معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۵

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ اول آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش سرانه تولید ناخالص داخلی اتریش

موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش اعلام کرد که سرانه تولید ناخالص داخلی اتریش در سه ماهه سوم سال جاری در مقایسه با سه ماهه گذشته، 0.6 درصد کاهش داشته است. کاهش ساخت‌و‌ساز ساختمانی و تولیدات صنعتی و همچنین کاهش یک درصدی خرید کلی در اتریش بر این موضوع تاثیر منفی گذاشته است.

https://www.diepresse.com/17780179/bip-sinkt-im-dritten-quartal-um-06-prozent

کاهش تورم در اتریش

اداره فدرال آمار اتریش، میزان تورم سالانه این کشور در ماه سپتامبر 2023 را 6.1 درصد برآورد کرد که کمترین میزان از ابتدای جنگ اوکراین محسوب می‌شود. تورم سالانه در ماه قبل از آن، یعنی در ماه آگوست، 7.4 درصد بود که نشان از سیر نزولی نرخ تورم در اتریش دارد. دلیل اصلی کاهش تورم، کاهش قیمت انرژی و به خصوص برق است، البته در برخی بخش‌ها همچنان میزان تورم بالای 10 درصد است. طبق این گزارش، بخش هتلداری،‌ رستوران و میهمانداری با افزایش قیمت 11.4 درصدی، مواد غذایی با افزایش قیمت 8.4 درصدی و مسکن، آب و انرژی با افزایش قیمت 4.6 درصدی مواجه بوده‌اند.

https://www.diepresse.com/17746331/inflation-im-september-auf-sechs-prozent-gesunken?from=rss

https://www.krone.at/3142780

تاثیر تورم بر ارزش دارایی اتریشی‌ها

مجله اقتصادی ترند در مطلبی با اشاره به اینکه درآمد اتریشی‌ها در سال 2022 با 10.9 درصد افزایش به 250.3 میلیارد یورو رسید، عنوان نمود که میزان حقیقی (تورم زدایی شده) این افزایش 3.3 درصد است. این بانک در عین حال تاکید کرده است که با توجه به افزایش نرخ تورم، ارزش دارایی افراد در سال 2022، بیش از 10 درصد ارزش خود و در سال 2023 نیز 7 درصد ارزش خود را از دست داده است. در این گزارش آمده است که 91 درصد درآمدها در طول سال هزینه می‌شود و افراد عموما نمی‌توانند از درآمد خود پس‌انداز کنند.

https://www.trend.at/news/nationalbank-inflation-macht-osterreicher-armer

افزایش اندک نرخ بیکاری در اتریش

در پایان اکتبر 2023 در اتریش 338.986 نفر بیکار ثبت شده است. بر این اساس، نرخ بیکاری در این کشور 6.3 درصد است که نسبت به اکتبر سال گذشته، 0.3 درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری قبل از کرونا یعنی در اکتبر 2019 در اتریش 7 درصد بود. از بین کسانی که هم اکنون در اتریش به عنوان بیکار ثبت شده‌اند، 264.232 نفر مشغول طی دوره‌های مهارت‌ورزی ویژه بیکاران هستند. همچنین در پایان اکتبر امسال در اتریش 207.264 موقعیت شغلی بدون متقاضی واجد شرایط ثبت شده است.

https://www.derstandard.at/story/3000000193463/arbeitslosigkeit-im-oktober-im-vorjahresvergleich-leicht-gestiegen

امضای توافقنامه اتریش و فیلیپین برای جذب نیروی کار

سوزانه کراوس-وینکلر معاون وزیر اقتصاد و کار اتریش به نمایندگی از این کشور در سفری به همراه معاون اتاق بازرگانی اتریش به فیلیپین، موافقتنامه همکاری جهت جذب نیروی کار متخصص از این کشور را با مسئولان فیلیپینی امضاء کرد. قرار است فیلیپین نهادی با عنوان Migrant Workers Office در وین احداث کند تا با همکاری اتاق بازرگانی اتریش و سفارت فیلیپین به هماهنگی اعزام و آموزش نیروهای فیلیپینی اقدام کند.

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20231027_OTS0010/oesterreichisches-abkommen-zur-anwerbung-von-qualifizierten-fachkraeften-aus-den-philippinen-unterzeichnet-bild

رکود در بازار ساخت‌و‌ساز اتریش

روزنامه استاندارد در گزارشی، افزایش کلی هزینه‌های ساخت‌و‌ساز در همه زمینه‌ها را عامل اصلی کاهش رونق دراین بخش خوانده که خود می‌تواند به کوچکتر شدن توان اقتصادی اتریش و افزایش بیکاری منجر شود. در این راستا، گابریل فلبمایر، رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش یکی از اقدامات موثر بر افزایش هزینه‌ها در بخش مسکن و ساخت‌و‌ساز را افزایش سود وام در این بخش عنوان کرد. به گفتۀ وی، ایجاد تسهیل در اعطای وام مسکن و کاهش سود آنها در بلندمدت می‌تواند انگیزه‌های خرید مسکن، سرمایه‌گذاری و ساخت‌و‌ساز در این بخش را افزایش دهد. طبق قانونی که سال گذشته در اتریش اجباری شد، افرادی که قصد خرید مستغلات را دارند، باید 30 درصد هزینه‌های کلی آن را تامین کنند و سپس می‌توان برای اعطای وام به آنها تصمیم‌گیری کرد. این اقدام به کاهش توان خرید بسیاری منجمله قشر جوان جامعه منجر شده است. این میزان پیش از این بین 10 الی 20 درصد بود.

https://www.derstandard.at/story/3000000192606/flaute-in-der-bauwirtschaft-oekonom-felbermayr-fordert-leichtere-kreditvergaben

افزایش سود بی‌سابقه شرکت ایکیا در اتریش

شرکت سوئدی لوازم منزل IKEA اعلام کرد که میزان تراکنش مالی این شرکت در اتریش در سال 2022 رقم 1 میلیارد و 16 میلیون یورو بوده که رشد 11 درصدی را در مقایسه با سال 2021 نشان می‌دهد. یکی از دلایل این افزایش فروش، سرمایه‌گذاری و تمرکز این شرکت برای فروش آنلاین در سال 2022 عنوان شد. تقریبا یک چهارم کل فروش ایکیا از فروش آنلاین بوده است. این شرکت کارفرمای مستقیم حدود 3600 نفر در اتریش است.

https://www.derstandard.at/story/3000000192549/blau-gelber-rekordumsatz-in-214sterreich

کاهش شدید سود شرکت نفت و گاز OMV

شرکت نفت و گاز او ام وی اتریش اعلام کرد که سود این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری در مقایسه با بازه مشابه در سال گذشته، حدود 64 درصد کاهش یافته است و به 431 میلیون یورو رسیده است. دلیل این موضوع سود هنگفت شرکت‌های نفت و گاز در اروپا در سال گذشته بود که به دلیل شروع جنگ اوکراین توانسته بودند ذخایر نفت و گاز خود را به قیمت چند برابر به فروش برسانند. امسال به دلیل نرخ پایین‌تر حامل‌های انرژی، او ام وی پیش‌بینی کرد که کل مبادلات تجاری این شرکت در سال 2023 با 45 درصد کاهش به 9 میلیارد و 469 میلیون یورو برسد. قیمت پایه هر بشکه نفت خام در سال 2023 برای این شرکت 80 دلار تخمین زده شده است، در حالی که در سال گذشته، 101 دلار بود.

https://www.diepresse.com/17782494/omv-ergebnis-um-fast-zwei-drittel-eingebrochen

سود عمده شرکت انرژی Verbund

شرکت نیمه‌دولتی Verbund که به عنوان دومین شرکت بزرگ تامین‌کننده انرژی در اتریش محسوب می‌شود، اعلام کرد که در 9 ماهه نخست سال جاری سود این شرکت با حدود 86 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، به 1 میلیارد و 981 میلیون یورو رسیده است. پیش‌بینی شده که کل سود این شرکت تا پایان سال به بیش از 2 میلیارد و 250 میلیون یورو برسد. مهمترین عامل افزایش شدید سوددهی توسط این شرکت، افزایش نرخ فروش برق و همچنین بهره‌برداری بهینه‌تر از منابع برق‌آبی (سدها) عنوان شده است. این شرکت همچنین اعلام کرد که در 10 سال آینده حدود 15 میلیارد یورو در بخش‌های مختلف انرژی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

https://www.diepresse.com/17785908/verbund-meldet-gewinnsprung-dank-hoeherer-strompreise

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما