معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۳

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته چهارم مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

موافقتنامه شورای امنیت سایبری امارات و ATRC برای تقویت امنیت سایبری

پایگاه اینترنتی forbesmiddleeast

در تلاشی برای مهار چالش‌های امنیت سایبری، شورای امنیت سایبری امارات متحده عربی (CSC) و شورای تحقیقات فناوری پیشرفته ابوظبی (ATRC) موافقتنامه ای را به امضاء رساندند. دکتر محمد حمد الکویتی، رئیس شورای امنیت سایبری امارات متحده عربی و شهاب عیسی ابوشهاب، مدیر کل ATRC، در حاشیه نمایشگاه GITEX GLOBAL 2023 که در حال حاضر در مرکز تجارت جهانی دبی در حال انجام است، این توافقنامه را امضا کردند.

در چارچوب این توافقنامه، هر دو شورا مجموعه‌ای از ابتکارات - از مهاجرت و استقرار رمزنگاری، و برنامه‌های آموزشی که آگاهی را افزایش می‌دهند وانجام مشترک تحقیق و توسعه در زمینه فناوری‌های رمزنگاری و حفظ حریم خصوصی را به اجرا خواهند گذاشت. هم افزایی بین CSC امارات متحده عربی و ATRC شامل استقرار عملیاتی، همکاری، بازدارندگی، پیشگیری و پاسخ به حملات سایبری است.

هر دو نهاد ملزم به شرکت فعال در کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی متقابل هستند که توسط یکدیگر سازماندهی شده‌اند تا به طور مشترک بر حاکمیت رمزنگاری و فرآیندهای فنی آن در راستای قوانین ملی نظارت کنند. آنها با هم در جهت توسعه استانداردهای ملی رمزگذاری جامع، تقویت همکاری و اطمینان از انطباق با چارچوب های قانونی کار خواهند کرد.

دکتر الکویتی گفت: «در راستای وظایف ما، شورای امنیت سایبری امارات منتظر فرصتی برای همکاری با شرکای همفکر از همه بخش‌ها برای محافظت از نهادهای فدرال و سایر سازمان‌ها و افراد در برابر تهدیدات سایبری است. شورای تحقیقات فناوری پیشرفته به عنوان یک نهاد تحقیق و توسعه، مشتاقانه منتظر مشارکت با شورای امنیت سایبری امارات متحده عربی برای کار بر روی نوآوری و سیاست است.

افتتاح مجمع جهانی سرمایه گذاری در ابوظبی

خبرگزاری wam

شیخ خالد بن محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و رئیس شورای اجرایی ابوظبی، هشتمین مجمع جهانی سرمایه گذاری که توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) در مرکز نمایشگاه ملی ابوظبی از 16 تا 20 اکتبر 2023 برگزار می‌شود را افتتاح کرد.

شیخ خالد بن محمد در این این افتتاحیه با حضور تعدادی از مقامات خارجی برگزار شد، تاکید کرد که میزبانی مجمع جهانی سرمایه گذاری در امارات متحده عربی برای اولین بار بر نقش مهم این کشور در تقویت اقتصاد جهانی از طریق تسهیل تجارت و سرمایه گذاری و با ایجاد محیطی مناسب برای تجارت تاکید می‌کند. وی افزود که این امر همچنین بر تعهد امارات متحده عربی به ارتقای نوآوری، اتخاذ استانداردهای پایداری و ایجاد مشارکت های استراتژیک با سازمان‌های سرمایه گذاری در سراسر جهان منجر خواهد شد.

شیخ خالد با گروهی از مقامات دولتی، تصمیم گیران، رهبران تجاری، سرمایه گذاران و نمایندگان موسسات و شرکت های داخلی و بین المللی دیدار کرد و با آنها آخرین تحولات در چشم انداز سرمایه گذاری جهانی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

هشتمین دوره این مجمع که با موضوع "سرمایه گذاری در توسعه پایدار" سازماندهی شده است، بیش از 7000 مقام دولتی، تصمیم گیرندگان، رهبران تجاری و سرمایه گذاران از 160 کشور را گرد هم می آورد تا در مورد موضوعات کلیدی از جمله اقدامات آب و هوایی، انرژی پاک و مراقبت های بهداشتی و امنیت غذایی بحث و گفتگو کنند.

برگزاری نمایشگاه هوایی دبی در ماه نوامبر

پایگاه خبری albayan

نمایشگاه هوایی دبی 2023 در بازه زمانی 13 تا 17 نوامبر آینده برگزار می‌شود. این نمایشگاه با هدف ایجاد یک تغییر کیفی در بخش‌های هوانوردی، فضایی و دفاعی برگزار می‌شود، زیرا این نمایشگاه میزبان بیش از 300 سخنران است که حدود 80 ساعت محتوای تعاملی را ارائه می‌کنند که سطح گفت‌وگو در حوزه‌های اصلی این بخش را بالا می‌برد.

این رویداد کارشناسان، رهبران و ذینفعان را گرد هم می‌آورد تا آینده بخش هوانوردی را با تمرکز بر موضوعات کلیدی، که شامل تحرک هوایی پیشرفته، ، تجربه مسافران، مدیریت ترافیک هوایی و پایداری می‌شود شکل دهند.

انجمن فضایی 2050 در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود که میزبان گروهی از کنفرانس ها با تمرکز بر پایداری، فضا و رهبران نسل بعدی است و شامل موضوعات اصلی کاوش در آینده هوانوردی در زمینه پایداری زیست محیطی و ارزیابی نقش خطوط هوایی، فرودگاه‌ها و دولت ها در حمایت از سوخت های تجدیدپذیر و سیاست های انرژی است.

امسال، نمایشگاه هوایی دبی با آژانس فضایی امارات برای میزبانی یک کنفرانس دو روزه با تمرکز بر بخش فضایی همکاری می‌کند.این کنفرانس به موضوعات مرتبط با افزایش نوآوری می‌پردازد و در عین حال پروژه‌ها و برنامه‌های مرتبط با فضا را با همکاری شرکت های خصوصی و دولت برجسته می‌کند.

سود خالص 12.4 میلیارد درهمی‌بانک ابوظبی (FAB) در 9 ماه اول 2023

خبرگزاری wam

اولین بانک ابوظبی (FAB) در 9 ماهه اول سال 2023  به سود خالص 12.4 میلیارد درهمی رسید که 58 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. بر اساس بیانیه این بانک به عنوان بزرگترین بانک کشور امارات سود خالص بانک برای سه ماهه سوم سال 2023 با افزایش 46 درصدی به 4.3 میلیارد درهم رسید که بالاترین میزان در تاریخ این بانک است.

حنا الرستمانی، مدیر اجرایی گروه FAB، گفت: «در سه ماهه سوم سال 2023، ما به نتایج قابل توجهی دست یافتیم که منجر به رکورد سود خالص 12.4 میلیارد درهم برای نه ماه اول سال 2023 شد که افزایش 58 درصدی نسبت به سال قبل است.

FAB اولین بانک شورای همکاری خلیج فارس بود که به اتحاد Net Zero Banking Alliance (NZBA) پیوست. لارس کرامر، مدیر مالی گروه در FAB، گفت: "FAB یک مجموعه قوی دیگر از نتایج را در سه ماهه سوم سال 2023 ایجاد کرد که رشد دو رقمی در درآمد و قیمت نهایی را به همراه داشت. بازده سهام مشهود برای 9 ماه اول سال 2023 به 18.3 درصد بهبود یافت.

برگزاری نمایشگاه GITEX GLOBAL دبی

پایگاه خبری thenationalnews

در چهل و سومین دوره GITEX GLOBAL، که از 16 تا 20 اکتبر 2023 برگزار می‌شود، 6000 غرفه دار و 180000 مدیر فنی از 180 کشور جهان حضور دارند. شیخ مکتوم بن محمد ضمن بازدید از این نمایشگاه گفت: چهل و سومین دوره GITEX GLOBAL بار دیگر موقعیت دبی را به عنوان یک مرکز فناوری جهانی تقویت می‌کند که جوامع فناوری را پل می‌کند و سهامداران صنعت را از سراسر جهان برای اتصال، همکاری و به اشتراک گذاری دانش گرد هم می آورد. این رویداد جهانی است.

چهل و سومین نسخه GITEX GLOBAL بار دیگر موقعیت دبی را به عنوان یک مرکز فناوری جهانی تقویت می‌کند و سهامداران صنعت را از سراسر جهان برای اتصال، همکاری و به اشتراک گذاری دانش گرد هم می آورد. شیخ مکتوم از غرفه‌های سازمان‌های مختلف دولتی فدرال و محلی بازدید کرد و پروژه‌ها و خدمات فناوری نوآورانه آنها را بررسی کرد. غرفه‌هایی که وی از آنها بازدید کرد شامل غرفه‌های دولت شارجه، دولت ابوظبی، دولت عجمان و دولت فجیره بود.

برگزاری نمایشگاه مشاغل شارجه

پایگاه اینترنتی emirates247

در این رویداد سه روزه در مرکز اکسپو شارجه، که جویندگان کار و کارفرمایان را با هدف تقویت انگیزه شغلی به یکدیگر متصل می‌کند، بیش از 30 نهاد، از جمله وزارتخانه‌ها و شرکت های بخش خصوصی از بانک ها، مهندسی و دارایی حضور داشتند.

سیف المدفا، مدیر اجرایی مرکز اکسپو شارجه، گفت که این رویداد - که اکنون در بیست و پنجمین سال خود قرار دارد - این رویداد پلی است بین بخش خصوصی و دولتی با جویندگان کار با استعداد که افراد جدیدی را در بخش خصوصی و دولتی جذب کرد.کارفرمایان و سازمان‌های پیشرو در این رویداد شامل وزارت دفاع، دولت شارجه، HSBC، ایر عربستان، بانک تجاری ابوظبی، بانک یونایتد عرب، دانشگاه‌های شارجه و عجمان و همچنین گروه Beeah بودند.

مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی برگزار شد که در آنها مشاوره در مورد ایجاد رزومه، تکنیک‌های مصاحبه و راه‌های پیشرفت شغلی ارائه شد.بر اساس پیش بینی وزارت منبع انسانی امارات؛ نرخ اشتغال در این کشور تا پایان سال آینده به 6 درصد، در سال 2025 به 8 درصد و در سال 2026 به 10 درصد افزایش خواهد یافت. در ماه ژوئیه، امارات متحده عربی اعلام کرد که شرکت هایی با 20 تا 49 کارمند ملزم هستند حداقل یک اماراتی را در سال آینده و دیگری را تا سال 2025 استخدام می‌کنند.

انتخاب منطقه آزاد دبی به عنوان بهترین منطقه آزاد جهان در سال 2023

پایگاه اینترنتی forbesmiddleeast

نشریه "فایننشال تایمز منطقه آزاد دبی(DMCC) را به عنوان "بهترین منطقه آزاد جهان برای سال 2023" انتخاب کرد. در مجموع 69 نامزد توسط تیم تحریریه فایننشال تایمز و هیئتی از داوران مستقل بر اساس مجموعه‌ای از معیارهای جامع ارزیابی شدند.

فرآیند ارزیابی نامزدها از یک روش متمرکز مبتنی بر درک نقاط قوت محیط‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و چشم‌اندازهای توسعه‌ای که به شرکت‌ها ارائه می‌کنند، پیروی می‌کند. با توجه به تمرکز اصلی DMCC بر افزایش سهولت انجام کسب و کار و سهم قابل توجه 11 درصدی آن در سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دبی، این مرکز رتبه‌های بالایی را در این دو زمینه دریافت کرد.

منطقه آزاد دبی(DMCC)برخی جوایز از جمله بهترین منطقه آزاد سال در خاورمیانه، بهترین منطقه آزاد سال برای شرکت های تجاری بزرگ در جهان، بهترین منطقه آزاد سال برای شرکت های تجاری بزرگ در خاورمیانه، بهترین منطقه آزاد سال برای شرکت های کوچک و متوسط در خاورمیانه و  جایزه پیشرفت در توسعه زیرساخت ها در سطح جهانی را به خود اختصاص داده است.

احمد بن سلیم، مدیرعامل DMCC در این خصوص گفت: «موفقیت مستمر DMCC مدیون سال‌ها تلاش برای ایجاد زیرساخت مدرن، به‌ویژه خطوط حمل‌ونقل چندوجهی و مراکز لجستیک و تسهیل حضور سرمایه گذاران خارجی در این منطقه است، که باعث افزایش 11 درصدی سهم این منطقه در سرمایه گذاری مستیقم خارجی دبی شده است.

DMCC  در سال 2022 بیش از 3049 شرکت جدید را به منطقه آزاد خود جذب کرد. این امر با عملکرد تقریباً یکسانی برای شش ماه اول سال 2023 همراه بود، زیرا مرکز 1469 شرکت جدید را به ثبت رساند و تعداد کل شرکت های ثبت شده را به بیش از 23000 شرکت رساند. هجوم شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری درDMCC علاوه بر افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در امارات، سهم قابل توجهی در توسعه اقتصادی جامع در امارات متحده داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما