معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

افزایش تمایل شرکت‌های آلمانی برای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور

بر مبنای پیش‌بینی اتاق بازرگانی و صنعت آلمان، در سال‌‌های آینده به مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم فعلی آلمان در دیگر کشورها (که در حال حاضر بالغ بر دو تریلیون یورو است)، حدود 100 میلیارد یوروی دیگر افزوده خواهد شد.

سایت خبری Tagesschah طی گزارشی اعلام داشت که شرکت‌های آلمانی که در زمینۀ تجارت خارجی فعال هستند، با توجه به شرایط فعلی اقتصادی این کشور (کمبود تقاضا و رکود)، تمایل زیادی جهت سرمایه‌گذاری بیشتر در خارج از کشور، خصوصا امریکا و هند نشان می‌دهند. این شرکت‌ها در حال برنامه‌‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در خارج از کشور طی ماه‌های آینده هستند، زیرا پیش‌بینی می‌کنند که سرمایه‌گذاری در این کشورها، آینده تجاری خوبی خواهد داشت.

در این گزارش آمده است که بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط اتاق بازرگانی و صنعت آلمان (DIHK)، به رغم وجود مشکلات متعدد و اقتصاد ضعیف جهانی، یک سوم شرکت‌های فعال بین‌المللیِ آلمانی، در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر هستند. فولکر ترایر، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آلمان، درباره نتایج این نظرسنجی گفت: شرکت‌های آلمانی در خارج از کشور، با توانمندی موقعیت خود را حفظ می‌‌کنند، اما در حال حاضر نگرانی‌ها مربوط به شرایط تجاری در چین است، زیرا وضعیت تقاضا در آنجا در پایین‌ترین حد خود قرار دارد، در حالی که چند ماه پیش امید زیادی وجود داشت که پایان محدودیت‌های کرونایی در چین، به یک رونق اقتصادی قابل توجه منجر شود.

بر اساس نظرسنجی اتاق بازرگانی و صنعت آلمان، علاوه بر پیامدهای اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا، 18 درصد از شرکت‌ها نیز دلیل اصلی تصمیم‌‌گیری برای سرمایه‌گذاری را «ریسک زدایی» مورد نظر دولت آلمان ذکر کردند. هدف از این استراتژی، کاهش وابستگی به چین در زمینه‌های مهم با توجه به موضوعات ژئوپلیتیکی است. تجارت با هندوستان نیز که دارای بازاری در حال توسعه است، برای آلمان مهم است. هند دارای جمعیتی مصرف‌گرا و جوان است و به گفتۀ اشتفان‌هالوزا، رئیس اتاق بازرگانی خارجی آلمان، این واقعیت در خرید خودرو و لوازم الکترونیکی توسط هندی‌ها مشهود است. هندوستان همچنین پول زیادی را در زیرساخت‌های توسعه اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌کند؛ دائما خطوط راه‌آهن جدید به بهره‌برداری می‌رسند و فرودگاه‌ها ساخته می‌شوند. هالوزا می‌‌گوید: اگر به دنبال مکملی برای چین از نظر اندازه و پتانسیل بازار هستیم، هند یکی از کشورهایی است که شرکت‌ها باید ابتدا به آن نگاه کنند.

بر مبنای پیش‌بینی اتاق بازرگانی و صنعت آلمان، در سال‌‌های آینده به مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم فعلی آلمان در دیگر کشورها (که در حال حاضر بالغ بر دو تریلیون یورو است)، حدود 100 میلیارد یوروی دیگر افزوده خواهد شد. لازم به ذکر است در حال حاضر، هشت میلیون نفر برای شرکت‌های آلمانی در خارج از این کشور مشغول به کار هستند و پیش‌بینی می‌شود که بین 80 تا 100 هزار فرصت شغلی جدید در اثر این سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد خواهد شد. فولکر ترایر، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آلمان معتقد است که ایالات متحده، با در نظر گرفتن برنامه‌های تشویقی مانند قانون کاهش تورم (IRA)، به طور ویژه از این رشد فرصت‌های شغلی منتفع خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما