معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۱۱:۳۵ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته دوم آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش سود بانک های تونس خطرات افزایش نقدینگی را کاهش می دهد

آژانس رتبه‌بندی فیچ در گزارش اخیر خود اعلام کرد افزایش سود بانک‌های تونس ریسک‌های مربوط به نقدینگی و بدهی‌های مالی را پنهان می‌کند.

همچنین تاخیر تونس در دستیابی به توافق با صندوق بین‌المللی پول برای وام 1.9 میلیارد دلاری، دولت این کشور را به طور فزاینده‌ای برای تامین مالی نیازهای مالی خود به بانک‌ها وابسته می‌کند که ممکن است نقدینگی دولت را تضعیف و ریسک پرداخت بدهی را افزایش دهد.

بر اساس گزارش فیچ، متوسط سود سالانه دارایی‌های 10 بانک بزرگ تونس در نیمه اول سال 2023 به 13.6 درصد افزایش یافته است، در حالی که در دوره مشابه سال 2022، 11.9 درصد بوده است.  

فیچ خاطرنشان کرد که وام‌های مستقیم بانک‌ها به وزارت دارایی به صورت ارزی است و ریسک ایجاد می‌کند. و از 1٪ در پایان سال 2020 به 11٪ افزایش یافته است.

روزنامه الشروق

تقاضای خارجی برای بخش صنعتی تونس کاهش یافته است

طی یک نظرسنجی که توسط موسسه ملی آمار  تونس از صاحبان بخش صنعتی انجام گرفت مشخص شد، تقاضاهای خارجی در سه ماهه سوم سال 2023 به میزان 1 درصد در مقایسه با 23 درصد در سه ماهه دوم همین سال کاهش داشته است.

پاسخ دهندگان پیش بینی کردند این بخش در سه ماهه چهارم سال نسبت به سه ماهه قبل از آن ثبات داشته باشد. بر اساس این آمار، تمامی‌بخش‌های صنعتی -به جز بخش مصالح ساختمانی، سرامیک و کریستال، که افزایش تقاضا از 22 درصد در سه ماهه چهارم سال2022 به 27 درصد در سه ماهه اول سال 2023 را داشتند – شاهد کاهش تقاضا بودند.

صاحبان مشاغل پیش بینی کردند در سه ماهه چهارم سال 2023، تولید در بخش کشاورزی و صنایع غذایی و بخش مصالح ساختمانی، سرامیک و کریستال بهبود یابد اما در صنایع مکانیکی، برق، شیمیایی و آزمایشگاهی پیش بینی می‌شود تولید آنها با افت مواجه شود و از سوی دیگر شاهد ثبات در بخش صنعتی نساجی، پوشاک و چرم باشیم.

این نتایج حاکی از کاهش درصد ظرفیت تولید بخش صنعتی به زیر میانگین بلندمدت آن پس از بهبود ثبت‌شده در ابتدای سال جاری بود که براساس آن از ۷۷ درصد ثبت شده در سال ۲۰۲۲  به ۷۳ درصد در 2023 رسیده است.

سایت موسسه ملی آمار

نرخ تورم در ماه اکتبر کاهش یافت

بر اساس بولتن شاخص قیمت مصرف خانوارها در اکتبر 2023 که توسط موسسه ملی آمار منتشر شد ، نرخ تورم در ماه اکتبر پس از حدود 9 درصد در ماه سپتامبر 2023 به سطح 8.6 درصد کاهش یافت.

این کاهش بر اساس داده‌های این موسسه ناشی از کاهش نرخ افزایش قیمت‌ها درماه‌های اکتبر و سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل است که در آن نرخ رشد قیمت‌ها برای گروه مواد غذایی شاهد کاهش از 13.9 درصد به 13.1 درصد و نرخ افزایش قیمت برای گروه مبلمان، تجهیزات و خدمات خانگی از 9.1 درصد به 8.8 درصد بوده است.

منبع: خبرگزاری تونس آفریقا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما