معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

چشم‌انداز اقتصادی سوئدبانک

تداوم و تشدید رکود اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی سوئد، افزایش نرخ بیکاری، افزایش نرخ بهره و کاهش نرخ تورم، مهمترین پیش‌بینی‌های سوئدبانک از چشم‌انداز اقتصادی سوئد تا پایان سال جاری است.

سوئدبانک در جدیدترین گزارش خود (گزارش ماه اوت 2023) در خصوص چشم‌انداز اقتصادی سوئد به این موضوع اشاره نموده است که سوئد وارد دوره‌ای از انقباض اقتصادی شده که رفته رفته بدتر می‌شود و برای مدت طولانی نیز ادامه خواهد داشت. این گزارش می‌افزاید اقتصاد سوئد در سه ماهه دوم به شدت با انقباض همراه بود. صادرات کالا و همچنین تولید بخش تجاری کاهش یافت، در حالی که مصرف خانوارها در سطوح پایین باقی ماند. بر اساس ارقام اولیه مرکز آمار سوئد، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهۀ دوم سال جاری، در مقایسه با سه ماهۀ اول، 1.5 درصد کاهش یافته است. انتظار می‌رود فعالیت‌های اقتصادی در نیمه دوم سال و در پی ضعف تقاضای داخلی و جهانی به کاهش خود ادامه دهند.

طبق این گزارش، بهبود وضعیت اقتصادی سال آینده آغاز خواهد شد، اگرچه رشد به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش تقاضای جهانی پایین خواهد ماند. رکود اقتصادی، بهره‌وری کسب‌و‌کار را کاهش می‌دهد، زیرا انتظار می‌رود کاهش ساعات کار و اشتغال، نسبتا محدود باشد. بهبود در سال 2025 تقویت خواهد شد، زیرا تورم به زیر 2 درصد کاهش می‌یابد، در حالی که سیاست پولی نیز سهل‌گیرانه‌تر می‌شود.

این گزارش می‌افزاید، نرخ تورم سوئد در نیمه اول سال کاهش یافت، اما همچنان بالا باقی مانده است. نرخ تورم در ماه جولای، 9.3 درصد بود. پس از یک سال و نیم افزایش شدید و گسترده قیمت‌ها، نرخ تورم اکنون به طور فزاینده‌ای در کشاکش بین عواملی که به کاهش تورم کمک می‌کنند و عواملی که فشار قیمت‌ها را حفظ می‌کنند، قرار دارد. این تفاوت در روند کاهشی تورم کالاها، در حالی که فشار قیمت‌ها در بخش خدمات در حال افزایش است، بیشتر مشهود است. در عین حال، کرون ضعیف قیمت‌های واردات را افزایش می‌دهد و به افزایش تورم دامن می‌زند. انتظار می‌رود که فشار قیمت در برخی از بخش‌ها در کوتاه‌مدت قوی باقی بماند، اگرچه در کل در پاییز کاهش خواهد یافت. بر این اساس، روند نزولی تورم سوئد تا آن زمان تا حدودی تندتر خواهد بود.

به دلیل تورم بالا و کرون ضعیف، بانک مرکزی در طول سال جاری به تشدید سیاست‌های پولی ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود که نرخ سیاستی در نشست‌های سپتامبر و نوامبر بانک مرکزی، 0.25 واحد پایه افزایش یابد و به حداکثر 4.25 درصد برسد. اما با توجه به تضعیف اقتصاد و روند کاهشی تورم، این احتمال وجود دارد که آخرین افزایش نرخ این چرخه در سپتامبر باشد. پیش‌بینی اینکه در چه مقطعی بانک مرکزی موقعیت خود را تغییر می‌دهد و شروع به کاهش نرخ سیاستی خود می‌کند، دشوارتر است و شاید این نهاد، کاهش در نرخ بهره را از ژوئن سال آینده آغاز کند. اگر چه تورم سالانه بالای 2 درصد باقی خواهد ماند، فشار قیمت‌ها تا آن زمان به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. افزایش قیمت ماهانه به سطوح پایین باز خواهد گشت، در حالی که شرایط بازار کار بدتر خواهد شد. انتظار بر این است تا پایان سال 2025، نرخ بهرۀ سیاستی بانک مرکزی به 2.5 درصد برسد.

همچنین طبق پیش‌بینی سوئد بانک، ارزش کرون سوئد در برابر یورو همچنان نزولی خواهد بود و به ازای هر یورو تا پایان سال به 12.12 کرون خواهد رسید. در حال حاضر هر یورو معادل 11.88 کرون و هر دلار برابر با 11.2 کرون می‌باشد. سوئدبانک انتظار دارد که نرخ بیکاری در پایان سال 2024 به اوج خود یعنی 8.3 درصد برسد که به معنای افزایش 50 هزار نفری تعداد بیکاران است. طبق اعلام مرکز آمار سوئد در حال حاضر نرخ بیکاری معادل 7.3 درصد می‌باشد.

ماتیاس پرسون، اقتصاددان ارشد سوئدبانک، در این گزارش می‌گوید رکود اقتصادی آغاز شده است و اوضاع قبل از اینکه بهتر شود بدتر خواهد شد. انتظار می‌رود خانوارها از مصرف خودداری کنند و حتی شرکت‌ها روزهای سختی را تجربه خواهند کرد. در واقع، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی سوئد در سال 2023 منفی بوده و 0.9 درصد کاهش یابد.

نسخۀ اصلی و کامل گزارش چشم‌انداز اقتصادی سوئدبانک، در فایل پیوست ارائه گردیده است.

چشم‌انداز اقتصادی سوئدبانک

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما