معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۶

افزایش نرخ بیکاری آلمان در ماه اکتبر 2023

تعداد افراد بیکار در آلمان در ماه اکتبر سال جاری، به میزان 30 هزار نفر افزایش یافته و به 2 میلیون و 678 هزار نفر رسیده است، این درحالی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد تعداد بیکاران به میزان 15 هزار نفر افزایش یابد. نرخ بیکاری نیز از 5.7 درصد در سپتامبر سال جاری به 5.8 درصد در اکتبر افزایش یافته است.

براساس گزارش اخیر اداره فدرال کار آلمان (www.arbeitsagentur.de/en)، بیکاری در این کشور در ماه اکتبر 2023 بیش از حد انتظار افزایش یافته است که نشان دهنده برخی چالش‌ها در بازار کار آلمان می‌باشد. خانم Andrea Nahles، رییس اداره فدرال کار آلمان اعلام نمود تعداد افراد بیکار (با اعمال تعدیلات فصلی بر روی داده‌ها) در ماه اکتبر سال جاری، به میزان 30 هزار نفر افزایش یافته و به 2 میلیون و 678 هزار نفر رسیده است، این درحالی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد تعداد بیکاران به میزان 15 هزار نفر افزایش یابد. نرخ بیکاری (با اعمال تعدیلات فصلی) نیز از 5.7 درصد در سپتامبر سال جاری به 5.8 درصد در اکتبر افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در ماه اکتبر، 749 هزار فرصت شغلی ایجاد شد که 98 هزار مورد، کمتر از اکتبر 2022 بود. همچنین شاخص‌های اقتصادی بازار کار آلمان نشان می‌دهد که تعداد نیروی کار کارخانه‌ها در ماه اکتبر امسال کاهش یافته است. در همین ارتباط، Cyrus Rubia، اقتصاددان ارشد بانک تجاری‌هامبورگ (HCOB) می‌گوید: در حال حاضر (با لحاظ وضعیت کلی رکود در بخش تولید)، وضعیت اشتغال در آلمان در مقایسه با رکودهای قبلی، نسبتا مناسب به نظر می‌رسد؛ این امر ناشی از کمبود ساختاری نیروی کار در آلمان است که باعث می‌شود بیشتر شرکت‌ها ترجیح دهند به رغم رکود، نیروی کار در اختیار خود را حفظ نمایند. این اقتصاددان آلمانی معتقد است شرکت‌ها و کارخانه‌های این کشور با سیاست حفظ نیروی موجود، باعث گردیده‌اند فعلا چالش و بحران بیکاری در آلمان مدیریت شود، ولی این سیاست تداوم نخواهد داشت و با ادامۀ وضع موجود، اقتصاد با مشکل مواجه می‌گردد؛ زیرا حفظ نیروی کار موجود، تنها در شرایطی راهگشاست که رکود اقتصادی، کوتاه‌مدت باشد، ولی بنگاه‌ها متوجه شده‌اند که رکود اقتصادی آلمان ادامه دارد و باید کارگران را اخراج کنند.

بانک تجاری‌هامبورگ (HCOB) نیز در گزارش هفته گذشته خود اعلام نموده بود بخش تولید آلمان که حدود یک‌پنجم اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد، در ماه اکتبر 2023 به دلیل کاهش تقاضا در رکود فرو رفته است. با اینکه بر اساس این گزارش، شاخص‌های اقتصادی آلمان در بخش تولید از 39.6 در سپتامبر به 40.8 در اکتبر افزایش یافته است، اما همچنان بسیار پایین‌تر از شاخص 50 است که می‌تواند اقتصاد را از شرایط انقباضی خارج نماید؛ لذا تولید تا پایان سال 2023 در رکود قرار خواهد داشت و امیدواری برای خروج از رکود، برای نیمه اول سال 2024 متصور است.

بر اساس گزارش بانک تجاری‌هامبورگ، روند کاهش تولید آلمان در پنج ماه گذشته، کمی‌بهبود یافته ولی در مقایسه با ژوئن 2023، میزان تولید کاهش یافته است. ضمنا گزارش‌های کسب‌وکارهای مورد بررسی، حاکی از آن است که مشتریان در شرایط عدم اطمینان و نرخ‌های بهره بانکی بالا، سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش داده و عموما از سرمایه‌گذاری جدید پرهیز می‌کنند. همچنین انتظارات شرکت‌ها نسبت به تولید آتی، بدبینانه شده، ولی امید به بهبود جزئی در آینده وجود دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما