معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۳

سرمایه گذاری گروه منابع اورآسیا در جمهوری دموکراتیک کنگو

در نوشتار پیش رو به طور اجمالی به مرور خبر سرمایه گذاری 800 میلیون دلاری گروه منابع اوراسیا در پروژه‌ای در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو پرداخته خواهد شد.

گروه منابع اوراسیا (ERG) ساخت یک کارخانه هیدرومتالورژی در پروژه COMIDE در DRC را آغاز کرده است. هدف این پروژه تولید سالانه 120,000 تن کاتد مس و 15,000 تن هیدروکسید کبالت است که با سرمایه گذاری کل 800 میلیون دلار نیز شامل یک برنامه اکتشاف و حفاری گسترده پشتیبانی می‌شود.

در جمهوری دموکراتیک کنگو، گروه منابع اوراسیا (ERG) در 12 اکتبر، کار ساخت یک کارخانه هیدرومتالورژی را برای پروژه COMIDE خود در استان لوالابا راه اندازی کرد. این کارخانه به تولید مس و کبالت، دو ماده معدنی حیاتی برای جهان در بحبوحه گذار اکولوژیکی اختصاص داده خواهد شد. با مجموع سرمایه گذاری حدود 800 میلیون دلار، این پروژه همچنین شامل یک برنامه گسترده اکتشاف و حفاری و همچنین توسعه معدن روباز است که از سال 2012 توسط COMIDE، یک سرمایه گذاری مشترک بین ERG آفریقا و دولت کنگو، به نمایندگی از ژکامین‌ها انجام شده است.

120000 تن کاتد مس در سال

این کارخانه که قرار است تا پایان سال 2025 تکمیل شود، در سه فاز ساخته خواهد شد. فاز اول و دوم باید امکان دستیابی به تولید سالانه 40000 تن کاتد مس و 7000 تن هیدروکسید کبالت را فراهم کند.

برای فاز سوم، این شامل تولید 80000 تن کاتد مس و 14000 تن هیدروکسید کبالت در سال خواهد بود. شرکت قزاقستانی تصریح می‌کند که در نهایت ظرفیت تولید می‌تواند به 120000 تن کاتد مس در سال افزایش یابد. در مرحله توسعه و ساخت، انتظار می رود این پروژه حدود 2000 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند که عمدتاً از جوامع محلی استخدام می‌شوند. که کاپندا وا کاپندا دئودات، وزیر کشور و امنیت استان لوالابا را هیجان زده می‌کند: «با ساخت کارخانه، جوامع محلی تغییرات مثبت و پیشرفت های قابل توجهی را تجربه خواهند کرد. » این شرکت اطمینان می دهد که اثرات زیست محیطی پروژه نیز تا حد زیادی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، قبل از شروع ساخت و ساز، یک نهالستان با مشارکت دانشگاه لوبومباشی ایجاد شد تا درختانی را به عنوان بخشی از تلاش برای بازسازی اکوسیستم بکارد. شیلوکا موهومنو، رئیس کمیته توسعه محلی تاکید می‌کند: «استثمار پایدار از منابع معدنی ما باید نقش مهمی در توسعه جوامع محلی متاثر از این عملیات ایفا کند و یواخیم نزوزی، رئیس ستاد ERG آفریقا می‌افزاید: «طراحی این پروژه با در نظر گرفتن نوآوری و پایداری توسعه یافته است. این نیروگاه مجهز به آخرین فناوری‌ها برای به حداکثر رساندن بازیابی و در عین حال به حداقل رساندن تأثیر بر محیط‌زیست خواهد بود.»

سرمایه گذاری‌های محوری برای بخش معدن کنگو

با این سرمایه گذاری، ERG که مالک چندین شرکت تابعه دیگر در جمهوری دموکراتیک کنگو از جمله Boss Mining، Frontier Mine و Metalkol است، در نظر دارد جایگاه خود را در بازار معدن کشور تثبیت کند. این اعلامیه در زمانی است که بخش معدن کنگو که 43 درصد از بودجه ملی، 47 درصد تولید ناخالص داخلی، 95 درصد صادرات و یک چهارم مشاغل را تشکیل می دهد، در حال تغییر سریع است. جمهوری دموکراتیک کنگو در سال‌های اخیر شاهد بهبود اقتصادی قابل توجهی بوده است که عمدتاً به عملکرد بخش معدن نسبت داده می‌شود. در سال 2022، نرخ رشد پس از کاهش به 1.74 درصد در سال 2020، در اوج کووید-19، به 8.9 درصد افزایش یافت. برای سال 2023، پیش بینی‌ها نشان می دهد که اقتصاد می‌تواند 8 درصد رشد کند،  حتی با وجود اینکه انتظار می‌رود رشد در بخش معدن کند شود، DRC همچنان یک وزنه سنگین معدنی است. در حال حاضر، این کشور ۷۰ درصد کبالت جهان را که یک فلز ضروری برای باتری خودروهای الکتریکی است، تامین می‌کند و سومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان است. از سوی دیگر، بازار مس و کبالت در سال‌های اخیر تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند تقاضای انرژی سبز، فروش خودروهای الکتریکی (EVs) و تنش‌های ژئوپلیتیکی تحولات چشمگیری را تجربه کرده است. به عنوان مثال، انتظار می‌رود تقاضای کبالت برای باتری‌های EV در سال 2023 به نزدیک به 100000 تن برسد که معادل کل تقاضای EV در سال‌های 2021 و 2022 است. به همین ترتیب، بهبود قوی تقاضای مس در چین انتظار می رود.

گروه منابع اوراسیا

- گروه منابع اوراسیا (ERG) یکی از پیشروترین و متنوع ترین شرکت های جهان در استخراج و فرآوری منابع طبیعی است که دارای عملیات کاملاً یکپارچه انرژی، حمل و نقل و بازاریابی است. این گروه در 16 کشور جهان در چهار قاره نمایندگی دارد و یکی از بزرگترین کارفرمایان در این صنعت است. ERG پیشرو جهانی در تولید فروکروم با کربن بالا از نظر محتوای کروم و یکی از بزرگترین تامین کنندگان سنگ آهن و محصولات آلومینیوم در منطقه اوراسیا است. این تنها تولیدکننده آلومینیوم درجه یک در قزاقستان است. این گروه همچنین در میان تامین کنندگان برتر مس و کبالت قرار دارد. ERG یک سوم بخش معدن و فلزات جمهوری قزاقستان و همچنین یکی از تامین کنندگان کلیدی برق و اپراتور اصلی راه آهن در آسیای مرکزی است. شرکت‌های مهم گروه مانند TNC Kazchrome، انجمن تولید معدن( Sokolov-Sarybai (SSGPO، آلومینیوم قزاقستان، ذوب آلومینیوم قزاقستان (KAS)، شرکت انرژی اوراسیا (EEC)، Shubarkol Komir، TransCom Transport Group، -Energoortalyk 3 وسرویس خدمات ERG در قزاقستان واقع شده است.

- در آفریقا، ERG مس و کبالت را استخراج و فرآوری می‌کند و کنسانتره مس و هیدروکسید کبالت تولید می‌کند. این گروه اخیراً Reclamation Metalkol Roan Tailings Reclamation را راه‌اندازی کرده است و به دومین تولیدکننده بزرگ کبالت در جهان و یکی از تولیدکنندگان بزرگ مس تبدیل شده است.

- این شرکت همچنین پروژه‌هایی برای تولید زغال سنگ حرارتی، منگنز، پلاتین، بوکسیت و فلورسپار در آفریقای جنوبی، زیمبابوه، مالی و موزامبیک دارد. این گروه زنجیره تامین خود را در قاره از طریق شرکت لجستیک تخصصی خود SABOT ، که حمل و نقل بین قاره ای را در امتداد کریدور حمل و نقل شمال-جنوب اجرا می‌کند، کنترل می‌کند.

- در برزیل، ERG به توسعه پروژه Pedra de Ferro، یک مجتمع معدنی یکپارچه سنگ آهن در معدن Pedra de Ferro، بندر دریایی عمیق پورتو سول و بخشی از راه‌آهن جدید بین قاره‌ای FIOL ادامه می‌دهد.

- ERG شریک موسس اتحاد جهانی برای بخش باتری است، پروژه‌ای که بر روی پلت فرم مجمع جهانی اقتصاد برای ترویج شیوه‌های توسعه پایدار، مسئولانه و فراگیر در زنجیره‌های ارزش برای بخش‌های خودروهای برقی و ابزارهایی که به سرعت در حال رشد هستند، ساخته شده است.

منبع:

https://www.erg.kz/en/content/o-kompanii/obzor-deyatel-nosti-erg

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما