معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۱- ۱۷:۴۰

همایش دو روزه تونس -آفریقا

نوشتار پیش‌رو ، گزیده ای از گزارش ششمین کنفرانس بین المللی «تامین مالی سرمایه گذاری و تجارت در آفریقا 2023 است که اخیرا توسط شورای تجاری تونس - آفریقا در تونس برگزار شد، ارائه می‌گردد

شورای تجاری تونس-آفریقا (TUNISIA-AFRICA BUSINESS COUNCIL) که یک سازمان غیردولتی تونسی است این نشست را  در روزهای 20 و 21 سپتامبر در پایتخت تونس برگزار کرد. انیس الجزیری، رئیس این شورا در سخنرانی افتتاحیه هدف از برگزاری این نشست را ارسال پیام های متعددی از جمله احیای امید جوانان بیکار آفریقایی دانست و از جوانان قاره آفریقا خواست در آفریقا باقی بمانند و با مشکلات و چالش های مختلف مبارزه کنند. وی از تمام قدرت های بزرگ بین المللی خواست به قاره آفریقا نگاه کنند و از سران دولت های کشورهای آفریقایی خواست تا به خواسته‌های جوانان و مردم این قاره گوش فرا دهند. الجزیری خاطرنشان کرد: کار این اجلاس طی دو روز با حضور بیش از هزار رئیس نهاد از بیش از 50 کشور جهان که بیشتر آنها آفریقایی هستند، علاوه بر هیئت هایی از آمریکا، کانادا، فرانسه، اسپانیا، پرتغال و هند ادامه خواهد داشت.

در این افتتاحیه همچنین سهام بوغدیری وزیر دارایی تونس در سخنانی به لزوم تمرکز بر تعاملات داخل آفریقایی تأکید کرد و گفت باید با دیدی نو به توانایی‌های سیاسی اقتصادی اجتماعی آفریقا توجه نمود. وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی موجود بین کشورهای قاره آفریقا، تونس را به عنوان دروازه آفریقا برای جلب سرمایه گذاری و تولید ثروت معرفی کرد. بوغدیری استفاده از دیپلماسی فرهنگی برای نزدیک شدن مردم آفریقا برای تولید فرصت‌های اقتصادی و اهتمام به بعد فرهنگی و اقتصادی را امری ضروری دانست و اظهار داشت امروز ما به عنوان ساکنان آفریقا باید کاری کنیم که آفریقا به قاره ای کامل و متحد برای پیشرفت مستمر تبدیل شود.

در این همایش دو روزه که با برگزاری 7 پنل ادامه یافت؛ موضوعاتی چون  تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط تونسی و آفریقایی، آب و هوا، توسعه پایدار، تحول دیجیتال، ایجاد زیرساخت ، تجارت بین کشورهای آفریقایی و همبستگی منطقه ای در دستور کار قرار گرفت.

در پنلی که به کشور هند به عنوان مهمان ویژه خارج از قاره اختصاص داده شده بود آصف اقبال رئیس سازمان تجارت اقتصادی هند Indian Economic Trade Organization (IETO) به عنوان مدیر این پنل ضمن ابراز تمایل کشورش به ورود مؤثر و حضور مداوم در قاره آفریقا گفت در دو سال گذشته تعداد شرکت هایی که از دو کشور هند و تونس در کشور مقابل دفتر تأسیس کرده اند افزایش یافته است. وی به حوزه دارو به عنوان یکی از کلیدی ترین حوزه‌های مد نظر هند اشاره کرد و گفت تونس در سال آینده مهمان همایش مشابهی در هند خواهد بود. در این پنل تجار هندی شرکت کننده از حوزه‌های پزشکی، فناوری مدرن، آی تی و داروسازی به بیان زمینه‌های همکاری بین هند و آفریقا و به ویژه سرمایه گذاری مشترک در تونس در حوزه تخصص خود پرداختند. 

شورای تجارت تونس و آفریقا یک سازمان غیردولتی است که توسط تعدادی از فعالان اقتصادی تونس در ماه می سال 2015 با هدف قرار دادن آفریقا در اولویت های دولت تونس تاسیس شد. این شورا به دنبال دستیابی به ارتباط نزدیک بین کشورهای آفریقایی و توسعه همکاری‌های جنوب-جنوب است. چند روز پیش از برگزاری این کنفرانس رئیس این شورا مقر جدید آن با نام «خانه آفریقا» را افتتاح کرد. این مقر قرار است به کارآفرینان جوان تونس و کشورهای جنوب صحرا که پروژه‌های نوآورانه در آفریقا دارند، خدمات پشتیبانی ارائه دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما