معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته سوم مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

امضای یادداشت تفاهم بین تونس و لیبی در زمینه اقتصادی

در جریان نشست مشترک وزیران تونس و لیبی در مقر وزارتخانه بازرگانی و تجارت تونس، ایجاد گذرگاه تجاری و بازرگانی قاره‌ای تونسی - لیبیایی به سمت کشورهای جنوب صحرای آفریقا رسماً اعلام شد. دو کشور همچنین در خصوص بازسازی و توسعه گذرگاه مرزی راس جدیر مطابق با استانداردهای بین المللی به منظور تبدیل شدن به دروازه تجاری به آفریقا، همکاری در برگزاری رویدادها و صنعت نمایشگاهی و حمایت لیبی از تونس در سازمان بازار مشترک و آفریقای جنوبی (COMESA) که شامل دریافت پشتیبانی فنی و لجستیکی برای کمک به توسعه گذرگاه است، توافق نمودند.

از سوی دیگر، کمیته ای برای ایجاد ارتباط سریع بین تونس و لیبی برای حل مشکلات احتمالی در سطح گذرگاه راس جدیر و کارگروه مشترکی برای تقویت همکاری در زمینه مواد مخدر و امنیت غذایی وکمیته مشترکی برای پیگیری اجرای پروژه گذرگاه تجاری در چهارچوب توافقنامه منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا (زلیکاف) تشکیل شد.

منبع خبر: سایت خبری tunisien.tn

 

صادرات 158000 تن فسفات تا پایان ماه ژوئیه

صادرات شرکت فسفات قفصه در سال جاری میلادی شاهد رشدی قابل ملاحظه ای بوده است. صادرات این شرکت تا پایان ماه ژوئیه به کشورهای ترکیه، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و پرو بالغ بر 158 هزار تن بوده است.

پیشتر با ارسال محموله‌های 1200 تنی به بریتانیا و 20000 تنی به برزیل در پایان ماه جاری و محموله 25000 تنی به اندونزی در ماه سپتامبر و محموله‌هایی به اسپانیا و ترکیه در ماه اکتبر و محموله 20000 تنی در ماه نوامبر به سنگال، مجموع فسفات صادراتی به بازارهای خارجی به 320000 تن خواهد رسید؛ رقمی‌که شرکت فسفات قفصه از سال 2012 تاکنون به آن دست نیافته است.

با این توسعه در صادرات، شرکت فسفات قفصه در عرض دو سال تمام بازارهای سنتی خود را احیا نموده و به بازارهای جدیدی مانند پرو، اندونزی، بریتانیا، اسپانیا و آرژانتین نیز ورود کرده است.

منبع خبر: خبرگزاری موزائیک اف ام

کسری تجاری تونس با کشورهای بریکس در پایان سال 2021 نزدیک به 9 میلیارد دینار است

انجمن توسعه ابن خلدون با انتشار مقاله ای تحقیقاتی اعلام کرد کسری تجاری تونس با گروه کشورهای «بریکس» که یک گروه اقتصادی و مالی متشکل از پنج کشور با رشد سریع (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) است، در پایان سال 2021 به 9 میلیارد دینار رسیده است.

این مقاله نشان داد که این کسری عمدتاً ناشی از عدم تعادل تجاری با چین و روسیه است. این انجمن تاکید کرد حذف نظام تعرفه گمرکی در سال 95 با اتحادیه اروپا تأثیر مثبتی داشته است. تونس می‌تواند صادرات اضافی را به ارزش 200 میلیون دلار (حدود 600 میلیون دینار) به بازار چین هدایت کند که چهار برابر بیشتر از ارزش فروش فعلی تونس به چین است.

محصولات زیادی وجود دارد که فرصت‌هایی را برای صادرات به چین ایجاد می‌کنند، مانند محصولات دریایی و کابل های انتقال برق، اما تونس تنها از 3 درصد ظرفیت صادرات روغن زیتون به چین استفاده می‌کند.

منبع خبر:

Forum Ibn Khaldoun pour le Développement

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما