معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۵- ۰۶:۵۷ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در نیمه اول مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

واشنگتن وضعیت در جمهوری دموکراتیک کنگو را تهدیدی مستقیم و غیرعادی برای سیاست خارجی آمریکا می داند و تحریم ها را حفظ می‌کند

جو بایدن وضعیت فوق العاده ملی در جمهوری دموکراتیک کنگو را برای یک سال دیگر تمدید کرد. طی بیانیه‌ای کاخ سفید، وضعیت در یا مرتبط با جمهوری دموکراتیک کنگو همچنان یک تهدید غیرعادی و فوق‌العاده برای سیاست خارجی ایالات متحده است. به همین دلیل وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرایی 13413 مورخ 27 اکتبر 2006 با اصلاح فرمان اجرایی 13671 مورخ 8 جولای 2014 باید پس از 27 اکتبر 2023 به قوت خود باقی بماند.

قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی (IEEPA) به رئیس‌جمهور این اختیار را می‌دهد تا وجود «تهدید غیرمعمول و فوق‌العاده... علیه امنیت ملی، سیاست خارجی، یا اقتصاد ایالات متحده» را اعلام کند که «به طور کامل یا تا حد زیادی در خارج از کشور ایجاد می‌شود». این قانون سپس به رئیس جمهور اجازه می دهد تا پس از چنین اعلامیه ای، معاملات و دارایی‌ها را مسدود کند تا به این تهدید رسیدگی کند. در صورت حمله واقعی به ایالات متحده، رئیس جمهور همچنین می‌تواند اموال مربوط به کشور، گروه یا فردی را که گفته می‌شود در این حمله نقش داشته است مصادره کند. به عنوان یادآوری، در 27 اکتبر 2006، جورج بوش دستور مسدود کردن اموال برخی از افرادی که در درگیری در جمهوری دموکراتیک کنگو نقش داشتند، صادر کرد. وی سپس اعلام کرد که وضعیت در جمهوری دموکراتیک کنگو که با خشونت گسترده و جنایاتی که ثبات منطقه را تهدید می‌کند، یک تهدید غیرعادی و خارق العاده برای سیاست خارجی ایالات متحده محسوب می‌شود. در آن زمان، چندین نفر از جمله لوران انکوندا، بنیانگذار کنگره ملی دفاع از مردم، ایگناس مورواناشیاکا، رئیس نیروهای دموکراتیک برای آزادی رواندا، خاوا پانگا ماندرو، رئیس سابق حزب وحدت و حفاظت از یکپارچگی کنگو، ویکتور آناتولیویچ بوت، مالک شرکت تجاری دریاچه‌های بزرگ، سانجیوان سینگ روپره، تاجر، دیمیتری ایگورویچ پوپوف، مدیر کل شرکت تجارت دریاچه‌های بزرگ و شرکت ایرین دز گراند لاک و داگلاس امپانو ، مدیر شرکت Great Lakes Business و Compagnie Aérien des Grands Lacs تحریم شده بودند. 

سرمایه گذاری 800 میلیون دلاری گروه معدنی قزاقستان گروه منابع اوراسیا (ERG)

گروه معدنی قزاقستان گروه منابع اوراسیا (ERG) قصد دارد 800 میلیون دلار برای ارتقاء معدن مس و کبالت Comide خود در جمهوری دموکراتیک کنگو سرمایه گذاری کند. این شرکت در بیانیه ای گفت: «این پروژه شامل ساخت یک کارخانه هیدرومتالورژی، یک برنامه اکتشاف و حفاری گسترده و همچنین توسعه معدن است. گروه منابع اوراسیا انتظار دارد که کارخانه هیدرومتالورژی تا پایان سال 2025 تکمیل شود. این کارخانه برای تولید عملیاتی مرحله‌ای با پتانسیل توسعه برای تولید تقریبا سالانه 120,000 تن کاتد مس و 15,000 تن هیدروکسید کبالت طراحی شده است،

صادرات طلا در نیمه اول سال 2023 677.3 میلیون دلار بود (رسمی)

جمهوری دموکراتیک کنگو  طی شش  ماه اول سال جاری (2023) 15 تن طلا به بازارهای بین المللی صادر کرده است. بر اساس گزارش هسته فنی هماهنگی و برنامه ریزی معدنی وزارت معادن، این حجم از صادرات طلای خام کنگو در نیمه اول سال 2023 حدود 677.3 میلیون دلار درآمد داشته است. در واقع، شرکت Kibali Gold بیش از 13 تن طلا به ارزش 556.1 میلیون دلار آمریکا صادر کرد. از سوی دیگر، شرکت MCCR تنها 15.83 کیلوگرم با درآمدی که 847103 دلار برآورد شده بود، صادر کرد. با توجه به صادرات طلای خام صنایع دستی در نیمه اول سال 2023، بیش از دو (2) تن برای درآمدها 120.3 میلیون دلار برآورد شده است. صادرات طلا بر حسب کیلوگرم از معادن صنایع دستی از کیوو جنوبی با 96.86 درصد و پس از آن تانگانیکا با 1.63 درصد است. استان کینشازا با 0.56 درصد و پس از آن ایتوری با 0.53 درصد و Tshopo با 0.43 درصد از نظر کمیت قرار دارند.

مشارکت استراتژیک در مورد زنجیره ارزش مواد معدنی اتحادیه اروپا با DRC و زامبیا

در حاشیه مجمع جهانی در بروکسل، اتحادیه اروپا 26 اکتبر 2023، مشارکت استراتژیک با جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) و زامبیا در مورد زنجیره ارزش مواد معدنی حیاتی امضا کرد. دو کشور آفریقایی به ترتیب توسط Antoinette Nsamba، وزیر معادن کنگو و Situmbeko Musokotwane، وزیر دارایی زامبیا، در حالی که اتحادیه اروپا توسط Jutta Urpilainen، کمیسر مسئول مشارکت‌های بین‌المللی، نمایندگی می‌شدند. هدف این مشارکت های جدید با حمایت ایالات متحده آمریکا و بانک توسعه آفریقا، توسعه کریدور لوبیتو است که بخش جنوبی جمهوری دموکراتیک کنگو و شمال غربی جمهوری زامبیا را از طریق بندر به بازارهای تجاری منطقه ای و جهانی متصل می‌کند.  به گفته رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، مشارکت‌های جدید با جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا از توسعه زنجیره‌های ارزش پایدار و انعطاف‌پذیر مواد خام حیاتی حمایت می‌کند و در عین حال مشاغل محلی با کیفیت ایجاد می‌کند. او توضیح داد: «کریدور حمل‌ونقل لوبیتو همچنین یک تغییر بازی در تقویت تجارت منطقه‌ای و جهانی خواهد بود.» تفاهم نامه‌های امضا شده در بروکسل همکاری نزدیکی را در پنج حوزه ایجاد می‌کند: یکپارچه‌سازی زنجیره‌های ارزش مواد خام، بسیج منابع مالی برای توسعه زیرساخت ها؛ همکاری برای دستیابی به تولید پایدار و مسئولانه؛ همکاری در تحقیق و نوآوری؛ ایجاد ظرفیت برای اجرای قوانین مربوطه.

اتحادیه اروپا تاکید کرد که پس از امضای این تفاهم نامه‌ها، نقشه‌های راه مربوطه با اقدامات مشترک مشخص که تا سال 2030 اجرا می‌شود، تهیه خواهد شد.

شرکت معدنی چینی Zijin Mining یکی از بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان را توسعه خواهد داد.

در بیانیه مطبوعاتی امضا شده در 23 اکتبر، شرکت معدنی چینی Zijin Mining Group نشان می دهد که مجوز از مقامات کنگو برای آغاز اکتشاف و توسعه ذخایر لیتیوم Manono در جنوب شرقی این کشور را دریافت کرده است. از نظر عملیاتی، این پروژه توسط شرکت معدنی کنگو (Cominière)، یک سرمایه گذاری مشترک که 61٪ توسط Jinxian Lithium (شرکت تابعه Zijin) و 39٪ توسط دولت کنترل می‌شود، هدایت می‌شود. ذخایر مانونو نه تنها بزرگترین ذخایر در جمهوری دموکراتیک کنگو است، بلکه یکی از بزرگترین ذخایر لیتیوم بهره برداری نشده در جهان است. بر اساس آخرین برآوردها، حداقل 400 میلیون تن منابع معدنی را در خود جای داده است. معدن لیتیوم Manono یکی از بزرگترین ذخایر پگماتیت غنی از لیتیوم (لیتیوم-سزیم-تانتالوم) است که تاکنون در جهان کشف شده است که می‌تواند در یک معدن روباز مورد بهره برداری قرار گیرد که پتانسیل قوی برای تبدیل شدن به اولین پروژه تولید لیتیوم برای Zijin در آفریقا و DRC دارد."

قرارداد منعقد شده با دولت مقرر می دارد که شرکت تابعه شرکت چینی هدایت اکتشاف، ساخت و بهره برداری از پروژه را بر عهده خواهد داشت و همچنین مسئول بسیج منابع مالی برای تامین مالی کار خواهد بود. اما در حال حاضر، Zijin می‌گوید که موافقت کرده است 33.44 میلیون دلار برای به دست آوردن 61 درصد از این پروژه و 70 میلیون دلار برای حمایت از تلاش های کمک های بشردوستانه برای جمعیت های تحت تأثیر توسعه این پروژه بپردازد. در رابطه با خود اجرا، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد «در اسرع وقت» کار اکتشاف را آغاز کند و پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و اخذ اعتبار، ظرف دو سال ساخت معدن را به پایان برساند.

دولت یادداشت تفاهمی‌با CityBank امضا می‌کند تا از بانکی بودن حقوق دیپلمات ها اطمینان حاصل کند

با هدف تضمین حمایت خوب از دیپلمات‌ها و سایر هزینه‌های دیپلماسی کنگو، یادداشت تفاهمی 27 اکتبر 2023، بین دولت جمهوری دموکراتیک کنگو و سیتی بانک برای حمایت از این کشور در روند حقوق و دستمزد دیپلمات ها به امضا رسید. طی یک کنفرانس مطبوعاتی که به همین مناسبت و با میزبانی مشترک کریستف لوتوندولا معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه، نیکلاس کزادی وزیر دارایی، معاون وزیر بودجه و مدیر عامل بانک ، ویلی مولامبا، برگزار شد، اهداف این مشارکت ارائه شد.بنا به توصیه‌های کمیسیون مشترک، بانکی کردن حقوق دیپلمات‌های کنگو، یکی از سازوکارهایی است که دولت کنگو برای بهبود شرایط در نظر گرفته است. دیپلمات های کنگو و همچنین وجهه کشوری که به گفته وزیر ن. کزادی، در دهه‌های اخیر بسیار "تحقیر" شده است.

صندوق بین المللی پول: رشد کنگو در سال 2023 از 6 درصد فراتر می رود

(بلومبرگ) - صندوق بین المللی پول اعلام کرد اقتصاد جمهوری دموکراتیک کنگو، بزرگترین تولیدکننده کبالت، امسال با وجود افت قیمت فلز مورد استفاده در خودروهای الکتریکی و درگیری‌های خشونت آمیز در شرق، بیش از 6 درصد رشد کرده است. صندوق بین المللی پول پس از بررسی برنامه وام 1.5 میلیارد دلاری خود با این کشور گفت: بخش معدن "پویا" باقی می ماند، حتی با وجود اینکه درآمد کمتر از انتظارات است. صندوق بین المللی پول گفت که کمبود درآمد پیش بینی شده به معنای هزینه‌ها برای اولویت دادن به امنیت و آمادگی برای انتخابات در دسامبر و سایر هزینه‌های جاری بر بازپرداخت معوقات تنظیم شده است.

کارکنان صندوق بین‌المللی پول و دولت در مورد سیاست‌های اقتصادی برای بررسی وام، پنجمین مورد تحت این برنامه، توافق کردند. پس از تایید صندوق، کنگو مبلغی حدود 200 میلیون دلار دیگر دریافت خواهد کرد. صندوق بین المللی پول گفت که ذخایر به 5 میلیارد دلار رسید و تورم سالانه از 23.3 درصد در ماه ژوئیه به کمتر از 22 درصد در ماه اکتبر کاهش یافت.

کمک 18 میلیون دلاری ژاپن برای بهبود دسترسی به برق در کینشازا

موافقت نامه ای به مبلغ 18 میلیون دلار آمریکا برای بهبود دسترسی به برق در منطقه مونت آمبا در شهر کینشازا، 31 اکتبر بین کریستین امبادو فانزو معاون وزیر امور خارجه  و مینامی هیرو، سفیر ژاپن در جمهوری دموکراتیک کنگو امضا شد. سفیر ژاپن اعلام کرد مبلغ 18 میلیون دلار مربوط به اجرای «پروژه بهبود دسترسی به برق در منطقه مونت آمبا» که «یکی از مناطق توسعه اقتصادی کینشازا» است، می‌باشد. وی تأکید کرد: «این پروژه پاسخی به درخواست  دولت جمهوری دموکراتیک کنگو برای تثبیت تامین برق در منطقه مونت آمبا است و خاطرنشان کرد: پس از تکمیل، این پروژه به احیای فعالیت های اقتصادی در این نقطه از شهر و بهبود وضعیت معیشتی ساکنان آن کمک می‌کند. سفیر ژاپن در جمهوری دموکراتیک کنگو نیز بر عزم دولت کشورش برای ادامه حمایت از اقدامات دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در راستای برنامه توسعه استراتژیک ملی خود تاکید کرد.کریسپین امبادو نیز به نمایندگی از دولت جمهوری دموکراتیک کنگو، از دولت ژاپن به خاطر تلاش های بی وقفه ای که برای حمایت از جمهوری دموکراتیک کنگو در توسعه آن صورت گرفته است، تشکر و قدردانی نمود. وی از دولت ژاپن خواست از طریق نمایندگان خود در جمهوری دموکراتیک کنگو، با گسترش پروژه در سه منطقه دیگر شهر کینشازا، به سمت یک سیاست جدید همکاری متقابل سودمند و برد-برد بین جمهوری دموکراتیک کنگو و ژاپن نگاه کند.

کنگو دوباره موعد مقرر برای پیشنهادات بلوک نفت شرق را به تعویق انداخت

وزارت نفت جمهوری دموکراتیک کنگو بار دیگر مهلت پیشنهادات برای چهار بلوک نفتی در منطقه شرقی این کشور را به تعویق انداخت. این وزارتخانه در پستی در روز چهارشنبه در X گفت که ارسال‌ها برای بلوک‌ها اکنون بین آوریل و مه انجام می‌شود. مهلت ها قبلاً اکتبر، نوامبر و دسامبر بود. چهار بلوک شرقی برای مناقصه شامل دو بلوک در دریاچه آلبرت است که بلوک‌های مجاور اوگاندا متعلق به TotalEnergies SE و China National Offshore Oil Corp هستند. بلوک دیگری با پارک ملی ویرونگا همپوشانی دارد. دو بلوک دریاچه آلبرت قبلاً متعلق به شرکت هایی بود که توسط میلیاردر رژیم صهیونیستی دان گرتلر کنترل می‌شد.

برنده کانادایی حقوق گاز متان دریاچه کیوو کنگو

اسنادی که رویترز مشاهده کرده نشان می دهد، یک استارت آپ کانادایی توسط جمهوری دموکراتیک کنگو برای یک پروژه فنی پیچیده برای استخراج متان از آب های عمیق دریاچه کیوو انتخاب شد، علیرغم اینکه این شرکت معیارهای مالی مناقصه را برآورده نمی‌کند. رئیس جمهور فلیکس تشیسکدی، که به دنبال انتخاب مجدد در ماه دسامبر است، قول داده است که کنگو را از معاملات مبهم پاک کند، زیرا او برنامه‌هایی را برای توسعه ده‌ها بلوک نفت و گاز - که بسیاری از آنها در مناطق حساس از نظر زیست محیطی هستند - پیش می‌برد. اولین بار سه بلوک متان در دریاچه کیوو به حراج گذاشته شد که گاهی اوقات به دلیل خطر فوران مرگبار به آن "دریاچه قاتل" لقب داده می‌شود. هدف از این پروژه استخراج، تامین گاز برای تولید برق، از جمله برای میلیون‌ها نفر از ساکنان سواحل دریاچه است. این حراج که سال گذشته برگزار شد، اولین مورد از این نوع بود که بر اساس قانونی از سال 2015 در کنگو برگزار شد که برای ارتقای شفافیت در بخش نفت و گاز طراحی شده بود. شرکت انرژی الفاجیری مستقر در کانادا در این مزایده گنجانده شد.

آینده تولید مس DRC کم کربن خواهد بود.

Ivanhoe Mines اداره کننده Kamoa-Kakula است، مجتمعی که قرار است تا چند سال دیگر به دومین معدن بزرگ مس در جهان تبدیل شود. دارایی مشترک با Zijin و دولت کنگو از پتانسیل عظیم برق آبی کشور برای تامین انرژی خود بهره می‌برد. بر اساس ارزیابی مستقل اخیر، مجتمع کاموا-کاکولا در جمهوری دموکراتیک کنگو، معدن مس با انتشار کم ترین کربن در جهان از نظر میزان انتشار 1 و 2 است. این اعلامیه در تاریخ 2 نوامبر توسط شرکت Ivanhoe Mines منتشر شد. Kamoa-Kakula از پتانسیل طبیعی DRC استفاده می‌کند، زیرا طبق گفته Ivanhoe، که به نقل از اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بیش از 99.5 درصد از شبکه برق ملی از نیروی برق آبی تامین می‌شود.رابرت فریدلند، مدیر اجرایی، اظهار داشت: "کاموا-کاکولا گواه این است که جمهوری دموکراتیک کنگو آینده تولید مس کم کربن خواهد بود، به لطف میراث معدنی منحصر به فرد با عیار بالا، پتانسیل استثنایی برق آبی و زیرساخت های در حال گسترش  که به سرعت در حال بهبود هستند. این شرکت کانادایی همچنین در تلاش است تا توربین شماره 5 نیروگاه برق آبی Inga II را تا پایان سال 2024 مجدداً به بهره برداری برساند. انتظار می رود که 178 مگاوات برق آبی پاک برای شبکه DRC تولید کند. برای یادآوری، جمهوری دموکراتیک کنگو بزرگترین تولیدکننده مس آفریقا و سومین تولیدکننده مس در جهان است. انتظار می‌رود کاموا-کاکولا در سال‌های آینده نقش بزرگی در تولید آن ایفا کند، زیرا صاحب آن معتقد است که این مجتمع باید به دومین معدن بزرگ مس در جهان تبدیل شود. پیش بینی می‌شود امسال حداقل 390000 تن کنسانتره مس تولید کند.

جمهوری کنگو (برازاویل)

اجلاس سران سه حوضه جنگلی - تعهدات برای حفظ تنوع زیستی

دومین دوره اجلاس سه حوضه اکوسیستم های تنوع زیستی و جنگل های استوایی که از 26 تا 28 اکتبر در برازاویل برگزار شد، نزدیک به 5000 شرکت کننده از جمله حدود ده رئیس دولت را به منظور فرصتی برای ذینفعان برای تایید مجدد تعهدات خود برای نجات کره زمین گرد هم آورد.

کنفرانس برازاویل به بیش از سی سخنران اجازه داد تا یکی پس از دیگری روی تریبون بروند تا سیاست های زیست محیطی خود را، هر کدام به روش خود، برای ایجاد اتحادی که سه حوزه استوایی آمازون، کنگو و بورنئو-مکونگ را گرد هم می آورد، رونمایی کنند.. به عنوان مثال، رئیس جمهور گابن، بریس کلوتایر اولیگوی نگوما، بر عزم کشورش برای انجام تعهدات بین المللی خود از طریق حفاظت از اکوسیستم، مدیریت پایدار منابع طبیعی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی تاکید کرد. گابن به دلیل ظرفیت بالای خود در جذب دی اکسید کربن به یک بازیگر کلیدی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی تبدیل شده است. گابن با آگاهی از ارزش غیرقابل تخمینی که جنگل‌هایش برای جمعیت و تمام بشریت ارائه می‌کند، معتقد است که زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌المللی در ازای آن از تلاش‌هایش حمایت کند. بدیهی است که این انتظار مشروع باید به همه کشورهای سه حوضه جنگلی کنگو، آمازون و بورنئو-مکونگ که ذخایر حیاتی کربن و تنوع زیستی سیاره را پناه می دهند، گسترش یابد. دیگر زمان وعده و وعید نیست. او تاکید کرد: «اکنون زمان اجرای بیانیه رهبران گلاسکو در مورد جنگل‌ها و کاربری زمین است.

رئیس جمهور آفریقای مرکزی، Faustin Archange Touadéra، به نوبه خود، نیاز به داشتن یک استراتژی مشترک، صحبت با یک صدا را برای دستیابی به نتایج بهتر، همراه با تلاش های مشترک، یادآور شد. رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، طی ویدئو کنفرانس یادآور شد که کشورش قطع درختان را 50 درصد کاهش داده است. او تخمین زد که این سه حوضه قبل از رفتن به  Belém در سال 2025 با یک چشم انداز مشترک و یک هدف پایدار جنگل ها باید در ماه نوامبر به COP 28 برسند. رئیس جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون نیز طی ویدئو کنفرانس گفت: حفاظت از جنگل های استوایی یک اولویت اصلی برای کشورش است. به گفته وی، ذخایر کربن و تنوع زیستی که تا حد زیادی در سه حوضه بزرگ جنگلی جهان متمرکز شده اند، گنجینه‌هایی هستند که بشریت نمی‌تواند بدون آنها کار کند. بنابراین آنچه ما نیاز داریم، مشارکت منصفانه با کشورهای جنگلی است که بیشترین ذخایر کربن و تنوع زیستی را در خاک خود دارند اما با چالش‌های اقتصادی بزرگی نیز مواجه هستند. ما در واقع می خواهیم از اقتصاد رانتی که جنگل ها و تنوع زیستی را نابود می‌کند خارج شویم و وارد اقتصاد زیستی شویم. من متقاعد شده‌ام که این مشارکت حول سرمایه طبیعی یکی از اولویت‌های اصلی سال‌های آینده است.» امانوئل مکرون همچنین از پیشرفت قابل‌توجهی که در چهارچوب سیاست مدیریتی در سطح جنگل‌داری گابن به دست آمده استقبال کرد.

رئیس اتحادیه آفریقا (AU) نیز بر ضرورت اقدام برای سیاره زمین تاکید کرد، به ویژه از آنجا که اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی بر اکوسیستم ها و اقتصادها دیگر مورد تردید نیست. وی گفت دیگر زمان سخنرانی‌های طولانی و زیبا نیست، بلکه برای اقدامات ملموس است زیرا ما باید به سرعت منابع مالی لازم را بسیج کنیم تا امیدوار باشیم که بتوانیم خانه مشترک خود، سیاره زمین را نجات دهیم. برای اتحادیه آفریقا، این اجلاس سال 2023 ،جای امیدواری است که در نهایت شاهد آغاز روند همکاری تقویت شده بین سه حوضه به منظور پاسخگویی موثر به چالش های حفظ تنوع زیستی، حفاظت از تالاب ها و مبارزه با بیابان زایی باشد. »

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در پیامی ضبط شده، خواستار تقویت همکاری‌های جهانی موجود برای حفاظت از دارایی‌های طبیعی و گرانبهای سیاره زمین شد و گفت سازمان ملل آماده حمایت از تلاش های شماست. با همکاری یکدیگر می‌توانیم جهانی امن‌تر، پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر بسازیم. این به معنای در نظر گرفتن جنگل‌ها به‌عنوان دارایی‌هایی است که می‌تواند به باز کردن منابع مالی مورد نیاز برای تأمین مالی اقدامات مقاوم‌سازی کمک کند.»

شرکت کنندگان در اجلاسی که به سه حوزه اصلی جنگل های استوایی جهان اختصاص داشت، متعهد به همکاری بین المللی بیشتر برای حفاظت از جنگل شدند. تعهدی که نمایندگان ارشد آمازون و بورنئو-مکونگ در برازاویل غایب بودند.

جمهوری آفریقای مرکزی

واشنگتن جمهوری آفریقای مرکزی، گابن، نیجر و اوگاندا را از تسهیلات تجاری در ایالات متحده محروم خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در 30 اکتبر گفت که قصد دارد به مشارکت گابن، نیجر، اوگاندا و جمهوری آفریقای مرکزی در برنامه تجاری قانون رشد و فرصت آفریقا (Agoa) پایان دهد. AGOA قانونی است که تسهیلات تجاری به کشورهای آفریقایی برای صادرات محصولات خود به ایالات متحده ارائه می دهد. AGOA به برخی از کشورهای آفریقایی اجازه می دهد تا عوارض گمرکی را پرداخت نکنند. تولیدات خود را به خاک آمریکا صادر کنند. برای گابن و نیجر، این تصمیم به دنبال کودتای اخیر توسط ارتش در این کشورها است که ایالات متحده قبلا همکاری خود را با آنها به حالت تعلیق درآورده است. جو بایدن معتقد است که گابن و نیجر هیچ پیشرفتی به سوی پلورالیسم سیاسی و احترام به حاکمیت قانون ندارند. برای جمهوری آفریقای مرکزی نیز نقض آشکار حقوق بشر و حقوق کارگران وجود دارد. در نهایت، اوگاندا به دلیل نقض آشکار حقوق بشر بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. در ماه مه گذشته، این کشور به دلیل قانون ضد همجنس گرایی خود با محکومیت نسبتاً شدید آمریکایی مواجه شد و دولت هشدار داده بود که روابطش با این کشور تجدید نظر خواهد شد.

هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول اولین بررسی ترتیبات تسهیلات اعتباری تمدید شده برای جمهوری آفریقای مرکزی را به پایان رساند و پرداخت 25 میلیون دلار را تصویب کرد.

هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول (IMF) امروز اولین بررسی ترتیبات تسهیلات اعتباری تمدید شده (ECF) را به مبلغ تقریباً 191.4 میلیون دلار آمریکا به نفع جمهوری آفریقای مرکزی به پایان رساند. ECF در آوریل 2023 توسط هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول تصویب شد. تکمیل این بررسی امکان پرداخت فوری تقریباً 25 میلیون دلار آمریکا را فراهم می‌کند، که کل پرداختی‌ها تحت ECF را به 40 میلیون دلار آمریکا می رساند. به عنوان بخشی از این بررسی، هیئت مدیره همچنین درخواست مقامات مبنی بر معافیت از عدم رعایت برخی معیارهای عملکردی را تایید کرد. علاوه بر این، هیئت مدیره بررسی تضمین‌های مالی تحت ECF را تکمیل کرد. هیئت اجرایی همچنین برنامه‌ریزی مجدد دسترسی تحت ECF را برای همسویی بهتر پرداخت‌های صندوق بین‌المللی پول با زمان‌بندی نیازهای تراز پرداخت‌های CAR تأیید کرد. پس از بحران سوخت در سال 2022 به دلیل بهبود واردات سوخت پس از اصلاحات انجام شده توسط مقامات، رشد بهبود یافت. فشارهای تورمی همچنان بالاست که ناشی از قیمت انرژی و مواد غذایی است. پیش‌بینی تورم برای سال 2023 از 6.3 درصد به 6.5 درصد افزایش یافت. نتایج مالی مختلط بود و با وجود تشویق به بسیج درآمد، هزینه‌ها بیش از پیش بینی‌ها بود. انتظار می رود کسری اولیه از 4.5 درصد در سال 2022 به 3.8 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. دسترسی به تأمین مالی منطقه ای به طور قابل توجهی پس از تصویب ECF در ماه آوریل بهبود یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما