معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته اول آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تولید صنایع تولیدی کلمبیا در ماه آگوست با کاهش 8.6٪ برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت

طبق گزارش اداره اداری ملی آمار کلمبیا "دانه"، تولید صنایع تولیدی کشور در ماه آگوست 8.6 درصد کاهش یافت و ششمین ماه کاهش متوالی خود را به ثبت رساند. بر اساس بولتن مرکز دانه، فروش واقعی 6.4 درصد و پرسنل شاغل 2 درصد افت را در هشتمین ماه سال جاری تجربه کردند.

در مجموع از 39 فعالیت، 34 فعالیت روند کاهشی داشته اند، و در همین حال 5 فعالیت دیگر عملکرد مثبت کمی داشتند. این فعالیت‌ ها عبارتند از: بخش تولید نوشیدنی (3 درصد)؛ تولید محصولات سفر (6.6 درصد)؛ کک سازی، پالایش نفت (0.8درصد)؛ تولید محصولات دارویی (0.6 درصد) و تولید ماشین‌آلات (9.1 درصد).

از سوی دیگر، در طول هشت ماه ابتدای سال تا ماه آگوست سال 2023، تولید واقعی صنایع تولیدی با یک کاهش 4 درصدی روبرو شد، فروش واقعی نیز همچنین همین کاهش را تجربه کرد و تعداد کارکنان نیز تغییری نکرد. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/asi-se-comporto-la-produccion-de-la-industria-manufacturera-en-agosto-segun-el-dane-3727897

کاهش 7 واحدی سطح سدهای آبی کلمبیا در ماه سپتامبر

طبق گزارش اپراتور سیستم اتصال دهنده و مدیر بازار انرژی عمده فروشی کلمبیا (XM)، میزان حجم آب مورد استفاده در سد های آبی مختص تولید برق کلمبیا در ماه سپتامبر حدود 7 واحد کاهش یافت و به عدد 73.68 درصد رسید. در ماه آگوست سطح مخازن آبی کشور برابر 80.76 درصد بوده، که در حال حاضر کاهش 7.08 واحدی را به ثبت رسانده است.

با وجود این کاهش، سطح مخازن از سال 2015 حدود 15.91 واحد بیشتر است. در آن سال سطح مخازن آبی کشور حدود 64.85 درصد بوده و همان سال آخرین باری بوده که پدیده اقلیمی "ال نینیو" رخ داده است.

طبق گزارش XM  ظرفیت مورد استفاده موجود سدهای آبی کشور در ماه سپتامبر، به متوسط عدد 55.7 درصد رسید، که این میزان از ظرفیت مورد استفاده بازتابی از پدیده آب و هوایی ال نینیو است مه در ماه مارس میلادی وارد کشور شده است. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/embalses-hidricos-en-septiembre-quedaron-en-73-68-3728258

دولت کلمبیا در حال ارزیابی پیش نویس طرح سرمایه گذاری چند میلیون دلاری به رهبری چین است

دولت کلمبیا به همراه وزارتخانه‌های مختلف در حال ارزیابی پیشنویس ورود به طرح سرمایه گذاری چند میلیون دلاری "کمربند و جاده" است که در صورت تصویب، قرار است به رهبری چین صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری "لا ریپوبلیکا" و به نقل از یک منبع نزدیک، در سفر آتی رئیس جمهور، این قرارداد یکی از موضوعات مهمی است که قرار است مورد بحث قرار بگیرد. با وجود این که قرار است امضا این پیشنویس در سال 2024 صورت بگیرد، ولی احتمال امضا آن در همین سفر هم دور از انتظار نیست.

به گفته " اینگرید چاوز" مدیر اجرایی اتاق سرمایه‌گذاری و بازرگانی کلمبیا-چین (Cccic)، امضا این قرارداد می‌تواند سرمایه گذاری بیشتری را در بخش زیرساخت ها، سلامت و انرژی‌های تجدیدپذیر جذب کند، و این چیزی است که کشور به آن نیاز دارد. وی در ادامه گفت که این شرکت ها علاقه بسیاری به سرمایه گذاری در کشور هستند و با به وقوع پیوستن این فرصت، سرمایه گذاری از سوی کشور چین نیز افزایش خواهد یافت.

موضوع دیگری که در این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت، پذیرش بهداشت گوشت گاو کلمبیایی و فرصت های مشابه در بخش دامداری و صادرات گوشت دیگر احشام است. به گفته گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا، از آن جایی کلمبیا یکی از محدود کشورهایی است که در آمریکای لاتین بخشی از پروژه‌های چین به حساب نمی آید، این قرارداد می‌تواند باعث ارتقای پروژه‌های بندری و ریلی و حمل و نقل شهری مانند مترو بوگوتا شود. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/el-gobierno-ya-revisa-borrador-para-entrar-en-la-franja-y-la-ruta-3728662

برنامه ی سازمان هوانوردی کلمبیا برای بهبود زیرساخت ‌های فرودگاهی کشور

سازمان هوانوردی کلمبیا (Aerocivil) در نظر دارد تا برای بهبود زیرساخت ‌های فرودگاهی کشور و تقویت ارتباطات هوایی منطقه‌ای، سرمایه ای به مبلغ 570.805 میلیون پزو را به 38 قرارداد اختصاص دهد. این طرح های سرمایه‌ گذاری شامل مدرن ‌سازی زیرساخت‌ های باند و ترمینال ‌های مسافری و بهینه ‌سازی خدمات فرودگاهی و هوانوردی می‌شوند.

هدف از انجام این طرح‌ ها که باید بین سال‌ های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۶ انجام شود، افزایش ورود و خروج مسافران از و به فرودگاه‌های "آراراکوآرا"، "مومپوکس"، "ریواچا"، "ایپیالس"، "آراوکا"، "تولو"، "میتو"، "لتیسیا"، "ویاویسنسیو"، "آرمنیا"، "پورتوکارنیو" و "نوکی" است.

سازمان هوانوردی تأکید کرد، که این طرح‌ ها به بهبود زیرساخت‌ های فرودگاهی و امنیت هوانوردی غیرنظامی‌کمک خواهند کرد. به علاوه، دگرگونی مناطق و ایجاد تأثیرات مثبت در تحکیم توسعه پایدار و مسئولانه گردشگری نیز از تاثیرات این طرح ها خواهند بود. (منبع: ال تیمپو)

https://www.eltiempo.com/economia/sectores/aerocivil-entregara-38-contratos-para-mejorar-la-infraestructura-aeroportuaria-del-pais-816568

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما