معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

تداوم تامین مالی پروژه‌های گازی جدید در خارج از کشور توسط دولت آلمان

آلمان یکی از 39 کشور و مؤسسه مالی است که در نوامبر سال 2021 و در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (Cop26) تعهدی را برای توقف تأمین مالی عمومی‌برای پروژه‌های سوخت فسیلیِ خارج از کشور امضا کرد.

گروه مشاوران آب و هوا و آژانس محیط‌زیست فدرال آلمان (UBA) در گزارش اخیر خود اعلام نمود این کشور قصد دارد براساس اعتبار صادراتی دولت، به سیاست تامین مالی پروژه‌های گازی جدید در خارج از آلمان ادامه دهد که این موضوع مغایر با تعهدات بین‌المللی دولت آلمان در حوزه حفاظت از محیط‌زیست، خصوصا ناقض تعهدات بین‌المللی این کشور در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (Cop26) برای پایان دادن به تأمین مالی بین‌المللی سوخت‌های فسیلی و برخلاف اهداف تعیین شده در اجلاس مذکور می‌باشد.

همچنین جمهوری فدرال آلمان براساس مفاد اجلاس اقلیمی‌گلاسکو (اسکاتلند) تعهد داده است که از پایان سال 2022 از تصویب بودجه‌های مربوط به پروژه‌های زغال‌سنگ، نفت و گاز در خارج از آلمان خودداری نماید، ولی سیاست اخیر آلمان مبنی بر گنجاندن یک سری استثناء برای گازهای فسیلی، مورد انتقاد محافل علمی و رسانه‌ای قرار گرفته است. در این رابطه آقای مک گیبون عضو انجمن Oil Change International می‌گوید: این سیاست ضدعلم است و با هر چیزی که دانشمندان جهان به ما می‌گویند در تضاد می‌باشد. وی افزود: آلمان می‌خواهد تا سال 2025 به حمایت مالی از توسعه میادین گازی جدید و تسهیلات حمل در خارج از کشور ادامه دهد و این موضوع بر خلاف اهداف توافقنامه اقلیمی‌پاریس می‌باشد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در سال 2022 هشدار داده بود که سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید تولید زغال‌سنگ، نفت و گاز با محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد ناسازگار است. براساس مطالعه موسسه بین‌المللی توسعه پایدار (IISD) که روندهای انرژی را بررسی می‌کند، اجماع بزرگی در میان دانشمندان امور اقلیمی وجود دارد که توسعه هر میدان گازی جدید با محدود کردن گرمایش به 1.5 درجه سانتیگراد ناسازگار می‌باشد.

آلمان که قبلا یک سوم گاز خود را از روسیه تهیه می‌کرد، گزینه‌های جایگزین در خارج از کشور را انتخاب کرده و حتی خود را به ظرفیت جدید واردات LNG با پایانه‌های شناور جدید (FSRU) مجهز کرده است. در اواخر سال 2022، این کشور حتی یک قرارداد 15 ساله برای واردات گاز از میدان شمالی امارات متحده عربی امضا نمود. سیاست جدید آلمان به این کشور اجازه می‌دهد تا تضمین‌های صادراتی را برای حفظ پروژه‌های استخراج و حمل‌ونقل گاز موجود تا سال 2025 در کشورهای صنعتی و تا سال 2029 در کشورهای در حال توسعه ارائه دهد.

به گزارش رویترز، وزارت اقتصاد و امور اقلیمی آلمان اعلام نموده است سیاست جدید برای تامین مالی پروژه‌های گازی جدید در خارج از آلمان بسیار سخت و محدود می‌باشد، ولی انتظار می‌رود این سیاست پس از طی مراحل مربوطه از پایان 2023 اجرایی شود. آلمان یکی از 39 کشور و مؤسسه مالی بود که در نوامبر سال 2021 و در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (Cop26) تعهدی را برای توقف تأمین مالی عمومی‌برای پروژه‌های سوخت فسیلی خارج از کشور امضا کرد. در میان بزرگترین امضا کنندگان، بریتانیا، فرانسه و کانادا سیاست‌هایی را اعلام کرده‌اند که به وعده داده شده در گلاسکو عمل می‌کنند. ایتالیا قبلا به تعهدات خود عمل نموده و طیف گسترده‌ای از معافیت‌ها را برای حمایت مستمر از پروژه‌هایی در زمینه امنیت انرژی در نظر گرفت. ایالات متحده نیز هنوز سیاست خود را منتشر نکرده، ولی در ماه می 2023 آژانس اعتبار صادراتی آمریکا وامی‌به ارزش 100 میلیون دلار برای توسعه تاسیسات پالایش نفت در اندونزی تصویب نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما