معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۱

اثر بخشی تامین مالی مستقل چین در آفریقا

طبق گزارش دپارتمان همکاری ‌های گروه بین ‌الملل مؤسسه اقتصاد ساختاری جدید (INSE) در دانشگاه پکن چین که با عنوان «مطالعه ‌ای در مورد اثر بخشی تأمین مالی مستقل چین در آفریقا» تهیه شده است، وام های ارائه شده توسط این کشور به کشورهای آفریقایی، به رشد اقتصادی، زیرساخت ها و بهبود سرمایه انسانی این قاره کمک مثبتی کرده است.

این گزارش تأثیر مثبت وام های چینی را بر رشد اقتصادی آفریقا نشان می دهد که از 0.176 درصد تا 0.300 درصد متغیر است.

همچنین تأثیر مثبتی بر بهبود زیرساخت ها وجود دارد که از 0.027 درصد تا 0.084 درصد متغیر است.

این گزارش به طور مشترک توسط خانم Xinyue Wu، متخصص تحقیقات پروژه INSE دانشگاه پکن و دکتر Sovath Kenh، پژوهشگر INSE دانشگاه پکن، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن ارائه شد.

چین به عنوان بزرگترین وام دهنده به کشورهای آفریقایی تاکنون 160 میلیارد دلار تعهدات مالی تزریق کرده است که بالغ بر 56 درصد از وام ها در دو دهه گذشته است.

این تامین مالی کشورهای آفریقایی توسط چین، در راستای اهداف توسعه پایدار 2030 سازمان ملل متحد است.

در بررسی آثار کمک ها، عواملی همچون رشد اقتصادی، ایجاد شغل، بهبود زیر ساخت ‌ها، درآمد های صادراتی، سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی و نرخ ثبت نام در مدارس در نظر گرفته شده است.

این گزارش حاکی از تأثیر مثبت بر درآمد های صادراتی است که از 0.244 درصد تا 0.33 درصد و بر جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از 0.293 درصد تا 0.533 درصد متغیر است.

همچنین، این گزارش نشان می ‌دهد که افزایش یک درصدی وام‌ ها منجر به افزایش 0.118 تا 0.212 درصدی نرخ ثبت ‌نام و افزایش 0.143 تا 0.167 درصدی در اشتغال ‌زایی صنعتی شده است.

این گزارش با اشاره به مطالعات موردی پروژه راه ‌آهن مومباسا - نایروبی در کنیا برای بخش حمل ‌و نقل، نشان داد که هزینه متوسط یک راه ‌آهن بالاترین در این بخش است.

پروژه راه آهن با جایگزینی حمل و نقل جاده ای به کاهش کربن در کنیا کمک کرده است. به طور کلی، پروژه‌ها برای اعتبار مالی کمتر ایده آل هستند.

در این گزارش آمده است که نیروگاه برق آبی Soubre در ساحل عاج و مزرعه بادی آداما در اتیوپی با آزاد کردن پتانسیل طبیعی و تأثیرات مثبت برای کاهش انتشار کربن بر چالش های برق غلبه کرده ‌اند.

نیروگاه برق آبی سوبره می‌تواند برق صادر کند که این ویژگی، درآمد ارزی ساحل عاج را بهبود بخشیده و فشار بدهی را کاهش می دهد.

در این گزارش آمده است که پروژه‌هایی مانند فرودگاه بین المللی Bole در اتیوپی و پروژه ملی فیبر نوری تانزانیا منجر به رشد مثبت برای منافع عمومی منطقه شده است.

پروژه حفر چاه روستایی در سنگال شرایط اولیه بهداشتی را بهبود بخشید و روش ‌های جایگزین برای تصفیه آب را نیز ارائه کرد.

در بخش آموزش، طی پروژه ای با استفاده از ظرفیت های بخش دیجیتال، یک سیستم آموزش از راه دور را برای دانشگاه غنا ایجاد کرد که این اقدام میزان شکاف در بخش دیجیتال را کاهش داده و به بهبود سرمایه انسانی کمک کرد.

چین به طور کلی از 33 برنامه آموزشی به مبلغ 1.6 میلیارد دلار، از جمله آموزش حرفه ای و ساخت تجهیزات مدارس دولتی، حمایت کرده است.

بر اساس توصیه ‌ها، این گزارش از کشورهای آفریقایی خواست تا جمع ‌آوری داده ‌های سیستماتیک و بلند مدت را در سطح پروژه تامین مالی دولتی معرفی کنند و مکانیزم ارزیابی رشد محور را بیشتر ارائه دهند.

برای جامعه بین المللی، این گزارش از اقتصاد های پیشرفته و کشورهای صنعتی خواسته است تا تمرکز استراتژیک خود را بر پروژه‌های زیرساختی در آفریقا قرار دهند.

این گزارش به وام دهندگان چینی در سطح کلان توصیه می‌کند که تامین مالی آفریقا را در آینده تقویت و یک سیستم مالی چینی چند لایه ایجاد کنند و حمایت از آفریقا را برای شکوفایی اقتصاد جهانی بهبود بخشند.

آقای وو پنگ، مدیر کل دپارتمان امور آفریقای امور خارجه چین، در یک بحث میز گردی، متعهد شد چین به تمام وعده‌ های داده شده در اجلاس G20 به کشورهای آفریقایی برای تضمین توسعه زیر ساخت ‌های پایدار عمل کند.

آقای ابراهیما سوری سیلا، سفیر سنگال در چین، از این گزارش استقبال کرد زیرا این گزارش به کشورهای آفریقایی برای ارزیابی دقیق پروژه‌ها راهنمایی می‌کند.

آقای ایوان زیولو، سفیر زامبیا در چین، از حمایت چین از توسعه آفریقا قدردانی کرد و خواستار تمدید دوره بازپرداخت وام ها برای این کشور شد.

آقای آلن جوزف چینتزا، سفیر مالاوی در چین، از صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و دولت چین خواست تا از مالاوی برای جهش از اقتصاد مبتنی بر کشاورزی به کشوری صنعتی حمایت کنند.

 

منابع:

https://myinfo.com.gh/2023/10/chinese-lending-to-african-countries-contributes-to-infrastructure-improvements-report/

https://english.news.cn/20231013/f23087d373e640d9bba4fd10433ae2da/c.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما