معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته دوم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تولید ناخالص داخلی فصلی استونی

تولید ناخالص داخلی استونی در سه ماهه دوم سال 2023 به میزان 2.9 درصد نسبت به سه ماهه دوم سال 2022 و همچنین 0.2 درصد در مقایسه با سه ماهه قبل کاهش یافت و به قیمت جاری به 9.4 میلیارد یورو رسید. این ششمین سه ماهۀ متوالی است که تولید ناخالص داخلی استونی در حال کاهش است. کاسپار اوجا، اقتصاددان بانک مرکزی استونی معتقد است در حالی که این رکود باید در سه ماهه آینده کاهش یابد، هیچ نشانه‌ای از بهبود سریع در پیش نیست. وی در مورد نتایج اقتصادی سه ماهه دوم منتشر شده توسط اداره آمار استونی گفت: شرکت‌های استونی متوجه می‌شوند که فرصت‌های کسب‌وکار به وضوح بدتر از قبل است. در شرایط فعلی، فشار قیمت‌ها باید ضعیف‌تر از حد معمول باشد و این باید به کاهش تورم کلی کمک کند. عملکرد ضعیف اقتصاد نیز به این معنی است که نیروی کار جدید کمتری استخدام می‌شود و بنابراین احتمال افزایش بیکاری در آینده وجود دارد.

بر اساس این گزارش، گردش مالی در بخش تولید استونی کاهش یافته است که دلیل آن کاهش تقاضا برای تولید استونی در بازارهای غیر منطقه یورو بوده است. دلیل دیگر این است که یورو تقویت شده و محصولات استونی گران‌تر شده‌اند؛ زیرا تغییرات در نرخ ارز بر رقابتی بودن صادرات تأثیر می‌گذارد و نرخ ارز قوی‌تر، محصولات را برای خریداران خارج از منطقه یورو گران‌تر می‌کند. در هنگام کاهش کسری بودجه، تحلیل چگونگی تأثیر کاهش هزینه‌ها بر رشد اقتصادی و حمایت از فعالیت‌هایی که می‌توانند باعث بهبود اقتصادی، رقابتی‌تر شدن شرکت‌ها و تقویت صادرات می‌شود، مهم خواهد بود.

https://news.err.ee/1609083899/bank-of-estonia-economist-no-sign-of-rapid-economic-recovery-ahead

کاهش نرخ تورم استونی

بر اساس ارزیابی سریعِ (Flash Estimate) آژانس دولتی آمار استونی، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در این کشور، در یک سال منتهی به آگوست 2023، به میزان 4.3 درصد رشد داشت که نسبت به نرخ تورم سالانه در جولای که 6.2 درصد بود، کاهش داشته است. برای مقایسۀ بیشتر، نرخ تورم استونی در یک سال منتهی به آگوست 2022، به بیش از 23.2 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ تورم در منطقۀ یورو در آن زمان بود. این آژانس دولتی می‌افزاید تورم ماهانه بین جولای و آگوست، 0.46 درصد بوده است.

https://news.err.ee/1609083407/inflation-in-estonia-slowed-down-to-4-31-percent-in-august

افزایش قیمت گاز در استونی

شرکت گاز استونی (Eesti Gaas) اعلام کرد که از اول اکتبر، قیمت بستۀ انعطاف‌پذیر خود برای مشتریان داخلی را بیش از 20 درصد افزایش می‌دهد و از 46 سنت به ازای هر مترمکعب به 59 سنت به ازای هر مترمکعب خواهد رساند. طبق این اعلام، افزایش قیمت برای مصرف کنندگان، به دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی در بازار گاز اروپا می‌باشد.

https://news.err.ee/1609084088/eesti-gaas-raises-prices-for-residential-customers-in-october

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما