اخبار اقتصادی کلمبیا
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری کلمبیا در هفته چهارم اسفند ماه 1403 مندرج در رسانهها و روزنامههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
کلمبیا در آینده از قطر گاز وارد میکند
به گفته "گوستاوو پترو"، رئیس جمهور کلمبیا، این کشور در آینده نزدیک از کشور قطر گاز وارد خواهد کرد. البته واردات به واسطه شرکت نفتی "اکوپترول" صورت خواهد گرفت. وی اعلام کرد قیمت خرید این محصول نیز منطقی خواهد بود. پترو در فضای مجازی نوشت: «گاز وارداتی در حال حاضر با قیمتی خیلی بالاتر از قیمت بین المللی آن در کلمبیا به فروش می رسد و البته گمانه زنیهایی در خصوص فروش گاز ملی در درون کشور با همان قیمت بین المللی نیز وجود دارد که این دزدی است.» وی در ادامه توضیح داد: «گاز وارداتی در درون کلمبیا، با همان فرمول فروش انرژی برق، یعنی بر اساس قیمت تعیین شده در بازار بورس، به فروش می رسد. از همه ما در حال دزدی هستند. اخیرا به درخواست دولت فرمول انرژی توسط "کمیسیون تنظیم قیمت انرژی و گاز" (کرگ)[1] منبع: لا فام)
https://www.lafm.com.co/economia/colombia-comprara-gas-a-qatar-y-ecopetrol-intervendra-en-la-importacion
روند کاهشی تورم در کلمبیا، از ماه نوامبر 2024 متوقف شده است
طبق مرکز ملی آمار اداری کلمبیا (دانه)[2]، روند کاهش تورم در کلمبیا، چند ماهی است که متوقف شده است. تورم در این کشور پس از عبور از 13 درصد در ماه مارس سال 2023، روند کاهشی به خود گرفت، ولی از ماه نوامبر سال 2024 روند تغییر کرد. طبق دادههای این مرکز، نرخ تورم از 5.2 درصد در ماه نوامبر سال 2024، به 5.28 درصد در ماه فوریه سال 2025 رسیده است. قیمت سبد خانوار در کلمبیا نیز، در دو ماهه اول سال 2025، حدود 2 درصد افزایش داشته و این یعنی از دست رفتن نیمی از افزایش حداقل حقوق 4.3 درصدی مردم این کشور. بر اساس تحلیل صورت گرفته اخیر در کلمبیا، چند عامل موجب شده که روند کاهش تورم در این کشور متوقف گردد که عبارتند از: هزینه نگهداری از مسکن، هزینههای اصلاح شده توسط مقامات کشوری، شاخص سازی نسبت به تورم قبل و افزایش قیمت ها ناشی از افزایش حداقل حقوق ها. در این میان هم نمیتوان به مسئله افزایش قیمت عوارضی جاده ای، که البته پس از یک سال تاخیر به اجرا درآمد (آن هم به دلیل سیاست های دولت)، و تاثیر آن بر روند کاهشی تورم بی تفاوت ماند. اولین نکته ای که از مطالعه و تجزیه و تحلیل مرکز دانه بدست می آید، این بوده که از حدود 188 مورد (که دانه آنها را زیرشاخه می نامد)، 74 مورد در ماه فوریه سال 2025 افزایش قیمت سالانه را تجربه کرده اند که مقدار آن بالاتر از میانگین است. به عبارتی، افزایش تورم تنها از محل هزینههای بحرانی حاصل نمیشود، بلکه به طیف گسترده از موارد درون سبد خانوار هم وابسته است. به طور جزئی تر، از 188 زیر شاخه سبد خانوار، 74 مورد شاهد افزایش قیمتی بالاتر از نرخ تورم کلی بودند، 70 مورد نیز افزایش قیمتی، پایین تر از این نرخ را تجربه کردند و 44 مورد نیز قیمت سالانه آنها به نسبت گذشته کاهش یافت. در میان موارد ذکر شده، افزایش هزینههای مسکن (افزایش اجاره بها) حدود 0.76 واحد از 5.28 درصد تورم سالانه در ماه فوریه 2025 را شامل میشود. افزایش هزینههای اقامت در مسکن (برای صاحبان مسکن)، نیز حدود 0.97 واحد از تورم کلی سالانه را شامل میشود. همچنین از 5.28 درصد تورم سالانه، حدود 1.73 واحد آن (یک سوم) برآمده از هزینه نگهداری محل زندگی است. هزینههای دیگری نیز در این میان وجود دارند که بیشترین فشار را بر تورم سالانه تحمیل کرده اند، مثل: افزایش هزینههای آب، گاز، جمع آوری زباله و حتی خدمات خانگی. در 12 ماه اخیر قیمت گاز در کلمبیا حدود 22.2 درصد افزایش داشته و همین افزایش موجب شکل گیری 0.23 واحد از تورم کل سالانه این کشور شده است. قیمت آب هم به همین منوال 5.8 درصد افزایش داشته و این تغییر به نوبه خود 0.11 واحد از تورم سالانه را رقم زده است. هزینه سالانه جمع آوری زباله 9.9 درصد افزایش داشته و این رفتار موجب افزایش 0.04 واحدی تورم شده است. شاخص سازی قیمت ها یا افزایش قیمت ها به صورت تکانه ای در بخش آموزش رسمی، از آنجایی که یک بار در سال اتفاق می افتد و در هر بار باید افزایش قیمت ها در سال قبل هم در نظر گرفته شود، تاثیر بسیاری در نرخ تورم سالانه داشته است. به این ترتیب، آموزش ابتدایی و پیش دبستانی و به نسبت سال قبل حدود 9.5 درصد افزایش داشته و در مجموع تورم سالانه را 0.14 واحد افزایش داده است. آموزش راهنمایی هم 10.1 درصد افزایش داشته و 0.09 واحد به تورم سالانه افزوده است. حمل و نقل مدارس، نگهبانی، خدمات مرتبط با آموزش، گذراندن دروس اختیاری و لباس فرم، به ترتیب حدود 10.2 درصد، 8.8 درصد، 6.8 درصد و 6.8 درصد افزایش قیمت داشته اند و به ترتیب 0.03 واحد، 0.03 واحد، 0.02 واحد و 0.02 واحد به تورم سالانه افزوده اند.
https://www.eltiempo.com/economia/sectores/las-claves-que-explican-por-que-la-inflacion-lleva-un-trimestre-sin-bajar-mas-3433913
قهوه کلمبیایی؛ شیرین به کام تولیدکنندگان و تلخ به کامل مصرف کنندگان
طبق مرکز ملی آمار کلمبیا (دانه)[3] هزینه آماده کردن یک شکلات داغ در منزل بیشتر از قبل شده است. دادهها نشان می دهند که قیمت قهوه در کلمبیا طی سال گذشته، حدود 61 درصد رشد داشته است. هر چند این افزایش قیمت مستقیما با وضعیت آب هوایی و عوامل خارجی در ارتباط بوده و بزرگ ترین تولیدکنندگان قهوه را تحت تاثیر قرار داده است، ولی قهوه کاران کلمبیایی از این وضعیت خوشحال هستند. تولید کنندگان فرآوریهای مختلف قهوه در این زمینه هم نگران هزینههای بالا هستند. قیمت قهوه در بورس نیویورک، از اواسط سال 2023 روند افزایشی به خود گرفته و از عدد 3.400 دلار به ازای هر تن، تا پایان دسامبر همان سال به عدد 12.600 دلار رسیده است (حدود سه برابر). ولی پس از آن با بهبود وضعیت عرضه، قیمت روند کاهشی کندی به خود گرفت و اکنون به 8.347 دلار رسیده است. البته همچنان قیمت برای مصرف کننده نهایی بالا است. عمده مشکل افزایش قیمت قهوه، به تداخل ایجاد شده در عرضه این محصول از سوی کشور های آفریقایی غنا و ساحل عاج، که 50 درصد از تولید جهانی را در دست دارند، مربوط میشود. این کشورها ماهها تحت تاثیر شرایط بد آب و هوایی، مثل باد و بارانهای شدید بوده اند و اکنون مشکلات ساختاری مثل استخراج های غیر قانونی معادن و آفات مزارع نیز به اضافه شده است. طبق گزارش سازمان بین المللی کاکائو، در سال 2022 و قبل از شروع معضلات آب و هوایی، تولید جهانی قهوه برابر 5.8 میلیون تن بوده و این تولید در سال بعد به 4.4 میلیون رسیده است. از این مقدار، 3.2 میلیون تن در ساحل عاج، 1.6 میلیون تن در غنا، 981.000 کیلو در اندونزی و 496.000 کیلو در اکوادور تولید شده اند. بر همین اساس، کلمبیا با تولید 91.400 کیلو در رتبه دهم تولید کنندگان قرار دارد. این موقعیت برای تولید کنندگان این کشور بسیار مناسب است، چون قبلا به ازای هر کیلو 10.000 پزو دریافت میکردند و اکنون پس از اندکی کاهش، به ازای هر کیلو 30.000 پزو دریافت میکنند. تولید قهوه در کلمبیا طی سال 2024، با روند افزایشی همراه بود و رشد تاریخی 22 درصدی به ثبت رساند و از 59.831 کیلو به 73.000 کیلو رسید. اتحادیه قهوه داران تخمین می زند که مالیات حدود 67.678 کیلو از این محصول پرداخت شده و حدود 6.000 کیلو نیز بدون پرداخت مالیات به اکوادور قاچاق شده است. در سال 2024 حدود 65.000 خانوار کلمبیایی تولید کننده قهوه در مجموع حدود 2 تریلیون پزو درآمد داشتند که این مقدار سه برابر رقم فروش در سال 2023 (750.000 میلیون) است. بخش زیادی از تولید قهوه به داخل کشور اختصاص می یابد و حدود 5.000 تن آن به خارج صادر میشود. بخش های کوچک تولید کننده فرآوریهای مختلف قهوه همچنان نگران افزایش قیمت ها و برخی نیز ورشکستگی هستند. "کامیلو مونتس"، مدیر اجرایی اتاق صنایع خوراکی آندی (انجمن صنایع ملی کلمبیا)، خاطر نشان کرد که افزایش قیمت قهوه، چالش چشم گیری برای صنایع محلی شکلات ایجاد میکند. البته قیمت دیگر مواد افزودنی به شکلات، مثل شکر و طعم دهند ها، که از سال 2022 افزایش یافته نیز در ایجاد نگرانی کسب و کار های کوچک بی تاثیر نیست.
https://www.eltiempo.com/economia/sectores/altos-precios-del-cacao-tienen-a-los-productores-contentos-pero-a-las-empresas-chocolateras-al-borde-de-la-quiebra-3432609
مترو بوگوتا و سایر سرمایه گذاری استراتژیک شرکت های چینی را به وسوسه انداخته
چین به عنوان بخشی از استراتژی توسعه جهانی خود، دائما به دنبال فرصت های سرمایه گذاری در آمریکای لاتین بوده و از این منظر، کلمبیا به کشوری جذاب تبدیل شده است. به گزارش "پروکلمبیا"[4] (آژانس ترویج سرمایه گذاری خارجی، گردشگری و صادرات)، در حال حاضر بیش از 100 شرکت چینی در این کشور مشغول فعالیت میباشند فعالیت بخش عمده ایی از این شرکت های چینی، در زمینههایی مثل زیر ساخت، انرژی الکتریکی و معدن کلمبیا متمرکز شده است. طبق دادههای بانک "لا ریپوبلکیا"، سرمایه گذاری خارجی مستقیم شرکت های چینی در کلمبیا بین ماههای ژانویه تا سپتامبر سال 2024 به عدد 114.9 میلیون دلار رسیده است. این ارقام نشان دهنده رشد 13.6 درصدی سرمایه گذاری خارجی در کلمبیا به نسبت سال 2023 است. خط یک مترو بوگوتا، یکی از بزرگ ترین پروژههایی زیر ساختی است که چینیها در حال ساخت آن هستند. مسئول پروژه مذکور "شرکت مهندسی بندر چین محدود کلمبیا" (چک)[5] نام دارد. به گفته "کارلوس فرناندو گالان"، شهردار بوگوتا، حدود 46 درصد از این پروژه پیشرفت داشته و انتظار می رود که اولین قطار آن در سه ماهه اول سال 2028 به حرکت درآید. امتداد خط یک مترو بوگوتا، به حدود 23.9 کیلومتر خواهد رسید و تعداد ایستگاههای آن هم به برابر 16 مورد خواهد بود. این خط میتواند جابجایی بین جنوب و شمال شهر را به 27 دقیقه برساند. شرکت چک، یکی از اعضا تشکیل دهنده "شرکت صاحب امتیاز بزرگراه اورابه" به حساب می آید که در حال حاضر بر روی پروژه ساخت اتوبان "دریا 2"[6]، مسیر مواصلاتی شهر "مدئین" و "اورابه آنتیوکنیو" متمرکز شده است. شرکای دیگر آنها نیز عبارتند از: "مهندسان اس پی"[7]، ترموتکنیک همزمان صنعتی[8] و واحد زیرساخت و ساخت وابسته[9]. پروژه دریا 2 که طول آن به 254 کیلومتر می رسد، در 15 فوریه همین سال، حدود 99.27 درصد پیشرفت کرده بود که انتظار می رود به زودی وارد فاز عملیاتی شود و رونق اقتصادی و گردشگری برای مناطق مختلفی را به ارمغان بیاورد. پروژه زیر ساختی بزرگ دیگری که در دست یکی از شرکت های غول آسیایی است؛ "رخیوترام غرب"[10] نام دارد که این پروژه در سال 2019 به "شرکت مهندسی عمران و ساخت و ساز چین" (CCECC) واگذار شده است. این پروژه از اواخر ماه آوریل 2025 آغاز خواهد شد و قرار است راه 2 ساعته بین شهر "فاکاتاتیوا" و پایتخت را به 55 دقیقه برساند. رخیوترام غرب اولین قطار کاملا برقی کلمبیا خواهد بود که روزانه میتواند به 130.000 نفر خدمات ارائه کند. شرکت های چینی، علاوه بر پروژههای زیر ساختی، بر روی پروژههای انرژیهای تجدیدپذیر غیر متعارف هم سرمایه گذاری میکنند. به عنوان مثال شرکت چند ملیتی "چینا تری خورخه س"[11]، به واسطه شرکت تابعه خود به نام (چینا تری خورخه س لاتام) یک پارک خورشیدی در شهرداری "بارانوآ" (استان آتلانتیکو) ساخته است. این پارک حدود 34.590 پنل خورشیدی دارد و اولین پروژه چینا تری خورخه س لاتام در کلمبیا به حساب می آید. ظرفیت آن نیز حدود 19.9 مگاوات میباشد. پروژههای دیگری که این شرکت در حال سرمایه گذاری و ریسک کردن بر روی آنها است عبارتند از: پارک های خورشیدی "بوگامبیلس"[12] (با ظرفیت تولید 9.9 مگاوات) و "نیسپروس"[13] (با ظرفیت تولید 19.9 مگاوات). علاوه بر این، شرکت با مسئولیت محدود "گروه اینترنشنال پاورچینا"[14] مسئول ساخت پارک خورشیدی "تپوی"[15] در کلمبیا بود. این پارک اولین و بزرگ ترین پارک خورشیدی کلمبیا (واقع در شهر "لا دورادا") بوده که از ماه ژوئن سال 2024 آغاز به کار کرده است. ظرفیت یا توان اسمی تپوی برابر 83 مگاوات است که این مقدار میتواند برق شهری با جمعیت 400.000 نفر را تامین کند. دیگر شرکت غول آسیایی که در کلمبیا سرمایه گذاری کرده است، "گروه سیخین ماینینگ"[16] نام دارد. این شرکت در ژانویه 2020، شرکت معدنی کانادایی "کانتیننتال گلد"[17] را به قیمت حدودی 1.000میلیون دلار خرید. این گروه اکنون مالک معدن "بوریتیکا"[18] است، معدن زیر زمینی طلا در مقیاس وسیع و واقع در شمال غربی استان "آنتیوکیا". معدن بوریتیکا در اکتبر 2020 افتتاح شده و یکی از بزرگ ترین معادن طلا عیار بالای جهان است. شرکت مذکور در جولای سال 2024 ادعای غرامت 430 میلیون دلاری از دولت کلمبیا کرده است. به گفته آنها دولت این کشور تاکنون در قبال فعالیت های معدنی غیرقانونی و حضور گروههای مسلح غیرقانونی در اطراف معدن، قصور کرده است.
https://www.eltiempo.com/economia/sectores/las-empresas-chinas-que-se-han-dejado-tentar-por-colombia-para-hacer-inversiones-en-sectores-estrategicos-3432439
برای اولین بار در تاریخ اقتصاد کلمبیا، بدهی دولتی از بدهی بخش خصوصی پیشی گرفت
بدهی بخش دولتی کلمبیا در سال 2024، برای اولین بار از بدهی بخش خصوصی پیشی گرفت و به مقدار 65 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسید. در همین سال، بدهی بخش خصوصی، خانوارها، شرکت های و موسسات مالی هم به 58.2 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. طبق گزارش "کامیلو پرز" کارشناس تیم اقتصادی "بانک بوگوتا"، دولت کلمبیا تاکنون توانسته بخش بزرگی از منابع را به انحصار خود درآورد و همین موجب شده در مواقع کاهش درآمدها، شوکه نشود و همزمان مخارج بالای خود را حفظ کند. در ادامه این گزارش آمده که درآمد دولت از محل مالیات، طی سال 2024 و به نسبت سال 2023، به طور اسمی حدود 18.5 تریلیون پزو کاهش یافته و این موضوع قبلا اتفاق نیفتاده است. همین کاهش موجب شد دولت سال را با کسری مالی 6.8 درصد از تولید ناخالص داخلی، به پایان برساند. سال 2023 هم با کسری مالی حدود 4.3 از تولید ناخالص داخلی به پایان رسیده است. وزیر دارایی کلمبیا و عده بسیاری از کارشناسان معتقدند باید اصلاحاتی در بودجه سال 2025 صورت بگیرد، در غیر این صورت دولت در سال های بعدی با مشکل جدی تری مواجه خواهد شد.
https://www.eltiempo.com/economia/sectores/por-que-el-endeudamiento-publico-de-colombia-supero-por-primera-vez-al-privado-y-que-consecuencias-tendria-3434551
دولت کلمبیا سال 2025 را با بدترین نرخ کسری مالی در 21 سال اخیر، آغاز کرد
دولت کلمبیا، پس از مواجهه با مشکلات مالی، بودجه ای و نقدینگی در سال 2024، اکنون با کسری مالی در سال 2025 روبرو شده است. رقم ثبت شده کسری مالی در ماه ژانویه سال جاری به حدود منفی 0.7 درصد از تولید ناخلص داخلی رسید، رقمیکه از سال 2004 به بعد در تاریخ کلمبیا اتفاق نیافتاده است. در اطلاعات بدست آمده از گروه "تحقیقات اقتصادی بانک بوگوتا"، بر این موضوع نیز اشاره شده که عدم توازن مالی در مدت زمان سال جاری، نتیجه هزینههایی بوده که مجموعا به 41.9 تریلیون پزو می رسیده است (حدود 35 درصد بیشتر از سال گذشته). این در حالی است که درآمدها در این مدت نیز برابر 29.6 تریلیون پزو بوده است، (حدود 0.2 درصد کمتر از سال گذشته). به گفته "کامیلو پرز"، اقتصاددان کلمبیایی، وضعیت پیش آمده، در مقایسه با اینکه مازاد تولید بین سال های 2004 تا 2022 حدود 0.2 درصد از تولید ناخالص داخلی بوده، تا حدی بحرانی است. کشور دیگر از قوانین مالی پیروی نمیکند و تنها اقداماتی مثل تعدیل هزینه یا بهبود درآمد ها میتواند وضعیت را معکوس کند. "خوزه مانوئل رسترپو"، وزیر سابق دارایی کلمبیا و رئیس فعلی دانشگاه مهندس آنتیوکیا، معتقد بوده، که چنین شروعی برای کلمبیا، از نظرمدیریت مالی، امری غیر قابل تصور و عمیقا غیر مسئولانه است. دولت کلمبیا، سال مالی 2024 را با کسری 6.8 درصد از تولید ناخالص داخلی به پایان رساند. این رقم بالاتر از میزان از قبل هدف گذاری شده، یعنی عدد 5.6 درصد و همچنین بالاتر از کسری مالی سال 2023، یعنی 4.3 درصد، است. "کمیته مستقل قانون مالی" (کارف)[19] بر این باور است که اگر افت بی سابقه جمع آوری مالیات ها، به عنوان یک عمل مالی درنظر گرفته نمیشد، قانون مالی هم رعایت نمیشد. "دیگو گوئوارا" وزیر دارایی کلمبیا، گفت: "پیش از این، چنین کاهش قابل توجهی در میزان مالیات های جمع آوری شده طی تاریخ این کشور وجود نداشته و این موضوع در اقتصاد مرسوم نیست. یک پدیده تنها یک بار توجیه دارد. این مخارج اولیه با قانون مالی انطباق کامل دارد."
- نگرانی از هزینه
کمیته کارف اطمینان خاطر داد که کلمبیا در سال جاری به کاهش حدود 46 تریلیون پزو در میزان بودجه سالانه نیاز خواهد داشت و از آنجایی که بار پرداخت بهره در حال افزایش است، اتخاذ اقداماتی برای تثبیت مالی نیز ضروری است. طبق محاسبات انجام شده کارف، در سال جاری، از هر سه پزو مالیات جمع آوری شده، یک پزو باید به پرداخت بدهی اختصاص یابد که این امر میتواند فضا را برای هزینههای اجتماعی و سرمایه گذاری کاهش دهد. تیم تحقیقاتی بانک بوگوتا هم بر این باور است که سال 2025، سخت تر از سال 2024 خواهد بود، چون دولت علاوه بر تمرکز روی جمع آوری ضعیف مالیات (مشکلی که در سال 2024 با آن روبرو بود)، باید بر روی مخارج بالا هم متمرکز شود. به طور مشخص تر، دادهها حاکی از آنند که سال جاری با فشار بالای مخارج و آن هم به دلیل تراز بالا بودجه ای سال 2024 همراه بوده که اکنون به سال جاری منتقل شده است. طبق دادههای همین گروه، تراز بودجه ای سال 2024 در حداکثر تاریخی خود، یعنی 63.2 تریلیون پزو، قرار داشته است. امر مذکور در نتیجه استراتژی دولت مبنی بر اختصاص 456.2 تریلیون پزو و تنها پرداخت 393 تریلیون پزو و آن هم به دلیل مشکلات نقدینگی در همین سال، حاصل شده است. بر همین اساس، پیش بینی میشود که کسری مالی در پایان سال 2025 به بالای هدف گذاری دولت، یعنی منفی 5.1 درصد از تولید ناخالص داخلی برسد. میزان وصول مالیاتی اداره کل مالیات و گمرگ کلمبیا (دیان)[20] در ماه ژانویه سال جاری حدود 32 تریلیون پزو بوده که نسبت به زمان مشابه سال 2024، حدود 6 درصد افزایش یافته، ولی با این وجود با هدف دولت 1.9 تریلیون پزو فاصله داشته است. دادههای محققات بانک بوگوتا نشان می دهد، میزان مالیات جمع آوری شده طی ماه ژانویه سال 2025، حدود 10.5 درصد از کل مالیات بین سال های 2019 تا 2023 به جز سال 2020 (سال همه گیری کرونا) بوده است. لذا طبق احتساب انجام شده، شکاف مالی دولت کلمبیا در پایان سال جاری به حدود 11 تریلیون پزو خواهد رسید.
https://www.eltiempo.com/economia/sectores/gasto-elevado-el-problema-a-resolver-en-este-2025-para-mantener-sanas-las-finanzas-3435579
خرید و فرکینگ؛ فرمول نجات ذخایر نفتی اکوپترول در سال 2024
میتوان گفت که دو هفته اخیر، برای اکوپترول[21] (شرکت نفتی کلمبیایی) یک هفته مملو از روشنایی و یک هفته پر از تاریکی بوده است. اگر چه تولید این شرکت در سال 2024 به بالاترین میزان خود در 9 سال اخیر رسید، ولی سود آن حدود 21.7 کاهش یافت و رقم 14.6 تریلیون پزو را تجربه کرد که این مقدار بعد از سال 2020، پایین ترین عدد به حساب می آید. در بخش ذخایر، اگر چه حدود 104 درصد از بشکههای نفت که قبلا به مصرف رسیده، جبران و افزایش مختصر 0.5 درصدی هم تجربه شد و ذخایر قطعی به 1.893 میلیون بشکه رسید، ولی چشم انداز ذخایر گاز دلگرم کننده نیست. در حالی که تنها ذخایر نفت این شرکت طی یک سال اخیر افزایش پیدا کرده و عمر آن به حدود 7.8 سال رسیده، میزان ذخایر گاز طبیعی آن حدود 9.8 درصد کاهش یافته و عمر مفید آن از 7.2 سال در سال 2023 به 6.7 سال در سال 2024 رسیده است. سال 2024، اکوپترول به اکتشاف حدود 260 میلیون بشکه معادل نفت، دست یافت که بالاترین میزان در سه سال گذشته بوده که در مجموع، حدود 244.3 میلیون بشکه آن نفت و حدود 15.3 میلیون بشکه آن گاز طبیعی بوده است. چیزی که بیشتر از بقیه در این اعداد تاثیر داشته، بررسی مجدد ذخایر است. با بازنگری انجام گرفته در میزان ذخایر، با توجه به تغییرات قیمت نفت، حدود 84.4 میلیون بشکه معادل نفت به کل ذخایر اضافه شده است. به گفته "سرخیو کابرالس"، استاد دانشگاه "لس آندس" و متخصص بخش هیدروکربنها، بازنگریها به طور خاص به تصحیح میزان ذخایر تایید شده اشاره دارد. وی افزود: "ذخایر برای مورد تایید قرار گرفتن، باید از نظر تجاری هم قابل دوام باشند. یعنی اگر هزینه استخراج یک بشکه نفت از قیمت فروش آن بیشتر شود، دیگر آن مقدار را جزو ذخایر تایید شده به حساب نمی آورند." از همین روی، وقتی قیمت نفت کاهش می یابد، میزان ذخایر تایید شده نیز کاهش می یابند، چون دیگر دوام تجاری ندارند. ولی همچنان در زیر زمین وجود فیزیکی دارند. علاوه بر این، خرید سهام های جدید حدود 35 میلیون بشکه معادل نفت به تراز ذخایر اکوپترول کمک کرد. حدود 32 میلیون بشکه آن از محل خرید 45 درصد باقی مانده بلوک "سی پ او-9"، واقع در بخش "متا" حاصل شده است. هدف ابتدایی افزودن 41 میلیون بشکه بود ولی با این خرید از شرکت چند ملیتی "رپسول"، اکوپترول اکنون مالک 100 درصد داراییهای استراتژیک این شرکت در کوهپایهها دشتی میشود. بدون این خرید، ذخایر تایید شده اکوپترول در پایان سال 2024 به حدود 1.861 میلیون بشکه می رسید که 1.2 درصد کمتر از میزان آن در سال 2023 میبود. البته، گزارش "سیتی ریسرچ" تاکید کرد که اگر این خرید هم انجام نمیگرفت، احیای ذخایر به 92.2 درصد میتوانست برسد. بخش دیگری که در تراز ذخایر تایید شده نفت تاثیر گذاشته، اکتشاف و ادغام منابع بوده که حدود 189.4 درصد افزایش داشته و 49 میلیون بشکه دیگر به میزان قبلی افزوده است. سال گذشته، این شرکت به همراه شرکای خود، شروع به حفر 16 چاه کردند که این تعدد، 7 مورد آن به اکتشاف نفت و گاز رسید، 7 مورد نیز صرفه اقتصادی نداشتند و دو مورد نیز در دست ارزیابی قرار دارند. طبق گزارش اکوپترول، عملیات "فرکینگ" این شرکت در ایالات متحده آمریکا نیز، به لطف بهینه سازیهای انجام گرفته در کمپینهای حفاری "پرمیان"، به افزایش تراز ذخایر آن به میزان 22 میلیون بشکه نفت انجامیده است. "توماس گونزالس"، وزیر سابق معادن و انرژی کلمبیا، گفت: "اعداد نشان می دهند که رشد در خارج از این کشور در حال رخ دادن بوده و انجام پروژههای هیدروکربنی در داخل کشور نیز دشوار تر شده است." وی خاطر نشان کرد: "درخواست "گوستاوو پترو"، رئیس جمهور کلمبیا از اکوپترول برای فروش سرمایه گذاریهای خود در شرکت پرمیان و سپس تمدید آن تا اواسط سال 2026، نگران کننده است". اگر به دلایل ایدئولوژیک بال های اکوپترول را قطع کنند، دیگر نمیتوانند به اهداف سودآور و انتقال آن به درون کشور، که این را در استراژی خود ترسیم کرده اند، برسند. بیشترین تاثیر در افزایش تولید اکوپترول طی سال 2024 از محل انجام فرکینگ بوده است. فرکینگ طی این مدت 41.3 درصد افزایش داشته و نتیجه آن نیز معادل روزانه 93.800 بشکه نفت بوده است. اگر این تعداد بشکه افزوده نمیشد، تولید شرکت 2.7 درصد کمتر میبود، ولی اکنون با این مقدار به 745.800 میلیون بشکه رسیده است. به بیانی دیگر، رشد 1.3 درصد بوده و در این زمینه از ارقام هدف گذاری شده (735.000-730.000 میلیون بشکه) نیز عبور شده است.
اقدامات مورد نیاز کدامند؟
از آنجایی که اکوپترول، تولید کننده اصلی گاز طبیعی در کلمبیا بوده، کاهش ذخایر آن در سال 2024، موجب برخی نگرانیها شده است. اگر این شرکت ادغام و اکتشاف جدیدی انجام ندهد، در کمتر از هفت سال بدون منابع خواهد ماند. در واقع، "ریکاردو روآ"، رئیس اکوپترول بارها و در جاهای مختلف بر ضرورت واردات سوخت، البته تا زمانی که گاز اکتشاف شده در دریای کارائیب به مرحله تولید می رسد، تاکید کرده است، طبق برنامه آنها، یعنی تا سال 2029 یا 2030. به همین منظور، این شرکت برنامه دارد تا از بخش "بوئناونتورا" و از سال 2026 اقدام به واردات گاز بکند و یک پس از آن نیز از منطقه "لا گوآخیرا". یعنی این دو مورد واردات نیز به واردات کنونی که در حال حاضر در "کارتاخنا" انجام میشود، اضافه خواهد شد. به گفته سرخیو کابرالس، برای دستیابی به خودکفایی در گاز طبیعی که در دسامبر 2024 از دست رفته، اکوپترول باید اولویت تلاش های خود را بر روی بهینه سازی بهتر، ادغام و اکتشاف منابع جدید متمرکز کند. بهینه سازی بهتر شامل افزایش ذخایر قابل بازیافت تشکیلات (چیزی که به آن فاکتور بهبودی هم میگویند) میشود. در مورد کلمبیا، تنها 18 درصد از نفت موجود در زیر زمین استخراج میشود. اکوپترول میتواند این کار را از طریق تزریق آب یا گاز طبیعی (فرآیندی که به آن بهینه سازی بهتر شده میگویند) انجام دهد و یا از طریق حفر چاههای بیشتر در میادین فعلی به آن برسد، که به این کار افزایش ذخایر انشعابی هم میگویند.
https://www.eltiempo.com/economia/empresas/fracking-y-compras-la-formula-para-salvar-las-reservas-petroleras-de-ecopetrol-en-el-2024-3433723
کسری تراز تجاری کلمبیا در ماه ژانویه سال 2025، حدود 17.9 درصد افزایش یافت
بر اساس مرکز ملی آمار کلمبیا (دانه)[22] میزان کسری تجاری کلمبیا در پایان ماه ژانویه سال جاری و به نسبت زمان مشابه در سال 2024 حدود 17.9 درصد افزایش یافت و به 1.279 میلیون دلار رسید. طبق همین گزارش میزان صادرات در مدت زمان گفته شده نیز حدود 8.5 درصد افزایش داشته و به 5.378 میلیون دلار رسیده است. در گزارش دانه آمده که بیشترین کسری تجاری کلمبیا با کشور چین بوده است (1.242 میلیون دلار. پس از آن نیز کشور های مکزیک (155 میلیون دلار) و آلمان (108 میلیون دلار) قرار دارند. در طرف ماقبل یک میزان مازاد تجاری با کشور هایی مثل اکوادور (108 میلیون دلار)، ونزوئلا (55 میلیون دلار) و پرو (47 میلیون دلار) وجود دارد. "ویلیام فرید باررتو هرناندز"، متخصص تجارت بین الملل و استاد دانشگاه در کلمبیا معتقد است، صرف نظر از اینکه چه کشوری تامین کننده کالاهای اصلی این کشور است، کسری تجاری وجود دارد و این چالش بزرگی برای اقتصاد به حساب می آید. چون یک تراز تجاری منفی ثابت میتواند رشد اقتصادی و ثبات مالی را تحت تاثیر قرار بدهد. به طور خاص، کسری کلمبیا در تجارت با چین حدود 27.3 درصد افزایش داشته و در ماه ژانویه به عدد 12.391 میلیون دلار رسیده و از همه مهم تر، از کسری تراز تجاری بین کلمبیا و ایالات متحده آمریکا (1.191 میلیون دلار) هم پیشی گرفته است. مرکز دانه اعلام کرد که چین اصلی ترین شریک تجاری فعلی کلمبیا به حساب می آید، لذا برای کارشناسان بدین معناست که هر دو کشور باید روابط سیاسی و تجاری خود را تقویت کنند. فرید باررتو عنوان کرد: "طبق گزارش منتشر شده، صاردات کلمبیا از آمریکا طی ماه ابتدای سال جاری، به عدد 1.206 میلیون دلار رسیده، در حالی که واردات کلمبیا از چین در همین مدت زمان به 1.282 میلیون دلار رسیده است. این یعنی چین، آمریکا را که بزرگ ترین تامین کننده محصولات وارداتی را پشت سر گذاشته است. میتوان گفت که تغییر در ساختار تجارت خارجی کلمیبا رخ داده است." درخصوص واردات، دانه اعلام کرد، فعالیت هایی که بیشترین تاثیر را بر خریدهای خارجی داشته اند، عبارتند از: بخش تولیدی (با 74.7 درصد از کل خرید های خارجی)، بخش کشاورزی (14.4 درصد) و بخش سوخت (10.8 درصد. به طور خاص، در زمینه محصولات تولید، این بخش حدود 4.019 میلیون دلار واردات داشته است. "خاویر دیاز"، رئیس انجمن ملی تجارت خارجی کلمبیا گفت: "باید به یاد داشته باشیم که ما سال 2024 را با رشد بالای 2 درصد به پایان رساندیم. در این ماه واردات بنزین پر اهمیت تر شده، و به احتمال زیاد واردات گاز، مواد غذایی و آشامیدنی و محصولات کشاورزی نیز از نظر اهمیت، با روند سال گذشته ادامه پیدا خواهد کرد. بخش تولیدی نیز ممکن است به همین منوال باشد. به نظر من اقتصاد منعکس کننده عملکرد بهتری است." وی در ادامه افزود: "رشد شاخص پویش اقتصادی که در ماه ژانویه به 2.65 درصد رسیده، نشان دهنده پویایی مثبت در واردات است." مرکز دانه در خصوص واردات سوخت گزارش داد که کلمبیا در ژانویه سال جاری حدود 580 میلیون واردات داشته که این عدد به نسبت زمان مشابه در سال 2024 برابر 21.4 درصد رشد است. بیشترین افزایش در محصول نفت اتفاق افتاده که حدود 17 درصد آن را تشکیل می داده است. از آنجایی که چین به اصلی ترین شریک تجاری کلمبیا تبدیل شده، و بسیاری از ابزار های الکترونیکی، مثل دیودها، ترانزیستورها و دستگاههای نیمههادی نیز از چین به این کشور وارد میشود، کارشناسان معتقدند، این کشور باید مذاکرات در خصوص ایجاد یک توافق تجارت آزاد با چین را مورد ارزیابی قرار بدهد. کارشناس باررتو میگوید، اگر کلمبیا بتواند به درستی با چین مذاکره کند، تعادل خوبی در تراز تجاری ایجاد میشود و صادرات کلمبیا به این کشور آسیایی نیز مورد تشویق قرار میگیرد.
https://www.larepublica.co/economia/el-deficit-de-la-balanza-comercial-en-enero-aumento-17-9-alcanzo-us-1-279-millones-4090662
[1] Creg
[2] DANE
[3] DANE
[4] ProColombia
[5] Chec
[6] Mar 2
[7] SP Ingenieros
[8] Termotécnica Coindustrial
[9] Unidad de Infraestructura y Construcciones Asociadas
[10] Regiotram de Occidente
[11] China Three Gorges (CTG)
[12] Bugambiles
[13] Nísperos
[14] Powerchina International Group Limited
[15] Tepuy
[16] Zijin Mining Group
[17] Continental Gold
[18] Buriticá
[19] Carf
[20] Dian
[21] Ecopetrol
[22] DANE
[23] ANIF