معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

گزارشی از پیوستن تونس به توافق papss

گزارش آخرین وضعیت پیوستن تونس به سیستم پرداخت و تسویه حساب آفریقا (PAPSS) به شرح ذیل ارائه می گردد. این سیستم به کشورهای عضو امکان می دهد بدون نیاز به تبدیل ارز با یکدیگر مبادله تجاری نمایند.

بانک صادرات و واردات آفریقا (آفرکسیم) و دبیرخانه منطقه تجارت آزاد آفریقا، از ژانویه 2022 از آکرا پایتخت راه اندازی رسمی سیستم پرداخت و تسویه حساب آفریقا (PAPSS) را اعلام کردند.

تا کنون 9 کشور غنا، نیجریه. گامبیا، گینه، سیرالئون، لیبریا، زیمبابوه، زامبیا و جیبوتی به این سیستم ملحق شده اند. پیش بینی می‌شود تا پایان سال میلادی جاری مجموعا 20 کشور به این سیستم بپیوندند. با همکاری بانک های مرکزی، سیستم تبدیل ارزها به گونه ای خواهد شد که ارزهای آفریقایی که بالغ بر 42 ارز هستند در این سیستم قابل تبدیل به یکدیگر باشند. راه اندازی این سیستم سالانه منجر به صرفه جویی نزدیک به 5 میلیارد دلار در قاره می‌شود. این رقم اکنون برای تبدیل ارزهای خارجی صرف می‌گردد.

این سیستم تلاشی با هدف کاهش فشار بر حساب های جاری و هزینه تبدیل ارزهای خارجی و افزایش شفافیت بوده که منجر به نظارت بیشتر بر تراکنش های فرامرزی است و به عنوان یک پلت فرم در سراسر قاره آفریقا برای تسهیل تجارت درون آفریقایی و ایجاد زیرساخت مشترک برای بازار آفریقا عمل خواهد کرد و در دسترس همه از جمله دولت‌ها، بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، شرکت‌های کوچک و افراد عادی خواهد بود.

خباب الحذری مدیر توسعه تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی و توسعه صادرات تونس در خصوص پیوستن کشورش به سیستم پرداخت و تسویه حساب آفریقا (PAPSS) اعلام کرد مذاکرات در مراحل پایانی خود است. وی به حضور و نقش آفرینی ارگان‌های متعدد از جمله وزارت فناوری ارتباطات و بانک مرکزی در جریان این مذاکرات اشاره کرد.

وی همچنین اعلام کرد این امر بانک ها را ملزم می‌کند به سیستم پرداخت و تسویه حساب آفریقا به عنوان حلقه ارتباط با خارج از کشور به منظور تسهیل پرداخت ها در زمینه تجارت بین المللی و تجارت الکترونیک بپیوندند.

وی ابراز امیدواری کرد توافقنامه فعال سازی سیستم پرداخت و تسویه حساب آفریقا (PAPSS) به زودی امضا شده و  مانند پیوستن تونس به توافق زلیکاف برای این کشور دربردارنده امتیازات زیادی باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما