغم اجرای پروژه‌های بزرگ در دو دهه گذشته، این وظیفه همچنان بسیار زیاد است و همه ذینفعان PEAC را ملزم به ادامه همکاری می‌کند. اقدامات مهمی‌برای بهبود مشخصات فضای انرژی زیرمنطقه و ارتقای توسعه زیرساخت های قابل اعتماد و کافی برای توسعه ارتباطات متقابل انجام شده است. از سال 2018، اتحادیه اروپا به منظور حمایت از PEAC و کمک به آن در دستیابی به اهدافش، یک مأموریت کمک فنی (Mat-3) را تأمین مالی کرده است. با وجود این تلاش ها، چالش ها همچنان بسیار زیاد است. نرخ برق رسانی در سطح زیر منطقه 13 درصد است. تنها 3 درصد از مردم به برق دسترسی دارند.

جمهوری آفریقای مرکزی

خطوط هوایی اتیوپی پرواز خود را به بانگی آغاز کرد

این شرکت هواپیمایی از 15 نوامبر پرواز خود را به مقصد بانگی به طور رسمی آغاز کرد. لما یادچا، مدیر ارشد بازرگانی این شرکت هواپیمایی در پیام خود در مراسم آغاز به کار گفت که این ایرلاین در حال توسعه مقاصد پروازی خود در کشورهای مختلف در سراسر جهان و افزایش تعداد هواپیماها است. وی گفت: پروازی که امروز به بانگی در آفریقای مرکزی آغاز شد، تعداد مقاصد هوایی در آفریقا را به 63 مقصد رساند. وی خاطرنشان کرد: پرواز بانگی جدا از مزایای اقتصادی که نشان دهنده اهمیت تسهیل منطقه آزاد تجاری بین کشورهای منطقه است، نقش مهمی در تقویت روابط بین مردم ایفا می‌کند. وی تاکید کرد که این ایرلاین از امروز سه بار در هفته به بانگی پرواز می‌کند.

افتتاح دومین نیروگاه انرژی خورشیدی (fr.allafrica.com )

دولت برای ایجاد توسعه پایدار اجتماعی-اقتصادی کشور از برق استفاده می‌کند. 17 نوامبر، مقامات آفریقای مرکزی دومین نیروگاه خورشیدی را در دانزی، هشت ماه پس از راه اندازی نیروگاه خورشیدی ساکائی افتتاح کردند. کار بر روی این نیروگاه خورشیدی که توسط بانک جهانی به میزان 19 میلیارد فرانک CFA تامین مالی شده است، در سال 2020 آغاز شد.

بر اساس اولین گزارش ارزیابی فقر بانک جهانی ، احیای کشاورزی برای تقویت رشد و مهار فقر گسترده در CAR ضروری است.( fr.allafrica.com)

در این گزارش آمده است: با توجه به اینکه 70 درصد از جمعیت در سن کار به کشاورزی وابسته هستند، به نظر می رسد تقویت این بخش مستقیم ترین راه برای بهبود معیشت و تغذیه مردم باشد. CAR که درگیر دهه‌ها درگیری، بی‌ثباتی سیاسی و رشد پایین است، یکی از بالاترین نرخ‌های فقر را در جهان دارد: تقریباً از هر ده نفر هفت نفر در فقر شدید هستند – حدود 66 درصد از مردم آفریقای مرکزی با کمتر از 2.15 دلار در روز زندگی می‌کنند و بیش از نیمی از آنها نمی‌توانند به اندازه کافی غذا بخورند. دسترسی به برق، نرخ ثبت نام مدارس متوسطه تنها 16 درصد است و تنها 2.5 درصد از جاده‌ها آسفالت شده است. عثمان دیاگانا، معاون بانک جهانی آفریقا در غرب و مرکز، اظهار داشت: احیای کشاورزی و ایجاد شبکه‌های ایمنی اجتماعی برای آسیب پذیرترین قشرها، توسعه سرمایه انسانی و تشویق توسعه بخش خصوصی ضروری است. داده‌های جدید برای کمک به هدف گذاری بهتر سیاست ها و برنامه‌های اجتماعی و توسعه ای برای دستیابی به آسیب پذیرترین ساکنان. این نقشه راه برای مبارزه با فقر پیشنهاد می‌کند که بر تقویت کشاورزی به عنوان اولویت اصلی برای ایجاد رشد اقتصادی و کاهش ناامنی غذایی در کشور تاکید دارد. کشاورزی دیم غالب است و کاساوا، ذرت، برنج، سورگوم و ارزن محصولات اصلی غذایی را تشکیل می دهند، این گزارش خاطرنشان می‌کند که این فعالیت ها می‌توانند در برابر شوک های اقلیمی آسیب پذیر باشند. بهره وری کشاورزی به دلیل عدم دسترسی به نهاده‌های ضروری (کود، آبیاری و تجهیزات) و بازارها (عدم آسفالت جاده و تجارت محدود) پایین است. از این رو سرمایه گذاری در زیرساخت ها برای افزایش دسترسی کشاورزان به بازارها و در نتیجه بهبود بهره وری کشاورزی و معیشت اهمیت دارد.این گزارش مجموعه ای از اقدامات فوری و بلندمدت را برای تحریک و حفظ رشد مطلوب برای رهایی جمعیت آفریقای مرکزی از فقر برجسته می‌کند. این شامل تقویت:

شبکه‌های تامین اجتماعی: شبکه‌های تامین اجتماعی نقش اساسی در تامین نیازهای فوری ساکنین مواجه با شدیدترین اشکال محرومیت و در محافظت از آنها در برابر شوک ها ایفا می‌کنند. در حال حاضر، تنها 1 درصد از مردم آفریقای مرکزی در خانواده‌ای زندگی می‌کنند که از دولت کمک‌های نقدی دریافت می‌کند، و 14.3 درصد در خانواده‌هایی که کمک‌های غذایی غیرنقدی دریافت می‌کنند. بنابراین خانوارها استراتژی‌های بقا را اتخاذ می‌کنند که شامل کاهش مصرف مواد غذایی با خطر تضعیف سرمایه‌گذاری در سرمایه فیزیکی و انسانی است.

سرمایه انسانی: سیاست‌هایی با هدف تقویت سرمایه انسانی، از طریق سرمایه‌گذاری در آموزش و سلامت، بلکه در دسترسی به آب بهداشتی و بهداشت، می‌تواند به شروع کاهش پایدار فقر کمک کند. توسعه سرمایه انسانی و زیرساخت های اساسی می‌تواند فقر پولی را کاهش دهد. با این حال، تعداد زیادی از ساکنان بسیار دور از مدارس زندگی می‌کنند، با وضعیت بحرانی در مناطق دورافتاده و روستایی و با توجه به موسسات متوسطه. این فاصله با نرخ تحصیلی کمتر و فقر بیشتر مرتبط است.

زیرساخت و تجارت: تقریباً از هر ده نفر یک نفر با یک ساعت پیاده روی از یک جاده اولیه، فرعی یا سوم زندگی می‌کند. نوسازی زیرساخت‌ها، به‌ویژه شبکه‌های برق و جاده‌ها و اصلاحات کلان اقتصادی با هدف تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری خصوصی می‌تواند به ایجاد پایه‌های کاهش فقر کمک کند.

صلح و امنیت: ارتقای صلح و امنیت نیز ضروری است و همه سیاست‌های ضد فقر باید با در نظر گرفتن بستر ملی که با جابجایی جمعیت و وضعیت درگیری مشخص می‌شود، طراحی شود.

این گزارش از مجموعه بی‌سابقه‌ای از ریزداده‌ها برای پیشنهاد استراتژی‌های واقع‌بینانه با هدف رهایی مردم آفریقای مرکزی از فقر، استفاده می‌کند. این عمدتا بر اساس نظرسنجی هماهنگ در مورد شرایط زندگی خانوارها (EHCVM) است که نتایج آن ارزیابی سطح فقر در CAR را برای اولین بار در بیش از یک دهه ممکن می‌سازد. EHCVM که با همکاری مؤسسه آمار و مطالعات اقتصادی و اجتماعی آفریقای مرکزی (ICAEES) و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) انجام شد، داده‌هایی را در مورد طیف وسیعی از شاخص های اجتماعی-اقتصادی در میان جمعیت آواره داخلی جمع آوری کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما