معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۱۱:۵۷ - مشاهده: ۱۳۷

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول مهرماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اطلاع رسانی نماینده حزب عدالت و توسعه در خصوص سفر هیئت ایرانی به وان

درحالیه دروازه مرزی کاپی‌کوی از نظر توسعه تجارت و گردشگری در وان بسیار حائز اهمیت است؛ انجام رایزنی‌ها در خصوص رفع موانع و مشکلات موجود در این دروازه مرزی همچنان ادامه دارد.

همزمان با تداوم بحث‌ها در خصوص دروازه مرزی کاپی‌کوی، به عنوان یکی از موضوعات مهم روز؛ برهان کایاترک، نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از وان گفت هیئت ایرانی به منظور حل مشکلات موجود در دروازه مرزی کاپی‌کوی عازم وان خواهند شد.

دروازه مرزی کاپی‌کوی استان وان که با هدف توسعه گردشگری و تجارت با کشور همسایه ایران، با دارا بودن نوار مرزی طویل با این استان، مدرن‌سازی و نوسازی شد؛ همزمان بر اقتصاد شهر نیز تاثیر بسزایی دارد. درحالی که تردد گردشگران ایرانی از دروازه مرزی کاپی‌کوی به عنوان دروازه مرزی مهم استان وان ادامه دارد، جستجو برای یافتن راه حل برای مشکلات و موانع موجود در این دروازه مرزی نیز در جریان است. برهان کایاترک، نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از وان، از طریق صفحه رسمی حساب فضای مجازی خود در ارتباط با دروازه مرزی کاپی‌کوی به عنوان یکی از تیترهای همیشگی اخبار، خبر سفر هیئت ایرانی به وان را به اطلاع رسانده و گفت در زمینه‌های گردشگری و تجارت گفتگوهایی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: «در قالب هیئتی، با ولکان آغار، معاون وزیر بازرگانی دیدار داشتیم. در خصوص مشکلات موجود در گمرک مرزی کاپی‌کوی و راه‌حل‌های آن‌ها گفتگو کردیم. فردا هیئت بزرگی از ایران به وان خواهند آمد. بدینوسیله وضعیت موجود در دروازه مرزی و (نیز موضوعات) تجارت و گردشگری به شکلی مبسوط مورد بررسی قرار خواهند گرفت». (2023/09/23، وان‌دا خبر)

استقبال از هیئت ایران در دروازه مرزی وان

هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه که پیش از دوران کرونا همه ساله با یکدیگر دیدار داشتند، برای اولین بار پس از گذشت هفت سال با حضور اسامی مقامات ارشد شهرهای اطراف نوار مرزی دو کشور در شهر وان گرد هم آمدند.

بر اساس اخبار بدست آمده، نشست میان دو کشور آخرین بار هفت سال پیش در شهر خوی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.

هیئت ایرانی که به منظور انجام این دیدارهای بسیار مهم حدود ساعت 16:00 مورخ 2023/09/24- 2 مهر از طریق دروازه مرزی کاپی‌کوی وان وارد ترکیه شد، مورد استقبال اوزان بالجی، استاندار وان، معاونان استاندار، سرکنسول ایران در ارزروم، فرمانداران بخش‌ها، نجدت تقوا، رییس و نیز تمامی اعضای هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی وان، مراد کرم‌اوغلو، مدیر سازمان ثبت شرکت‌ها، مدیر گمرکات و تعداد بسیاری از مسئولان قرار گرفت.

هیئت‌ها پس از گفتگویی کوتاه در دروازه مرزی حین دیدار استانداران وان و خوی به سمت وان حرکت کردند. هیئت‌های دو کشور به سمت هتل محل اقامت خود حرکت کردند. گفته شده در جلسات رایزنی که به مدت دو روز از تاریخ 2023/09/25- 3 مهر ادامه خواهد داشت؛ تمامی موضوعات حائز اهمیت برای دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین گفته شده برهان کایاترک، نماینده وان و رییس کمیسیون هماهنگی اتحادیه اروپا نیز در ساعات شامگاه برای این جلسه مهم وارد وان شده است. افراد مهم بسیاری در این نشست که به میزبانی استانداری وان برگزار خواهد شد شرکت خواهند داشت. (2023/09/24، وان حوادث)

 برگزاری نشست همکاری‌های‌ اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه در وان

ششمین "نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی" میان هیئت‌های ایران و ترکیه برگزار شد. نشست در هتل آموزشی اولیا چلبی واقع در بخش ادرمیت استان وان و با بخش سرود ملی هر دو کشور آغاز گردید. اوزان بالجی، استاندار و جانشین شهردار وان، علی چلیک، استاندار حکاری، روسای سازمان‌ها، محمد حسن حبیب‌اله‌زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و محمد صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور داشتند.

حبیب‌اله‌زاده ضمن ایراد سخنانی در این نشست عنوان داشت هدف ما ارتقا حجم تجارت میان ایران و ترکیه به عدد 30 میلیارد دلار است. وی همچنین با بیان این مطلب که افزایش تجارت برای مسئولان هر دو کشور حائز اهمیت است افزود: «در دیداری که پیش از آمدن به آنکارا با جناب رییسی داشتم، گفتگویی در خصوص موضوعاتی از قبیل توسعه اقتصادی ایران و ترکیه بویژه همکاری‌های استانی و مرزی داشتیم. استان‌ آذربایجان غربی و 4 استان مرزی ترکیه با ایران در نقطه‌ای با ویژگی‌های مهم اقتصادی واقع شده‌نداند. در میان این ویژگی‌ها ترانزیت کالا و نیز صادرات انرژی نیز جای دارد. روابط اقتصادی میان دو کشور در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت چشمگیری بوده است. در خصوص مبادله برق میان دو کشور تدابیر خوبی اتخاذ گردید. در میان این موارد مبادله برق میان خوی-وان نیز وجود دارد که امیدواریم در ماه‌های آینده اجرایی شود».

اوزان بالجی استاندار و جانشین شهردار وان نیز گفت534 کیلومتر مرز میان دو کشور با تاریخ و فرهنگ مشترک وجود دارد. وی با بیان این مطلب که این مرز از قدیمی‌ترین مرزهای جهان است خاطرنشان کرد پنجمین دور این نشست‌ها در تاریخ‌های 12-13 ماه مه سال 2015 در شهر خوی ایران برگزار گردید. بالجی گفت : «آرامش و صلح از 400 سال پیش تا کنون در مرزهای دو کشور حاکم است. در حالیکه این مرز دومین مرز طولانی ترکیه است؛ ششمین مرز طولانی ایران نیز هست. در هر حالت کشور دوست و برادر ایران یکی از مهم‌ترین و بزرگترین همسایگان ترکیه است.

به همین شکل ترکیه نیز یکی از بزرگترین و مهمترین همسایگان ایران است. تجارت مرزی، نوعی از تجارت خارجیست که امکان تامین کالاهای مورد نیاز مردم ساکن نواحی مرزی که به دلیل شرایط جغرافیای امکان تهیه آن‌ها را از داخل کشور خود نداشته و یا در تامین آن‌ها با مشکل روبرو هستند را از کشورهای همسایه به سهولت و با قیمت ارزان فراهم می‌کند.

با اجرای تجارت طبقه‌بندی شده امکان رونق بخش‌های بازرگانی و حمل و نقل در نواحی مرزی و نیز اشتغال ایجاد می‌شود. بدین ترتیب مهاجرت از مناطق مرزی به سایر مناطق کاهش یافته و روابط و فضای اعتماد متقابل میان کشورهای همسایه ارتقا خواهد یافت. از اواخر دهه هفتاد که اجرای تجارت مرزی در کشور ما آغاز شده تا کنون لزوم اعمال اصلاحاتی فراخور شرایط روز در خصوص تجارت مرزی احساس شده است. در این فرایندهای اجرایی معمولا سیاست‌های وارداتی پیرامون کاهش و یا افزایش تنوع و میزان کالاهای وارداتی، سیاست‌های اجرایی در حیطه اختیارات و مسئولیت‌های وزارتخانه‌های ذیربط و نیز تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار داخلی مورد نظر قرار گرفته است».

محمد صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی نیز ضمن بیان این مطلب که (ایران) به دنبال افزایش مبادلات تجاری میان ترکیه و ایران است گفت: «سه منطقه مهم اقتصادی در آذربایجان غربی در مرز با ترکیه وجود دارد. مهم‌ترین این موارد منطقه آزاد ماکو بوده و پس از آن نیز منطقه آزاد سلماس قرار دارد. البته اخیرا ایجاد منطقه آزاد ارومیه نیز به تایید رسید. در 5 ماه گذشته سال جاری، ترکیه پس از چین، عراق و امارات متحده عربی، با حجم تجارت 2 میلیارد و 241 میلیون دلار چهارمین مقصد صادراتی و سومین مبدا وارداتی آذربایجان غربی بوده است».

پس از این نشست نیز پنجاه و هفتمین نشست کمیته فرعی امنیتی میان دو کشور برگزار گردید. (2023/09/25، وان‌دا خبر)

 امضای موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه

موافقتنامه "همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی" میان اوزان بالجی، استاندار وان و محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی در نشست برگزار شده در هتل آموزشی اولیا چلبی واقع در بخش ادرمیت استان وان به امضا رسید. در نشست برگزار شده در وان؛ موافقتنامه "همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی" مربوط به همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه میان هیئت‌های استان‌های مرزی ایران و ترکیه به امضا رسید.

اوزان بالجی، استاندار و جانشین شهردار وان طی سخنانی ضمن بیان این مطلب که در ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ترکیه و ایران؛ موضوعات مربوط به تجارت مرزی، حمل و نقل، گمرک و گردشگری در دست بررسی قرار گرفت و با هدف افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور موضوعات مهم به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت افزود: «در پایان جلسات رایزنی بار دیگر به این درک رسیده‌ایم که یک پیکر واحد از مجموع تمام اجزاء بزرگتر بوده، و با باور بر راهکارها و ادراک مشترک خواهیم توانست بر مشکلات مشترکمان فائق آییم. تجارب خود را با ارائه پیشنهاد در خصوص راه‌حل‌های مختلف و از زوایای مختلف به اشتراک گذاشتیم. در پایان دیدارهای دو روزه بیانیه نهایی تصمیمات خود را در قالب موافقتنامه‌ای مشترک به ثبت رساندیم. بر این باورم که ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه مفید و موثر بوده و به فعالیت‌ها و اقدامات مرتبط در این خصوص شتاب خواهد بخشید. از تمامی افرادی که در ترتیب این نشست تلاش نمودند تشکر و قدردانی دارم».

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی نیز ضمن بیان این مطلب که ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه بسیار مفید واقع شد افزود: «امیدواریم در سایه نشست برگزار شده برگ جدیدی در امر همکاری‌های منطقه‌ای گشوده شود. بر اساس موافقتنامه صورت گرفته؛ در آینده نزدیک خط قطار تهران-خوی-آنکارا را به بهره‌برداری خواهیم رساند. روابط هر دو طرف در زمینه گردشگری نیز در سطح بالایی قرار دارد. نتایج این نشست برای ما راضی کننده بود. از این پس معاونان استانداران هر دو طرف در فواصل زمانی سه ماهه نشستی برگزار خواهند کرد. دور هفتم این نشست‌ها در سال پیش رو و در ارومیه برگزار خواهد شد. امیدواریم با اجرای این موافقتنامه به توافقات بیشتری دست یابیم. بعلاوه آماده‌ایم تا همکاری‌های علمی و اداری نیز به منظور بهبود شرایط دریاچه ارومیه داشته باشیم».

نشست با حضور برهان کایاترک و کیهان ترکمن‌اوغلو، نمایندگان وان از حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه، عادل جنید آک‌بال، سرکنسول ترکیه در ارومیه، مقاماتی از استان‌های آغری، اغدیر و حکاری، نجدت تقوا، رییس اتاق صنایع و بازرگانی وان و دیگر مقاماتی از ترکیه و ایران برگزار شد. (2023/09/26، وان)

برگزاری جلسه ارزیابی نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه در وان

جلسه بررسی و ارزیابی ششمین نشست "همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه" توسط اتاق صنایع و بازرگانی وان برگزار شد. نجدت تقوا، رییس اتاق صنایع و بازرگانی وان، در این جلسه در خصوص نشست برگزار شده اخیر تحت عنوان "ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه" گفت: «این نشست در تاریخ‌های 25 و 26 سپتامبر در وان برگزار شد. به نظر ما این جلسه بسیار مفید و موثر بود. با نگاه به آن از منظر روابط میان وان و ایران؛ این نشست موجب شد که کاستی مهمی را مرتفع نموده و نیز دیدگاه ما مبنی بر (امکان) رفع این کاستی با برگزاری جلسه‌ای دیگر در سال آتی در ارومیه تقویت گردد. این نشست از نظر روابط وان با ایران بسیار حائز اهمیت است».

نجدت تقوا همچنین در همین جلسه به موضوع سفر کاری انجام شده توسط هیئت وان به قزاقستان در تاریخ‌های 18 تا 23 سپتامبر نیز پرداخته و گفت: «در قالب طرح توسعه بنگاه‌های اقتصادی به قزاقستان سفر کرده و نقطه نظرات خود را به سمع آنان رساندیم. حمایت و مشارکت تمامی اعضا را خواستار شدیم. در این دیدارها تنها موضوع حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوسگب (مدیریت توسعه و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط) وجود داشت. تمامی هزینه‌ها را خود مشارکت‌کنندگان متقبل شدند. ما در آنجا با مشارکت 20 نفره، با روسای برخی اتاق‌ها دیدار کرده و ضمن بازدید از برخی اماکن در تاریخ 23 سپتامبر سفر خود را به پایان رساندیم». (2023/09/27، وان)

شرکت‌های برتر منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در سال 2022

اتاق صنایع استانبول از سال 1968 تا به امروز همه ساله اقدام به شناسایی 500 شرکت برتر ترکیه نموده و اخیرا نیز اطلاعات مربوط به 500 شرکت برتر سال 2022 را منتشر کرده است. در این بین؛ اسامی 52 شرکت از منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه نیز به چشم می‌خورد که در جدول ذیل جای داده شده‌اند. (2023/09/26، اتاق صنایع و بازرگانی استانبول)

احداث نیروگاه بادی در بینگول

فرآیند احداث نیروگاه بادی و واحد ذخیره انرژی این نیروگاه با سرمایه‌گذاری 551 میلیون لیره ترک و با توان 30 MWe در بخش کارلی‌اُوا استان بینگول به مرحله اخذ مجوزهای زیست محیطی رسید. اخیراً سرمایه گذاری‌ها در زمینه ساخت نیروگاه‌های بادی و نیروگاه‌های خورشیدی در ترکیه رو به افزایش گذاشته است. نیروگاه بادی بخش کارلی‌اُوا استان بینگول نیز که در قالب همین سرمایه‌گذاری‌ها در حال احداث است اکنون در مرحله اخذ مجوزات زیست محیطی قرار دارد. ساخت این نیروگاه در فاز اول با بهره‌گیری از 6 توربین بادی هر یک با توان 5 MWe و در مساحتی به وسعت تقریبی 1446 هکتار ساخته خواهد شد. همچنین مساحت در نظر گرفته شده برای ساخت واحد ذخیره برق این نیروگاه نیز در حدود 1100 متر مربع می‌باشد. (2023/09/20، بینگول)

عدم قرارگیری وان در پروژه شبکه حمل و نقل و آماد سال 2053 ترکیه

با توسعه شبکه ریلی در داخل ترکیه؛ تا سال 2053 بخش مهمی از ترکیه تحت پوشش این شبکه قرار خواهد گرفت. با این وجود وان در این پروژه‌ که دربرگیرنده 52 استان این کشور است جایی  ندارد. طی 20 سال اخیر در کنار پروژه‌های راهسازی؛ در زمینه خطوط آهن نیز سرمایه گذاری‌های مهمی صورت گرفته و در این مدت بین استان‌های بسیاری خطوط قطار سریع‌السیر احداث گردیده است. وان به رغم اینکه یکی از مهم‌ترین شهرهای منطقه می‌باشد؛ در برنامه حمل و نقل و آماد 2053 ترکیه جایگاهی ندارد.

برنامه جامعی که در دوره قبل توسط وزیر وقت بنیانگذاری گردید در دوره جدید نیز مورد بحث بوده و گفته می‌شود در همین چارچوب تا سال 2053 سرمایه‌گذاری‌های مهمی انجام خواهد گرفت. عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت، اعلام داشت در قالب نقشه راه و برنامه جامع حمل و نقل و آماد سال 2053 ترکیه؛ تعداد استان‌های دریافت کننده خدمات قطار سریع‌السیر، به 52 استان افزایش خواهد یافت.

اورال‌اوغلو با اشاره به این مطلب که اولین خط قطار فوق سریع در 13 مارس 2009 بین آنکارا-اسکی‌شهیر به بهره‌برداری رسید گفت خطوط آنکارا-قونیه در سال 2011، اسکی‌شهیر-استانبول در سال 2014 و قونیه-کارامان در سال 2022 به بهره‌برداری رسیده و خط آنکارا-سیواس نیز در سال جاری (2023) به بهره‌برداری خواهد رسید. اورال‌اوغلو خاطرنشان شد خدمات قطار سریع‌السیر تا کنون بصورت مستقیم و غیر مستقیم در 19 استان ارائه شده که این دربرگیرنده نزدیک به 50% جمعیت کشور ترکیه است و ادامه داد: «در نقشه راه و برنامه حمل و نقل و آماد سال 2053، با اتمام تمامی‌پروژه‌های قطار سریع‌السیر ما از قبیل پروژه‌های آنکارا-ازمیر، مرسین-آدانا-غازی‌آنتپ و حالکالی-کاپی‌کوله، تعداد استان‌های دریافت کننده این خدمات را به 52 استان ارتقا خواهیم داد. همچنین طول خطوط آهن خود را نیز به 28 هزار و 590 کیلومتر خواهیم رساند. در حال حاضر عملیات ساخت نزدیک به 3800 کیلومتر خط آهن جدید را در دست داریم».

از دیگر سوی، پس از اتمام خط آنکارا-سیواس، خط سیواس-قارص به اتمام خواهد رسید. با ساخت این خطوط قطار سریع‌السیر، طی فاصله آنکارا تا قارص به 5 ساعت کاهش خواهد یافت و در مقیاس وسیعی از بار شبکه حمل و نقل کاسته خواهد شد. همچنین این خط از قارص فراتر نخواهد رفت. در صورت اتصال خط به وان؛  میان آنکارا و وان مسیر حمل و نقل بسیار مهمی ایجاد می‌شد اما تا کنون در هیچ یک از پروژه‌‌ها نامی از وان آورده نشده است.

وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه همچنین افزود: «در 21 سال اخیر قریب به 880 میلیارد لیره ترک در خطوط آهن سرمایه‌گذرای کرده‌ایم. تمامی خطوط‌ آهن خود را بازنگری کرده و نوسازی نمودیم». وی همچنین با بیان این مطلب که ساخت خط باکو-تفلیس-قارص مهمترین حلقه ابتکار "یک کمربند، یک راه" در ارتباط با احیای جاده تاریخی ابریشم را تشکیل می‌دهد گفت با این پروژه و پروژه مرمره ایمن‌ترین، کوتاهترین و اقتصادی‌ترین کریدور ریلی بین‌المللی متصل کننده قاره‌های اروپا و آسیا بدون هیچگونه وقفه از لندن تا پکن ایجاد شده است. وزیر همچنین گفت دولت با افزودن نزدیک به 3 هزار کیلومتر خط آهن شامل 2250 کیلومتر خط قطار سریع‌السیر و خط قطار فوق سریع تا سال 2023، مجموع خطوط آهن موجود در ترکیه در سال 2023 را از 11 هزار کیلومتر به نزدیک به 14 هزار کیلومتر افزایش داده است. (2023/09/24، وان)

عدم جایگیری آغری در پروژه شبکه حمل و نقل و آماد سال 2053 ترکیه

به رغم اینکه ترکیه در حال توسعه شبکه ریلی خود بوده و تا سال 2053 بخش وسیعی از کشور تحت پوشش شبکه حمل و نقل ریلی قرار خواهد گرفت؛ به نظر می‌رسد استان آغری در این طرح هیچ جایگاهی ندارد. طی 20 سال اخیر در کنار سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در زمینه راه‌های زمینی، سرمایه‌گذاری‌های متعددی نیز در امر شبکه ریلی انجام شد و در طول این مدت خطوط قطار سریع‌السیر میان بسیاری از استان‌ها احداث گردید. این درحالیست که به رغم امتداد خطوط قطار سریع‌السیر به قارص که تنها در فاصله 167 کیلومتری استان آغری در شرق ترکیه واقع شده؛ استان آغری در این طرح‌ها و پروژه‌ها جایگاهی نیافته است.

با وجود اینکه آغری با دار بودن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان از قبیل کوه آغری و محل به گل نشستن کشتی نوح نبی (بنا بر روایاتی) از مراکز گردشگری شرق ترکیه به حساب می‌آید، در طرح جامع حمل و نقل و آماد سال 2053 ترکیه جایگاهی ندارد. با احداث خط قطار سریع‌السیر سیواس-قارص؛ طی مسیر بین آنکارا تا قارص به 5 ساعت کاهش خواهد یافت و این در حالیست که به استان آغری با قرار گرفتن در فاصله تنها 167 کیلومتری استان قارص خدماتی در اینباره ارائه نخواهد شد و اگر این خط از قارص به آغری نیز ادامه می‌یافت مسیر مهمی میان آنکارا و آغری ایجاد می‌گردید. (2023/09/25، آغری)

ساخت اولین مرکز دامپزشکی و کنترل سلامت دام جاده‌ای ترکیه در ارزروم

نخستین مرکز دامپزشکی و کنترل سلامت دام جاده‌ای ترکیه در ارزروم به افتتاح رسید. الپ‌ارسلان کنگر، مدیر کشاورزی و جنگلداری استانداری ارزروم ضمن اشاره به اینکه ارزروم در مرکز مبادلات دام قرار گرفته در اینباره گفت: «در سایه این مرکز، کنترل و رصد بیماری‌های دام در محل (حین حمل) هدفگذاری شده است. بخش اعظم انتقال دام در طی سال، از شرق به غرب ترکیه می‌باشد. تعداد دام سنگین انتقال یافته از این منطقه نزدیک به 34% کل مبادلات دام سنگین و در مورد دام سبک نیز برابر با 22% کل مبادلات دام سبک می‌باشد که نقل و انتقال دام بدون کنترل و بازرسی در انتقال و سرایت بیماری‌های دامی‌بسیار موثر است. ارزروم در محل تلاقی مسیر استان‌های منطقه واقع شده و به همین دلیل نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است».

وی ادامه داد: «در این محل ضمن کنترل دام از نظر بیماری‌ها؛ گزارش‌های لازم به منظور حمل و نقل دام بین استان‌ها تهیه و تنظیم شده و الصاق گوشواره و واکسیناسیون دام نیز کنترل می‌گردد. از روز افتتاح این مرکز تا کنون 295 خودروی حمل دام در این محل مورد بازرسی و کنترل قرار گرفته و نزدیک به 7 هزار راس دام سنگین و 1200 راس دام سبک مورد کنترل و معاینه قرار گرفته‌اند. همچنین طی کنترل‌های صورت گرفته 23 خودرو به دلیل عدم همراه داشتن گزارش سلامت جهت حمل دام میان استان‌ها جریمه شده و از حمل 10 راس دام نیز به دلیل خروج از منطقه شیوع بیماری جلوگیری به عمل آمده است». (2023/10/03، ارزروم)

اتمام عملیات نصب 186 هزار کانتینر در مناطق زلزله زده جنوب و جنوب شرق ترکیه

مدیریت بحران و شرایط اضطراری ترکیه-آفاد اعلام داشت عملیات نصب 186 هزار و 239 دستگاه کانتینر در 347 نقطه از 11 استان آسیب دیده از زمین لرزه 6 فوریه سال جاری میلادی در مناطقی از جنوب و جنوب شرق ترکیه به پایان رسید. این نهاد همچنین عنوان داشت اسکان 579 هزار و 863 نفر از زلزله‌زدگان در این کانتیرها به اتمام رسیده و اقدامات لازم جهت اتمام ساخت 42 هزار و 46 مسکن زلزله زدگان و نیز تحویل این واحدها به صاحبان آن‌ها تا پایان سال 2023 در حال انجام است.

مدیریت بحران و شرایط اضطراری ترکیه همچنین اعلام داشت کمک اجاره بهای در نظر گرفته شده از سوی دولت؛ به 327 هزار و 248 خانوار پرداخت شده و تا کنون فرآیند تعیین میزان خسارت در 2 میلیون و 522 هزار و 294 ساختمان شامل 6 میلیون و 891 هزار و 879 واحد مستقل به اتمام رسیده است. (2023/09/15، حاتای)

 شرکت دانشگاه آرتوکلو ماردین در نمایشگاه بین‌المللی آموزشی هلند

دانشگاه آرتوکلو ماردین در سی و ‌سومین نمایشگاه سالانه انجمن اروپایی آموزش بین‌المللی-EAIE برگزار شده در تاریخ‌های 26 تا 29 سپتامبر 2023 در شهر روتردام هلند شرکت کرد. این نمایشگاه که دومین نمایشگاه در جهان و اولین در اتحادیه اروپا در امر آموزش می‌باشد فرصت مناسبی برای شناساندن دانشگاه‌ها با هدف ایجاد همکاری‌های جدید و معرفی فعالیت‌های آموزشی آن‌ها است. دانشگاه آرتوکلو نیز به عنوان مدعو و با حضور ریاست دانشگاه به همراه مسئول بخش اراسموس دانشگاه  در این نمایشگاه حضور یافت. پروفسور ابراهیم اوزجوشار، رییس دانشگاه ماردین در اینباره گفت فعالیت‌های بین‌المللی آموزشی خود را با شتابی افزایشی ادامه خواهیم داد. (2023/09/30، ماردین)

زیاندهی 21 میلیون لیره‌ای دانشگاه آتاترک ارزروم در سال 2022

بر اساس اخبار بدست آمده؛ صندوق سرمایه در گردش دانشگاه آتاترک در سال 2022 متحمل ضرری به میزان 21 میلیون و 470 هزار لیره ترک شده است.

بر اساس گزارش دیوان محاسبات ترکیه، میزان بودجه تخصیص داده شده دانشگاه آتاترک ارزروم در قانون مدیریت مرکزی بودجه سال 2022 ترکیه؛ برابر با 1 میلیارد و 176 میلیون و 843 هزار لیره ترک تعیین شده که مجددا در طول سال نیز 817 میلیون 65 هزار لیره ترک دیگر به این دانشگاه پرداخت شده است. این دانشگاه همچنین منابع دیگری نیز از طریق اراسموس، سازمان تحقیقات علمی و فناورانه ترکیه، طرح‌های مبادله‌ای (دانشجو و کادرآموزشی) مولانا و فارابی، آژانس‌های توسعه‌ای و نیز اتحادیه اروپا به ارزش 24 میلیون و 532 هزار لیره ترک نیز دریافت نموده است.

در گزارش دیوان محاسبات آمده؛ صندوق سرمایه در گردش دانشگاه در سال 2022 مجموعا 1 میلیارد و 438 میلیون و 477 هزار لیر درآمد داشته و مجموع مخارج آن برابر با 1 میلیارد و 459 میلیون و 947 هزار و لیره ترک بوده است که این امر بیانگر ضرر 21 میلیون و 470 هزار لیره‌ای این دانشگاه در این سال است. (2023/09/22، ارزروم)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما