معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی صربستان

بخش دوم از گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در نیمۀ دوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش روند تورم سالانه در صربستان

اداره آمار صربستان اعلام کرد نرخ تورم سالانه در ماه سپتامبر، 10.2 درصد بوده است که نسبت به نرخ تورم 11.5 درصدی در ماه آگوست، کاهش یافته است. بیشترین افزایش قیمت در بخش خدمات رستوران و هتل با 20.4 درصد بوده و پس از آن، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های غیرالکلی با 18.9 درصد، مسکن، آب و انرژی با 18.3 درصد و تجهیزات نگهداری و تعمیرات لوازم خانگی با 17.9 درصد افزایش قرار گرفته‌اند. همچنین برق خانوارها نسبت به سال گذشته، 14.8 درصد و گاز نیز 19.9 درصد افزایش قیمت داشته است.

همچنین اداره آمار در گزارش تورم ماهانه خود اعلام کرد که بر اساس مقایسه ماهانه، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) صربستان پس از افزایش 0.4 درصدی در ماه آگوست، در ماه سپتامبر 0.3 درصد افزایش یافته است. در مقایسه به صورت ماهانه، بیشترین افزایش قیمت در ماه سپتامبر مربوط به حمل‌و‌نقل با 1.8 درصد افزایش، خدمات رستوران و هتل با 0.9 درصد افزایش و خدمات بهداشتی و درمانی، تجهیزات و نگهداری لوازم خانگی با 0.5 درصد افزایش بوده است.

https://bif.rs/2023/10/najvise-poskupelo-povrce-i-popravka-obuce

افزایش تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در ماه آگوست

پروانه‌های ساختمانی صادر شده در صربستان در آگوست 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 12.3 درصد افزایش یافت و به 2877 فقره رسید. از مجموع پروانه‌های صادر شده، 83.5 درصد مربوط به ساختمان‌ها و 16.5 درصد مربوط به ساخت‌و‌سازهای عمرانی بوده است. در مورد ساختمان‌ها، 84.5 درصد مجوزها مربوط به ساختمان‌های مسکونی و 15.5 درصد مربوط به ساختمان‌های غیرمسکونی است، در حالی که در مورد ساخت‌وسازهای عمرانی بیشترین تعداد مربوط به خطوط لوله، ارتباطات و خطوط برق (69.3 درصد) بوده است. سازندگان املاک و مستغلات در ماه آگوست، ساخت 3777 آپارتمان را ثبت کردند که میانگین متراژ آنها،  76.3 متر مربع بوده است. اکثر آپارتمان‌ها در منطقه بلگراد (38.7 درصد)، منطقه سرم در استان ویوودینا (14 درصد)، منطقه یوژنی باچکا (7.4 درصد) و منطقه زلاتیبور (5.1 درصد) ساخته خواهند شد.

https://www.seebiz.eu/nekretnine/u-srbiji-u-avgustu-izdato-12-3-odsto-vise-gradevinskih-dozvola/296720

کاهش تعداد کارگران به رغم افزایش تعداد کسب‌و‌کارهای کوچک

در مقایسه با سال 2021، تعداد صاحبان مشاغل کوچک در صربستان در سال 2022 افزایش یافت، اما تعداد کارمندان این مشاغل کاهش یافت. در سال گذشته، 317148 کسب‌و‌کار کوچک در صربستان ثبت شده بودند که بر اساس آخرین داده‌های اداره آمار صربستان، 272067 کارگر نیز در آنها مشغول به کار بودند، در حالی که در سال 2021، در 303300 کسب‌و‌کار کوچک ثبت شده، تعداد 280387 کارگر استخدام شده بودند. یکی از دلایل اصلی کاهش کارگران استخدامی از طرف صاحبان مشاغل کوچک، بالا بودن تورم و مالیات می‌باشد. پیش از این، بسیاری از فری لنسرها به عنوان صاحب مشاغل کوچک ثبت شده بودند، اما اکنون تعداد کمی از آنها به عنوان اشخاص حقیقی کار می‌کنند که به دلیل بالا بودن مالیات می‌باشد.

https://www.politika.rs/sr/clanak/577998/Vise-preduzetnika-manje-radnika

مشارکت صربستان در پروژۀ جاده ابریشم جدید

صربستان و چین در اجلاس «یک کمربند، یک راه (OBOR)» قراردادهایی به ارزش 4 میلیارد یورو امضا کردند. علاوه بر آن، چندین سند دوجانبه نیز به امضا رسید که همکاری‌های صربستان و چین را بهیود می‌بخشد. وزارت حمل‌و‌نقل، زیرساخت و ساخت‌و‌ساز صربستان سه قرارداد تجاری با شرکت‌های چینی در پکن امضا کرد که مربوط به ساخت زیرساخت‌ها در صربستان است. پس از امضای این قراداد‌ها، گوران وسیچ، وزیر ساخت‌و‌ساز صربستان گفت که ارزش این قراردادها تقریبا چهار میلیارد یورو است و در نتیجه امضای این قرادادها، صربستان تقریبا 300 کیلومتر جاده جدید خواهد ساخت. یکی از این قراردادها شامل ساخت بخشی از بزرگراه بلگراد - زرنجانین - نووی‌ساد به طول 105 کیلومتر می‌شود. در یکی دیگر از قراردادها، دولت صربستان 5 قطار سریع‌السیر چینی را به مبلغ 54 میلیون یورو خریداری می‌کند که در خط‌آهن بلگراد - بوداپست استفاده می‌شود.

ووچیچ در بخش دیگری از سخنان خود گفت که قرارداد تجارت آزاد بین دو کشور نیز تا ماه مه یا ژوئن 2024 اجرایی خواهد شد که شامل 10412 محصول از طرف صربستان و 8930 محصول از طرف چین خواهد بود و شامل مواردی از جمله سیب، آلو، هلو، روغن سویا، تمشک منجمد و تقریبا تمام داروها و محصولات صنعتی از طرف صربستان است. وزیر ساخت‌و‌ساز همچنین اظهار کرد که توافق تجارت آزاد با چین مزایای بزرگی برای صربستان دارد و صربستان می‌تواند مواد خام را با تعرفه‌های بسیار پایین‌تر وارد کند که به ویژه برای کارخانه‌ها و معادن فولاد صربستان مهم است.

https://www.euronews.rs/biznis/biznis-vesti/102449/u-pekingu-potpisani-bilateralni-dokumenti-izmedu-srbije-i-kine-vrednost-ugovora-4-milijarde-evra/vest

ساخت پارک خورشیدی در صربستان با مشارکت شرکت چینی

برای ساخت یک پارک خورشیدی 150 مگاواتی، شرکت برق چین (Power China) با پارک خورشیدی AVR صربستان قراداد امضا کرد. به گفته مقامات صربستان، طرفین یادداشت تفاهمی‌ برای ساخت یک پارک خورشیدی 150 مگاواتی در شهر بلا پالانکا در جنوب صربستان امضا کردند. شهرداری بلا پالانکا گفت که انتظار می‌رود کارهای عمرانی این پروژه در سال آینده آغاز شود و با برنامه‌ریزی انجام شده و دیگر پروژه‌ها ظرفیت را تا 500 مگاوات افزایش داد. گوران میلکوویچ، شهرداری بلا پالانکا، در ادامه گفت که اجرای این پروژه بهره‌وری انرژی بالاتر و منابع مالی بیشتری را تضمین می‌کند که به توسعه اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات مرکز ثبت مشاغل صربستان، شرکت پارک خورشیدی AVR ایستوک صربستان در ماه مه 2023 تأسیس شده است و به طور کامل متعلق به شرکت محلی AVR Group است. شرکت عمرانی برق چین (Power China) نیز یک شرکت عمرانی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی، طراحی، برنامه‌ریزی، مهندسی، ساخت تجهیزات و مدیریت عملیات برای انرژی‌های پاک و کم‌کربن، توسعه منابع آب و ساخت‌و‌سازهای زیست‌محیطی می‌باشد. این شرکت در پکن مستقر است و دارای 164165 کارمند می‌باشد که در سال 2022 درآمدی بالغ بر 99 میلیارد دلار داشته است.

https://www.ekapija.com/news/4406571/beogradska-i-kineska-kompanija-gradice-solarnu-elektranu-kapaciteta-150-mw-u-beloj

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما