معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۹- ۱۱:۲۶ - مشاهده: ۱۲۴

چشم‌انداز اقتصادی سوئدبانک (نوامبر 2023)

بر اساس گزارش اخیر «چشم‌انداز اقتصادی» سوئدبانک، اقتصاد سوئد در سال 2023 به میزان 0.5 درصد و در سال 2024 نیز به میزان 0.4 درصد کوچکتر خواهد شد، اما بهبود قابل توجهی در رشد اقتصادی این کشور در سال 2025 پیش‌بینی می‌شود.

به مانند پیش‌بینی اکثر موسسات اقتصادی، سوئدبانک (Swedbank) نیز در گزارش اخیر چشم‌انداز اقتصادی خود (گزارش ماه نوامبر 2023)، ادامه انقباض در اقتصاد سوئد را پیش‌بینی کرده و انتظار دارد افزایش نرخ بهره و تورم بالا، قدرت خرید خانوارهای سوئدی را کاهش دهد. بر اساس این گزارش، اقتصاد سوئد در سال 2023 به میزان 0.5 درصد و در سال 2024 نیز به میزان 0.4 درصد کوچکتر خواهد شد، اما بهبود قابل توجهی در رشد اقتصادی این کشور در سال 2025 پیش‌بینی می‌شود. سوئدبانک، کاهش مصرف خانوارها، ساخت‌و‌ساز راکد مسکن و رشد پایین صادرات را مهمترین عواملی ذکر می‌کند که در رکود اقتصادی سوئد نقش دارند. در بخش دیگری از این گزارش، تصریح شده است که بازار کار سوئد، نشانه‌هایی از ضعیف شدن در سال 2024 را با پیش‌بینی اوج نرخ بیکاری 8.5 درصدی در این سال نشان می‌دهد.

همچنین در این گزارش، بر احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی در چرخه فعلی و به دنبال آن کاهش پیش‌بینی‌شده نرخ بهره در سال آینده تاکید شده است و پیش‌بینی گردیده است که این کار (کاهش نرخ بهره) از ژوئن سال آینده شروع می‌شود و هدف آن، رسیدن به نرخ تورم 2.5 درصدی تا پایان سال 2025 ذکر شده است. ماتیاس پرسون، اقتصاددان ارشد در سوئدبانک، می‌گوید که نرخ تورم سوئد در طول سال جاری کاهشی بوده است که عمدتا با کاهش قیمت برق و همچنین با عادی شدن فشار قیمت پایه توضیح داده می‌شود. سوئدبانک انتظار دارد که تورم شاخص قیمت مصرف کننده بدون لحاظ نرخ بهره (CPIF) در آینده به کاهش خود ادامه دهد و در تابستان 2024 به 2 درصد نزدیک شود و سپس در سال 2025 به زیر نرخ تورم هدف (2 درصدی) کاهش یابد.

 سوئدبانک در گزارش پیشین خود به این موضوع اشاره نموده بود که سوئد وارد دوره‌ای از رکود اقتصادی شده که با گذشت زمان بدتر می‌شود و برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. طبق گزارش قبلی این بانک، اقتصاد سوئد در سه ماهه دوم سال جاری نیز به شدت با کاهش همراه بوده و صادرات کالا و همچنین تولید بخش تجاری کاهش یافته بود. همچنین طبق پیش‌بینی قبلی سوئد بانک، ارزش کرون سوئد در برابر سایر ارزها نزولی خواهد بود و تا پایان سال به 12.12 کرون به ازای هر یورو کاهش خواهد یافت؛ با این وجود، اخیرا ارزش کرون با افزایش همراه بوده و در حال حاضر هر یورو معادل 11.50 کرون و هر دلار برابر با 10.57 کرون معامله می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما