معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۲۰۴

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

دیدار سرپرست اداره ملی غذا و دارو از آزمایشگاه‌های ریاست اداره غذا و دارو ننگرهار

دکتر عبدالباری عمر، سرپرست اداره ملی غذا و داور از ریاست غذا و دارو استان ننگرهار دیدن کرد. جاوید هژیر، سخنگوی این اداره گفته، سرپرست اداره ملی غذا و دارو ضمن آنکه از ریاست اداره ملی غذا و دارویِ و آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی استان ننگرهار دیدن کرد در این بازدید مشکلات و خواسته‌های مسئولین اداره مذکور را استماع کرد. آقای عمر اطمینان داد که به مشکلات و خواسته‌های مطرح‌شده رسیدگی خواهد شد. بر اساس اطلاعات منبع،‌ از شروع سال 1402 هـ ش تا حالا ازجمله کابل، اداره ملی غذا و داور در 9 استان عملاً فعالیت می‌نماید و روند افتتاح در سایر استان‌ها نیز جریان دارد. در ادامه این مطلب آمده است که آقای عمر همچنان در جریان این سفرش از انبارهای دارو و مواد غذایی در گمرک استان ننگرهار نیز بازدید نمود که در این سفر نامبرده را قاضی عبدالخالق حامد، معاون گمرک و تعداد دیگر از مسئولین این استان نامبرده را همراهی می‌کردند.

https://bakhtarnews.af/dr/دیدار-سرپرست-اداره-ملی-غذا-وادویه-از-لا/

 بازگشت 900 خانواده از طریق گذرگاه تورخم به افغانستان

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است نه صد خانواده‌ای افغان از پاکستان به کشور برگشته‌اند. در ادامه این مطلب آمده که مولوی سعید احمد بنوری، معاون استان ننگرهار در جلسه‌ای به خاطر رسیدگی به خانواده‌های بازگشت کنند با مقامات و مسئولین کمیته‌های امداد در این استان برگزار کرد. معاون استاندار ننگرهار از مسئولین دولتی و ادارات امدادرسان خواست تا به خانواده برگشت کننده کمک‌های لازمی را انجام دهند. استاندار ننگرهار گفت، در این اواخر میزان خانواده‌های که از پاکستان برمی‌گردند افزایش‌یافته است و نامبرده از مسئولین امداد این‌ها خانواده‌ هایند که به دلیل نداشتن ویزای پاکستان و تنها با اعتبار شناسنامه افغانی، مجال بازگشت به کشورشان را یافته‌اند. آقای بنوری گفت، در افغانستان به دلیل تغییرات اقلیمی، اقتصادی و سیاسی لازم است تلاش‌های بیشتر انجام شود و نامبرده از مسئولین خواست تا برای خانواده‌های برگشت کننده در تمامی موارد مساعدت‌های لازمی صورت گیرد. باز محمد عبدالرحمن، رئیس اداره مهاجرین استان ننگرهار گفت، تاکنون 17828 خانواده از مهاجرین افغان از پاکستان برگشته‌اند که 13200 خانواده آن‌ها در نقاط مختلف استان ننگرهار مستقرشده‌اند. بخت جمال گوهر آمر انتقالات در گذرگاه تورخم گفت، با تلاش‌های امارت اسلامی، پاکستان اجازه‌ای بازگشت افغانان  بدون ویزا و تنها دارای تذکره را داده است. برای بازگشت کنندگان، از سوی نهادهای کمک‌رسان، بسته‌های کمکی توزیع‌شده است. بر اساس آمار ارائه‌شده در چهار ماه اخیر، نزدیک به پنج هزار مهاجر افغان از طریق گذرگاه تورخم از پاکستان به کشورشان بازگشته‌اند.

https://t.me/nmic96/100506

یک مرکز درمان معتادان به کمک سازمان ملل متحد در نورستان فعال گردید

طبیعت سرسبز و هوای گوارای استان زیبای نورستان نیز از دود مواد مخدر مصون نمانده و در حال حاضر صدها مرد و زن در این استان به مواد مخدر معتاد هستند. برای نخستین بار یک مرکز بیست تختخوابی درمان معتادان مواد مخدر به کمک مالی و همکاری فنی اداره مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد یا (UNODC)، در این استان به فعالیت آغاز کرد. دکتر احسان الله، مسئول این مرکز گفت، مشکلات معتادان و اعتیاد به مواد مخدر به حدی مردم را به تنگ آورده که حتی قبل از آغاز عملی فعالیت این مرکز، مردم مراجعه می‌کنند و خواهان بستر برای معتادانشان هستند تعداد معتادان مواد مخدر در نورستان غربی به حدی زیاد است که تعدادی از آنان در استان لغمان و در حدود یک‌صد و پنجاه نفر دیگرشان در کابل بستری‌اند. در برگمتال، کامدیش و کشتوزِ نورستان شرقی هم معتاد داریم. در سال‌های گذشته کشت بته‌های نشئه‌آور در استان نورستان کمتر بود، اما ازآنجایی‌که نورستان مسیر قاچاق مواد مخدر در شرق افغانستان است، دسترسی جوانان در این استان به مواد مخدر بیشتر بوده است، تعداد از زنان اما به دلیل عدم آگاهی و برای کاهش درد از مواد مخدر استفاده کرده و به آن معتاد شده‌اند. نصیرالله جلال در نورستان می‌گوید که تعداد معتادان حال در این استان بیشتر است، در این اواخر میزان معتادان در نورستان بیشتر شده و در گذشته برای درمان آنان هیچ مرکز بهداشتی وجود نداشت، حال ما خرسند هستیم که یک مرکز بیست تختخوابی برای درمان معتادان ایجادشده است.

https://da.azadiradio.com/a/32603288.html

 فعال ساختن سیستم تولید اکسیژن در بیمارستان مرکزی استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، مولوی سعید احمد بنوری معاون استاندار ننگرهار، دکتر محمدرحیم قلندری رئیس بهداشت، قاری قاضی ملا عادل سخنگوی استاندار ننگرهار و برخی دیگر از مقامات این استان نیز حضور داشتند ، یک مرکز تولید اکسیژن که با حمایت مالی موسسه (Jhpiego-UHI) فعال و به بهره‌برداری سپرده شد. آقای بنوری از فعال شدن دستگاه تولید اکسیژن ابراز خرسندی کرده و اظهار داشت که با فعال شدن آن تسهیلات لازمی‌برای بیماران این بخش فراهم شد.

https://t.me/nmic96/100580

در پروژه‌های بازسازی در ننگرهار برای صدها نفر زمینه کار فراهم شده‌است

مسئولین در ریاست احیاء و توسعه‌ای دهات ننگرهار می‌گویند، امسال کارهای ۱۱۳ پروژه بازسازی در این استان آغازشده است که در آن برای صدها نفر زمینه کار را فراهم شده‌است. مسئولین همچنان می‌افزایند که هدف از اجرا این پروژه‌ها، در کنار انجام کارهای بازسازی، مساعد ساختن زمینه کاری کوتاه‌مدت برای شهروندان نیز می‌باشد. به گفته مسئولین، این پروژه‌ها شامل بازسازی شبکه‌های آب‌رسانی، جاده‌ها، جوی‌ها، پل‌ها، ساخت شبکه‌های آب آشامیدنی و کارهای دیگر بازسازی می‌باشد که کارهای آن در ۲۲ شهرستان جریان دارد. مردم محلی نیز از آغاز این پروژه‌ها ابراز خرسندی می‌کنند.

https://pajhwok.com/fa/2023/09/23/work-has-been-provided-for-hundreds-of-people-in-the-reconstruction-projects-in-nangarhar/

 خسارات هنگفت مالی و جانی به ساکنین استان کنر درنتیجه سرازیر شدن سیل

مسئولین ریاست مبارزه با حوادث طبیعی استان کنر می‌گویند که درنتیجه بارندگی‌های شدید و سرازیر شدن سیل‌ها در برخی مناطق مختلف این استان خسارات هنگفت مالی و جانی به ساکنین واردشده است. احسان الله، معاون ریاست جلوگیری و رسیدگی به حوادث طبیعی کنر گفت، دو نفر از کودکان در شهرستان وته‌پور درنتیجه بارندگی‌های شدید و سرازیر شدن سیل‌ها جان‌باخته و صدها جریب زمین زراعتی نیز از بین رفته است که خسارات هنگفت مالی به کشاورزان وارد کرده است.

https://bakhtarnews.af/په-کونړ-کې-د-سېلابونو-له-کبله-خلکو-ته-ما/

کار ترمیم شاهراه جلال‌آباد – تورخم آغاز شد

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار همراه با مولوی یار محمد، رئیس ریاست رفاه و تعداد دیگر از مسئولین این استان کار ترمیم و ساخت ساز بزرگ‌راه جلال‌آباد – تورخم به طول ۷۵ کیلومتر را با هزینه ۲۱.5 میلیون افغانی و قطع نوار افتتاح کردند. در ادامه این مطلب به نقل از آقای بنوری آمده که این بزرگ‌راه تخریب‌شده و نیاز به ترمیم و ساخت‌وساز دارد که وزارت رفاه کار مرمت را با هزینه 21.5 میلیون افغانی آغاز کرده است که تا شش ماه آینده تکمیل خواهد شد.

معاون استاندار ننگرهار گفت، در زمینه ساخت خط دوم تورخم- جلال‌آباد با مسئولین سرکنسولگری پاکستان در جلال‌آباد صحبت کرده است که آن‌ها در این زمینه آمادگی‌های خود را اعلام داشته و انتظار می‌رود که کار عملی آن نیز به‌زودی آغاز شود. مولوی یار محمد، رئیس ریاست رفاه استان ننگرهار گفت: این پروژه میان وزارت رفاه و شرکت ساختمانی قدیر نصیر به ارزش.۲۱.۵ میلیون افغانی که از بودجه وزارت رفاه تامین می‌شود و در مدت شش ماه تکمیل خواهد شد. به گفته نامبرده در جریان کار این پروژه برای تعداد از هم‌وطنان فرصت‌های کاری ایجاد می‌شود و با تکمیل آن مشکلات ترانسپورتی مردم نیز نسبت به گذشته حل می‌شود. نامبرده گفت، درگذشته وزن استاندارد در جاده‌ها حمل نمی‌شد و اکنون به استاندارد وزن توجه می‌شود تا از تخریب جاده‌ها جلوگیری شود.

https://t.me/nmic96/100743

آقای بنوری: فرودگاه جلال‌آباد آماده پروازها است

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار و هیئت همراه نامبرده از فرودگاه جلال‌آباد بازدید کرده و اظهارداشته که فرودگاه جلال‌آباد آماده هر نوع پرواز است و از شرکت‌های هوایی می‌خواهد تا پروازهای خود را به جلال‌آباد آغاز نمایند و همچنان معاون استاندار گفت، به خاطر برداشتن موانع کنار جاده عمومی در نزدیک فرودگاه نیز توافق صورت گرفته و به‌زودی این موانع برداشته خواهد شد. رحمت‌الله شجاع، مسئول فرودگاه غیرنظامی، اطلاعاتی را به معاون استاندار ننگرهار در زمینه فرودگاه شریک ساخته و اظهار داشت که فرودگاه اکنون آماده پروازِ است و هرروز سازمان‌های امدادرسان در این فرودگاه نشست و برخاست داشته اند و با آمدن امارت اسلامی از این فرودگاه 317 پرواز صورت گرفته. وی همچنین با بیان اینکه باند فعلی 2200 متر است و درخواست ساخت 800 متر دیگر را داد تا فرودگاه با استاندارد بین‌المللی یکسان و هواپیماها بتوانند به‌راحتی پرواز کنند. در ادامه این مطلب آمده که آقای شجاع خواهان تعمیر چراغ‌های باند و برخی از قسمت‌های دیگر این فرودگاه شد که معاون استاندار ننگرهار به وی اطمینان داد که همکاری خواهد کرد و همچنین مولوی رحیم الله عمری فرمانده نیروهای هوایی ننگرهار می‌گوید که پس از پیروزی 238 پرواز انجام داده‌اند و علاوه بر انجام تعدادی از وظایف دیگر، صدها شهروند را از سیل و خطرات دیگر نجات داده‌اند.

https://t.me/nmic96/100744

ساخت شش شبکه آب‌رسانی و یک کانال آب‌رسانی در لغمان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، با ساخت شش شبکه آب‌رسانی و یک کانال آب‌رسانی در لغمان، هزاران خانواده به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی پیدا کردند و صدها جریب زمین زراعتی به آب‌رسانی دسترسی پیداکرده‌اند. در ادامه این مطلب آمده اجرای این پروژه‌ها در شهرستان الینگار و شهر مهترلام چهار میلیون افغانی هزینه داشته است که از سوی دو نهاد امدادرسان تأمین‌شده است. قاری زین‌العابدین عابد استاندار لغمان در مراسم بهره‌برداری این پروژه‌ها گفت، تلاش دارند تا با جلب کمک‌های بیشتر، ده‌ها پروژه‌ی توسعه‌ را در آن استان اجرا کنند.

https://bakhtarnews.af/dr/ساخت-شش-شبکه-ی-آب‌رسانی-ویک-کانال-آبیاری/

خسارات هنگفت مالی و جانی به ساکنین استان لغمان درنتیجه سرازیر شدن سیل

مسئولین ریاست مبارزه با حوادث طبیعی استان می‌گویند در که درنتیجه بارندگی‌های شدید و سرازیر شدن سیل‌ها در شهرستان دولت شاه برخی مناطق مختلف شهرستان خسارات هنگفت مالی و جانی به ساکنین دولت شاه واردشده است. خیر محمد، رئیس ریاست مبارزه و رسیدگی به حوادث طبیعی استان لغمان گفت، 10 باب منزل مسکونی در مناطق مختلف این شهرستان تخریب‌شده و ۷۰ رأس گوسفند از بین رفته و همچنان راه اتصالی این شهرستان به مرکز نیز مسدود می‌باشد. به گفته نامبرده درنتیجه بارندگی‌های شدید و سرازیر شدن سیل‌ها باعث صدهای جریب زمین زراعتی نیز شده است و خسارات هنگفت مالی به کشاورزان وارد کرده است.

https://www.spogmairadio.com/76755/

راه‌اندازی ساخت یک مرکز بهداشتی فرعی در کنر

مسئولین ریاست بهداشت استان کنر می‌گویند که یک مرکز بهداشت فرعی (سایر) در شهرستان نارنگ این استانت با کمک مالی سازمان اسلامیک ریلیف به هزینه 1.3 میلیون افغانی ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به گفته مسئولین این مرکز بهداشتی در روستای شینو در منطقه کوهستانی شهرستان نارنگ ساخته‌شده و به نزدیک به 7000 نفر خدمات بهداشت ارائه‌شده است. قاری مظفر مخلص، رئیس بهداشت کنر گفت که به ساخت مراکز بهداشت و گسترش خدمات در مناطق دورافتاده این استان از برنامه‌های مهم آن‌ها می‌باشد که درنتیجه سعی و تلاششان امروز یک مرکز بهداشت را به بهره‌برداری رسیده است. این در حالی است که ساکنین منطقه مذکور از ساخت این مرکز بهداشت ابراز خرسندی کرده و خواهان اجرا پروژه‌های بیشتر عمرانی هستند.

https://bakhtarnews.af/په-کونړ-کې-یو-فرعی-روغتیایی-مرکز-ګټې-اخی/

ساخت‌وساز ۲۰ مدرسه در استان لغمان

مقامات آموزش پرورش محلی طالبان در لغمان می‌گویند، در مرکز و شهرستان‌های این استان با همکاری سازمان یونیسف ۲ باب مدرسه به هزینه 2.8 میلیون افغانی ساخت‌وساز شده‌اند. شاه ولی نقش‌بندی، یکی از مسئولین آموزش پرورش استان لغمان گفته برخی از مدارس شهرستان قرغی و بادپخ این استان هنوز هم در وضعیت بدی قرار دارد و تاکنون توانسته‌اند در همکاری با موسسه یونیسف به باب مدرسه را تعمیر نمایند. این در حالی است که روزنامه اطلاعات روز به نقل از مقامات محلی طالبان در مطلبی نوشته است ساختمان مدرسه ابتدایی احمدخان صفی در منطقه صبرآباد شهرستان علیشنگ این استان به سرمایه‌گذاری یک تجار ساخته و به بهره برادری سپرده‌شده است. مولوی شاه جهان ساجد، رئیس آموزش پرورش لغمان، گفت که ساختمان مدرسه مذکور به آن‌ها تحویل گردیده است. نامبرده گفته این مدرسه از سوی میر افغان صافی، یکی از سرمایه‌گذاران کشور با هزینه ۳ میلیون افغانی با داشتن تمامی مواد لازم ساخته‌شده است. این روزنامه نوشته شاید این اولین بار باشد که برای حل مشکل سرپناه دانش‌آموزی، ساختمان مدرسه در لغمان توسط سرمایه‌گذاری ساخته می‌شود. در مرکز لغمان، مهترلام و شهرستان‌ها، هنوز بسیاری از مدارس ساختمان و سرپناه ندارند و دانش‌آموزان در زیر آسمان سبز با مشکلات شدید درس می‌خوانند.

https://bakhtarnews.af/په-لغمان-کې-د-نږدې-۳-میلیونو-افغانیو-په/

https://www.etilaatroz.com/ps/22271

 فراهم‌شدن زمینه کار برای 1250 نفر از جوانان استان لغمان

مسئولین ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان لغمان از فراهم شدن زمینه کار کوتاه‌مدت برای 1250 نفر در این استان خبر داد. روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته به از مسئولین ریاست امور مهاجرین و بازگشت کنندگان لغمان نوشته با حمایت مالی سازمان (UNHCR) برای 1250 عودت کننده، آوارگان داخلی و افراد فقیر فرصت کار در مناطقشان به مدت ماه فراهم‌شده است که این برنامه طی مراسمی ویژه‌ای در منطقه چهارده مرکز افتتاح شد. ادامه این مطلب آمده، یک هزار نفر آن را مردان و ۲۵۰ نفر دیگر آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهد که در پایان کار به هر نفر آن ۱۵۰ دلار پرداخت خواهد شد.

https://bakhtarnews.af/په-لغمان-کې-۱۲۵۰-تنو-ته-د-کار-زمینه-براب/

نمایشگاه یک‌روزه صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی در نورستان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، نمایشگاه از تولیدات صنایع‌دستی و زراعتی برگزارشده، این نمایشگاه توسط سازمان AUCP با همکاری ریاست زراعت و دامپروری استان نورستان در سالن ریاست اقوام و قبایل با حضور نمایندگان شرکت‌های ملی، بزرگان قومی، کشاورزان و دامداران برگزار شد. در این نمایشگاه انواع محصولات صنایع‌دستی و زراعتی به نمایش گذاشته شد. همچنین جلسه‌ای در مورد این نمایشگاه تشکیل شد و در ابتدا مسئول سازمان (AUCP) در منطقه شرق اطلاعات مختصری را در مورد محصولات خود به شرکت‌کنندگان ارائه کرد و از هرگونه همکاری به آنها اطمینان داد. در این نمایشگاه کشاورزان و صنعتگران نورستان از دولت و شرکت‌ها خواستند تا برای محصولاتشان بازار ایجاد کنند. مسئولین در گفتگوهای خود قول داده‌اند که به مشکلات کشاورزان و صنعت گران نورستان رسیدگی کنند. گفتنی است که این نخستین بار است که چنین نمایشگاهی در نورستان برگزار می‌شود.

https://bakhtarnews.af/نورستان-کې-د-ځنځیری-ارزښت-تر-عنوان-لاند/

سرازیرشدن سیلاب در استان‌های ننگرهار، لغمان و کنر خسارات هنگفت مالی بجای گذاشت

منابع محلی می‌گویند در پی سرازیرشدن سیل‌ها در استان‌های ننگرهار، لغمان و کنر خسارات هنگفت مالی به ساکنین محل واردشده است. منابع در صحبت با روزنامه ۸صبح تائید می‌کنند. به گفته منابع، در پی سرازیر شدن سیل در شهرستان دولت‌شاه استان لغمان حدود ۲۰ منزل مسکونی و ۶۰۰ جریب زمین زراعتی تخریب و دست‌کم ۱۵۰ حیوان تلف‌شده‌اند. در شهرستان حصارک ننگرهار نیز بیش از ۲۰۰ جریب زمین زراعتی، کانال و سد‌های آبی تخریب و حدود ۶۰ حیوان تلف‌شده‌اند. همچنان در شهرستان پیچ دره استان کنر دست‌کم ۱۵ منزل مسکونی و حدود ۳۰۰ جریب زمین زراعتی در اثر جاری شدن سیل تخریب‌شده‌اند. این در حالی است که در پی جاری شدن سیل‌های هفته گذشته نیز، خسارات هنگفت مالی به ساکنان محل واردشده بود.

https://8am.media/flooding-in-nangarhar-laghman-and-kunar-provinces-caused-huge-financial-losses/

 بهره‌برداری 36 پروژه توسعه‌ای در ننگرهار

در مراسمی‌که به همین مناسبت در شهرستان پچیراگام گرفته‌شده بود، مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار گفت؛ با توجه به تأمین امنیت و صلح در کشور برای توسعه افغانستان تلاش می‌کنند. نامبرده در ادامه بر خودکفایی افغانستان و عدم دست‌درازی به دیگران اشاره‌کرده و افزود با دستان خود کشور را آباد کنیم. معاون استاندار ننگرهار همچنین از مسئولین ادارات داکار و یونیپس به خاطر اجرا پروژه‌ها در این شهرستان قدردانی نموده و اطمینان هرگونه همکاری را داد.
در همین حال، مولوی قسمت الله مبارز، رئیس احیاء و توسعه‌ای دهات ننگرهار می‌گوید که موسسه UNOPS پروژه را در 19 روستای شهرستان پچیراگام با هزینه مالی 20 میلیون و 86 هزار افغانی و با همکاری فنی موسسه داکار اجرا کرده است.

نامبرده اظهارداشت، این پروژه‌ها شامل 13.5 کیلومتر جاده، پاک‌سازی 18 کانال به طول 14 کیلومتر و 950 متر دیوارهای ضد سیل می‌باشد. نامبرده اظهارداشت، 1800 خانواده به‌صورت مستقیم و 12 هزار خانواده به‌صورت غیرمستقیم از این پروژه‌های توسعه‌ای بهره‌مند می‌شوند. از سوی دیگر مولوی ریاض الله حقانی به نمایندگی از اقوام شهرستان پچیراگام با ابراز خرسندی از تکمیلی پروژه‌ها خواستار احداث ساختمان مدارس، سدهای آب و ایجاد فرصت‌های کاری برای جوانان شد. با‌وجوداین، رئیس زون شرق موسسه داکار گفت: این پروژه‌ها معیشتی بوده که هشتاد درصد پول در اختیار کارگران و با مقدار دیگر پول پروژه‌ها اجراشده است. نامبرده اطمینان می‌دهد که پروژه‌های دیگری در شهرستان پچیراگام راه‌اندازی خواهند کرد. گفتنی است که پروژه‌ای توسعه‌ای زیادی در سرتاسر کشور از سوی مؤسسات خارجی و داخلی  در حال کار است.

https://www.avapress.com/fa/news/277497/بهره-برداری-36-پروژه-توسعه-ای-ننگرهار

آغاز کار ساخت یک پل در استان نورستان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، کار ساخت پل کوردر، در شهرستان واما نورستان آغاز شد. در ادامه این مطلب آمده، این پل با طول بیست‌وسه متر و ۹ متر پهنا دارد ساخته می‌شود که با ساخت آن  در تردد هزاران روستانشینان تسهیلات لازم ایجاد خواهد شد. مولوی احمد نبی عادل، رئیس رفاه نورستان گفته قرار است کار ساخت این پل،  تا دو ماه به اتمام برسد.

https://bakhtarnews.af/dr/کار-ساخت-یک-پل-در-نورستان-آغاز-شد/

ساخت یک دیوار ضد سیل در استان لغمان

کار ساخت یک دیوار ضد سیل در لغمان آغاز شد و انتظار می‌رود این دیوار، مانع از نفوذ آب سیل‌های احتمالی به صدها جریب زمین کشاورزی در شهرستان الینگار شود. برنامه‌ای توسعه‌ای سازمان ملل برای ساخت این دیوار استنادی، نزدیک به 72 هزار دلار هزینه می‌کند. این دیوار استنادی هفت‌صد متر درازا دارد و قرار است در جریان سه ماه،  در امتداد صدها جریب زمین در الینگار ساخته شود. قاری زین‌العابدین عابد، استاندار لغمان در مراسم بنیان‌گذاری این دیوار ضد سیل گفت که امارت اسلامی تلاش دارد با اجرا پروژه‌های توسعه‌ای، رفاه را به مردم به میان آورد و افغانستان را به‌سوی شکوفایی اقتصادی و خودبسندگی ببرد.

https://bakhtarnews.af/dr/ساخت-یک-دیوار-استنادی-درلغمان؛ تلاش-بر/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما